Példátlan helyzet állt elő az üzemanyagárakban, nem sok jóra számíthatnak a dízelesek
Üzlet

Példátlan helyzet állt elő az üzemanyagárakban, nem sok jóra számíthatnak a dízelesek

Portfolio
Több mint 50 forintos különbség alakult ki a magyarországi benzin- és a gázolajárak között, és bár időről-időre korábban is jelentős eltérések mutatkoztak, 50 forintot meghaladó különbözetre eddig még nem volt példa. A dízel ártöbblete azonban a következő időszakban tartósan fennmaradhat, ami a szállítási ágazatban és az iparban az üzemanyag-hatékonyság növelésére motiválja a vállalatokat, a személyautók piacát pedig a benzinüzemű modellek felé hajtja.
Augusztus elején még csak 4 forinttal volt drágább a dízel mint a benzin, ezt követően azonban a két üzemanyagfajta ára kilengésekkel ugyan, de összességében ellentétes irányú pályára állt: míg a benzinár több mint 30 forinttal csökkent, addig a dízel ára több mint 10 forinttal meghaladja az akkori szintet. Így a pénteki árcsökkenést követően a benzin átlagára literenként 364 forint, a gázolajé pedig 415 forint körül alakul. Úgy, hogy a kiskereskedelmi gázolajár jövedéki adó és áfa-tartalma összességében közel 20 forinttal alacsonyabb a benzinénél.

Példátlan helyzet állt elő az üzemanyagárakban, nem sok jóra számíthatnak a dízelesek
A dízel drágulása annak ellenére következett be, hogy alapanyaga, a nyersolaj ára jelentősen mérséklődött az elmúlt hetekben.

Példátlan helyzet állt elő az üzemanyagárakban, nem sok jóra számíthatnak a dízelesek
A jelenség okát tehát máshol, a finomított termékek eltérő kereslet-kínálati viszonyaiban kell keresnünk. Míg az úgynevezett könnyű desztillátumok, mint a benzin nemzetközi piacain növekvő túlkínálat alakult ki, addig a közép desztillátumokból, így dízelből egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő mennyiség. A benzin fogyasztása ugyanis inkább a személyautókhoz kötődik, a gázolaj kereslete viszont sokkal jobban összefügg a gazdasági tevékenységekkel, ezért annak állapota jelentősen befolyásolhatja alakulását.

A benzinárakat a harmadik negyed rekord finomítói termelése mellett a vártnál gyengébb tengerentúli fogyasztás is nyomás alá helyezte, mindez pedig rekord tartalékok kialakulásához vezettek. A benzin keresletbővülését egyre jobban korlátozza a személyautók üzemanyag-hatékonyságának csökkenése, Kína gazdasági növekedésének lassulása, de az elektromos autók terjedése is. A Nemzetközi Energiaügynökség becslése szerint idén csak mintegy napi 80 ezer hordóval bővül a globális benzinfogyasztás, ami 2011 óta a legalacsonyabb ütem. A gázolajárakat ugyanekkor felfelé hajtotta a szállítási, feldolgozóipari és bányászati szektorok erőteljes kereslete is.

A fogyasztói kereslet tehát lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek - mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta. Az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj - kommentálta a jelenséget Pletser Tamás, az Erste Research elemzője blogbejegyzésében. A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal. A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire korábban nem volt példa - hangsúlyozza.

A dízel- és benzinárak az európai finomított-termék piacokon, illetve a finomítói árrések:

Példátlan helyzet állt elő az üzemanyagárakban, nem sok jóra számíthatnak a dízelesek
Forrás: ThomsonReuters
A dízel drágulását egy látszólag távoli terület változása, a hajózási ágazat üzemanyagstandardjainak szigorodása is támogatja. Ennek értelmében jelentősen csökkenteni kell a tengerjáró hajók üzemanyagának kéntartalmát a károsanyag-kibocsátás mérséklése érdekében. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) 2020 januárjától csak alacsony kéntartalmú üzemanyag használatát engedélyezi a hajók számára: a határérték most 3,5 tömegszázalékban korlátozza az üzemanyag kéntartalmát, ezt 0,5 százalékra csökkenti a szabályozás. Ennek hatására a közép desztillátumok kereslete a Bank of America Merrill Lynch szerint 2020-ig napi 1,3-1,4 millió hordóval erősödhet. Jelenleg a tengeri üzemanyagok globális kereslete napi 5 millió hordó körüli, aminek több mint 70 százalékát teheti ki a szennyezőbb üzemanyagolaj. Noha a finomítói ágazat már elkezdte a felkészülést, így a következő években nőhet a kapacitás, a változás ezzel együtt további kínálati szűkületet idézhet elő a piacon.

A jelenséghez hozzájárul az is, hogy miközben a növekvő amerikai palaolaj kitermelés könnyűolajat állít elő, addig a csökkenő venezuelai és iráni kínálat a sűrűbb nehézolajat jelenti, a nyersanyagkínálat átrendeződése pedig szintén inkább a könnyű desztillátumok előállításának kedvez. A finomítók igyekeznek kitermelésüket a benzin felől minél jobban a dízel felé elmozdítani, miután viszont a gázolaj és a benzin ugyanazon finomítói folyamat termékei, a finomítók üzemeltetőinek nem áll rendelkezésére sok eszköz a marzsok kilengéseinek kezelésére. Bár bizonyos értékek között tudják módosítani a könnyű és közép desztillátumok előállítási arányát, ugyanakkor a mostani helyzetben leginkább csak azzal tudnak alkalmazkodni az akut dízelkereslethez, hogy termelésüket többnyire igyekeznek maximalizálni.

A gazdasági bővülés kezdeti szakaszában jellemzően a benzinfogyasztás, érettebb stádiumában a dízelfogyasztás bővül inkább. Értelemszerűen, minél több országot érint a növekedés vagy visszaesés, annál jobban érvényesül ez az összefüggés. A 2019/2020-as világgazdasági kilátások így jelentős bizonytalanságot hordoznak az üzemanyagpiaci trendeket illetően. Amennyiben a lassulás folytatódik, esetleg recesszió alakulna ki, akkor a gázolajhiány a felárral együtt nagyrészt eltűnne, ha viszont a növekedés gyorsulna, a hajózási üzemanyagszabványokkal együtt még magasabbra tolhatja a dízelárakat.

A legtöbb országban a benzin a drágább A magyar helyzet egyébként egyáltalán nem általános abban a tekintetben, hogy a legtöbb országban a benzin ára (még) némileg a gázolajé felett alakul - ahogyan ez a világgazdasági válság előtti években többnyire Magyarországon is megfigyelhető volt. Globális átlagban a dízel benzinkúti ára átszámítva 307 forint, a benziné 326 forint körül alakult a hét elején a globalpetrolprices.com adatai alapján.

Címlapkép: shutterstock
brexit0923
Fed: nincs szó új kamatcsökkentési ciklusról
huaweimatex
zuckerberg
Malajzia
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
huaweimatex