_BBF3978 (1)
Üzlet

Hogyan vághatnak vissza a bankok a fintech kihívóknak?

Portfolio
A fintech cégek a legújabb technológiákat használják, nem rendelkeznek örökölt rendszerekkel és szervezettel, de az ügyfelek nagy része még mindig a bankoknál van, ezt az előnyt pedig a digitális transzformáció révén aknázhatják ki. Ha azonban nem lépnek időben, az Y-generációt elveszítik, vagyis a jövő ügyfeleit nem szerzik meg. A banki digitalizációról, az élesedő versenyről Strén Gáborral, a Microsoft Magyarország pénzügyi szektor ügyféligazgatójával, csütörtöki Banking Technology konferenciánk előadójával beszélgettünk.
Strén Gábor kerekasztal-beszélgetőként vesz részt csütörtöki konferenciánkon. Érdemes meghallgatni!

A digitális transzformáció milyen területeken nyújt új lehetőségeket? Hogyan tudják ezt a bankok jobban kihasználni?

A digitális transzformáció egyik legizgalmasabb része a pénzügyi termékfejlesztés transzformációja. Az összes olyan megoldás ide tartozik, amikor az ügyfelek egyszerű, gyors kiszolgálást kapnak, folyószámlát, hitelt és más pénzügyi szolgáltatásokat vesznek igénybe. A digitalizáció révén olyan termékeket tudnak fejleszteni a bankok, olyan árukapcsolást, amire a régi, hagyományos modellben nincs lehetőség. Olyan innovatív gyors megoldásokat adhatnak a bankok, ami az ügyfélélményt növeli, és a komplex megoldásokat egyszerűsíti. Emellett a vállalatok operációját is képes egyszerűsíteni a belső folyamatok digitalizációja, és a belső hatékonyság javulása kulturális transzformációt is elindíthat a szervezetnél.

Hol, mire használja ma a mesterséges intelligencia technológiákat a bankszektor, milyen use-case-ek vannak ma erre?

A mesterséges intelligencia ma javarészt a kognitív szolgáltatásokról szól, ami az emberi kommunikációt és az ember gondolkodását próbálja modellezni: szövegből beszédet készítő szoftvert, képi anyagok, videók értelmezését jelenti. Minden olyan megoldás ide tartozik, amiben valamiféle médiumot vagy átadóközeget gép értelmez mesterséges intelligenciával.

A bankszektorban többek között a már részben digitális bankfiók koncepciójában használják az AI-t. A fiókokban már IoT eszközök figyelik a teret, és interaktív módon lekövetik, mit csinál az ügyfél a fióki térben. A rendszer tudja azt, hogy ki jött be a fiókba, felismeri az ügyfelet, a mozgását, gesztusait sentiment (érzelmi állapot) elemzésre képes felhasználni: az AI felismeri az összes emberi érzelmet, és ezeket digitalizálja. Valós időben adatként közvetíti, így egy ügyfél-elégedettségi menedzser pontosan tudja, hogy hogyan ment be az ügyfél, hogyan jött ki, és közben hogyan változott a sentimentje. A biztonsági területen Csehországban több bankban élesben működik egy rendszer, mely révén ma már nincsenek mindenütt biztonsági őrök, akik a kamerák képeit figyelik, hanem egy központban mesterséges intelligenciával kognitív videórendszerek dolgoznak, és amikor gyanús viselkedést látnak, akkor a rendszer riasztja a biztonsági szolgálatot.

Milyen kihívásokat kell leküzdenie a bankoknak és milyen felügyeleti, szabályozói ösztönzőkre támaszkodhatnak?

A technológiai innováció magával hozza a biztonsági és a szabályozási kérdéseket, melyeket kockázatarányosan kell kezelni. Az ügyféladatok kezelésére új ökoszisztémák épülnek fel, a fintechek és a bankok ugyanis kilépnek a saját hálózatukból, és digitális szolgáltatásokat nyújtanak. Ezért kezelni kell azt az új típusú kockázatot, amikor az adatok, információk a banki kontroll területén kívülre esnek. Nem szabad engedni, hogy az innovációt ez elfojtsa, viszont összességében a pénzügyi rendszer működési kockázata sem emelkedhet. A felügyeleti szerveknek lehetősége van egyfajta gyorsítósávot nyitni az innováció felé, hogy megkönnyítsék és tudatosabbá tegyék az új belépők piacra lépését, ami egyúttal versenyre ösztönözi a piacot és a változás kockázatát is hatékonyabban kezeli.

A Microsoft hogyan kapcsolódik be ebbe a folyamatba?

Technológiai szállítóként nagyon közel állunk az üzleti fejlődéshez és az innováció ösztönzéséhez. A fejlett, felhőalapú technológiákkal támogatjuk a pénzügyi piac szereplőit, ezáltal a pénzügyi szektor hatékonyságát javítjuk. Így könnyebben, olcsóbban, egyszerűbben, kisebb alkalmazotti gárdával tud szolgáltatást nyújtani ugyanaz a bank vagy pénzügyi szolgáltató ugyanolyan kockázati szinten. Nem kell éveket tölteni és milliárdokat költeni az infrastruktúra fejlesztésére, hanem a legfejlettebb technológiát azonnal használatba tudják venni az üzleti megoldást, az üzletfejlesztéssel foglalkozhatnak, nem pedig technológiai kérdésekkel. A nemzetközi versenyképesség támogatása miatt szükség lesz arra, hogy ezekkel a képességekkel a hazai bankok is rendelkezzenek.

Milyen területeken jobbak a fintechek a bankoknál, és hogyan védekezhetnek a bankok?

A fintecheknek az az előnyük, hogy nem rendelkeznek örökölt rendszerekkel és szervezettel: a legújabb technológiákkal dolgoznak, a hightech cégek az ún. hyperscale felhőszolgáltatók, a Microsoft, az Amazon és a Google technológiáit használják, ebben megverik a bankokat. Ugyanakkor a fintecheknek nincs ügyfélbázisuk, ami a bankoknál viszont rendelkezésre áll, emellett a bankoknál lévő bizalmi tőke és a tapasztalat az az előny, amelyet ki kell használniuk.

Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország vezérigazgatója az InfoTér konferencián tartott előadásában kifejtette, a felnövekvő Y-generáció 37 százaléka már ügyfele nem hagyományos bankoknak. Mekkora veszélyt jelentenek a feltörekvő fintechek, nem tradicionális bankok a hagyományos bankszektorra itthon?

Magyarországon a jelenben ez még nem jelent nagy kockázatot a hazai bankszektorra. A profitabilitást hozó ügyfelek jelentős mértékben az idősebb, 40-es, 50-es korosztályban, akik olyan élethelyzetek vannak, ahol a megtakarítások, a nyugdíj-előtakarékosság, a tranzakciószám jóval nagyobb. Ebben a szegmensben nincs igazi veszélye az ügyfelek elvándorlásának. De az Y-generáció egyre inkább rászokik az új típusú bankolási módokra, és őket nagyon nehéz vagy inkább lehetetlen lesz visszaterelni a klasszikus banki ügyfélbázisba. A felhőtechnológia nemcsak egy költségcsökkentési faktor, hanem a világ felgyorsult tempóját ezzel lehet csak lekövetni.

Strén Gábor

Microsoft Magyarország, ügyféligazgató, Pénzügyi szektor

Strén Gábor a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerezte diplomáját pénzügy területen. 2006-tól a Microsoft Magyarország üzleti megoldások szakmai területért felelt, és részt vett annak sikeres
Tovább
Strén Gábor a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerezte diplomáját pénzügy területen. 2006-tól a Microsoft Magyarország üzleti megoldások szakmai területért felelt, és részt vett annak sikeres Tovább
nemet autoipar autogyartas
cimlap_2050klimasemlegesseg
shutterstock_1420888847
nyugdíj191203gettystock
varga mihály MTI
ott_one_2019_1500x844
Népszerű
Belgrád panoráma
Belgrádban nyitott irodát a HEPA

A nyugat-balkáni regionális iroda közös vállalatok létrejöttét is segítené.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Értékpapír üzletkötő

Értékpapír üzletkötő
Online előadás
Hazai és nemzetközi kitekintés.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
wizzairshutterstock