A Bosch leépítést jelentett be - Több intézkedéssel védenék a magyar munkahelyeket
Üzlet

A Bosch leépítést jelentett be - Több intézkedéssel védenék a magyar munkahelyeket

A globális autóértékesítések lassulása és a dízelbotrány utóhatásai érzékenyen érintik a Robert Bosch működését is, a német autóipari beszállító menedzsmentje éppen ezért úgy döntött, beáll a sorba és leépítésekbe kezd. A cégcsoport magyar operációjánál mintegy 14 800 ember dolgozik, amely a globális munkaerőállomány közel 4 százalékát jelenti. Az ő munkahelyük körültekintő tervezéssel, a munkaerő átcsoportosításával várhatóan megőrizhető lesz.
Leépítésekre készül a következő években a Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója - írtuk keddi cikkünkben. A tervezett lépést a német társaság igazgatótanácsának elnöke, Volkmar Denner egy lapinterjúban azzal indokolta, hogy az új autók piaca jóval gyengébben fejlődik, mint ahogy egy éve gondolták. Ráadásul a Boscht különösen megviselik a Volkswagen csoportnál 2015-ben kitört dízelbotrány hatásai, mert a társaság jelentős részt ural a dízeltechnológia területén.

Ha egy dízel befecskendező rendszernél tíz munkatársat alkalmazunk, akkor egy benzines rendszernél hármat, egy elektromos hajtásrendszernél pedig egyet - érzékeltette a nagyságrendeket, rámutatva, hogy a dízelmotorral szerelt gépkocsik piaci részesedése erőteljesen csökken Európában, és Indiában is visszaesés tapasztalható.

Volkmar Denner az interjúban kiemelte azt is, hogy

mindennek lesznek kihatásai a munkatársakra, főleg a dízeltechnológiával foglalkozó üzemekben, hiszen természetesen reagálnunk kell a kereslet csökkenésére.

A német társaság igazgatótanácsának elnöke ezt a gondolatot annyival egészítette még ki, hogy egyelőre nem tudni, hogy mekkora leépítésre lesz szükség, de igyekeznek majd a lehető legkíméletesebben eljárni, például a korai nyugdíjazás lehetőségeinek kihasználásával vagy az időszakosan foglalkoztatottak számának csökkentésével.

Természetesen a hír megjelenését követően megkerestük a Boscht azzal kapcsolatban, hogy a tervezett leépítés érintheti-e a magyar operáció működését. A vállalat hivatalos válaszában kijelentette,

Az év elején jeleztük, hogy 2019-ben a globális GDP 2,3 százalékos csökkenésére számítunk, ami a legtöbb piaci szegmensünket érinti, de a gazdasági visszaesés különösen a gépjárműiparban észlelhető és a mobilitás átalakulása kihívások és egyben lehetőségek elé is állítja a Bosch-t. Hogy ezen tényezőknek a magyarországi telephelyek tekintetében milyen konkrét hatása lesz, még nem lehet teljes bizonyossággal előre jelezni. A Bosch már a korai fázisban elkezdte a felkészülést ezekre a kihívásokra és mindent megteszünk Magyarországon is, hogy sikerrel vegyük ezeket az akadályokat.

A munkavállalók lehetséges elbocsátásával kapcsolatban pedig a következő választ kaptuk:

Folyamatosan figyeljük és elemezzük a változásokat, hogy azokra időben és rugalmasan tudjunk reagálni az üzleti normáknak megfelelően. A piaci átalakulást a munkaerő vonatkozásában elsősorban a munkatársak át- és továbbképzésével segítjük és törekszünk arra, hogy körültekintő tervezéssel, a munkaerő átcsoportosításával a létszámcsökkenés hosszú távon elkerülhető legyen Magyarországon.

A Bosch-csoport 9 magyarországi leányvállalata a cégcsoport négy üzleti területén - mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika - már mintegy 14 800 főt foglalkoztat idehaza. Utóbbi adat egyrészt azt is jelenti, hogy a Bosch Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója. Másrészt pedig Magyarországon dolgozik a német vállalat globális dolgozóinak (409 900 fő) közel 4 százaléka. A 2018-as üzleti évben a Bosch csoport teljes árbevétele 1317 milliárd forint, magyarországi konszolidált forgalma - amelybe nem tartoznak bele a saját vállalatai között folytatott kereskedelmi tevékenységek - 251 milliárd forint volt.

Globális trend a leépítés

A lecke alaposan fel van adva, a vezető autógyártóknak és a beszállítóknak le kell vezényelniük az új technológiákra történő átállást, meg kell felelniük az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak és a gyorsan változó vásárlói szokásoknak, igényeknek.

Mindezt úgy, hogy közben profitot is termelnek a befektetőiknek.

Az iparági szereplőknek nincs sok választása, ha versenyben akarnak maradni, kénytelenek drasztikusan visszavágni a költségeiket, illetve hatékonyabbá kell tenniük a termelésüket.

A költségek lefaragásának az egyik legkézenfekvőbb módja, hogy a jelentős kiadással járó, sok esetben hatalmasra duzzasztott alkalmazotti létszámot igyekeznek globálisan csökkenteni az autógyártók.

Első körben természetesen azokban az országokban és gyárakban, ahol a legmagasabbak munkaerőköltségeik, illetve ahol sikerül megegyezniük a szakszervezetekkel. Az elmúlt pár hónapban a Daimler, a Ford, a Jaguar Land Rover, a Nissan és a Volkswagen is nagyobb léptékű leépítést jelentett be. A BMW is hatékonyságjavítási programot indít, 2022-ig 12 milliárd euró megtakarítása a cél, ennek keretében pedig létszám-optimalizálást tervez a vállalat.

Magyarország egyelőre ellenáll

A fejlett gazdaságok lassulása miatt egyre komolyabbak egy jelentős visszaeséssel kapcsolatos félelmek. Sokan már egy új válságot is elképzelhetőnek tartanak, részben emiatt a jegybankok lazításával kapcsolatos várakozások is felerősödtek. Magyarország viszont egyelőre ellenállónak tűnik, pedig az autóipar a ludas az európai lassulásért, amiben nekünk is jelentős kitettségünk van - írtuk hétfőn megjelent elemzésünkben. Ebben az anyagban rámutattunk arra, hogy egy sor nehézségtől szenved a német autóipar, a magyar ipar viszont meglepően jól teljesít, amely a szakértők figyelmét is felkeltette, júniusi inflációs jelentésében az MNB is foglalkozott a témával. A jegybank szakemberei arra a következtetésre jutottak, hogy rövid távon a globálisan visszaeső új autó eladások és a kereskedelmi feszültségek, hosszabb távon a szigorodó emissziós elvárások és az új technológiák előretörése okozza a legnagyobb problémákat a német autóiparnak.

Magyarország viszont relatív jó helyzetben van, a magyar ipart ugynanis segítheti, hogy a nagy autógyártók igyekeznek minél hatékonyabban termelni, a nehézségek hatására inkább a drágán termelő nyugat-európai üzemekben foghatják vissza a termelést, miközben a magyar üzemek még mindig viszonylag olcsón tudnak gyártani.

Azt viszont a jegybank is elismeri, hogy a fenti folyamatok várhatóan csak átmenetileg tudják majd élénkíteni a magyar ipart és az exportot. A következő hónapokban a magyar ipar esetében is lassulhat a termelés növekedése, ha Németországban folytatódnak a negatív tendenciák.
hősök tere_getty
Ipari tartályok
Official Photo 2019 - Emmanuel Babeau (6) (1)
Megint véleményt mond Magyarországról az IMF
GettyImages-1180027214
erdogan
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
2019. október 17.
Hiventures - Portfolio KKV Tőkefinanszírozás 2019
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Frankfurti tőzsde