hellopay
Üzlet

Lecsapott a GVH: Jogsértő a HelloPay 10 százalékos borravalója

Portfolio
A GVH megállapította, hogy a HelloPay Zrt. megengedhetetlen pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra a 10%-os borravaló- és adomány-mérték alapbeállításként történő alkalmazásával az általa biztosított terminálokon. A GVH a jogsértés miatt 20 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.

A HelloPay-terminálokkal 2016-tól találkozhatnak a fogyasztók, főleg fesztiválokon, vásárokon és vendéglátóhelyeken. A terminál a különböző szolgáltatásokért fizetendő díjhoz automatikusan adja hozzá az összeg 10%-ának megfelelő borravalót, amennyiben azt a fogyasztó aktívan nem módosítja, vagy nem törli a fizetési folyamat vége előtt megjelenő „borravaló-csúszka” segítségével.

A GVH úgy véli, hogy a terminál működési módja jelentősen korlátozhatja a fogyasztói döntést a 10%-os borravaló automatikus, elvárásként történő megjelenítésével, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (kommunikációs nehézségek, időnyomás, zaj, tömeg stb.) között: a gép ilyen beállítása döntést hoz a vásárló helyett a borravaló fizetésének szándékáról, és meghatározza annak mértékét is.

A GVH eltiltotta a jogsértő magatartástól a vállalkozást, amelynek így módosítania kell a termináljain látható tájékoztatást: a fejlesztéseket követő átállás után nem alkalmazhatja alapbeállításként a 10%-os borravaló-mértéket.

A GVH a bírság mértékét növelő körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltatás újszerű, a gyakorlat pedig széles fogyasztói kört érinthetett éveken keresztül. Enyhítő körülmény volt azonban, hogy a vállalkozás már intézkedéseket tett vizsgált gyakorlatának átfogó módosítására, valamint hogy egyes rendezvényeken kiegészítő tájékoztatásokat tett közzé a terminál működéséről – bár ezek hatékonysága nem ismeretes.

A HelloPay szerint nem megalapozott és általánosságban nem mondható ki a magyar fogyasztókról, hogy félénkek lennének kinyilvánítani véleményüket az adott vendéglátóipari egység minőségével kapcsolatban. Önmagában az a tény, hogy nagyszámú esetben a fogyasztók teljesen tudatosan 0%-ra állították be a borravalót, mutatja, hogy a fogyasztók egyáltalán nem féltek kifejezni feltehetőleg negatív véleményüket az adott vendéglátóipari egység szolgáltatásainak minőségéről. Ha az előzetes álláspont leegyszerűsítő megközelítése igaz lenne, ab ovo agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytatna minden étterem, amely kötelezően felszámolja a szervízdíjat, mert ezt a fogyasztó már csak akkor észleli, amikor az adott egységben leült, megkezdte az étel és ital választási és rendelési folyamatot - fejtette ki véleményét a HelloPay.

Címlapkép: Getty Images

A GDPR-nál is nagyobb kihívás vár a vállalkozásokra - Jön az ePrivacy
kórház állami egészségügy
brexit getty
Népszerű
Debrecen télen
70 milliós befektetést is kaphatnak magyar startupok

A programhoz partnerként csatlakozott a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség is.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Értékesítési vezető

Értékesítési vezető

Szerkesztő - újságíró

Szerkesztő - újságíró

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
cimlap_Davos0124