Beütött a vámháború: elképesztő pénzeket bukik az autóipar

2025. augusztus 06. 10:00 | Portfolio

Beütött a vámháború: elképesztő pénzeket bukik az autóipar

Donald Trump vámháborúja új szakaszba lépett: bár a 2025 augusztusában életbe lépett vámszabályozás enyhítést hozott a korábbi tarifákhoz képest, az európai autógyártók továbbra is súlyos gazdasági következményekkel néznek szembe. Az emelkedő költségek, a gyártási láncok átszervezésének szükségessége és a bizonytalan transzatlanti kereskedelmi környezet már most is milliárdos veszteségeket okoz a szektor legnagyobb szereplőinek. A vámháború viszont még nem ért véget – sőt, a következő hónapokban dőlhet el, hogy sikerül-e a gyártóknak alkalmazkodniuk a tartósan megváltozott játékszabályokhoz, vagy hosszú távon is profitabilitási nyomás alá kerülnek.

Flottafókusz: a felsővezetőknek mindig prémiumautó jár?

2025. július 29. 10:00 | Gergely András

Flottafókusz: a felsővezetőknek mindig prémiumautó jár?

A Portfolio és az MHC Mobility Flottafókusz cikksorozatában a flottaüzemeltetők és céges felhasználók kedvenc modelljeit hasonlítjuk össze. Magas bekerülési költség vs. jó értéktartás, olcsó üzemeltetés, de éppen csak elégséges felhasználói élmény? A prezstizs mindent felülír vagy marad a józan ész? Milyen modelleket választanak a felsővezetők és melyek a legjobb "kulcsos autók"? Jó választás az elektromos autó, vagy más módon érdemes az ESG vállalásokat teljesíteni? Cikksorozatunk harmadik részében a felsővezetői autók szegmensének legnépszerűbb modelljeit hasonlítjuk össze.

Meggyőződtünk róla: a kínai autópiac már rég nem az európai gyártókról szól

2025. május 08. 08:00 | Gergely András

Meggyőződtünk róla: a kínai autópiac már rég nem az európai gyártókról szól

Április végén zajlott Ázsia egyik legnagyobb autóipari kiállítása, a kínai Shanghai Auto Show, amelyen a Portfolio is részt vett. Sokan, sokféleképpen interpretálhatják az eseményt, de aligha akad olyan hurráoptimista európai szereplő, aki ne venné észre: a kínai piac már rég nem az európai autókról szól, és ha ilyen ütemben fejlődnek a hazai gyártók, néhány év múlva már-már csak a luxusszegmensben találni majd európai márkát, de lehet ott sem sokáig. A kérdés talán már nem is az, hogy Kínában van-e keresnivalója az európai és japán gyártóknak, hanem az, hogy miként tudják megőrizni saját és hagyományos piacaikon a pozícióikat. A kínai konkurenciát látva: nehezen. Exkluzív beszámoló a Shanghai Autó Show-ról.

Itt a legújabb BMW, ami Trump vámháborújának közepébe született bele

2025. március 16. 09:30 | Nagy Viktor

Itt a legújabb BMW, ami Trump vámháborújának közepébe született bele

A BMW 2-es Gran Coupé az első olyan új BMW, amit teszteltem, és amit nem értek. Mármint, hogy kinek, és miért. Értem a 3-ast, az 5-öst, a 7-est, az X-eket pláne, de az i3-ast is értettem, ezek mind célszerszámok, jól meghatározható célközönségnek, jól is fogynak. Biztos azért nem értem a 2-es GC-t, mert európai vagyok és azon belül is magyar, nagyon nem nekünk szánja a BMW ezt a modellt. Levezettünk Budapestről Mádra aztán vissza egy 2-es Gran Coupéval, volt benne sok autópálya meg országút, közben csináltunk 0-100-as gyorsulást, meg durrogtattuk a kipufogót sport módban. Összességében inkább tetszett, mint nem, és nyilvánvalóan jó autó az új 2-es, amin BMW logo van, az minimum rendben van, de azért van néhány furcsasága az autónak. Ráadásul Trump vámháborújában Európában gyártott autóként nem lesz könnyű dolga a modell legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban.

200 millió forintos belépő a világ egyik legexkluzívabb luxusklubjába

2025. március 15. 15:00 | Nagy Viktor

200 millió forintos belépő a világ egyik legexkluzívabb luxusklubjába

Hogy működik a Messenger, a WhatsApp vagy a Viber? Letöltöd a telefonodra, beregisztrálsz, megkeresed az ismerőseidet és rájuk írsz. De mit teszel, ha a legbefolyásosabbakkal akarod felvenni a kapcsolatot? Ez sem olyan bonyi, és még csak Széchenyi leszármazottnak sem kell lenni hozzá. Egyszerűen venni kell egy vadonatúj Rolls-Royce-t, le kell tölteni a telóra a Rolls szolgáltatását, a Whispers-t, és máris bent vagy a világ egyik legexkluzívabb klubjában, zenészekkel, színészekkel, sportolókkal, üzletemberekkel, rájuk írhatsz, programokat szervezhetsz velük, a lehetőségekben határ a csillagos ég. A kulcs tehát egy új Rolls, például a Ghost Black Badge, ami nálunk járt teszten. Zseni a Whispers, nem mellesleg az autó is fantasztikus. Mondjuk, ennyi pénzért legyen is.

Új korszak kezdődik a BMW-nél

2025. március 14. 10:39 | Portfolio

Új korszak kezdődik a BMW-nél

Ahogy arról nemrég már beszámoltunk, jócskán beszakadt a BMW profitja. Az eredmények közzétételét követően Oliver Zipse, a BMW elnök-vezérigazgatója is megszólalt, emellett pedig a német vállalat fontos iránymutatásokat is adott az idei év várható eredményeit illetően, de a vállalat történetének legnagyobb jövőorientált projektjéről, az úgynevezett Neu Klasse-ról is fontos részletek láttak napvilágot.

Trump vámemelése nagyon fájhat az európai autógyártóknak is

2025. február 02. 18:43 | Portfolio

Trump vámemelése nagyon fájhat az európai autógyártóknak is

A hétvége egyik legfontosabb eseménye, hogy ahogy arra számítani lehetett, Donald Trump átfogó vámintézkedéseket jelentett be az Egyesült Államok három legnagyobb kereskedelmi partnerével, Kínával, Mexikóval és Kanadával szemben. Bár eddig Európára nem vetett ki magasabb vámokat Trump, áttételesen a vámháború jelentős hatással lehet az európai autógyártók nyereségességére, de az amerikai cégek sem feltétlenül járnak jól, írja a Bloomberg.

Jó, de mit adnak nekünk az óriásgyárak?

2024. december 20. 16:00 | Portfolio

Jó, de mit adnak nekünk az óriásgyárak?

A csőben lévő három magyarországi óriásberuházás 2030-ig összesen 2 százalékkal emeli a GDP szintjét - így számol a Magyar Nemzeti Bank.

Nagy a baj Németországban, újabb segélykiáltás érkezett

2024. október 15. 10:50 | Portfolio

Nagy a baj Németországban, újabb segélykiáltás érkezett

Az Európai Unió 2035-ös szén-dioxid-célkitűzését kritizálta a BMW vezérigazgatója a Párizsi Autószalonon. Oliver Zipse szerint a terv felülvizsgálatra szorul, hogy csökkentse az európai autóipar függőségét a kínai akkumulátor-ellátási lánctól, és jobban kihasználja a kontinens technológiai erősségeit.

Végzetes jelzés az európai autóiparnak! - Itt vannak az első reakciók az uniós döntésre a kínai elektromos autókról

2024. október 04. 13:49 | Portfolio

Végzetes jelzés az európai autóiparnak! - Itt vannak az első reakciók az uniós döntésre a kínai elektromos autókról

Finoman szólva sincsenek elragadtatva az európai autógyártók az EU mai döntésétől, amivel az Európai Unió büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra. Az európai cégeket egyrészt azért érinti negatívan, mert ők is gyártanak Kínában autókat és exportálnak is onnan, másrészt attól tartanak, hogy Kína esetleges válaszlépései az európai cégek kínai gyártását is nehéz helyzetbe hozzák. Itt vannak az első reakciók.

Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.

Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

2024. október 03. 06:19 | Kövesy Károly

Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Jelentős kihívásokkal kell szembenézniük az európai autógyártóknak, ami abból is tükröződik, hogy az éves előrejelzéseiket egymás után vágják vissza ezek a cégek. Az elmúlt hetekben-hónapokban annyi profit warning érkezett, hogy lassan már tényleg nem marad olyan európai gyártó, aki ne kényszerült volna a tervei visszafogására. Az elektromos átállás már alapvetően is az autóipar történetének egyik legnagyobb változását hozta el, de a helyzetet tovább bonyolítja a kihívásokkal teli makrokörnyezet, a kínai piacon való helytállás nehézségei, és az újonnan megjelenő szereplők által támasztott verseny.

Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.

Nagy bajban vannak a német autógyártók Kínában, kisöprik őket a piacról

2024. szeptember 22. 10:00 | Kövesy Károly

Nagy bajban vannak a német autógyártók Kínában, kisöprik őket a piacról

A kínai autóipar fejlődése komoly kihívás elé állítja a német autógyártókat, amelynek nem csak az európai piacon kell megküzdeniük az újonnan megjelenő gyártókkal, hanem a kínai piacon is helyt kell állniuk. Utóbbi azonban nem könnyű, több gyártó is hangot adott már a világ legnagyobb autópiacon tapasztalt nehézségeknek, a napokban a BMW és a Mercedes-Benz is profit warningot adott ki, részben a kínai piac gyengesége miatt. A UBS legfrissebb elemzése szerint az elindult folyamatok jelentős változásokat, sőt, egyenesen paradigmaváltást hozhatnak az európai gyártók kínai működésében.

Mutattunk egy izgalmas befektetést, szépen felpattant az árfolyama

2024. szeptember 19. 14:00 | Portfolio

Mutattunk egy izgalmas befektetést, szépen felpattant az árfolyama

Múlt heti elemzésünkben már említettük, hogy nagy bajban van az európai autóipar: a magas költségek és a gyenge eladás következtében ráadásul a legnagyobb gyártók részvényeit is szétverték az előző hónapokban. Akkor mutattunk egy olyan európai részvényt, melyben jó lehetőségek rejlenek. Az emelkedés el is kezdődött, most pedig megnéztük, hogy meddig tarthat még.

Állítólag Magyarországon gyártották a hibás alkatrészeket, amelyek miatt a BMW 1,5 millió autójával van baj

2024. szeptember 16. 10:04 | Portfolio

Állítólag Magyarországon gyártották a hibás alkatrészeket, amelyek miatt a BMW 1,5 millió autójával van baj

A BMW több mint két évig nem ismerte fel teljes mértékben annak a fékrendszeri hibának a súlyosságát, amely várhatóan közel 1 milliárd eurós költséget jelent majd a vállalatnak. A probléma 2022 júniusában kezdődött, amikor ügyfelek és kereskedők panaszkodni kezdtek a hibás fékekre, de a cég csak nemrég fedezte fel, hogy akár 1,5 millió autót is érinthet a Continental által szállított alkatrész hibája - tudósított a Bloomberg. Meg nem nevezett források szerint a hibás alkatrészeket Magyarországon gyártották.

Részletes keresés