GettyImages-1167261700
Üzlet

Egyetlen ábra arról, milyen pusztítók a városi terepjárók

Portfolio
Arról, hogy mennyire népszerűek a városi terepjárók, és hogy ezek az autók a méretüknél, súlyuknál és nagyobb légellenállásuknál fogva többet fogyasztanak, mint a hagyományos középkategóriás autók, már többször írtunk, a Nemzetközi Energia Ügynökség azonban konkrét számokkal szemlélteti, hogy mit is jelentenek károsanyag-kibocsátás szempontjából az SUV-ok, és hogy milyen árat kell fizetnünk a kényelmesebb ki- és beszállásért, a magasabb üléspozícióért.

Globális trend a SUV-ok előretörése, az Egyesült Államokban az összes eladott személyautó közel fele, Európában pedig nagyjából harmada városi terepjáró, Kínában státuszszimbólumnak számítanak, és Indiában és Afrikában is egyre népszerűbbek, bár ott még alacsonyabb a SUV-ok piaci részesedése, de egyre szélesebb az a társadalmi réteg, amelyik megengedheti magának a városi terepjárókat.

Nem meglepetés, hogy a hasonló kategóriájú hagyományos autókhoz képest a SUV-ok fogyasztása, és így károsanyag-kibocsátása is magasabb, de az már talán igen, hogy a városi terepjárózás mennyit tett hozzá az elmúlt években a globális kibocsátás növekedéséhez. AZ SUV kategória komplett iparágakat előz meg, a CO2-kibocsátás növekedésében a 2010-2018-as időszakban globálisan nagyobb szereplő volt, mint a nehézipar (vas- és acélipar, cement- és alumíniumgyártás) vagy a légiközlekedés, ebben az összevetésben csak az energetika előzi meg. A vizsgált közel egy évtized alatt a városi terepjárók kibocsátásának növekedése 0,544 gigatonna volt.

Az IEA becslése szerint a SUV-ok közel negyedével több üzemanyagot fogyasztanak, mint a középkategóriájú hagyományos személyautók, ennek eredményeként a személyautók károsanyag-kibocsátása romlott az elmúlt évtizedben, annak ellenére, hogy a kisebb autók hatékonyságjavulása a globális olajkeresletet napi 2 millió hordóval csökkentette, az elektromos autók megjelenése pedig napi 100 ezer hordóval csökkentette a keresletet.

A városi terepjárók felelősek azért, hogy a személyautók miatti olajfogyasztás napi 3,3 millió hordóval nőtt 2010-2018 között, a SUV-okon kívüli személyautó-kategóriákban mérsékelten még csökkent is a fogyasztás, így az azok által okozott olajkereslet.

Az IEA előrejelzése szerint abban az esetben, ha a városi terepjárók iránti kereslet olyan mértékben nő a következő években is, mint amit az elmúlt évtizedben láttunk, az 2040-re napi 2 millió hordóval növeli meg az olajkeresletet, gyakorlatilag lenullázva 150 millió elektromos autó pozitív hatását.

(IEA)

Címlapkép: Sascha Schuermann/Getty Images

berlin
grönland
franciatüntetés
bika wall street index tőzsde
Frankfurti tőzsde
tsystems
donaldtrump
Népszerű
Belgrád panoráma
Belgrádban nyitott irodát a HEPA

A nyugat-balkáni regionális iroda közös vállalatok létrejöttét is segítené.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti szeminárium
A legegyszerűbb módszer, hogy a valószínűségeket saját oldaladra állítsd.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
bika wall street index tőzsde