elektromos autó töltés töltőpont plug
Üzlet

Itt a lista azokról az autókról, amelyekre milliókat kaphatunk Orbán Viktor új ígérete szerint

A kormány az elektromos autók vásárlását támogató program átalakítására készül, a tervek szerint az „olcsó autók” élvezhetnek előnyt. A részletek még nem ismertek, de mi már most eljátszottunk a gondolattal, hogy milyen modellek jöhetnek szóba és ezek különböző támogatási összegek mellett mennyibe kerülhetnek.
Minden a hazai járműiparról, jön a Portfolio-MAGE Járműipar 2020 konferencia!

Az elsőre szűk lista

Olcsó elektromos autó. Egyeseknek ez már eleve ellentmondásosnak tűnhet (tekintettel a benzines és dízeles társaikhoz mért felárra), de mi ezúttal abból indulunk ki, hogy az elektromos új autók palettáján melyek azok, amelyekért a legkevesebbet kérik el a kereskedők. Először azt gondoltuk, hogy hipotetikus felső határnak jó lesz a 10 millió forintos induló listaár, mert ez egyfajta lélektani összeg.

Ezeknél a modelleknél pedig eljátszottunk különböző verziókkal, vagyis az állami támogatás különböző mértékével, ugyanis egyelőre nem ismert a támogatás pontos összege (esetleg aránya) és a konstrukció, csak annyi, hogy

  • a kormány támogatni fogja az olcsó elektromos autók megjelenését és használatát (Orbán Viktor, február 16.)
  • megteremtik annak lehetőségét, hogy a kis és olcsó autók nagyobb támogatást kapjanak (Palkovics László, február 19.)

Fontos ennek kapcsán hangsúlyozni, hogy a támogatási összegekről mi is csak találgatunk, távolról sem biztos, hogy fix összeg lesz a támogatás vagy esetleg sávos százalékos megoldást alkalmaznak majd (a tárgyalások jelenleg is folynak a részletekről). Emellett abból indultunk ki, hogy a kormány csakis a tisztán elektromos autó vásárlását támogatja, a jelenleg futó támogatási programhoz hasonlóan, ezért a hibrid, illetve a plug-in hibrid modellekkel nem foglalkoztunk.

Jól látható, hogy ha elfogadjuk a 10 millió forintot mint legfelső listaár, akkor igencsak korlátozottak a lehetőségeink. Ez alatt a szint alatt ugyanis csak 8 modell jön szóba és ezek közül jelenleg a VW e-Up és a Skoda CITIGO sem rendelhető, csak előjegyezhető. És ez is rávilágít a következő lényeges pontra az új elektromos autók hazai elterjedése kapcsán: ha van is az új feltételeknek megfelelő modell, már egyáltalán nem biztos, hogy jut is a magyar vásárlóknak a Magyarországra allokált szűkös kontingensek miatt.

A legolcsóbb elektromos autók lehetséges árai különböző állami támogatások mellett (m Ft)
Modell Induló listaár 2 milliós tám. 2,5 milliós tám. 3 milliós tám.
Skoda CITIGOe 6,6 4,6 4,1 3,6
smart EQ fortwo 7,3 5,3 4,8 4,3
smart EQ forfour 7,4 5,4 4,9 4,4
VW e-Up 7,5 5,5 5,0 4,5
Mitsubishi i-MiEV 9,6 7,6 7,1 6,6
Renault Kangoo Z.E. 9,9 7,9 7,4 6,9
Peugeot iOn 10,0 8,0 7,5 7,0
Citroen C-Zero 10,0 8,0 7,5 7,0

Forrás: Portfolio-gyűjtés

     

Miért ennyivel számoltunk?
A fenti táblázatunkból kiderül, hogy az első körben kigyűjtött autók esetében a jelenleg érvényes állami támogatásnál (1,5 millió forint) magasabb támogatás esetén mekkora vételárral találkozhatnak az e-autó vásárlók a szalonokban (belépő szintek esetén, az összehasonlíthatóság érdekében). A 2 millió forintos támogatási összeget azért vettük alapul, mert ez haladja meg a jelenlegi 1,5 milliós összeget, a 2,5 millió forintos támogatás logikus, ha arra gondolunk, hogy a kormány ekkora összeggel támogatja a legalább 7 üléses családi autók vásárlását, a 3 millió forint pedig azért került be, mert például a szomszédos Romániában e körül van a támogatás összege.

A logikus listabővítés

Az első táblázat szűkösségét látva merült fel bennünk: mi történik, ha az „olcsóság” követelményén picit engedve magasabbra emelnénk az induló listaárat. Gyűjtésünk szerint ha a felső határ 12 millió forint lenne az olcsó e-autókra, akkor a rendelkezésre álló modellpaletta több mint megkétszereződik, ugyanis 11 másik modell válna elérhetővé egy esetleges vásárlási programban. Ebből a szempontból logikus legfelső árnak tűnik a 12 millió forint, kérdés ugyanakkor, hogy ez esetben mennyiben beszélhetünk valóban olcsó autókról. 

"Olcsó" elektromos autók lehetséges árai különböző állami támogatások mellett (m Ft)
Modell Induló listaár 2 milliós tám. 2,5 milliós tám. 3 milliós tám.
Honda e 10,1 8,1 7,6 7,1
Renault Zoe 10,4 8,4 7,9 7,4
Mini Cooper SE 10,5 8,5 8,0 7,5
VW e-Golf 10,8 8,8 8,3 7,8
Hyundai Kona E 11,2 9,2 8,7 8,2
Hyundai Ioniq 11,3 9,3 8,8 8,3
Peugeot e-208 11,4 9,4 8,9 8,4
Opel Corsa-e 11,4 9,4 8,9 8,4
Mazda MX-30 11,4 9,4 8,9 8,4
Nissan Leaf 11,5 9,5 9,0 8,5
Kia e-Niro 11,5 9,5 9,0 8,5
Forrás: Portfolio-gyűjtés      

Korrekció: második táblázatunk előző verziójában a Honda e esetében tévesen jeleztük induló listaárnak a 11,1 millió forintot, mert az valójában 10,1 millió forint.

Vagy a támogatási programot kidolgozó hatóság választhatja azt az utat is, hogy a 10 millió forintos vételár lesz az effektív korlát és abban bízik, hogy több autógyártó is úgy dönt: pótlólagos modellkedvezményeket ad az ügyfeleknek (erre már most is van példa idehaza egyes e-autók esetében), így a vételár becsúszik 10 millió alá és több modell válik elérhetővé a programban. Ez akár logikus lépés is lehet a gyártó részéről, ha abban bízik, hogy ezzel tud forgalmat generálni, bár ennek kapcsán fontos megjegyezni, hogy a Magyarországra szállított szűk flották miatt korlátozottan beszélhetünk piacról.

Kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére is, mit jelent számukra az, hogy olcsó elektromos autó. Ezért itt és most szavazásra buzdítunk mindenkit:

Mi az, hogy olcsó elektromos autó?

    Mit okoz ez a piacon?

    Mint minden ilyen autóvásárlási program bejelentése kapcsán felmerül a kérdés: mit okoz ez a bevezetés előtti és utáni időszakban. Egyértelmű, hogy az új program elindulásáig (a jelenleg futó támogatási program májusban fut ki) az új autó vásárlók kivárnak, átmeneti időre elhalasztják fogyasztásukat.

    A használt e-autók piacán szintén nyomot hagyhat már a program bejelentése is, ugyanis a használt e-autó vásárlásban érdekelt emberek is úgy lesznek vele, hogy inkább megvárják a program részleteit, hogy össze tudják hasonlítani: a támogatott új autó ára mekkora felárral lesz kapható a használtakhoz képest. Ha az új autók felára már nem lesz annyira ijesztő a vevők szemében, akkor a használtautók iránti kereslet csökkenhet, melynek nyomán megvalósulhat egy árcsökkenés a használtpiacon és egyúttal elindulhat egy átrendeződés a hazai e-autó állományban. Azt is érdekes lesz megfigyelni, hogy hány elektromos autótulajdonos vált régiről új autóra, a piacon így megjelenő régi e-autók ugyanis szintén lefelé nyomhatják az árakat (zuhanó árakra azonban nyilván nem kell számítani, mert az e-autók iránt tartósan komoly kereslet figyelhető meg, a használtak esetében is, és a használtautó-piacra fokozottan igaz, hogy korlátozottak a lehetőségek, hiszen a korábbi években még ekkora e-autó választék sem volt). Mindezek fényében mi a használt vételekkel is kivárnánk a következő pár hónapban.

    Persze a fenti piaci folyamatok alapvetően attól függenek (nyilván a támogatási program részletei mellett), hogy a gyártók fel tudnak-e készülni a megnövekedő magyarországi igények kielégítésére.

    A szóba jöhető modellekről képgalériát is készítettünk

    Címlapkép forrása: Getty Images

    koronaviruscoronavirus
    Ez a magyar boltok nagy trükkje: erre érdemes figyelni
    moszkva_voros_ter_shutter
    Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
    Online kurzus
    Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
    A tőzsdei könyv
    Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
    Portfolio hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
    hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

    Kiadó modern irodaházak

    Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

    Infostart.hu

    Elemző / Vezető elemző

    Elemző / Vezető elemző
    2020. május 19.
    Portfolio HR Revolution 2020
    2020. május 21.
    FM & Office 2020
    2020. május 21.
    Future City 2020
    2020. június 2.
    Smart Logistics 2020
    BÉT 4iG