GettyImages-1192825519
Üzlet

Lesz megoldás arra, hogy ne fájjon a repülőjegyárak változása

Portfolio
Származtatott pénzügyi termékek piacra dobásával segítené az Airbus legfontosabb ügyfeleit, a légitársaságokat, hogy fedezni tudják magukat a jegyárak volatilitása ellen. Ennek helyét a Skytra nevű londoni platform jelentené, aminek élére a londoni tőzsde és a Chi-X egykori vezetőjét nevezte ki a repülőgépgyártó. Az előkészületek már két éve folynak, légitársaságokkal együttműködésben és az év végén indulhat el a kereskedés, ha megkapja a brit pénzügyi felügyelettől a szükséges engedélyeket.

A tervek szerint opciókat és futures ügyleteket kínál majd a Skytra a légitársaságoknak, olyan újonnan kifejlesztett indexek alapján, ami a fontosabb régiók jegyárváltozásait reprezentálja, napi szinten.

A légitársaságok a jegyárbevételüket eddig nem tudták fedezni semmilyen módszerrel, jellemzően az olajár változásaira és a devizaárfolyamokra kötöttek hedge ügyleteket, amiket megtehettek bankoknál, vagy például a CME-n. Pedig a jegybevétel sok bizonytalanságot jelent a légitársaságoknak, a jegyvásárlás többsége csak nem sokkal az utazás előtt történik, átlagosan mindössze öt héttel korábban és éves szinten közel 1000 milliárd dollárnyi összegről van szó. Miközben a kapacitásokat évekre előre kell tervezniük, és magas fix költségekkel dolgoznak. Ez pedig pénzügyileg sérülékennyé teszi a légitársaságokat - írja a Financial Times.

Az Airbus abban a reményben hozza létre a származtatott tőzsdéjét, hogy segít a légitársaságoknak a jegyárak volatilitását kiküszöbölni. Az Airbus saját magát is megnyugtathatja ezzel, ugyanis aggódik a légitársaságok agresszív kapacitásnövelési tervei miatt. Az Airbus és a Boeing még mindig rekordértékű megrendelésen ül (az Airbusnak jelenleg 7500 repülőgépre van megrendelése, ami közel 9 évnyi gyártásnak felel meg), miközben a globális légiforgalom növekedési üteme lassulni kezdett. És ezen kívül még nagyon sok tényező befolyásolhatja a jegyek árát a keresleten kívül, például politikai események, vagy akár az adók. Viszont ha stabil az ügyfélbázis, a légitársaságok hosszú távú életképessége az Airbusnak is kedvez.

A kapcsolódó származtatott termékek fogadtatása vegyes a légitársaságok körében, a Finnair üdvözli, hogy lesz végre egy eszköz, amivel a jegyárak volatilitásával összefüggő kockázatokat kezelhetik a légitársaságok. Egy meg nem nevezett európai légitársaság azonban aggodalmainak adott hangot, miszerint illikvid lehet a piac és kockázatos, ezzel együtt pedig költséges is, különös tekintettel az egy éven túlnyúló ügyletekre. A jegyárak alakulását a kereslet alakítja, így nem is tervezik, hogy a Skytra platformján fedezik majd a jegyárváltozásokból eredő kockázataikat. Egy derivatív piaci vezető szintén megkérdőjelezte, hogy honnan lesz likviditás ezen a piacon.

Még a brit szabályozó hatóságoknak jóvá kell hagyniuk a termékeket, a tervek szerint az év végén indulhat majd el a platform.

Címlapkép: Xu Congjun/VCG via Getty Images

koronavírus coronavirus virus
Koronavírus
szentendrei hév megálló
építőipar 2020 konferencia
vonatvasutmagyarshutter-20170719
GraphisoftPark
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Online előadás
Online előadás a tőzsdei befektetésekről, kezdőknek.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
2020. március 18.
Lakás Konferencia 2020
Koronavírus