Az olcsó autó az olcsó autó! - A legnagyobb sokkhatások leküzdésére is felkészült az AutoWallis
Üzlet

Az olcsó autó az olcsó autó! - A legnagyobb sokkhatások leküzdésére is felkészült az AutoWallis

Hatalmas változások zajlanak az autóiparban, amelyek még a legnagyobb szereplők piaci pozícióit is megingathatják a következő években. Az AutoWallis menedzsmentje mégis meghirdette a vállalat 2024-ig szóló stratégiáját és a 2029-es jövőképét, mert hisznek abban, hogy az elmúlt 27 évben szerzett tapasztalatuknak köszönhetően bármilyen kihívást képesek leküzdeni. Többek között ezekről, valamint dinamikus növekedésről, akvizíciókról és osztalékfizetésről is beszélgettünk Ormosy Gáborral, az AutoWallis nemrég kinevezett vezérigazgatójával.
Április óta az AutoWallis vezérigazgatója, miért volt szükség a vezércserére?

Az AutoWallis egy fordított akvizíció keretében került a Budapesti Értéktőzsdére az Alterát felhasználva, melynek vezetése az átmeneti időszak után leköszönt. Az új korszak irányítására, mely már az AutoWallis égisze alatt valósul meg, engem kért fel a társaság igazgatósága. Nem ismeretlen a terület számomra, hiszen korábban már dolgoztam a Wallis-nál , ahol az autós csoportot is vezettem a 2000-es évek elején, közepén és tőzsdei nyilvános társaságnál is dolgoztam már vezető pozícióban.

Az olcsó autó az olcsó autó! - A legnagyobb sokkhatások leküzdésére is felkészült az AutoWallis
Fotó: Szekeres Máté
Az iparágban végbemenő változások kapcsán a Volkswagen vezérigazgatója pár hónapja kijelentette, a mai állás szerint talán 50 százalék annak az esélye, hogy 10 év múlva a német autóipar még mindig a világ élvonalához tartozik. Önök mégis meghirdették a 2024-ig szóló stratégiájukat és a 2029-es jövőképüket.

Jól látható, hogy óriási változások zajlanak az autóiparban, a globális erőtérben hagyományosan erős európai autóipar mellé ázsiai játékosok, gyártók nőnek fel. Ez bizonyára jelentős kihívás a német autóiparnak. Az autógyáraknál ez az átalakulás a lekötött tőke, valamint a hosszú távú befektetési horizontjuk miatt valóban kritikus igazodási kényszert, nehezen átlátható folyamatokat jelent. Az értéklánc későbbi szereplőinek viszont sokkal könnyebb a hosszú távú trendekhez való alkalmazkodás, ami igaz az AutoWallis esetében is, hiszen a gyártásban mi nem vagyunk jelen, míg az értéklánc többi elemében mindenhol működünk. Ehhez igazítottuk a stratégiánkat is: minden változásban vannak nyertesek és vesztesek, mi pedig a nyertes tevékenységeket keressük és folytatjuk.

Milyen változások lesznek az AutoWallis egyes divízióinál, amelyek segíthetik a 2024-ig szóló stratégia megvalósítását?

Három üzletágat definiáltunk, a regionális disztribúciót, a belföldi kis- és nagykereskedelmet, illetve az autóipari szolgáltatásokat. Mind a három lábra támaszkodva szeretnénk növekedni. Az első két üzletágunk hagyományosan erős, különösen a belföldi tevékenysége a Wallis-csoportnak, ez volt mindig is a legerősebb tevékenységünk, de mind a regionális disztribúciót, mind a belföldi kis- és nagykereskedelmet akvizíciókkal regionálisan is szeretnénk bővíteni, illetve akár új márkák beépítésével előrehaladni és tovább növelni a globális partneri kapcsolatokat. Az imént említett globális autóipari átalakulásra ható nagy tényezők közül pedig azt gondolom, hogy a digitális szolgáltatások fognak a legnagyobb mértékben hozzájárulni az autóipar bevételeihez a jövőben. Ezért mi is arra készülünk, hogy a szolgáltatások üzletágban fogunk a legtöbbet növekedni akár organikusan, akár felvásárlások útján.

A regionális disztribúció esetében külön kiemelték, hogy megvalósul a meglévő márkák földrajzi kiterjesztése, pontosan hogyan kell ezt elképzelni?

A BMW- és Mini-kiskereskedésünk Magyarország-központú, sőt Budapest-központú. Vannak olyan tárgyalásaink, hogy ezekkel a márkákkal országon belül, de akár balkáni vagy egyéb régióhoz tartozó országokban lehetne hídfőállásokat beilleszteni a csoportba. Sokszor megkérdőjelezik a globális átalakulás kapcsán, hogy szükség lesz-e nagy szervizekre, újautó-kiszolgáló telepekre. Mi hiszünk abban, hogy ezeknek a szerepe meg fog maradni, csak kiegészül azokkal a szolgáltatásokkal, amelyekre készülünk. Szeretnénk, ha az egész régióban jelen lennénk a tevékenységeinkkel, és ezekre tudnánk építeni a méretgazdaságosság jegyében a szolgáltatásainkat.

Az olcsó autó az olcsó autó! - A legnagyobb sokkhatások leküzdésére is felkészült az AutoWallis
Fotó: Szekeres Máté
A meglévő országokban további 2-3 autógyártó márkáit képviselnék, kikkel folynak már tárgyalások?

Tárgyalunk prémium és tömegmárkával is, illetve akár új piaci szereplők belépését is felmerjük vállalni ebben a régióban, de többet jelenleg nem mondhatok ezzel kapcsolatban most, mindent időben közzé fogunk tenni a tőzsdei szabályoknak megfelelően. Az biztos, hogy a regionális disztribúcióban jól ismerjük a prémium és a nem prémium márkákkal való hatékony és eredményes együttműködésnek az elemeit, az elmúlt 27 év felkészített minket a növekedésre.

A belföldi kis-és nagykereskedelemnél maradva, erősebb fókuszt helyeznének a kiegészítő szolgáltatásokra, mit takar ez pontosan?

Azokra az új szolgáltatásokra szeretnénk mi is felkészülni, amik a nyugat-európai, amerikai piacokon már teret nyertek, pl. a flottamenedzsment vagy a -finanszírozási szolgáltatások kibővített köre. Ma Angliában már gyakorlatilag a magán újautó-értékesítéseknek is a többségéhez kapcsolódik, míg hazánkban ez még messze a kisebbséget jelenti, bár a céges értékesítéseknél jellemzőek nálunk is ezek a flottaszolgáltatások, ezeket mindenképpen szeretnénk kibővíteni. De az autómegosztó szolgáltatásokban is szeretnénk részt venni, és akár a szervizszolgáltatásokat kiegészíteni olyan hozzáadott értékkel, többéves elköteleződéssel, szerződésekkel, amelyek további, az új autó tulajdonlása mellett az autó fenntartásához kapcsolódó szolgáltatásokat, vagy az autócseréhez kapcsolódó opciókat is tartalmaznának.

A tervek szerint az autóipari szolgáltatások szegmens kiemelt motorja lesz a növekedésnek.

A kiegészítő szolgáltatásokban hiszünk, amelyek az első két üzletágunkra épülnek, és szinergikus hatásokat fejtenek ki. Mindezek alapján kijelenthetjük, a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatásokban látjuk a jövőt.

Milyen ütemben bővülhet a járműmegosztás Magyarországon?

Ez a piac elég új ahhoz, hogy nehéz legyen jósolni. Globálisan is változnak az ehhez kapcsolódó előrejelzések. Pont a múlt héten jelentette be az egyik nagy amerikai autómegosztó, hogy kivonul olyan nagyságú városokból, mint Chicago vagy Detroit, és csak Amerika délnyugati részére fókuszál majd. Vannak még igazodási feladatok ez előtt az üzleti modell előtt, de mi hiszünk abban, hogy a nagyvárosokban, fejlődő belvárosokban ez egy alternatív szolgáltatás lehet. Hogy ez el tud-e szivárogni a vidéki nagyvárosokba is, ott is üzletileg értelmezhető modell tud-e kialakulni, ez a jövő kérdése.

Az olcsó autó az olcsó autó! - A legnagyobb sokkhatások leküzdésére is felkészült az AutoWallis
Fotó: Szekeres Máté
Számos kockázatot azonosítottak, amelyekre kész válaszaik vannak, de hogyan hatna az AutoWallis működésére az Egyesült Államok és Kína között kirobbant kereskedelmi háború eszkalálódása, vagy éppen a forint további gyengülése?

Követjük a híreket, és nem is tudjuk teljesen kivonni magunkat a globális hatások alól, de ennek a háborúnak az elemei elsősorban a nagyon nagy szereplőket, elsősorban a gyártókat érintik. Természetesen a második, harmadik, negyedik hullámban elérhet ennek a hatása mindenkihez, pl. az infláción vagy árfolyammozgásokon keresztül, de nem gondolom egyébként, hogy holnap kitiltanák a német autókat az amerikai piacról. Azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen forgatókönyvnek milyen hatásai lennének a globális finanszírozási lehetőségekre, árfolyamokra, inflációra, az általános vélekedéssel értek egyet, miszerint nem lesznek sokkhatások. Összességében egy lassuló növekedésre számítok, elsősorban Nyugat-Európában. Ennek a hatása a mi régiónkra megint csak nem lesz sokkszerű, az eltérő fejlettségből eredő felzárkózási lehetőség növekedést fog jelenteni. Az emberek továbbra is vesznek majd autót, használni fogják azokat, így az értéklánc további elemeire nem lenne sokkhatással egy ilyen forgatókönyv sem.

A régióban egyelőre nagy kereslet mutatkozik a járművek iránt, de mi lesz akkor, ha a szigorodó szabályozás miatt a nyugati országokból a mostaninál is olcsóbban lehet majd használt, de jó minőségű autókat vásárolni?

Erre fel kell készülni, ez egy reális veszély: az olcsó autó az olcsó autó. Ezért is nagyon örömteli, hogy a kiszivárgott információk alapján a kormányzat a megfelelő adóstruktúra-átalakítással ellentételezné ennek az árelőnynek a hatását, vagy legalábbis kíván ezzel foglalkozni.

Az organikus növekedésnek és a tervezett akvizícióknak köszönhetően a vállalat EBITDA-marzsa 3,2 százalékról egészen 5 százalékra nőhet 2024-ig. Milyen iparági, gazdasági környezetben számítanak ekkora növekedésre?

Azzal számolunk, hogy ebben az időtávban nem lesz sokkszerű változás az árfolyamokban, inflációban és a keresletben sem. Természetesen a különböző márkák a különböző piacokon eltérő növekedés elé néznek, de ez eddig is így volt, és ebben sem lesz drámai elmozdulás. Az említett mértékű EBITDA-növekedés organikusan elérhető azokkal az eszközökkel, amiket felsoroltunk a stratégiában. Az elmúlt 27 évben elég sokféle makrokörnyezetben bizonyítottunk már, úgyhogy felkészülten nézünk a kihívások elé.

Sok példát láttunk arra, hogy válságban ezek a marzsok gyorsan el tudnak olvadni, miért gondolják mégis azt, hogy az AutoWallis egy válságálló befektetés?

Az eddigieken kívül a növekedésben is olyan diverzifikációt szeretnénk végrehajtani, amelynek keretében mind regionálisan, mind a különböző elemek tekintetében a magas marzsú tevékenységeket fogjuk felülsúlyozni.

Az olcsó autó az olcsó autó! - A legnagyobb sokkhatások leküzdésére is felkészült az AutoWallis
Fotó: Szekeres Máté
Milyen gazdasági növekedésekre számítanak a meghatározó piacaikon, hogyan alakulhat a fogyasztás a régióban?

A különböző elemzőházak elemzéseivel dolgozunk mi is. Ezek alapján továbbra is azt gondoljuk, hogy a közép-kelet-európai régió, beleértve a Balkánt is, a növekedés motorja lesz Európában és felül fogja teljesíteni mind az egy főre jutó GDP-növekedésben, mind az autópenetráció alacsonyabb szintje miatt az értékesített autók számának növekedésében is Nyugat-Európát. Hiszünk abban, hogy az a felzárkózási ütem, amely megindult különösen a Balkánon, többségében fenn fog maradni. Ez egy ciklikus iparág: ha kiöregszik egy modell, jön helyette másik, a trendekre reagálnak az autógyárak. Mi többmárkás és többrégiós cégcsoport vagyunk, így ezeket a hullámzásokat kiegyensúlyozzuk.

Sok szó esett a terjeszkedésről és a lehetséges akvizíciókról, ahogy azt is többször kiemelték, hogy számos módja van mindezek finanszírozásának.

Az organikus növekedéshez a jelenlegi eredménytermelő képességünk elég alapot ad, még arra is, hogy emellett osztalékot tudjunk fizetni. A stratégia növekedési fókusza miatt a fő tulajdonosunk ugyanakkor vállalta azt, hogy ha szükséges, akkor a neki kifizetett osztalékot hajlandó a következő időszakban tőkeemelés formájában visszajuttatni a társaságba. Ez ugyan a részvényszám növekedésével jár, de ennek a nagyságrendje nem olyan, ami zavarná a befektetőket. Hiszünk abban, hogy az egyéb finanszírozási formák, akár a tőkepiaci tőkebevonás, akár az akvizíciók során történő részvénycsere, tehát apporttal történő akvizíciók, összességében értéket teremtenek a részvényeseinknek. Fontos kiemelni a hitelfinanszírozási lehetőségeket is, ebben kiemelt helyen vizsgáljuk az MNB növekedési kötvényprogramjában való részvétel lehetőségét.

Ahogy az imént említette, a növekedés mellett osztalék kifizetését is tervezik, arról viszont kevés szó eset, hogy pontosan mikortól és milyen mértékű osztalékról lenne szó.

Szeretnénk olyan osztalékfizetési struktúrát kialakítani, amit stabilan tudunk tartani a következő években. Az eredménynek egy olyan részét szánjuk erre, ami nem veszélyezteti a növekedési politikánkat, mégis észrevehető hozamot jelenthet befektetőinknek.

Összefoglalva tehát a befektetők egy válságálló növekedési sztoriba szállhatnak be, amely még osztalékhozammal is kecsegtet a jövőben. Az elmúlt hónapok viszont azt mutatják, hogy nagyon kell vigyázni a beszállás időzítésével, az AutoWallis papírjai hatalmas volatilitás mellett forognak a Budapesti Értéktőzsdén.

Megtisztelő, hogy most már csaknem 3000 kisbefektetőnk van, és számítunk az intézményi befektetőkre is, hogy ők növelik a részesedésüket a jövőben. Számítunk a közkézhányad növekedésére, elsősorban a tranzakciók révén, és ez, valamint a piaci mechanizmusok stabilizálni fogják az árfolyamot azon a szinten, amit a felvázolt stratégiánk és a fundamentumok alátámasztanak.
Este jön a vihar! Másodfokú riasztásokat adott ki az OMSZ
Visszatérne a Boeing 737 Max, aggódnak a repülővel utazók
Megkezdi Európa meghódítását a kínai Alibaba
Hatvanezer autót kell visszahívnia a Mercedesnek
Nagy változás jön a Mátrai Erőmű vezetésében
FrankfurtTőzsde
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti szeminárium
Tőzsdei hullámlovaglás kezdő kereskedőknek.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
google