Hatalmasat zuhant idén a Tesla - Itt az idő beszállni?
Üzlet

Hatalmasat zuhant idén a Tesla - Itt az idő beszállni?

Portfolio
Az elmúlt hetekben egymást érték a rossz hírek a Teslával kapcsolatban, amelyek hatására évek óta nem látott mélységbe zuhant az amerikai elektromosautó-gyártó árfolyama. Adja magát a kérdés: vajon érdemes már beszállni?
Csak úgy záporoztak a rossz hírek a Teslával kapcsolatban az elmúlt hetekben, amelyek hatására a vállalat részvényei nagyot estek, az elektromos-autógyártó árfolyama az év eleje óta 46,4 százalékot zuhant.

Hatalmasat zuhant idén a Tesla - Itt az idő beszállni?
A hírek közül öt kiemelten fájdalmas lehetett a befektetők számára:
  • A cég vártnál gyengébb első negyedéves gyorsjelentése után az előírásoknak megfelelően benyújtotta az Amerikai Értékpapírpiaci és Tőzsdefelügyelet (SEC) részére a részletes negyedéves beszámolóját is, ebben a társaság kitért arra is, hogy bár a működésük elég pénzt termel ahhoz, hogy abból finanszírozni tudják a beruházásaikat, valamint a lejáró hiteleiket a következő 12 hónapban, mégis a tőkeemelés mellett dönthetnek annak érdekében, hogy a Tesla növekedését finanszírozzák. Bár a tőkeemelést Elon Musk korábban sokáig cáfolta, jelentős bizonytalanságot okozva ezzel, a forrásbevonásra végül valóban sor került és a Tesla 2,7 milliárd dolláros tőkeemelést hajtott végre.
  • A Tesla vezérének korábban kiszivárgott levele szerint a cégnek a tőkeemelés után 10 hónapja van arra, hogy nyereségessé tegye működését, ha ugyanolyan ütemben égeti a pénzt, mint tette azt az első negyedévben, ezért Elon Musk drasztikus kiadáscsökkentő intézkedéseket léptetett életbe, amelynek keretében a Tesla minden kiadásához Elon Musk vagy az elektromos-autógyártó pénzügyi vezetőjének jóváhagyása szükséges.
  • Az USA és Kína kereskedelmi konfliktusának fokozódása is negatívan érintette a Teslát, a cég részvényárfolyama nagyot esett, miután az USA által a kínai termékre kivetett vámok májusi megemelése után Kína is vámemelésekről döntött. Az elhúzódó kereskedelmi háború és a vám-fenyegetésekre válaszul a Tesla felpörgetné a kínai gyártásának beindítását. A sanghaji Gigafactory építése januárban kezdődött meg, és a cég akkor azt vetítette előre, hogy a tömeggyártás beindításához nagyjából két évre van szükség, míg a Tesla jelenleg a korábbi tervek felgyorsítása után azzal számol, hogy az idei év végéig már háromezer Model 3-t állíthatnak elő.
  • A Tesla esetében a kereskedelmi háborús kockázatok az elemzőket is aggasztják, a Morgan Stanley legutóbbi Tesla elemzésének pesszimista forgatókönyvében a cég kínai eladásainak jelentős visszaesésének lehetőségét számszerűsítette, a Tesla esetében a bankház pesszimista forgatókönyvéhez 10 dolláros célárfolyamot társított, amit a Morgan Stanley a kínai eladások lehetséges csökkenésével indokolt.
  • Elon Musk korábban azt ígérte, hogy a Tesla autói hamarosan eljuthatnak a teljesen önvezető állapothoz, ehhez képest pedig igazán nagy csalódás lehetett a Consumer Report (CR) beszámolója, ami arra a megállapításra jutott, hogy a Tesla fejlett vezetéstámogató rendszerei olyan döntéseket hoznak, amelyek veszélyesek és illegálisak, a rendszer a vezető segítése helyett megkérdőjelezhető döntéseket hozott. A CR beszámolója szerint az Autopilot tudása összességében jóval elmarad az emberétől, a beszámoló szintén hozzájárulhatott a Tesla árfolyamának eséséhez.

Nem olcsó a Tesla

A hagyományos autógyártók peer groupja esetében a Peugeot 4,5-szeres P/E rátája a legalacsonyabb, míg a Suzuki 11,3-szoros P/E rátája a legmagasabb. Az ábrán azonban jól látható, hogy a hagyományos autógyártókkal összehasonlítva a Tesla 32,3-szoros P/E rátája és a 2020-2022 közötti időszak átlagos profit várakozása is lényegesen meghaladja a többi autógyártó esetében várt értékeket. A Teslánál az elrugaszkodott árazást részben magyarázhatja, hogy a tőzsde a jövőt árazza, a piaci szereplők pedig továbbra is hisznek a cégben: A befektetők nagy növekedést várnak a Teslától, a cég az iparág meghatározó szereplőjeként jelentős piaci részesedés mellett a prémium elektromos-autógyártás éllovasa lehet.

Hatalmasat zuhant idén a Tesla - Itt az idő beszállni?

Nagyot esett idén az árfolyam

A Tesla részvényei idén 46,4 százalékkal kerültek lejjebb, az árfolyam 2,5 éves mélyponton jár, az elmúlt hetek esése után az elektromosautó-gyártó papírjai erősen túladott tartományban járnak, a korábbi hetek esése után azonban elképzelhető egy felpattanás. A jelenlegi szintekről felfelé mozdulva el, a 191 dollárnál található 9 napos mozgóátlag fölé emelkedve megnyílhat az út a 20 napos mozgóátlag és a 23,6 százalékos Fibonacci szint által közrefogott tartomány felé 214 és 225 dollár között, míg a következő fontos ellenállást a 250 dolláros szint jelentené a későbbiekben, ami korábban támaszként 2018 áprilisában és októberében kétszer is megállította az árfolyam esését. A jelenlegi szintekről lefelé mozdulva el az árfolyam számára megnyílhat az út a 140 dollár közelében található, 2016-os mélypont felé.

Hatalmasat zuhant idén a Tesla - Itt az idő beszállni?
Címlapkép forrása: Win McNamee / Getty Images
FrankfurtTőzsde
cimlapkep_milestone_budapest
qr-kód mobilfizetés
Szekesfehervar MFB rendezveny19
munkások ipar
GettyImages-173211363
President of Bolivia Evo Morales Ayma
Nem bírják elengedni: megint előkerült a vasárnapi boltzár
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti szeminárium
Tőzsdei hullámlovaglás kezdő kereskedőknek.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
FrankfurtTőzsde