FT: a Mol messzebbre jutott, mint a legtöbben
Üzlet

FT: a Mol messzebbre jutott, mint a legtöbben

Portfolio
A világ nagy olajvállalatai közül egyre több vág bele valamilyen formában az elektromos jármű (EV) technológiákba, mindez pedig egyúttal a szállítás-közlekedés alapvető megváltozását is előrevetíti. Az új világra való felkészülésben pedig a magyar Mol messzebbre jutott, mint a legtöbben - írja a Financial Times. A Mol új üzleti területekre lépéséről, így az e-mobilitás és autómegosztás terén megvalósított és várható fejlesztéseiről a Portfolio június 7-i konferenciájának résztvevői első kézből informálódhatnak Sverla Viktortól, a Mol csoport stratégiai vezetőjétől.
A nagy olajcégek körében egyre erősebben érzékelhető e-mobilitás felé fordulási trend már csak azért is érdekes, mert egybevágó elemzői értékelések szerint néhány év múlva már érzékelhetően mérsékelni fogja a globális olajkeresletet. A társaságokat nyilvánvalóan nem pusztán a klímavédelmi cél, de legalább annyira a nyereséges jövőbeni üzletágak megtalálása is motiválja. Az olajcégek beszállása a villamos energia ellátási láncba egy szélesebb trend részét képezi, amellyel azok már a megújuló energiaforrások globális energiamixen belüli dominanciájára, egyúttal a szénhidrogének keresletének visszaesésére készülnek. A Shell és a Total beruházásai ennek jegyében a fogyasztói villamos energia piacokra termelő szél- és napenergia farmokra is kiterjed.

A BP az előző héten hajtott végre egy 20 millió dolláros beruházást a StoreDot nevű izraeli, ultragyorsan tölthető lítiumion-akkumulátorokat fejlesztő társaságba. Ez ugyan aprópénz ahhoz képest, amennyit a társaság olaj- és gázipari tevékenységébe fektet évente, azonban egy sor korábbi hasonló hírrel együtt már egy olyan trendet rajzol ki, amely szerint a BP és riválisai valóban komoly pozíciók kiépítésére törekednek az elektromos jármű technológiák terén.

A BP májusban megállapodott a NIO Capital kínai magántőke alappal is, a "fejlett mobilitási" technológiába történő beruházásról Kínában. Ezt megelőzően januárban az egyesült államokbeli FreeWire nevű társaságban szerzett részesedést a társaság, amely elektromos járművek számára fejleszt gyorstöltő infrastruktúrát. A Royal Dutch Shell 2017-ben szerezte meg a NewMotion nevű holland céget, amely Európa egyik legnagyobb elektromos töltő hálózatát üzemelteti, míg a Total a Saft akkumulátorgyártó 2016-os, 1,1 milliárd dolláros akvizíciójának segítségével fejleszt következő generációs EV technológiát.

Az olajvállalatok mindemellett érdeklődést mutatnak a szállítás-közlekedés terén tapasztalható nagy átalakulás más folyamatai, így például az autómegosztási szolgáltatások iránt is. A Shell például többségi tulajdonosa a brit FarePilot start-up cégnek, amely úgy könnyíti meg a taxisok és az autómegosztók munkáját, hogy lokalizálja az erősebb fogyasztói igényt. A Shell tehát gyakorlatilag már most jelen van és érdekelt az autó tulajdonlásán és az üzemanyag-kiskereskedelmen alapuló hagyományos modell újraépítésében.

FT: a Mol messzebbre jutott, mint a legtöbben
(fotó: Mol)
Az FT a világ új trendek irányába leginkább nyitott olajtársaságai körében említi a magyar Molt is, amely a cikk megfogalmazása szerint az új világra való felkészülésben "messzebbre jutott, mint a legtöbben". A társaság tavaly alapította meg autómegosztó szolgáltatását, a Mol LIMO-t Budapesten egy 300 darabos flottával, amelyből 100 elektromos volt. "Már most el kell kezdenünk építeni az új üzleti modelleket, hogy 10-15 éven belül készen álljanak" - idézte a lap Ratatics Pétert, a Mol fogyasztói szolgáltatások üzletágának ügyvezető igazgatóját. A szolgáltatás idén januárban indult.


FT: a Mol messzebbre jutott, mint a legtöbben

A Mol új üzleti területekre lépéséről, így az e-mobilitás és autómegosztás terén megvalósított és várható fejlesztéseiről a Portfolio június 7-i konferenciájának résztvevői első kézből informálódhatnak Sverla Viktortól, a Mol csoport stratégiai vezetőjétől.

A világ olajkeresletének jelenleg több mint fele a szállítás-közlekedési ágazathoz fűződik, több mint egynegyede pedig a személyautókhoz. A BP szerint az elektromos autók terjedésének köszönhetően a globális elektromos autó flotta a 2040-es évre a jelenlegi százszorosára, mintegy 300 millióra emelkedik, ami ugyan a világ akkori teljes autóparkjának csupán 15 százalékát éri majd el, a személyautóval történő szállításokon belül (a megtett kilométereket figyelembe véve) azonban aránya elérheti a 30 százalékot, miután az autómegosztás várható terjedésével a járművek kihasználtsága jelentősen bővül majd a jelenlegihez képest. A trend pedig tovább erősödhet a jövőben, amikor is az autómegosztás az önvezető autók érdemi terjedésével is konvergálni kezd majd.

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán
elektromosauto0922
spurs190920egy
juncker0922
svájciora0922
shutterstock_511583062_esztétika és funkció_1500x848
izernorbert0922
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
online bolt_shutter