Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Üzlet

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?

Nagy felhajtás mellett, három helyszínen, az Egyesült Államokban, Kínában és Németországban tartotta a Porsche az első teljesen elektromos autójának, a Taycannak a világpremierjét. A németek rögtön két új típust, a Turbót és a Turbo S-t mutatták be, de még idén jön egy kisebb teljesítményű, jövőre pedig egy bővített csomagteres változat. A várakozásoknak megfelelően az autó nagyon gyors, és majdhogynem elnyűhetetlen, minősége kifogástalan, töltése villámgyors, viszont a hatótávja nem kiemelkedő, az ára viszont az. Sokan fogják úgy értékelni, hogy a Taycan egy jó, de nem elég nagy lépés a helyes irányba, és hogy ezzel vált igazán nyilvánvalóvá, hogy sok szempontból milyen jó munkát végzett a Tesla az elmúlt években. A világpremier németországi helyszínéről, Neuhardenbergből tudósítunk.

Világpremier

Ma volt a Porsche első elektromos autójának, a Taycannak a világpremierje, amit három kontinensen egyidőben tartottak. A három országot úgy választották ki, hogy azok jól reprezentálják a Taycan legfontosabb célpiacait, a helyszínek pedig megújuló energiatermelés közelébe essenek: Niagara-vízesés az Egyesült Államok és Kanada határán (vízenergia), egy szolárfarm Neuhardenbergben, Németországban, és egy szélfarm Kínában, a Pingtan szigeten. Az esemény házigazdája Mark Webber, volt Forma-1-es versenyző, a Porsche márkanagykövete volt.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Portfolio


Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Portfolio


Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Portfolio

Helyes kiejtés

A Porsche kis videót készített a Taycan helyes kiejtéséről, ami biztos nem véletlen, azok után, hogy a fél világ helytelenül ejti a márka belépő sportautójának, a 718 Cayman-nek a nevét. Nem, nem kájmán, hanem kéjmen. A Taycan pedig nem tájken, hanem:

Tesztek

Azt már a világptremier előtt is tudni lehetett, hogy a Taycan erős, gyors és megbízható, az autó ugyanis három ütős teljesítményt tett le az asztalra:

Az olaszországi Nardoban lévő versenypályán extrém melegben (a csúcson a levegő 42, az aszfalt 54 fokos volt) 24 óra alatt 3425 kilométert tett meg az autó, bármilyen probléma nélkül. A Taycant 195-215 kilométeres sebességgel hajtották, az autóval csak a töltések és a pilóták cseréjének idejére álltak meg.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche
Július végén egy kifutópályán 26 egymást követő alkalommal gyorsult 0-ról 200-ra. A teszt alatt a 0-200-as gyorsulás átlagosan kevesebb, mint 10 másodpercig tartott.



A 20,6 kilométeres Nordschleifén egy új rekordot is felállított a Taycan, 7:42 perces eredménnyel ez a Porsche lett a leggyorsabb négyajtós elektromos autó. (itt azért minden gyártó megtalálja a saját kategóriarekordját, a Skoda Kodiaq is rekorder a hétszemélyes SUV-k között)

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche

Dizájn

A Taycan külső dizájnjáról már eddig is sokat tudtunk, mivel egyrészt a Porsche a 2015-ben bemutatott Mission E tanulmányautó alapján készítette az új modellt, másrészt az elmúlt hónapokban már több alkalommal is nyilvánosan tesztelték az új autót, igaz, még álcázva, de azért a formáról már sok minden kiderült.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Mission E, Fotó: Porsche
Az autó eleje nagyon hasonlít a 2015-ös tanulmányhoz, oldalt az egyik legnagyobb eltérés a Mission E-hez képest, hogy máshogy formázták a kerékjárati íveket, és hogy az első és hátsó ajtók nem egymással szemben, mint mondjuk az i3-as BMW-nél, hanem hagyományos módon nyílnak. Az autó hátulja viszont újdonság, hiszen eddig még nem láttuk, de nagy meglepetés itt sincsen, a legutóbbi Porschék dizájnját követi, a hátsó lámpák a csomagtérajtón keresztül összekötve hosszú piros fénycsíkot adnak ki. A külső dizájn miatt nyugodtan lehetünk büszkék, ugyanus a Taycan külseje is Varga Péter vezető dizájner csapatának munkája. Az autó tényleg szép lett, már messziről Porschének néz ki, sportosan alacsony, a súlypontja alacsonyabban van, mint a 911-esé, alaktényezője 0,22, ami a valaha volt legjobb érték a Porschénél. Sokáig reszelték az autót, a 2015-ös prototípus bemutatása után nem sokkal elkezdődött a tervezés, ami így több mint 3 évig tartott, a végleges dizájn 2,5 év alatt kristályosodott ki.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche

Két modell rendelhető, de lesz még más is

A Porsche ma 2 változatot mutatott be, az egyik a 680 lóerős Turbo, a másik a 761 lóerős csúcsmodell a Turbo S (ezek a teljesítményadatok az overboost módban érhetők el, egyébként 625 lóerősek az autók). Mindkét autóban két elektromotor hajtja a kerekeket, az egyik az első, a másik a hátsó tengelyre szerelt erőforrás, ennek megfelelően összkerékhajtású autó a Taycan, amelybe kétfokozatú váltót szereltek, erre a Porsche-fejlesztésre azért volt szükség, hogy az autó az első méterektől kezdve jobban gyorsuljon, nagy sebességnél pedig hatékonyan és takarékosan működjön.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche
A Turbo 3,2, a Turbo S 2,8 másodperc alatt éri el álló helyzetből indulva a 100 km/h-t, a végsebesség mindkét modellnél 260 km/h. Elektromos autóknál mindig kulcskérdés a hatótáv, ami a Taycannál nem rossz, de azért nem is egetrengető: a WLTP ciklus alapján a Turbo 450, a Turbo S 412 kilométert tud megtenni egy töltéssel, vagyis azok a hírek, hogy a Taycan 500 kilométer feletti hatótávval érkezik, legalábbis a csúcsmodelleknél nem bizonyultak igaznak. A Porsche szakembereivel beszélve kiderült, hogy az 500 kilométer feletti hatótávot még a régi mérési ciklus alapján mondták 2015-ben, azóta viszont már a WLTP alapján mérnek, így jöttek ki az alacsonyabb értékek. A töltés viszont nagyon gyors: a Taycan az első sorozatban gyártott elektromos autó, ami a szokásos 400 helyett 800 voltos rendszerfeszültség mellett működik, ami lehetővé teszi, hogy egyenárammal 5 perc alatt akár 100 kilométer megtételére elegendő áramot töltsünk az akkumulátorba, 5-ről 80 százalékra ideális körülmények között közel 22 perc alatt lehet feltölteni az akkumulátort, ami a Performance Plus esetében 93,4 kWh-s (a garancia 8 év vagy 160 ezer kilométer, az akkumulátor töltöttségének 75-80 százalékáig), a töltési sebesség akár 270 kW is lehet. A Porsche itt vélhetően az Ionity töltőhálózatra épít, ahol a sebesség akár 350 kW is lehet, ennek a hálózatnak a kiépítése azonban még folyamatban van.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche
A Taycan futóműve megkapott mindent, amit ma a Porsche tud, a Porsche 4D-Chassis Control futóműszabályozás valós időben szinkronizálja a futóműegységeket, de van itt háromkamrás adaptív légrugó, aktív dőlésstabilizálás, és a kerekekre jutó nyomaték mértékét szabályzó Torque Vectoring Plus is. Fékezéskor a rendszer az energia nagy részét visszanyeri, a Porsche szerint jóval hatékonyabban, mint a versenytársak autói, a sportautógyártó tesztjei alapján valós körülmények között az összes fékezés 90 százalékát az elektromotor végzi, vagyis jó eséllyel a Taycan féktárcsái is hosszú életűek lesznek.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche
A Porsche a legerősebb Turbóval és Turbo S-sel nyitott, ebben az is a logika, hogy a Teslához hasonlóan a drágább változatok kerülnek először piacra, a beérkező cash-flowból pedig később lehet gyártani az alacsonyabb árú modelleket. Még idén érkezik a csúcsmodellekhez képest gyengébb (és valószínűleg olcsóbb) változat is, jövőre pedig piacra dobják a Taycan Cross Turismót, ez a karosszériaváltozat valószínűleg a Panamera Turismóhoz hasonló, kombiszerű autó lesz. Látszik, hogy a Porsche komolyan gondolja az elektromobilitást, 2022-ig 6 milliárd eurót költenek ezen a területen. A Taycan gyártásához új üzemet építettek Zuffenhausenben, 700 millió eurót költöttek el erre a projektre, vagyis a jővő egyik fontos modelljét nem valamelyik külföldi üzemben gyártják majd, hanem otthon, látszik, hogy fontos a Taycan a Porschének.

Belső

A belső tér kialakításához az eredeti, 1963-as 911-es nyújtott inspirációt, de a dizájn itt modern. A mai autókban a kapcsolók helyett egyre inkább érintőkijelzőket találunk, nincs ez másként a Taycanban sem, de itt csúcsra járatják a touchscreen orgiát: egy hajlított 16,8 hüvelykes kijelző található a kormány előtt, egy 10,9-es a műszerfalon középen, és opcionálisan egy ugyanilyen a jobb egyen utazó előtt (ezen későbbi fejlesztésekkel filmek is nézhetők), valamint egy 8,4 hüvelykes középen a szellőzők alatt, és ha ez nem lenne elég, a 4-zónás klímához a hátul ülők is kapnak egy 5,9 hüvelykes érintőkijelzőt. Hogy ez a gyakorlatban hogy működik, majd meglátjuk, a Porsche szerint a rendszer intuitív, főleg a gyakorlatban is jól működő hangvezérléssel, a gyorstesztünkön egyszerű angol nyelvű hangutasítások alapján odanavigált minket a legközelebbi Aldihoz vagy étteremhez.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche


Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche
A rengeteg érintőkijelzőn túl az autó különlegessége, hogy a világon elsőként teljesen az autóba integrálták az Apple Music streeming-szolgáltatást, az előfizetők (a Porsche tulajdonosoknak 6 hónapig ingyenes) több mint 50 millió dal közül választhatnak a Taycanukban ülve. Az autóhoz rendelhető Burmester hifit az Apple Digital Masters szolgáltatásával párosítva stúdióminőségben hallgatható a zene.

Változnak az idők, az a márka, amelyik eddig arra volt büszke, hogy az autói belterében gyakorlatilag bármit bebőröznek, kérésre akár még a fordulatszámmérő mutatóját is, most először a Taycannál teljesen bőrmentes belsőt kínál, több felületen újrahasznosított anyagokat találhatunk. Belül a hely négy átlagos méretű felnőttnek kényelmes, magasabbaknak hátul a fejtérrel, elől meglepő módon a lábtérrel lesz problémájuk, egy furcsa dizájnelem ugyanis pont térd magasságban fut, enélkül több lenne a hely.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche


Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Porsche
Ha leírva meglátjuk, hogy a csomagtartó 447 literes, akkor nem tűnik rossznak az érték, csakhogy ez két részből áll össze, az autó elejében 81, hátul pedig 366 liter a raktér, ez alapján a Taycan nem a Skoda Superb alternatívája.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Portfolio


Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Portfolio

Porsche vagy Tesla?

A Taycan kapcsán szinte mindenkit az érdekel a legjobban, hogy tényleg ez az autó lesz-e a Tesla-verő elektromos szuperautó. Természetesen a Porsche vezetőit is provokáltam ezzel a kérdéssel, a háttérbeszélgetések alapján úgy tűnik, hogy a Taycan sokkal inkább egy a Porsche kínálatába jól illeszkedő elektromos alternatíva, mint a Teslák ellenfele, mert aki Porschét akar venni, az Porschét vesz, és most már van lehetősége elektromosat választani. Összeraktuk egy táblázatba, mit érdemes tudni a német és az amerikai elektromos autókról, a számokból az látszik, hogy a Taycan a Model 3 és a Model S csúcsváltozataihoz hasonló menetteljesítményű, de azoknál kisebb hatótávú és jóval drágább autó.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Mint ahogy arra lehetett számítani, a Taycan nem olcsó, ráadásul egyelőre csak a drágább típusokat lehet kapni: német áfával a Turbo bruttó ára 152, a Turbo S-é pedig 185 ezer euró, vagyis 50 illetve 61 millió forint, ezek alapján magyar áfával számolva már inkább 54 illetve 65 millió forint adódik. Csak hogy legyen összehasonlítási alap: a Tesla Model 3 Németországban 43 ezer eurótól indul, a 3,4 másodperc alatt 100-ra gyorsuló Performance modell indulóára 55 ezer euró, a papíron 610 kilométer hatótávú, 3,8 másodperc alatt 100-ra gyorsuló Model S 87 ezer, a 2,6-os gyorsulású Model S Performance 103 ezer eurótól startol, vagyis a csúcs-Teslák jóval olcsóbbak, mint a Taycan. Házon belül a konkurencia például a Panamera Turbo, ami 160 ezer eurós alapárával a két most bemutatott Taycan-típus közé esik, hibrid hajtással a Panamera Turbo S E-Hybrid pedig még a legdrágább Taycannál is drágább, legalább 190 ezer eurót kérnek érte.

Érdemes még kitérni a töltésre: a Taycant akár 270 kW-os sebességgel is lehet tölteni, az ehhez szükséges töltőhálózat kiépítése azonban még folyamatban van, az Ionity terveiben az szerepel, hogy 2020-ra 400 töltőállomást építenek, amelyeknél átlagosan 6 töltőpontot alakítanak ki, viszont jelenleg még csak 137 ilyen töltőállomás épült ki Európában.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Ionity
A Tesla előnye ezen a területen nagy, hiszen az amerikai cég világszerte már több mint 14 ezer Superchargert üzemeltet, amelyeknél a sztenderd a 120 kW-os gyorstöltő, de a legutóbbi fejlesztéseknek köszönhetően Európában sok helyen már a 150 kW-os sebesség is elérhető, és folyamatosan helyezik ki az új, V3-as töltőket, amikkel már 250 kW-tal lehet tölteni az autókat. Ráadásul az autóknál elérhető töltési sebességben sem sokkal marad el a Tesla a Porschétól, a legutóbbi szoftverfrissítés óta a Model 3-nál már a 200 kW-os sebesség is elérhető.

Itt a Porsche új elektromos sportautója - Tényleg lenyomja a Teslát?
Fotó: Tesla
Összegezve, a Taycannal egy nagyon menő, strapabíró, gyorsan feltölthető, és az eddigi tapasztalatok alapján kiváló minőségú anyagokból elsőosztályúan összerakott autót kapnak a vásárlók, igaz, ezért nagyon mélyen a zsebükbe kell nyúlni, a nagy rivális Tesla jóval olcsóbban méri az összeszerelési minőségben valamivel gyengébb, de zseniális hajtásláncú és világbajnok infotainment/vezetéstámogató rendszerrel felszerelt csúcsmodelljeit, és akkor a saját töltőhálózatról még nem is beszéltünk.

Kinek való a Taycan? Mindenkinek, akinek van rá elég pénze, és mindenképpen elektromos Porschét akar. Azok pedig, akik egy gyors elektromos autót szeretnének, azoknak számára vannak más alternatívák. Összességében a Taycan miatt nem aggódunk, már több mint 30 ezer előrendelés érkezett az autóra, lesz helye a piacon, a Porsche pedig nagy valószínűséggel nem dollármilliárdos veszteséget, hanem szép profitot fog csinálni az elektromos autóin is.

gáztározo0921
klima0921
shutterstock_1424418242
szaudarábia0921
uzemanyag0920
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
uzemanyag0920