cimlap_zoldkerozin_0207
Üzlet

Vízből előállított kerozin? - Itt a technológia, amellyel karbonsemlegessé válhatna a repülés

Portfolio
A szintetikus úton előállított kerozin már nem új felfedezés a nap alatt, de amennyiben megújuló energia segítségével vízből és a levegőben található szén-dioxidból állítanánk elő, akkor lényegében karbonsemlegessé válhatna a repülés. Jelenleg 3-6-szorosába kerül a technológia a normál fosszilis kerozinelőállítás költségeihez viszonyítva, így 60 százalékkal emelkednének a repülőjegyek amennyiben átállnának a légitársaságok a zöld kerozinra.

Szintetikus kerozin előállításával már Adolf Hitler is próbálkozott, ugyanis Németország sosem volt hatalmas fosszilis üzemanyagkészlettel megáldva. A történet 1925-ig nyúlik vissza, ugyanis a németek azzal próbálták csökkenteni a kerozinfüggőségüket a többi országtól, hogy szénből és egyéb fosszilis energiahordozókból igyekeztek üzemanyagot előállítani a légierőnek.  

Azonban ez az új kerozin típus kicsit más, mint az 1920-as évek Németországában, ugyanis nem véletlenül kapta a zöld kerozin elnevezést. Vízből állítanák elő a repülés elsődleges üzemanyagát méghozzá oly módon, hogy a folyamat során a levegőben levő szén-dioxidot használnák fel, lényegében azt, ami majd az üzemanyag elégetésekor újból a környezetbe jutna. Megújuló elektromos energia felhasználásával a vizet elektrolízissel hidrogénre és oxigénre bontanák, majd a szén-dioxidból nyert szénnel ötvözve kerozinná alakítanának. Mindebből az is következne, hogy nem kellene több olajat bányászni kerozin előállítása céljából.

A zöld energia és a különböző fenntartható vállalati megoldások is kiemelt hangsúlyt kapnak a Sustainable World - A jövő vállalata konferencián április 22-én. Kattintson a részetekért!

A Lufthansa vezérigazgatója szerint

a szintetikus üzemanyagok az egyetlen lehetőség, hogy a repülés szén-dioxid neutrálissá váljon a jövőben.

A Lufthansa is együttműködik a kutatásokban a Brémai Egyetemmel, és akár a zöld kerozin 5 éven belül 5 százalékát is adhatja a német légitársaság üzemanyagfelhasználásának. A nem fosszilis üzemanyag jelenleg az Északi-tenger mellett fekvő Heide olajfinomító közelében készül, és szélerőművek által termelt áramot használ fel. Amennyiben beérik a Lufthansa lobbija, akkor a német kormány repülési adókból beszedett bevételeinek nagyobb része kerülhet átcsatornázásra a zöld kerozin fejlesztési költségekre.

Egyre fontosabb, hogy a világ megfelelő választ tudjon adni a klímaváltozásra, ugyanis az utóbbi években érezhetően megnőtt a szárazságok és hőhullámok számossága. Németországban 130 teszt fázisban lévő áramkonvertáló egység található meg, mely az Európában található létesítmények felét adja. Ezen létesítmények célja, hogy a villamosenergiát valamely másik energiahordozóvá transzformálja, például hidrogénné, majd kerozinná.

Egyik nézőpontból igaz, hogy önmagában a repülés csak a globális ember által okozott szén-dioxid kibocsátás 2 százalékát adja, ugyanakkor amennyiben utazási kilométerekre bontjuk le az emissziót, akkor az autózásnál is 10-50 százalékkal több üvegházhatású gázt bocsát a légtérbe.

Összességében kijelenthető, hogy a zöld kerozin előállításához szükséges technológia már rendelkezésre áll a gazdaság különböző területein, így már csak versenyképességi és megvalósítási kérdésekre kellene választ találni.

Egy brüsszeli tanulmány szerint amennyiben az összes kerozinigényt zöld forrásból állítanánk elő, az 3-6-szor annyiba kerülni, mint a hagyományos fosszilis alapú üzemanyag. Mindebből következően ennek következtében 60 százalékkal emelkedhetnének a repülőjegy árak általánosságban.

Amennyiben sikerülne nagyobb támogatást szerezni a projektnek, az állam akár támogatásokkal lökést adhatna a fejlesztéseknek, és ezzel úgy sikerülne lecsökkenteni a repülés szén-dioxid emisszióját, hogy nem kellene korlátozni az emberiség mobilitási igényeit.

A legnagyobb költsége a folyamatnak a már levegőben levő szén-dioxid molekulákból a szén kivonása. Azonban a Rolls-Roycenak erre a problémára van egy alternatív ötlete, mini nukleáris erőművekkel meg lehetne olcsóbban termelni az ehhez szükséges áramot, azonban ez a módszer már felhasználna nem megújuló erőforrásokat is.  

Címlapkép: Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images

(Bloomberg)

Koronavírus
koronavírus coronavirus virus
Koronavírus Észak-Olaszország
szentendrei hév megálló
építőipar 2020 konferencia
vonatvasutmagyarshutter-20170719
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
2020. március 18.
Lakás Konferencia 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Online előadás
Online előadás a tőzsdei befektetésekről, kezdőknek.
Koronavírus