Atomerőmű-támogatást hagyott jóvá az EU Bíróság - Magyarország is beavatkozott az ügybe
Üzlet

Atomerőmű-támogatást hagyott jóvá az EU Bíróság - Magyarország is beavatkozott az ügybe

Portfolio
Az Európai Unió Bírósága helybenhagyta az Európai Bizottság azon határozatát, amelyben az jóváhagyta az Egyesült Királyság által a Hinkley Point C atomerőmű javára nyújtani tervezett támogatásokat - közölte az uniós törvényszék. A törvényszék így elutasította a Luxemburg által támogatott Ausztria keresetét. Míg Luxemburg Ausztria kérelmeinek támogatásáért, addig más országok mellett Magyarország azzal szemben avatkozott be az eljárásba.
Az Európai Bizottság még közel négy éve, 2014. október 8-i határozatában hagyta jóvá az Egyesült Királyság által a Somersetben megvalósítandó Hinkley Point C atomerőmű építéséhez nyújtani tervezett támogatásokat. A tervek szerint az új erőművi egységet 2023-ban helyezik üzembe, és várhatóan 60 éven keresztül működik majd.

A három részből álló támogatásokat az új erőmű jövőbeli üzemeltetője, az NNB Generation társaság (az EDF Energy leányvállalata) javára tervezik nyújtani:
  • Először is egy "különbözeti szerződés" biztosítja a villamos energia kereskedelmi árainak stabilitását, valamint az atomerőmű idő előtti bezárása esetén a kártalanítást.
  • Másodszor egy, az NNB Generation befektetői és az Egyesült Királyság energetikai és klímaváltozási államtitkára között kötött szerződés a politikai okokból való idő előtti bezárás esetén biztosít kártalanítást.
  • Harmadszor, az Egyesült Királyság által az NNB Generation által kibocsátandó kötvényekre nyújtott hitelgarancia biztosítja a kötvények tőkéjének és kamatának időben történő megfizetését,legfeljebb 17 milliárd fontsterling (GBP)összegben.


Határozatában a Bizottság megállapította, hogy a szóban forgó támogatások összeegyeztethetők a belső piaccal. A Bizottság szerint e támogatások szükségesek ahhoz, hogy megfelelő időben elérjék az új atomenergia-termelő kapacitások létrehozására irányuló célkitűzést, miközben a versenytorzulás veszélye korlátozott, és e támogatások negatív hatásait ellensúlyozzák azok pozitív hatásai.

Ausztria az EU Törvényszéke előtte határozat megsemmisítését kérte. Luxemburg Ausztria kérelmeinek támogatása végett, míg

a Cseh Köztársaság, Franciaország, Magyarország, Lengyelország, Románia, Szlovákia és az Egyesült Királyság a Bizottság kérelmeinek támogatása végett avatkozott be az eljárásba.

Indoklás A törvényszék sajtóközleményében ismertetett indoklásában megjegyzi, hogy az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályok az atomenergia területét érintő intézkedésekre is alkalmazandók. Ennek során azonban az Euratom-szerződés rendelkezéseit és célkitűzéseit is figyelembe kell venni. Ausztria azon érvét illetően, miszerint a nukleáris eredetű villamos energia termelésének elősegítése nem minősül olyan "közérdekű" célkitűzésnek, amely igazolhatja a támogatást, a törvényszék kifejti: a valamely tagállam által követett célkitűzésnek közérdekű célkitűzésnek kell lennie, nem szükségképpen követelmény azonban az, hogy valamennyi tagállam vagy a tagállamok többségének érdekéről legyen szó. Ennélfogva a bíróság szerint a Bizottság nem követett el hibát akkor, amikor megállapította, hogy az Egyesült Királyságnak joga van ahhoz, hogy a fejlesztést közérdekű célkitűzésként határozza meg, noha e célkitűzést nem követi az összes tagállam. A törvényszék emlékeztet, hogy az atomenergia termelésének előmozdítására és új atomenergia-termelő kapacitások létrehozásának ösztönzésére irányuló célkitűzés az Euratom-közösség azon célkitűzéséhez kapcsolódik, hogy az atomenergia területén megkönnyítse a beruházásokat. Egyébiránt a szerződésből kitűnik, hogy

minden tagállamnak joga van ahhoz, hogy a különböző energiaforrások közül kiválassza azokat, amelyeket előnyben részesít - hangsúlyozzák.

Ausztria azon érvét illetően, miszerint a Hinkley Point C-ben használt technológia nem új, a törvényszék megállapítja, hogy sem a támogatásokra vonatkozó szabályok, sem az Euratom-szerződés nem követeli meg a technológiai innováció fennállását. Mindenesetre nem vitatott, hogy a Hinkley Point C-ben használandó technológia fejlettebb, mint az azon atomerőművekben használt technológia, amelyeket az felváltani hivatott. A törvényszék elutasítja Ausztria azon érveit is, miszerint az Egyesült Királyság beavatkozása nem volt szükséges. A törvényszék szerint a Bizottság helyesen állapította meg, hogy a piaci alapú pénzeszközök, illetve olyan más típusú szerződések hiányára tekintettel, amelyek lehetővé tennék a beruházásokkal együtt járó lényeges kockázatok kiküszöbölését, az állam beavatkozása szükséges ahhoz, hogy megfelelő időben hozzanak létre új atomenergia-termelő kapacitásokat. A támogatások arányosságát illetően a törvényszék többek között megállapítja, hogy Ausztria nem tudta cáfolni a Bizottság azon megállapításait, miszerint nem reális azt várni, hogy a Hinkley Point C megépítésére előirányzott időnek megfelelő időn belül ki lehet alakítani hasonló mennyiségű szélenergiát termelő kapacitásokat, tekintettel ezen megújuló energiaforrás bizonytalanul időszakos jellegére. Ezenfelül Ausztria nem tudta bizonyítani, hogy a Bizottság nyilvánvaló hibát követett el azzal, ahogyan mérlegelte a szóban forgó intézkedések hatásait - fogalmaz a törvényszék, amely emlékeztet egyebek mellett arra is, hogy a Bizottság által nyújtott információk szerint a projekt kizárólag azt kívánja megakadályozni, hogy az atomenergiának a teljes villamosenergia-szükséglet fedezéséhez való hozzájárulása drasztikusan lecsökkenjen. A törvényszék azt is megállapítja, hogy a támogatások (...) nem változtatják meg kedvezőtlenül a kereskedelem feltételeit a közérdekkel ellentétes mértékben, így a bíróság azokat közvetve a belső piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánította - függetlenül attól a kérdéstől, hogy a támogatást beruházási támogatásnak vagy működési támogatásnak kell-e minősíteni. Végül a törvényszék elutasítja Ausztria azon érvét is, miszerint az Egyesült Királyságnak a Hinkley Point C projekttel kapcsolatban közbeszerzési eljárást kellett volna lefolytatnia. A szóban forgó intézkedések ugyanis nem közbeszerzési szerződésnek vagy koncessziónak, hanem egyszerű szubvenciónak minősülnek, mivel nem teszik lehetővé az Egyesült Királyság számára, hogy az NNB Generationtól a Hinkley Point C megépítését vagy villamos energia szolgáltatását követelje - áll az indoklásban.

Paksi atomminiszter: a döntés a magyar álláspont elfogadása is A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter közleményben üdvözölte az Európai Unió Bírósága alatt működő törvényszék mai döntését. Az Európai Bizottság álláspontját támogatva az eljárásba tagállami szinten Magyarország is beavatkozott, így az Európai Unió Bíróságának mai döntése ennek kapcsán a magyar támogató álláspont elfogadását is jelenti - közölte az MTI-vel Süli János, párhuzamot vonva a brit álláspont és a kormány Paks 2 projekttel kapcsolatos céljai között.

orban viktor uj kozep-europa
élelmiszer étel getty
67-es gyors ut
dpd csarnokepulet market epito
recept kivaltas patika
vodafone birsag gazdasagi versenyhivatal
Népszerű
Belgrád panoráma
Belgrádban nyitott irodát a HEPA

A nyugat-balkáni regionális iroda közös vállalatok létrejöttét is segítené.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
címlap_INA