Hogy lesz egy Tokaji aszú 100 év múlva olyan értékes, mint egy festmény?
Üzlet

Hogy lesz egy Tokaji aszú 100 év múlva olyan értékes, mint egy festmény?

27 hektáros termőterületével a Holdvölgy messze nem tartozik a Tokaji borvidék legnagyobb pincészetei közé. Üzletstratégiájuk azonban annál érdekesebb: csúcstechnológiával és tudományos háttérrel készítenek borokat a legjobb mádi dűlőkről (Holdvölgy, Nyúlászó, Úrágya, Király, Becsek), amelyeket legalább annyira szánnak a Michelin-csillagos éttermekbe, mint a boltok polcaira, és a befektetők bortrezorjaiba. A Portfolio a cég tulajdonosát, a francia-magyar családból származó Demkó Pascalt kérdezte a tokaji csúcsborokban rejlő piaci és befektetési lehetőségekről, Mád különleges helyzetéről, és arról, miért fontos, hogy folyamatosan, évről-évre jelen legyenek a legjobb éttermek borlapjain.
Az utóbbi időben látványosan felpörgött Mád és közvetlen környezetének fejlődése, a Tokaji borvidéken belül itt a legdrágábbak a termőterületek, a befektetők között megtaláljuk a leggazdagabb magyarokat is. Mi ennek az oka? Tényleg ennyire kiemelkedik Mád a borrégióban? És milyen irányai lehetnek ennek a fejlődésnek?

Én úgy látom, hogy két oka van annak, hogy Mád ennyire kiemelkedik. Az egyik az, hogy itt indult el a dűlők minősítése: 200-250 évre visszavezethető, hogy melyek azok a parcellák, lankák, amelyek évjárattól függetlenül biztosítják azt a minőséget, terroire-hatást, amivel nagy borokat lehet csinálni.

Hogy lesz egy Tokaji aszú 100 év múlva olyan értékes, mint egy festmény?
A másik ok pedig az, hogy az ország talán legfontosabb borásza, Szepsy István is mádi. Nem véletlen, hogy a csodás borok ráirányították a figyelmet a településre, a befektetők elkezdték keresni a lehetőségeket.

Külföldi példákból kiindulva mindenki tudja, hogy amennyiben egy bor etikettjén nemcsak az kerül feltüntetésre, hogy melyik borvidékről jön, hanem azon belül is melyik szelektált parcelláról, esetleg melyik történelmileg klasszifikált dűlőről, az garantáltan árfelhajtó tényező. Hozzá kell tenni, hogy kitűnő borok is jöttek a Mád-környéki területekről, és szerintem ez tovább gyűrűzhet a többi településre is. Tállyának például kifejezetten jó kezdeményezései vannak, szintén kiváló borokat tudnak prezentálni, és ott is megvan az a marketing, ami ahhoz kell, hogy megjelenhessenek Mád mellett.

A Holdvölgyet a szakma egyfajta high-tech pincészetként tartja számon: a borok a legfejlettebb technológia igénybevételével készülnek, az érlelő pincerendszer közel 2 kilométer hosszú, a látogatóközpont a falu egyik legmodernebb épülete. Hol állnak most a fejlesztések, piaci szempontból szükséges még az előállított bor mennyiségi növelése?

A technológiai fejlesztést az első pillanattól biztosítani szerettem volna, folyamatosan építkeztünk, fejlesztettünk ebből adódóan jelentősebb technológiai eszközöket már nem kell vásárolni. Tökéletesen tudjuk, hogy a borpalettánknak megfelelően melyik parcelláról, melyik fajtáról, annak esetleg melyik klónjáról tudjuk megvalósítani az elvárt minőséget, ehhez pedig rendelkezésünkre áll a szükséges technológia, például a speciális présgépek, vagy az érlelő-tartályok - így legfeljebb - magas szőlészeti és borászati munka mellett természetesen - finomhangolásokat kell végeznünk.

Kiemelten fontosnak tartjuk a hordóhatást is, különböző tölgyekkel próbálkozunk, rengeteget dolgozunk laboratóriumokkal, mivel a borkészítés vegyi és biokémiai folyamatokat feltételez. Itt akarunk szinte molekuláris szinten belemélyedni a borkészítésbe, pontosan azért, hogy a saját stílust és minőséget tudjuk biztosítani. Új beruházások inkább marketing-oldalon vannak, hiszen az, hogy megcsináljuk a hitünk szerint kiváló bort, sajnos nem elég, látni és láttatni kell ezt a bort a nagyvilággal.

A hosszú távú célunk nem az, hogy még több bort adjunk el, hanem az, hogy hiteles márkát építsünk. Ez a luxuskategóriában minimum 10-20 éves távlat, ugyanakkor ehhez méretarányosnak kell lennünk, nem nőhetünk túl nagyra. Másrészt a piacot is biztosítani kell, hiszen azt a bort, amit megtermelünk, el kell tudni adni. Jelenleg nem mondhatjuk, hogy a világban bárhol is nagy mennyiségben keresnék a tokaji bort.

Minden egyes palack eladásáért keményen meg kell küzdeni, legyen az Magyarországon vagy külföldön.

Ezért kell megtartanunk a hitelességünket, azt pedig úgy tudjuk elérni, hogy személyesen mi foglalkozunk a területeinkkel, a szőlészünk szinte egyesével ismeri a tőkéket, a borászunk tudja minden egyes parcelláról, hogy mi kerül be onnan a pincébe. Nincs a terveink között jelentősebb terület-felvásárlás, bővítés, mert mi ebben a méretben - 27 hektáron - tudunk hitelesek lenni.

A pincészet boraival sokáig szinte csak éttermekben lehetett találkozni, kevésbé volt hangsúlyos a cég számára a kiskereskedelmi forgalmazás. Miért ilyen fontos az éttermi értékesítés? Lehet ez egyfajta kiindulópont a tokaji csúcsborok számára?

Az ismertséget, a szakmai hitelességet nem tudjuk elérni a legmagasabb tudású séfek és sommelierek nélkül, hiszen ők azok, akik validálnak bennünket. A csúcsboroknál hiába költünk marketingre az éttermi ismertség nélkül: nincs az a reklámkampány, amivel el tudnánk hitetni, hogy a mi borainkat érdemes vásárolni. Lehet, hogy egy divathullámra fel lehetne ülni velük, de ha valaki megalapozott, hosszú távú piaci jelenlétet szeretne kiépíteni, ott nincs más út, mint a gasztronómiát a fogyasztó és a mi szakmaiságunk közé helyezni és ezen keresztül megméretni magunkat.

Hogy lesz egy Tokaji aszú 100 év múlva olyan értékes, mint egy festmény?
A pincészet főépülete Fotó: Holdvölgy
Amennyiben jól végezzük a munkánkat, és a csúcséttermek évek múltán is visszaigazolják a minőséget - azzal, hogy folyamatosan tartanak bennünket a borlapokon -, ez megragad az általános fogyasztóban is, hogy igen, a Holdvölgy az a minőségű bor, amit az én fogyasztói értékrendemben egy bizonyos szinten helyezek el. Ez persze nem kizárólag a minőségről és a határozott stílusjegyekről szól, hanem a megbízhatóságról is, azaz arról, hogy valóban üzembiztosan szállítunk minden évben.

A borászat 2006 óta minden évben elkészíti 6 puttonyos aszúit. Ezeket a tételeket egy előjegyzési program keretében lehet megvásárolni: ezt nem titkoltan befektetésnek is szánják. De mennyire számít jó befektetésnek a tokaji bor? Milyen feltételek kellenek ahhoz, hogy a nemzetközi szakértő közönség befektetési céllal vásárolja?

Azzal, hogy ezt a 13 évjáratot (a pincészet alapításától) végig csináltuk, úgy gondolom, hogy már most létezik az az általunk címkézett palack, amelyik majd 30, 50, esetleg 100 év múlva meghatározó értéket képvisel majd. Persze az, hogy ide hogyan jutunk el, ez nem kizárólag rajtunk múlik, hanem a Tokaji borvidéken is, azon, hogy a régió hogyan vonul be újra a nemzetközi köztudatba. Célul kell kitűzni, hogy előbb-utóbb bekerüljünk a londoni Liv-Ex fine wine exchange indexébe is. A bortőzsde-index forgalmának 95 százalékát olyan borvidékekről származó borok teszik ki, amelyek történelmileg klasszifikált dűlőkön elhelyezkedő birtokokról jönnek, ilyen például Bordeaux és Burgundia.

Ennek hátterében egyfajta történelmi hitelesség áll: bármi történjék is a világban, ezek a szőlőterületek alapot adnak arra, hogy a legjobb minőségű bort készítsék róluk.

Az időtállóság a másik kritérium ahhoz, hogy befektetésre alkalmas eszköz legyen a bor, azaz olyat kell tudni prezentálni, ami évtizedekig eláll, és nem veszít minőségéből néhány év után.

Amíg a két első feltételt igen, a harmadik kritériumot nem teljesíti a Tokaji borvidék: egyrészt az évtizedeken, esetleg évszázadokon keresztül folyamatos birtokszerkezet, másrészt egy birtokmárka, ami folyamatos visszakóstolással bizonyítja, hogy a boraink értékállók.

A negyedik kritérium, amivel szintén nem rendelkezik Tokaj, az úgynevezett másodpiac. Az, hogy ezeket a borokat már nemcsak a termelőtől vagy egy forgalmazótól szerezzük be, hanem befektetési termékként is létezik, keresik, és egy olyan befektetési eszközt képvisel, ahol nem a fogyasztás a lényeg, hanem a hozam.

Ha ez a négy kritérium teljesül, akkor lesz befektetésre alkalmas egy tokaji márka. Ez még nem létezik, de több olyan pincészet is van, ami most teszi le az ehhez szükséges alapokat. Ezért tartjuk fontosnak, hogy a történelmileg első osztályúnak minősített területekről minden évben le kell hoznunk a legmagasabb minőségű aszú bort, és itt látszik az előnye annak, hogy vannak történelmileg minősített dűlőink. Minden egyes évjáratot azzal a tudatossággal kezelünk, hogy előbb-utóbb találkozni fog egy szakértő vevői körrel.

Olyan ez, mint egy neves festőnek a véges mennyiségű festménye. Nincs több 2006-os Holdvölgy aszú, csak annyi létezik, amennyit palackoztunk, és amely mennyiség visszafordíthatatlanul csökken az elfogyasztott palackok mennyiségével.

A munkaerőhiány egyik legnagyobb vesztese az agrárium: mennyire érezhető ez a borvidéken? És mikor fog eljönni az idő, amikor a fiatalok számára menő lesz egy neves borászatnál dolgozni?

Jelenleg a munkaerő ebből a térségből is elvándorol, kifejezetten kihívás, hogy megfelelő képzettségű, tudású szakembert tudjunk találni. Nagyon sok időnek kell eltelnie, hogy újból értéket képviseljen a mádi lakosok szemében, hogy egy csodálatos és unikális településen laknak, és azt tudják mondani a gyereküknek, hogy maradj itt, hiszen, ha ilyen minőségű borokat vagy képes előállítani, ilyen minőségi termék készítésében tudsz részt venni, akkor valóban értékteremtő a munkád, és a világon mindenhol tisztelni fogják azt, amit csinálsz.

A tokaji bor jelenleg nem feltétlenül egy keresleti piac, de már látni és érezni, hogy a minőségi piacokon van receptivitás a legmagasabb színvonalra. Ennek köszönhetően fog tudni fejlődni a mi borászatunk és mások is, gazdaságilag, pénzügyileg erősebb lábon állni, és így idővel magasabb béreket biztosítani a településről származó dolgozóinknak.
wall street_shutterstock
wall street_getty
walmart_getty
facebook_getty
Sundar Pichai, CEO of Google, getty
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
wall street_shutterstock