A Mercedes inkább a BMW-vel együtt lenne sikeres, mint hogy együtt bukjanak el

Nagy Viktor, Barcelona
Csordultig megtelt a hét elején a Mobile World Congress (MWC) legnagyobb előadóterme, az érdeklődés nem volt véletlen Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója és Dieter Zetsche, a Daimler elnöke beszélgetett partnerségről, kihívásokról, jó vezetői képességekről és a jövőről.
Hasonló témákról az áprilisi Járműipar 2019 konferenciánkon is szól lesz, az eseményen a BMW és a Mercedes képviselői is jelen lesznek.


Rögtön a beszélgetés elején a jövő volt a fő téma, amivel kapcsolatban Nadella elmondta, szerinte 10 év múlva nem lesz már határ a technológiai és a nem technológiai vállalatok között, a határok teljesen elmosódnak, egyre inkább az a fontos, hogy a cégek a lehető legjobb technológiát szerezzék meg, és arra alapozva a saját világbajnok infrastruktúrájukat építsék ki. Zetcshe ehhez hozzátette, hogy bár a Daimler az autógyártásban jelenleg a legjobbak közé tartozik, de ha 10 év múlva is ugyanúgy működne, mint most, akkor vége lenne. A Daimler elnöke ehhez még hozzátett egy vicces történetet: a német autógyártó vezetői rendszeresen találkoznak startupok képviselőivel, az egyik ilyen találkozó végén a búcsúzásnál a Daimler menedzserei sok szerencsét kívántak az egyik startuppernek, mire az azt válaszolta, hogy

Nem, én kívánok sok szerencsét maguknak!

Utalva arra, hogy elképesztő kihívásokkal állnak most szemben az autógyártók, és egyáltalán nem evidencia a túlélésük. Zetsche szerint a mostani környezetben már nem csak iparágon belül kell keresni benchmarkokat, mint a prémium autógyártónál a Daimlernek az Audi és a BMW, hanem más iparágak vállalatait is figyelniük kell.

A beszélgetés során egy másik fontos téma az üzleti modellek gyors változása volt. Zetsche szerint fontos az, hogy az átalakulás nem elsősorban felülről lefelé, a szervezeten áterőltetve menjen végbe, hanem az ötletek gyűjtése alulról felfelé történjen, így történik ez a Daimlernél is, így sokkal hitelesebb a transzformáció. Nadella ehhez hozzátette, hogy nem is elsősorban a technológiai környezet átalakulását nehéz lekövetni, hanem a változásokhoz igazítani a vállalatok üzleti modelljét. Nadella ezt a Microsoft példáján keresztül mutatta be: a tech cégnél, mint más iparágak vállalatainál is alaposan szűkültek a marzsok, ami Nadella szerint természetes folyamat, erre azonban úgy reagált a vállalat, hogy termékszegmensek és régiók szerint is új területeket hódított meg, így összességében most jóval nagyobb a vállalat elérhető célpiaca, mint korábban, ezért nem kell félni a marzsszűküléstől, mert a bevételek növekedése bőven kárpótol a profitabilitás csökkenéséért. Zetsche is hasonlóan érvelt, miközben sokan arra számítanak, hogy a globális autópiac a következő években akár zsugorodhat is, a feltörekvő piacokon még mindig van növekedés, vannak tehát olyan területek, amikre érdemes fókuszálniuk a vállalatoknak.

Abban mindkét vezető egyetértett, hogy kiemelten fontosak a folyamatos fejlesztések, beruházások, erről Zetsche elmondta, hogy négy éve a Daimler K+F-re évente 8 milliárd eurót költött, tavaly már 14 milliárd eurót. A fejlesztések rendkívül drágák, és mivel egyszerre több fronton zajlanak (önvezetpő autózás, elektromos autózás stb.) ezért egyre inkább partnerségekben gondolkodnak az autógyártók is,
ilyen például a legutóbb bejelentett együttműködés a BMW-vel a mobilitási szolgáltatásokban és az önvezető autók fejlesztésében, vagy az, amikor a HERE térképplatformot a Daimler, az Audi és a BMW közösen vásárolta meg. Zetsche szerint

sokkal jobb egy versenytárssal együtt sikeresnek lenni, mint együtt elbukni.

Nadella egy régi példát hozott a partnerségekre, a Microsoft már régen sem félt az együttműködésektől, hiszen az első Office-t az Apple számítógépeire, a Macekre írták.

A jövő nagy iparági trendjeiről szóló blokkban Nadella három fontos trendet azonosított be: egyrészt az adatok, alkalmazások egyre inkább a felhőbe kerülnek át, az 5G mobilhálózatok pedig megfelelően gyorsak lesznek ennek a folyamatnak a támogatásához, a második fontos dolog, hogy a mesterséges intelligencia mindenhol jelen lesz, a harmadik pedig a mixed reality, amelyben minden (készülék) mindennel kommunikál majd. Zetsche szerint az autóiparban (nem túl meglepő módon) az elektromos autó, az önvezető autó és az autómegosztás a legfontosabb téma.

A beszélgetés utolsó részében arról beszélgetett a két cégvezér, hogy milyen a jó vezető. Nadella szerint három fontos ismérve van a jó vezérnek: egyrészt a jó vezető főként nehéz időszakokban azzal tűnik ki, hogy sikerül tiszta viszonyoka teremteni, segíteni abban, hogy megoldódjanak a nehéz szituációk, másrészt az is fontos, hogy a vezető energiát hozzon létre, élvezze és lelkesedéssel végezze a munkáját, a harmadik fontos dolog az, hogy bármilyen körülmények között sikereket érjen el. Zetsche szerint sok az olyan vezető, akinek erős víziója van, de nem foglalkozik mással, pedig kiemelt jelentőségű a csapatmunka. Nadella a Microsoft vezérigazgatójaként azt tanulta meg, hogy világ sokszereplős, és nagyon fontos az, hogy az egyes szereplőkkel, például a vevőkkel, patrtnerekkel, az állammal való kapcsolatok kiegyensúlyozottak legyenek. Zetsche számára a Chryslerrel való szakítás volt tanulságos.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF