Meglepő sikerek, hatalmas bukások - Az öt legizgalmasabb autóipari felvásárlás
Üzlet

Meglepő sikerek, hatalmas bukások - Az öt legizgalmasabb autóipari felvásárlás

Portfolio
Bár többen pletykálták, a Volkswagen egyértelművé tette pénteken, nem tervezik a Forddal történő összeolvadást. Pedig az autóiparban az elmúlt években több jelentős fúzióra és felvásárlásra is sor került, amelyek közül néhány a piaci szereplők fenntartásai ellenére is hatalmas sikerrel zárultak. Persze előfordult az is, hogy a kedvező előjelek ellenére az ügylet végül drámai bukást hozott. Az Automotive IQ korábban összeszedte az öt legizgalmasabb fúziót és felvásárlást, most ezeket mutatjuk be.

Daimler-Benz - Chrysler, 1998

A Daimler-Benz 1998-ban vásárolta meg a Chrysler 92 százalékát, a 38 milliárd dolláros ügylet lezárása után létrejövő DaimlerChrysler fúzióját a Daimler-Benz vezérigazgatója, Jürgen Schrempp, egyszerűen mint ''mennyben köttetett házasságot'' jellemzett. Bár a Daimler menedzsmentje két egyenlő fél fúziójaként emlegette az ügyletet, a részvényesek egy része azonban inkább felvásárlásként definiálta mindezt, és csoportos keresetet nyújtott be a cég ellen, ami végül egészen 2003-ig elhúzódott.

A két autógyártó együttműködése egyáltalán nem volt felhőtlen, a két cég eltérő szervezeti kultúrája mellett az együttműködési problémák jellemezték a DaimlerChrysler mindennapjait. A részvényárfolyam esésére válaszul Schrempp végül távozni kényszerült a társaság éléről 2005-ben, majd a két autógyártó együttműködése 2007-ben ért véget, a Daimler ekkor 6 milliárd dollárért adta el a jelentős veszteséget termelő Chrysler-t.

Tata Motors- Jaguar Land Rover, 2008

A saját túléléséért küzdő Ford 2008-ban értékesítette a Jaguar Land Rovert az indiai Tata Motors részére, egy milliárd dollárral olcsóbban, mint amennyiért eredetileg megvásárolta. A piaci szereplők az ügyletet az autóipar mindenkori legdrágább hibájaként emlegették, az elemzők pedig folyamatosan azt találgatták, hogy a Tata képes lehet-e megvetni a lábát a luxusautók piacán és felfuttatni a cég autóeladásait.

A Tata Motors azonban rácáfolt a kétkedőkre, a Jaguar Land Rover remekül teljesített a felvásárlás után, amely nagyobb részben annak volt köszönhető, hogy a Tata Motors gyakorlatilag szabad kezet adott a brit társaság menedzsmentje számára. Az ügyletből Jaguar Land Rover mellett a Tata is profitált, miután az akvizíció nyomán a társaság európai gyártóüzemeket szerzett meg, továbbá jelentősen bővíthette kutatási és fejlesztési tevékenységét is.

Fiat - Chrysler, 2009

A Chrysler 2009. áprilisában csődvédelmet kért, majd 2009 júniusában a társaság United Auto Workers nyugdíjalap, valamint az amerikai-, a kanadai kormány és a Fiat együttes segítségével megmenekült a csődtől. Az elkövetkező évek folyamán a Fiat fokozatosan növelte részesedését a társaságban, végül 2014. januárjában a Fiat megvásárolta a Chrysler fennmaradó, 41,5 százalékos részesedését is, amelyet követően a Chrysler a Fiat saját tulajdonú leányvállalata lett. A Fiat ezután reorganizálta a cég működését, majd 2014 őszén a társaság igazgatótanácsa és a cég részvényesei is jóváhagyták a Fiat és a Chyrsler fúzióját, amelyet követően létrejött a Fiat Chrysler Automobiles.

Volkswagen - Porsche, 2009

A Volkswagen csoport több ismert autógyártó is bekebelezett az idők folyamán, ezek közül azonban a Porsche felvásárlása a legizgalmasabb. A Porsche vezetője, Wendelin Wiedeking 2005-ben jelentette be, hogy a Porsche 20 százalékos tulajdonrészt szerzett a Volkswagenben, majd 2008-ra a Porsche 42,5 százalékra növelte a tulajdonrészét a Volkswagenben, majd Wiedeking kijelentette, hogy a Porsche egészen 75 százalékosra növelné részesedését a társaságában.

Az európai recessziós félelmek miatt a finanszírozó bankok kihátráltak Wiedeking mögül, aki az akvizíció lezárásához közel-keleti befektetőktől próbált meg tőkét bevonni, azonban a német kancellár közbenjárásának köszönhetően az ügylet végül meghiúsult, és végül a Volkswagen vásárolta meg a Porsche AG 49,9 százalékát, majd a Volkswagen 2012-ben a Porsche AG további 50,1 százalékát is megszerezte, ezzel pedig a német luxusautó-gyártó a Volkswagen csoport részévé vált.

Nissan - Mitsubishi, 2016

A Mitsubishi meglehetősen mozgalmas évet zárt 2016-ban, a társaság beismerte, hogy meghamisította az autóinak fogyasztási eredményeit, amelyre heves részvény-eladásokkal reagáltak a cég befektetői. A japán autógyártó árfolyama rövid idő alatt hatalmasat zuhant, amelyet kihasználva a Nissan 34 százalékos részesedést szerzett a Mitsubishiben, az ügylet nyomán a világ egyik legnagyobb autógyártója jött létre. A Mitsubishi mellett szólt a társaság tehergépjárműveinek és sportautóinak az amerikai piacon erős jelenléte, továbbá a Mitsubishi saját hibrid-hajtásrendszere is.

Címlapkép forrása: Shutterstock
karacsony2019
Frankfurti tőzsde
Csúnya veszteségbe szaladt bele a CIG Pannónia
Mozit kaphat a Köki
Nincs meg a harmadik: nem is foglalkozott ma velünk a Moody’s
deutsche bank_getty
applearfolyam
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
karacsony2019