Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen
Üzlet

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen

A dízelbotrány okozta renomévesztés, az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások, a valós vezetési körülményekhez egyre közelebb álló károsanyag-kibocsátási tesztek, a fogyasztói, politikai elvárások és az egyre erősebb verseny egyaránt arra kényszeríti a Volkswagen vezetését, hogy gyökeres változtatásokat hajtson végre a cégcsoport működésében. A német autógyártónál éppen ezért totális átalakítást hirdettek, amelynek középpontjában az elektromos- és önvezető autózás, valamint a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások és a digitalizáció állt eddig is. Pénteken pedig olyan horderejű döntések egész sora született, amelyek még nagyobb lendületet adhatnak a Volkswagen átalakulásának és biztosíthatják, hogy Németország nagyhatalom legyen az elektromosautó-gyártásban is.
Ahogy arról korábban már számos cikkünkben írtunk, a Volkswagen csoport totális átalakuláson megy keresztül, amelynek középpontjában az elektromos- és önvezető autózás, valamint a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások és a digitalizáció állnak. Azt pedig, hogy a német autógyártó mennyire komolyan gondolja az elektromos meghajtásra történő átállást, jól mutatta, hogy korábbi terveik szerint mintegy 35 milliárd eurót akartak elkölteni az elektromobilitás területén 2023-ig.

Pénteken viszont sor került egy felügyelőbizottsági ülésre, ahol az előzetes várakozásoknak megfelelően olyan horderejű döntések születtek, amelyek messze felülmúlják a cégcsoport korábbi terveit.

Elfogadásra került ugyanis az az akcióterv, aminek a keretében 9 milliárd euróval többet, vagyis 44 milliárd eurót fognak elkölteni a következő öt évben annak érdekében, hogy meghatározó szerephez jussanak az elektromos- és önvezető autózásban.

Erre a hatalmas összegre szükség is van, hiszen 2025-re már több mint 50 darab tisztán elektromos meghajtású modellt akar értékesíteni a cégcsoport. Ez nem véletlen, hiszen az eladásokban is nagyon ambiciózus célokat fogalmazott meg az autógyártó menedzsmentje, 2025-re el akarnak odáig jutni, hogy évi 2-3 millió elektromos autót adnak el globálisan, amely egyben azt is jelentené, hogy a cégcsoport teljes értékesítésének mintegy 20-25 százalékát tennék ki ezek az autók.

Természetesen ilyen sok autó legyártáshoz szükség van üzemekre is, ahol azok készülhetnek. Éppen ezért a fentebb említett 44 milliárd euróból jelentős összegeket fordítanak majd arra a németek, hogy három meglévő gyártóbázisukat fejlesszék, elektromos autók gyártására állítsák át.

A tervek szerint a zwickaui üzem főszerepet kap majd az elektromos autók gyártásában, hat különböző elektromos modellt is gyárthatnak majd itt a Volkswagen csoport három márkájának. Érdemes azt is megjegyezni a gyárral kapcsolatban, hogy a vállalat tájékoztatása szerint az itt összeszerelésre kerülő autókba részben Magyarországon gyártott akkumulátorok kerülnek majd. További két helyszínen szintén megkezdődik majd az elektromos autók gyártása: Hannoverben és Emdenben. Előbbi gyárban az I.D. Buzz modell készülhet majd 2022-től, míg utóbbi üzemmel kapcsolatban konkrét modellt nem említettek.

A fentiekkel kapcsolatban fontos megjegyezni két dolgot:

  • Egyáltalán nem véletlen az, hogy három németországi üzemre esett a választása a Volkswagen menedzsmentjének. A tervek megalkotása során ugyanis nagy hangsúlyt kapott a németországi munkahelyek megőrzése, hiszen az elektromos- és önvezető autók előretörése rengeteg munkahelyet sodorhat veszélybe a jövőben. Azzal a döntéssel viszont, hogy ezeket az üzemeket átállítják elektromos autók gyártására, rengeteg német dolgozó állását menthetik meg.
  • A most elfogadott stratégiát valószínűleg soha nem tudták volna anélkül keresztülvinni a Volkswagen felügyelőbizottságán, amelyben rendkívül nagy erővel bírnak a szakszervezetek, ha az elektromos autók gyártását nem tartják Németországban, ahol egyébként kifejezetten magasak a bérköltségek.


Mindezeket látva érthető az is, hogy miért nyilatkozta azt Bernd Osterloh szakszervezeti elnök, hogy nagyon büszke arra, hogy sikerült az elektromos autók gyártásának jelentős hányadát Németországban tartaniuk.

A németországi fejlesztések mellett Kínában is érdemben akarja növelni gyártókapacitásait a Volkswagen, ennek érdekében két meglévő üzemüket állítják át elektromos autók gyártására és további 3 új üzemet építenek, ahol kizárólag elektromos autók készülnek majd. Természetesen nem maradhat ki az Egyesült Államok sem, ahol szintén új gyár kerül majd megépítésre, a helyszínt viszont még nem határozták meg.

De mi lesz a profitabilitással és a részvényesekkel?

Látható, hogy a Volkswagen csoport elektromos- és önvezető autózására történő átállítása és a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások erősítése őrült összegeket emészt majd fel a következő években, amely nyilván hatással lesz a profitabilitásra is. A Volkswagen menedzsmentje természetesen igyekezett a befektetőket is megnyugtatni, bejelentették

A Volkswagen csoport üzemi marzsa 6,5 és 7,5 százalék között alakul majd 2020-ban a terveik szerint.

Ez egyébként nagyjából megegyezik a 2017-es üzemi marzs értékével, illetve a dízelbotrány kirobbanása előtt produkált értékkel.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen
Beszéltek arról is a Volkswagen csoport menedzserei, hogy terveik szerint a core üzletág, vagyis az autógyártás kutatás és fejlesztéshez kapcsolódó költségei az árbevétel arányában 6 százalékra csökkenhetnek majd 2020 végére.

Az elmúlt években ez az érték 7 százalék közelében alakult, amely pénzben kifejezve sokmilliárd eurós költséget jelentett. Nem véletlen tehát az, hogy a Volkswagen az utóbbi időben tárgyalásokat folytatott a Ford vezetésével arról, hogyan is működhetnének együtt a jövőben az elektromos- és önvezető autók fejlesztésében és gyártásában. Erről a közös munkáról is kiderültek most újabb részletek.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen


Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen

Együttműködés lehet a Forddal - Összeolvadásról szó sincs

A Volkswagen vezetése megerősítette, számos olyan területről folytatnak tárgyalásokat a Forddal, ahol a jövőben együttműködhetnek. Többek között szó van a költségek megosztásáról az önvezető járművek fejlesztésénél is. A kisteherautók fejlesztése szinten egy olyan terület lehet, ahol a két gyártó együttműködik majd a jövőben.

Azokat a találgatásokat viszont határozottan cáfolta Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezére, amelyek szerint a Volkswagen és a Ford összeolvadhat, ahogy arra is kitért, hogy nem akarnak részesedést vásárolni az amerikai autógyártóban.

Átszervezik a termelést - Saját akkumulátorgyártás is szóba került

A Volkswagen menedzsmentjének persze más tervei is vannak arra nézve, hogy a lehető legeredményesebben működhessenek a jövőben. Többek között szeretnék jobban kihasználni a cégcsoporton belüli szinergiákat és a rendelkezésre álló gyártókapacitásaikat. Továbbá egyes modellek gyártási helyszínei is változnak majd, így a Volkswagen Passat modellcsaládjának termelését áthelyezik a csehországi Kvasinyba, a Skoda üzemébe. A Skoda Karoq és a Seat Ateca gyártását pedig áthelyezik egy új üzembe, amely a menedzsment elmondása szerint valahol Kelet-Európában lesz majd.

Fontos fejlemény az is, hogy a német autógyártó menedzsmentje már arról beszélt, hogy globálisan 18 akkumulátorgyárra lesz szükségük ahhoz, hogy elektromos autóikat ellássák az alkatrésszel. Ez pedig azért érdekes, mert a Volkswagen nem fordított korábban hangsúlyt arra, hogy maga gyártsa az akkumulátorait, a területen végrehajtott beruházásoknak köszönhetően viszont jelentős költségeket spórolhatnak meg a németek.

Érdemes a jelenről is beszélni

A távlati tervek mellett érdemes beszélni a jelenről és a közeljövőről is, a Volkswagen 6 plug-in hibriddel és 2 tisztán elektromos meghajtású modellel van jelen az európai piacon és egyelőre nagyon messze van attól, hogy elérje a milliós határt az eladásokban. Ez a helyzet viszont gyorsan változhat, amennyiben a fenti tervek valóssággá válnak.

A témával kapcsolatban fontos felidézni, hogy a Volkswagen az év elején bejelentette, létrehoznak egy különálló divíziót az elektromobilitás területén, amelynek kiemelt célja lesz, hogy a német autógyártót piacvezetővé tegye az elektromos autózásban.

Ennek megvalósítása érdekében a Volkswagen már bemutatta az I.D. modellcsalád több tagját. Közülük elsőként a kompakt méretű, ferde hátú I.D. Neo jelenhet meg az európai piacon 2020-ban, az ára pedig a tervek szerint megegyezik majd egy dízelmotorral szerelt Volkswagen Golf árával. Ez az a modell egyébként, amely a fentebb már említett zwickaui üzemben készülhet és a tervek szerint 2019 novemberben gördülhet le először a gyártószalagról.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen
Volkswagen I.D. hatchback
Forrás: AFP/Eric Piermont
A szintén Volkswagen csoporttag Audi is bemutatta már első tisztán elektromos meghajtású SUV-jét, az Audi e-Tront. A jármű debütálása magyar szempontból is fontos, hiszen elektromotorjait a győri üzemben készítik majd. Az új modellek érkezésének és a gyártás felpörgetésének köszönhetően az Audinál egyébként úgy számolnak, hogy eladásaiknak mintegy harmadát adják majd a plug-in hibrid és elektromos autók 2025-re.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen
Audi e-Tron
Forrás: Audi
A Volkswagen csoport luxusautó-gyártója, a Porsche is egyre nagyobb hangsúlyt fektet az alternatív maghajtású járművek gyártására, értékesítésére. Az első tisztán elektromos meghajtású modelljükből, a hamarosan értékesítésre kerülő Taycanból már évi 20 ezer darab legyártására készülnek a németek. A távlati terveik között pedig az szerepel, hogy eladásaiknak több mint a felét teszik ki a plug-in hibrid és elektromos modellek 2025-re. Ez egyébként egyáltalán nem elrugaszkodott várakozás, ha azt nézzük, hogy az eladott Porsche Panamerak 60 százalékát már az általunk is tesztelt plug-in változat tette ki.

Németország elektromosautó-gyártó nagyhatalom lesz - Totálisan átalakul a Volkswagen
Porsche Taycan
Forrás: Porsche
Elon musk tesla
STA_1550
parlament országgyűlés
BÉT
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti szeminárium
Keressük hosszú távra a legjobb befektetést.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2019. december 4.
Agrárszektor Konferencia 2019
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
donald trump