A csúcs vétel: Mercedes-Benz E 300 de - Maga az arany középút
Üzlet

A csúcs vétel: Mercedes-Benz E 300 de - Maga az arany középút

Nincsen könnyű dolga annak az autógyártónak ma, amelyik érdemi profitot akar zsebre tenni. Az új technológiákra történő átállás, a szigorú környezetvédelmi előírások és a vásárlói igények kielégítése a világ összes pénzét felemészti. Ilyen nehéz időkben születnek az olyan rendkívüli modellek, mint a Mercedes-Benz E 300 de, amely ha jobban belegondolunk, minden szereplő szempontjából maga az arany középút. A plug-in hibrid hajtásláncában ott dolgozik még a dízel erőforrás, hogy a németek több évtizedes versenyelőnyük megtartása mellett pénzt is tudjanak keresni az eladott autóikon. A saját összeszerelésű akkumulátornak köszönhetően pedig hosszú kilométereket lehet autózni tisztán elektromos módban, látványosan csökkentve ezzel a káros-anyag-kibocsátást. A vásárlók a pénzükért cserébe egy extrákkal telezsúfolt, kívül-belül prémium minőségű autóval közlekedhetnek anélkül, hogy kompromisszumokra kényszerülnének útjaik során. Mindezért ráadásul olyan összeget kérnek csak el a szalonban, amely alapján bátran mondhatjuk, ez az autó csúcs vétel lehet cégek és magánszemélyek számára egyaránt.

1 2

Nagyon fontos modell az E 300 de a Mercedes számára.
Mostanában kezdem kicsit rosszul érezni magamat, lassan nincs olyan autós cikkünk vagy elemzésünk, amelyben ne kerülne elő, hogy mekkora változáson megy keresztül a globális járműipar és ez milyen nagy kihívások elé állítja a gyártókat egy olyan időszakban, amikor a környezetvédelmi előírásoknak történő megfelelés amúgy is hatalmas nyomást helyez a működésükre. Becsületszavamra eszem ágában sincs untatni a tisztelt olvasót, de ezeket a köröket úgy érzem, muszáj rendre megfutni a tágabb összefüggések megértése érdekében, még egy olyan izgalmas modell bemutatása előtt is, mint a Mercedes-Benz E 300 de.



A Daimlernek ugyanis pont ugyanazokkal a kihívásokkal kell megküzdenie, mint az iparág többi szereplőjének. Egy zsák pénzt kell elköltenie az elektromos- és önvezető autózás, valamint a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások területén annak érdekében, hogy képes legyen piaci pozíciójának megvédésére, megerősítésére. Ráadásul mindezt úgy, hogy az előrejelzések szerint viharos gyorsasággal szorulhatnak ki azok a belsőégésű motorok a németek járműveiből, amelyek fejlesztésére, gyártására őrült összegeket költöttek el, amelyeknek köszönhetően rengeteg pénzt keresnek, és amelyek sok évtizedes versenyelőnyüket biztosítják más gyártókkal, az új belépőkkel szemben.

A Mercedes prémiumautó-gyártóként ráadásul különösen nehéz helyzetben van akkor, amikor környezetvédelmi előírásokról, a szén-dioxid-kibocsátás elleni közdelemről beszélünk. A németek autóikat ugyanis jellemzően nagyobb teljesítményű motorokkal szerelik, amelyek fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása is sokszor magasabb, mint egy volumengyártó kisköbcentis modelljéé. A helyzetet pedig csak tovább rontja, hogy az elmúlt években nagyon megváltoztak az autóvásárlási szokások: a dízelbotrány miatt valóságos dízelundor alakult ki Európában, a jellemzően nagyobb tömegű és fogyasztású SUV-k iránti kereslet viszont valósággal felrobbant.

A dízeleladások zuhanása különösen fájdalmas a prémiumautó-gyártóknak, köztük a Daimlernek is, a németek ugyanis eurómilliárdokat költöttek és költenek el a technológia fejlesztésére a mai napig. Az SUV eladások megugrásának viszont mindenki nagyon örül az iparágban, ezeket az autókat ugyanis jellemzően sokkal drágábban lehet értékesíteni, így a profit is jóval nagyobb, amit zsebre lehet tenni utánuk. A gond csak az, hogy a dízelautók csökkenő eladásai és az SUV szegmens megállíthatatlan bővülése halálos kombinációt alkot. Ezek eredőjeként ugyanis a legtöbb autógyártó esetében nemhogy csökkent, hanem még nőtt is a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás tavaly. A probléma a Daimlert kiemelten érinti, a németek flottaszintű szén-dioxid-kibocsátása ugyanis a 2017-es 125,1 g/km-ről egészen 134,3 g/km-re romlott tavaly. Ez az első ránézésre jelentéktelennek tűnő változás valóságos katasztrófa a németek számára, hiszen azok a szereplők, amelyek nem lesznek képesek határidőre teljesíteni az EU szigorú előírásait, hatalmas büntetésekre számíthatnak. A Daimler például 2,8 milliárd eurós büntetést lenne kénytelen befizetni saját számításaink szerint az EU kasszájába, ha a tavalyi eladásait és flottaszintű szén-dioxid-kibocsátását vesszük alapul. Ez összeg a 2018-as adózás előtti eredményének több mint 26 százalékát jelenti.

Egyre fontosabb szerepet kap az elektromos hajtás

Nem véletlen, hogy a Daimler kiemelt célja, hogy néhány éven belül 130 alternatív meghajtású modellt dobjon piacra, amelyből legalább 10 tisztán elektromos meghajtású lesz. Ennek köszönhetően pedig úgy számolnak, hogy a teljes értékesítésük mintegy 15-25 százalékát adhatják majd az alternatív meghajtású modellek 2025-re.

A hangzatos távlati célokkal kapcsolatban ugyanakkor muszáj elmondani, hogy a német autógyártók, köztük a Daimler is, lemaradásban van az elektromos autózásban a piacvezető Teslához képest. Jó hír viszont, hogy az elmúlt évek tudatos építkezésének köszönhetően a Mercedesnél egyre nagyobb hangsúlyt kap az elektromobiltás és egyre több elektromos modell kerül beillesztésre a németek flottájába. Az ökoszisztéma, amit létrehoztak, három lábon áll: az EQ Boost a 48-voltos technológiával szerelt hibrideket, az EQ Power a plug-in hibrideket, míg az EQ a tisztán elektromos meghajtású modelleket foglalja magába. A tesztalanyunk, vagyis a Mercedes E 300 de a legújabb plug-in hibridek közé tartozik, ahogy a C 300 de, az E 300 e és az S 560 e modellek is.

Ezek a plug-in hibrid modellek kiemelten fontosak a Mercedes számára, segítségükkel úgy faraghatnak érdemben a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukon, hogy közben még pénzt is tudnak keresni.

Ezek az autók ugyanis képesek arra a megnövelt méretű akkumulátoruknak köszönhetően, hogy kellő energiát vigyenek magukkal az útra ahhoz, hogy 50-57 kilométer is megtegyenek tisztán elektromos módban. Később látni fogjuk, a rendszer úgy van kialakítva ráadásul, hogy lehetőség van menet közben is feltölteni az akkumulátort a belsőégésű motor használatával. Utóbbi berendezés tehát nem tűnik el az autóból, a plug-in hibrid hajtáslánc meghatározó része marad, ez pedig a fentebb felsoroltak miatt kiemelten fontos a németeknek.

A csúcs vétel: Mercedes-Benz E 300 de - Maga az arany középút

Lássuk a hajtásláncot!

Ahogy a fentiekből már kiderült, a Mercedes E 300 de hajtásláncának meghatározó eleme a négyhengeres, 1950 köbcentis dízelmotor, amelynek teljesítménye 194 lóerő és 400 newtonméter nyomatékot képes leadni. A 9G-TRONIC (9 fokozatú) automataváltóba került beépítésre az elektromotor, amelyet a Daimler és a Robert Bosch egykor közös vegyesvállalata, az EM-motive fejlesztett. A 2011-es alapításkor a német beszállító opciós jogot szerzett arra, hogy kivásárolhassa a vállalatból a Daimlert és ezzel a jogával nemrég élt is annak érdekében, hogy tovább erősítse pozícióját az elektromotorok gyártásánál. Az E 300 de modellben dolgozó elektromotor teljesítménye 90 kW, amely 440 newtonméter leadására képes, segítségével tisztán elektromos módban akár a 130 km/h-ás sebesség is elérhető.

A csúcs vétel: Mercedes-Benz E 300 de - Maga az arany középút
A rendszer együttes teljesítménye 306 lóerő, amely egészen elképesztő, 700 newtonméter nyomaték leadására képes, így álló helyzetből csupán 5,9 másodpercre van szükségünk ahhoz, hogy elérjük a 100-as tempót. Az autó végsebessége 250 km/h, hiába szeretne valaki gyorsabban menni, közbelép az elektronika.

A csúcs vétel: Mercedes-Benz E 300 de - Maga az arany középút
A hajtásláncot a maga nyers valójában volt szerencsénk élőben is látni Németországban.
A plug-in hibrid hajtáslánc fontos eleme a 13,5 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor is, amelynek segítségével a gyártó szerint 57 kilométer tehető meg tisztán elektromos módban egyszeri töltéssel. Mi a valóságban ennél többször is kisebb értéket mértünk, de erről majd később. Az új akkumulátor kapacitása egyébként jóval nagyobb, mint 6,4 kWh-s elődjéé, az érdemi növekedés hátterében az akkumulátorcellák kémiai fejlesztése állt elsősorban. Fontos megjegyezni, hogy a Daimler az utóbbi időben hatalmas hangsúlyt fektet arra, hogy az akkumulátorok gyártását házon belül tudja, az E 300 de modellben megtalálható egység is saját vállalatától, az Accumotive-tól származik. Az üzleti modell úgy néz ki, hogy a németek az akkumulátorcellákat megvásárolják az ázsiai beszállítóktól, majd azokat felhasználva saját üzemeikben készre szerelik az akkumulátoraikat, amelyek aztán belekerülnek az autóikba. A saját üzemekben történő összeszerelésre egyrészt azért van szükség, mert ennek segítségével faraghatnak a gyártás költségein, másrészt munkahelyeket őrizhetnek meg Németországban, a szakszervezetek legnagyobb örömére.

Mindezt végiggondolva könnyen érthetővé válik, hogy a Daimlernek miért vannak nagyon ambiciózus tervei az akkumulátorgyártásban is. A németek a következő években eurómilliárdos beruházásokat hajtanak végre, amelynek köszönhetően 3 kontinensen több akkumulátorgyártó üzemük is felépül majd. Németországban Kamenz és Untertürkheim ad majd helyet a gyártásnak, utóbbi helyszínnel kapcsolatban mindenképpen el kell mondani, hogy a Daimler már 1904 óta termel itt és mintegy 19 ezer embernek biztosítanak munkát. A kutatás és fejlesztés mellett hagyományos és elektromos hajtásláncok gyártását végzik az üzemben, ahol döntően belsőégésű motorok és váltók kerülnek le a gyártósorokról. Ezek a berendezések viszont az idő előrehaladtával egyre inkább háttérbe szorulhatnak a tisztán elektromos meghajtású autók térnyerése miatt. Ezért is döntött úgy a Daimler menedzsmentje, hogy itt is akkumulátorokat fognak előállítani, segítve a gyár hosszú távú fennmaradását, a munkahelyek megőrzését. A németországi helyszínek mellett egyébként az Egyesült Államokban (Tuscaloosa), Kínában (Peking) és Thaiföldön (Bangkok) építenek majd akkumulátorgyárat a németek.



Köszönhetően a vízhűtéses, 7,4 kW kapacitású fedélzeti töltőnek, az autó 13,5 kWh-s akkumulátora 10 százalékos töltöttségi szintről durván 1,5 óra alatt teljesen feltölthető egy nagyobb teljesítményű töltő segítségével. Ugyanez a mutatvány egy egyszerű konnektorról nagyjából 5 órát vesz igénybe. A Mercedes természetesen igyekszik a vásárlói kedvében járni, saját fejlesztésű, 22 kW teljesítményű fali töltője, amellyel egyszerre két autót is tölthetünk, magánszemélyek és vállalkozások számára egyaránt elérhető. A berendezés segítségével a lemerült akkumulátort az imént említett durván 1,5 óra alatt teljesen feltölthetjük energiával.

A csúcs vétel: Mercedes-Benz E 300 de - Maga az arany középút
A Mercedes fali töltője előtt ott sorakoznak a cég plug-in hibrid modelljei Stuttgartban.


A csúcs vétel: Mercedes-Benz E 300 de - Maga az arany középút
Természetesen az E 300 de nyilvános töltőpontokon is képes energiát vételezni, a képen éppen a Graphisoft Parkban kerül feltöltésre az akkumulátor. Fotó: Barabás Dávid
Ez a cikk folytatódik
1 2
Nagy mozgásokat hozott az MSCI átsúlyozás a magyar tőzsdén
opel gyar motorgyartas szentgotthard autoipar
City of Tomorrow Malmö
Népszerű
Belgrád panoráma
Belgrádban nyitott irodát a HEPA

A nyugat-balkáni regionális iroda közös vállalatok létrejöttét is segítené.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
GettyImages-1075371874