olajtanker Getty
Üzlet

Javában dúl a hidegháború, meg is van a következő áldozat

Portfolio
Az olajtankerek napi díja ismét meghaladta a 100 000 dollárt, melyre már 2017 eleje óta nem volt példa. A hirtelen drágulás az állítólag iráni kőolajat szállító kínai COSCO tankercégre kivetett, illetve a venezuelai szankcióknak köszönhető. A 2020 januárjától életbe lépő szigorúbb kénkibocsátási szabályozás csak tovább rontja az amúgyis kínálati szűkösséggel küszködő olajszállítási piacot.

A Közel-Keletről Kínába tartó 2 millió hordó olaj szállítására alkalmas tanker napi bérleti költsége 113 047 dollárra emelkedett, melyre 2017 februárja óta nem volt példa. Egy dél-koreai importőr több mint 12 millió dollár szállítási költséget fizetett a Mexikói-öbölből érkezett kőolajszállítmányért. Nemcsak a Kínába érkező nyersolaj fuvarozási költsége emelkedett radikálisan, hanem az Indiába, Szingapúrba tartó hajók bérleti díjai is. A Kínába tartó olaj fuvarozási költsége hordónként közel 2 dollárra emelkedett, mely a jelenlegi 60 dollár körüli Brent árnak már több mint 3 százaléka.

Forrás: Reuters Eikon

Az Iráni szankciók megsértése

Az Egyesült Államok szankciókat vetett ki kínai társaságokra, köztük a COSCO Shippingre, amely a világ egyik legnagyobb hajózási társasága. A vád szerint megsértette az Iránnal szemben kivetett szankciókat, mivel kőolajat szállított a perzsa országból Kínába a tilalom ellenére. Ez jelentős mennyiségű, 50 darab tankerhajó kiesését okozta, mely a kínálat szűkösségén keresztül rendesen felverte az árakat. A COSCO tulajdonolja a világ szupertankereinek a 7,5%-át. A Nagy kérdés, hogy a COSCO-ra kivetett szankció meddig maradhat fenn, azonban ebben az esetben már a nagypolitikát érdemes figyelni, a kereskedelmi háború alakulását. Folyamatosan zajlanak a tárgyalások a két nagyhatalom között, a felek közeledése esetén nem kizárható egy amerikai gesztus, mely a kínai cégekre kivetett szankciók részleges vagy teljes elengedését is magába foglalhatja. Egy biztos, hogy a nagy ázsiai finomító társaságok nem mernek ujjat húzni az Egyesült Államokkal, és a Sinopec – Ázsia legnagyobb finomító cége – illetve India legnagyobb kőolaj feldolgozó vállalata az Indian Oil lemondta a korábbi COSCO-nál foglalt tankerhajóit, és azonnal más társaságok után nézett alternatívaként.

Miért olyan fontos Irán büntetése?
Tavaly az Egyesült Államok kilépett az iráni atomalkuból, mely még 2015-ben köttetett. Amerika szerint Irán atomfegyverek fejlesztésén dolgozik, míg Irán ezt cáfolja, és nyilatkozata szerint csak békés célok vezérlik nukleáris programja kapcsán. Az iráni szankciók célja az ország olajexportját nullára csökkenteni, így ezzel a hatalmas bevételkieséssel ellehetetleníteni a gazdaságot, ezáltal jobb alkupozíciót szerezve a politikai tárgyalások során. Kína olyan szempontból érintett az ügyben, hogy a szankciók kivetése előtt a legnagyobb vásárlója volt a perzsa ország kőolaj exportjának. Az Irán ellen való keményebb fellépésben a Szaúd-Arábiát ért szeptember 14-i dróntámadás is szerepet játszik, amiért az Egyesült Államok Iránt tette felelőssé, annak ellenére, hogy a perzsa állam nem vállalta fel a terroristaakciót.

AZ Exxon és Venezuela szerepe

Az előző héten az Exxon Mobil, a világ legnagyobb tőzsdén jegyzett olajtársasága megtiltotta azon tankerek használatát, melyek a tavalyi évtől kezdve olajüzleteket kötöttek az Egyesült Államok szankciója alatt álló Venezuelával. Az intézkedés 250 tankert érinthet. A szankciók Nicolas Maduro venezuelai elnököt próbálja ellehetetleníteni, akit jelenleg az emberi jogok megsértésével vádol Amerika. Havonta nagyságrendileg 25 hajó érkezik Venezuelába, azonban ezen hajók gondosan ügyelnek arra, hogy jeladóikat kikapcsolják annak érdekében, hogy ne kerülhessenek beazonosításra az Egyesült Államok által.

Szigorúbb környezetvédelmi szabályok

2020 januárjától kerül bevezetésre a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) új szabályozása, miszerint csökkenteni kell a tankerek kén kibocsátását, melyet vagy drágább dízel üzemanyag tankolásával tudnak elérni, vagy szűrő berendezések felszerelésével (scrubber). Mindkét módszer növeli a szállítás költségét, így magasabb díjakat eredményez. A szűrő berendezések felszerelése csak tovább csökkenti az amúgyis szűkös tankerkínálatot, ugyanis ezen tankerek időlegesen kiesnek a piacról. A világon jelenleg 700 tanker kaphat szűrőberendezést 2019 év végéig.

Címlapkép: YU FANGPING / Barcroft Media via Getty Images

wall street_shutterstock
Kiadta újabb hard-Brexit felkészítő anyagát Brüsszel: ez vár az emberekre és cégekre
Alteo klub
boeing 737NG
LONDON, ENGLAND - OCTOBER 03: British Prime Minister Boris Johnson leaves 10 Downing Street on October 3, 2019 in London, England.
barcelona katalán tüntetés rendőrség
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Alteo klub