Continental: felkészülünk az elektromos autók térnyerésére is
Üzlet

Continental: felkészülünk az elektromos autók térnyerésére is

Portfolio
Február 21-én nyitotta meg hivatalosan a Continental budapesti Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központját. Bár a Continental-t a legtöbben gumiabroncs-gyártóként ismerik, a cég a világ egyik vezető technológiai vállalata, Magyarországon hét gyárral és egy gumiabroncs kereskedelmi képviselettel és logisztikai központtal van jelen és a bérelt munkaerővel együtt mintegy nyolcezer munkavállalót foglalkoztat, Debreceni elektronikai gyárának zöldmezős beruházása pedig tavaly ősszel kezdődött el.

A Portfolio a megnyitón kérdezte Nagy Mihályt, a cég országkoordinátorát a Continental magyarországi és a nemzetközi terveiről, a globális gazdaságpolitika hatásairól, és arról, milyen hatással lehet működésükre az elektromos autózás térnyerése.
Érdekel, hogy mi a véleménye a szakembereknek az autóipar legnagyobb kihívásairól? Jelentkezz még ma a Járműipar 2019 konferenciára!


Januártól tölti be új pozícióját a Continental Magyarországnál: de mit takar ez pontosan, milyen feladatokat jelent az országkoordinátori munkakör?

Valóban, első hallásra szokatlannak tűnhet ez a megnevezés, ráadásul a globálisan 240 ezer főt foglalkoztató Continental csoporton belül sem mindenhol létezik az országkoordinátori pozíció: Magyarországon egyszerűen azért van, mert nagyok vagyunk, fontos az itteni működésünk a cégcsoporton belül.

10 telephelyünkön több mint 8 ezer embert foglalkoztatunk, és ezeknek a telephelynek a tevékenységét össze kell fogni. Magyarország ebből fakadóan fókuszország is a Continental számára. Vannak központi osztályaink is, amelyek mindegyik telephelynek végeznek valamilyen szolgáltatást, és ezeknek az irányítása is az én feladatköröm. Például központi bérszámfejtésünk, vagy központi kommunikációs csapatunk van, de a HR is ilyen irányítás alatt működik: ők a különböző humánpolitikai rendszereket egységesítik, illetve fejlesztik, a teljes ország számára. A nem termelő anyagok beszerzése is központosítottan folyik minden telephelyre, a legtöbb esetben ugyanolyan anyagokat használunk, ezeket pedig észszerűbb nagyobb volumenben, egyszerre beszerezni. Kiemelt feladatom a kormányzati kapcsolatok, beruházások támogatása, azért is, mert a magyar állam stratégiai partnere vagyunk 2013 eleje óta, és ezzel is egységesen foglalkozunk.

Ahogy a nyitóünnepségen is elhangzott, az egyik oka annak, hogy itt nyitották meg fejlesztőközpontjukat, hogy Magyarországon jelentős autóipari beruházások, autógyárak és beszállítóik működnek. A földrajzi közelség még mindig számít az iparágban? Azok a fejlesztések, amik ebben a központban készülnek, hamarabb épülnek be egy Mercedesbe vagy egy Opelbe azért, mert ezek az autók Magyarországon készülnek?

A cégcsoport minden üzleti egységével, divíziójával képviselteti magát Magyarországon: három automotive divíziónk mindegyike megtalálhatók itt, van egy abroncsdivíziónk, egy abroncsraktárunk, illetve egy kereskedelmi központunk. Az ötödik divízió pedig a Contitech, amely egyéb ipari vagy autóipari gumi-, műanyag, fémtermékekkel foglalkozik. Tehát elég szerteágazó a cég portfóliója, és ezeken belül is szerteágazó az a tevékenység, amit Magyarországon végzünk.

Tíz évvel ezelőtt szinte csak gyártó tevékenységet folytattunk, az elmúlt években fokozatosan emeltük a mérnöki tevékenység arányát, erre nagyon jó példa a veszprémi telephelyünk, ahol jelenleg 550 fejlesztőmérnök dolgozik, vagy az új, Budapesti fejlesztőközpont.

Azon kívül, hogy mérnöki tevékenységeket hoztunk Magyarországra, olyan, magas hozzáadott értékű mérnöki tevékenységeket is végzünk, amelyek nemcsak a magyar gyárakra vonatkoznak, hanem a világ többi részén lévő Continental-gyárakat is kiszolgálják. A makói, váci gyárunkban is van ötven olyan kollégám, akik különböző szegmensfeladatokat látnak el, folyamatfejlesztési, minőségirányítási, vagy gazdasági területen.

Continental: felkészülünk az elektromos autók térnyerésére is
Nagy Mihály
Szinte az összes magyar egyetemmel együttműködünk - leginkább annak függvényében, hogy melyik telephelyünkhöz van közel. Ezzel egy plusz hozzáadott értéket tudunk teremteni, hogy nemcsak a saját kollégáink fejlesztenek bizonyos dolgokat, hanem az egyetemek is besegítenek. Ezzel együtt az elmúlt években sokat fejlődtünk, bővültünk. Az autóipar egyébként is a nemzetgazdaság fókuszában van, a magas hozzáadott értékű tevékenységek szintén, és mi ehhez szorosan kapcsolódunk. Tény, hogy kaptunk a bővítési projektjeinkhez állami támogatásokat is, ami szintén fontos tényező, amikor egy cég arról dönt, hogy melyik országban fogja bővíteni a tevékenységi körét.

A Continental gyárak világszerte szállítanak számos autógyárnak. Mesterséges intelligenciával foglalkozó csapatunk a világ több városában is működik és sok esetben egyesítik erőiket fontos projektek érdekében.

A súlyos méreteket öltő munkaerőhiány mára nem csak a növekedés gátjává vált, hanem a szektor versenyképességét is fenyegeti Magyarországon. Mennyire nehéz a helyzet a Continental mindennapi működésében?

A helyzet most sokkal nehezebb, mint 5-10 évvel ezelőtt, a munkanélküliségi ráták most sokkal alacsonyabbak. De még mindig nem lehetetlen jó munkaerőt találni. A Continental ugyanúgy versenyben van a munkaerőpiacon, mint minden cég. Azt gondolom, annyi előnyünk van a többiekhez képest, hogy valamivel jobb fizetést kínálunk, mint a piaci átlag, ráadásul mi technológiai vállalatnak tekintjük magunkat, úgy szoktuk mondani, hogy a jövő mobilitását fejlesztjük, és ebben szeretnének részt venni a kollégák, ezért szívesen csatlakoznak a cégünkhöz. Ráadásul minden dolgozónknak lehetősége van arra, hogy nemzetközi porondon is kipróbálja magát. Nemcsak úgy, hogy elköltözik és ott végez munkát, hanem például úgy is, hogy egy makói mérnök kolléga rendszeresen nyújt támogatást a Mexikóban, Kínában, bárhol lévő gyáraknak. A dolgozókat támogató értékrendünk mellett ez is vonzó a mai piacon.

Tíz évvel ezelőtt még mondhattuk azt, hogy az olcsó munkaerő vezérli ezeket a dolgokat, ma már ez nem érvényes.

Napjainkban az egyik fő szempont, hogy milyen szaktudású embereket találunk itt, és úgy gondolom, hogy ezen a téren még mindig nagyon jól áll Magyarország. Nemcsak a tudás, hanem a találékonyság is számít ebben az iparágban: mi vagyunk azok, akik mindent megoldunk, ráadásul a munkához való hozzáállásunk is rendben van. Meg akarjuk csinálni és értéket akarunk előállítani.

Az elektromos hajtás térnyerése nagyon komoly fenyegetést jelent az autógyártók számára, a jövőben ugyanis bárki képes lehet arra, hogy pusztán a beszállítókra támaszkodva elektromos autókat állítson elő és azokat elkezdje új szereplőként a piacon árulni. Az elektromos- és önvezető autók vártnál gyorsabb globális elterjedése milyen hatással lenne a Continental működésére, mennyire van felkészülve a cég a folyamatok átalakulására?

Mi vagyunk a piac egyik legnagyobb autóipari beszállítója, ezek nálunk is fő fejlesztési trendek, a magyarországi itteni csapatunk az önvezető autózáshoz kapcsolódik leginkább. A Continental ezeknek az új technológiáknak a fejlesztését végzi, és ezekhez kapcsolódnak az itteni gyáraink is. Az elektronikai gyáraink mindenképpen, a különböző alkatrészekkel, de a makói, a váci és most már a nyíregyházi gyárunk is gyárt például hűtőrendszereket akkumulátorokhoz, és az elmúlt években különböző műanyag alkatrészeket fejlesztettünk, hogy meg tudjuk oldani az elektromos autók akkumulátorhűtését. Az általunk fejlesztett technológiák egyértelműen fel vannak készülve az elektromos autózás térnyerésére.



Continental: felkészülünk az elektromos autók térnyerésére is


A járműipar elképesztően sikeres volt az elmúlt években, a vezető gyártók és beszállítók eladásai újabb és újabb csúcsokat döntöttek, árbevételük dinamikusan növekedett és hatalmas profitot tettek zsebre. A világ viszont gyorsan változik és egyre több jel utal arra, hogy ezt az aranykort egy sokkal nehezebb időszak váltja fel hamarosan. Hogyan hathat a globális autóeladások lassulása a Continental működésére, a magyar operációra?

Valamekkora visszaesés már a múlt év vége óta érezhető, az európai autópiacon sem beszél már senki arról, hogy idén növekedés lenne, sokkal inkább az a kérdés, hogy mekkora lesz a csökkenés. Ebből a szempontból mi azért vagyunk szerencsésebb helyzetben, mert az elmúlt években minden évben meg tudtuk haladni növekedésben a piaci átlagot. Számos új projektünk van, jó az együttműködés az autógyárakkal. Talán nem vagyok túlzóan optimista, ha azt mondom, hogy csoportszinten nem az a kérdés, hogy mekkora lesz a csökkenés, hanem hogy mekkora lesz a növekedésünk.

Donald Trump amerikai elnök a következő 90 napban bármikor bejelentheti autóipari vámok kivetését. A német, rajta keresztül pedig az egész EU-s gazdaságra nézve súlyos veszélyt jelent ez a lehetőség, a kereskedelmi háború autóiparra történő kiterjesztésének Magyarország lenne az egyik legnagyobb vesztese. Ráadásul a Brexit, illetve az azzal kapcsolatos bizonytalanság nagyon nehéz helyzetbe hozta az autógyártókat a szigetországban, a termelés mellett az autóeladások is jelentősen csökkentek az utóbbi időben. Milyen hatással lehetnek ezek a folyamatok a Continental működésére?

Erre nagyon nehéz választ adni. Látjuk ezeket a tendenciákat a világban, látjuk ezeknek a valós hatásait Amerikában, Ázsiában, ahol jelentős csökkenés van az autóiparban. Európában pedig egy hard Brexit hatásait csak találgatjuk. A cég próbál rugalmas lenni, gyorsan reagálni a változásokra, de sok olyan tényező van, amit a legalaposabb tervezéssel sem tudunk megjósolni. Próbáljuk átalakítani az irányítási rendszereinket, struktúráinkat arra, hogy a változásokra minél gyorsabban tudjunk reagálni, próbálunk gyorsabbak lenni, mint a versenytársak. Ez azon is múlik, hogy mennyire tudjuk a kollégáinkat bevonni, mennyire tudjuk a döntéseket gyorsan meghozni az alsóbb szinteken is.

Alapos átalakításon mehet át a következő években a Continental, erről döntött a vállalat igazgatósága korábban. A tervek szerint az átalakítás lényege, hogy 2020-tól holding struktúrában működtetnék a vállalatot, amely 3 fő részleggel működne: a gumigyártó Rubber Technologies, az autóipari alkatrészgyártó Automotive Technologies és a hajtásláncot gyártó Powertrain Technologies a jövőben sokkal önállóbban működhetne, hogy gyorsabban reagáljon az iparági változásokra. Mindennek milyen hatásai lehetnének a hazai operációra?

Igen, 2020-tól már holding struktúrában szeretnénk működtetni a vállalatot, annak érdekében, hogy rugalmasan és sikeresen tudjunk válaszolni a jövőbeni kihívásokra.

2019. január 1-től a Powertrain üzletág leválasztásra került, melyhez a Continental a többségi tulajdont megtartva befektetőket keres, annak érdekében, hogy az autóipar ezen leggyorsabban fejlődő területén továbbra is úttörő megoldásokat tudjon biztosítani. Egy ilyen tranzakcióra leghamarabb 2019. második felében kerülhet sor.

Érdekel, hogy mi a véleménye a szakembereknek az autóipar legnagyobb kihívásairól? Jelentkezz még ma a Járműipar 2019 konferenciára!
Koronavírus
Csalódást keltő számok a Rábától
Tesco
Európai Autópiac
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
webinárium
Hogyan lovagolhatod meg a forint árfolyammozgását? Tőlünk megkapod a választ!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Wall Street