volkswagen
Üzlet

Meglepte a német kormány az autógyártókat

Portfolio
A német kormány tegnap a vártnál jóval nagyobb gazdaságösztönző csomagot jelentett be, amelynek egyik része az, hogy megemelik az elektromos és hibrid autók vásárlásához nyújtott támogatást. Az autógyártók eredetileg azt szerették volna, ha a modern benzines és dízeles autók vásárlását is támogatta volna az állam, azok azonban kimaradtak a programból, amellyel kapcsolatban már most körvonalazódik, kik lehetnek a nyertesei és vesztesei.

Mik voltak az előzmények?

A koronavírus megjelenése, és a megfékezése érdekében hozott szigorú intézkedések borzasztóan nehéz helyzetbe hozták a német autóipart egy kritikus időszakban. A szektor hiába tölt be meghatározó szerepet az ország gazdaságában, biztosít munkahelyet százezreknek, a politikusok sokáig nem siettek a megsegítésére, legalábbis abban a formában nem, ahogy azt az autógyártók annyira szerették volna.

Németországban az autóipar termelése már 2019-ben, a koronavírus megjelenése előtt 23 éves mélypontra zuhant. Az ország autóipara, amely a német GDP durván 5 százalékát adja, és amely közvetlenül 830 ezer embernek ad munkát, csupán 4,66 millió autó legyártására volt képes tavaly, amely mintegy 9 százalékos visszaesést jelentett 2018-hoz képest.

Erre a koronavírus csak rátett egy lapáttal, az autóértékesítés durván visszaesett, arról már nem is beszélve, hogy az autóipar egy kritikus időszakban érte a válság, hiszen a legtöbb gyártó most áll át az elektromos járművek gyártására. Németországban az elektromos autó értékesítés a teljes újautó piaci értékesítés 1,8 százalékát adta, míg a dízeles és benzines járművek 32, és 59,2 százalékot tettek ki. A hibrid járművek 6,6 százalékát adták az értékesítésnek 2019-ben.

Az elmúlt hetekben forró téma volt a német gazdaságélénkítő csomag azon része, amellyel az autógyártóknak segítenének, a hét elején a Der Spiegel arról írt, hogy közpénzből finanszírozott autóvásárlási kedvezmények bevezetését tervezi a német kormány a koronavírus-világjárványt megszenvedő autóipar támogatására. A német lap arról számolt be, hogy az év végéig 5 milliárd eurót (1750 milliárd forint) fordíthatnak erre a célra, a lap akkor úgy tudta, hogy nem csak elektromos, de belsőégésű motorral szerelt autókra is vonatkozna az állami támogatás.

Aztán jött a bejelentés, de sokan nem ezt várták

Korábban 80 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomagról volt szó Németországban, de a szerda késő este véget ért koalíciós tárgyalások után végül egy 130 milliárd eurós csomagról állapodtak meg a kormánypártok a koronavírus-járvány okozta negatív hatások csillapítása érdekében.

A német kormány többek között az alábbiakról döntött:

  • Duplájára, 3000 euróról 6000 euróra emelték a 40 ezer eurónál olcsóbb elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatást
  • 4500 euróra emelték a plug-in hybrid autók állami támogatását
  • Idén december 31-ig átmenetileg 19-ről 16 százalékra csökkentették az áfát.

Van, aki elégedett, van, aki nem

Az autógyártók az elmúlt hetekben rendszeresített tárgyalásokon azt az álláspontot képviselték a német kormány felé, hogy ne csak a részben vagy teljesen elektromos hajtású autók, de a korábbi generációknál jóval tisztább, Euro 6-os benzines és dízeles járművek vásárlásához is nyújtsanak állami támogatást, ez azonban a kormány konjunktúra-programjából kimaradt, így az autógyártók úgy érezhetik, kevesebb támogatást kapott az iparág, mint amire számított.

A környezetvédők azonban így is elégedetlenek a kormány lépésével, az érvelésük lényege pedig az, hogy a hibrid járművekkel gyakorlatilag nyitva hagytak egy kiskaput a szennyező benzines és dízeles autók állami támogatásához. A BUND nevű környezetvédő szervezet szerint meg kellene vizsgálni azt, hogy a hibridek valójában a megtett távolság mekkora részét teszik meg teljesen elektromosan, erre a vizsgálatra például a műszaki vizsga keretében lenne lehetőség, és amennyiben nem legalább 70-80 százalékban elektromos módban használták az autót, akkor az gyakorlatilag belsőégésűnek minősülne, így nem járna utána állami támogatás, amit a BUND szerint egyébként is utólag kellene kifizetni a hibrideknél, nem a vásárláskor.

Ki nyerhet nagyot?

A német kormány döntése máshogyan érinti a különböző gyártókat, hiszen a támogatást a 40 000 eurós ár alatti járművekre lehet igénybe venni , tehát a prémiumgyártók, mint a BMW, a Mercedes, és a Tesla járműveinek esetében sem lehet ezt teljesen kihasználni, írja a Reuters.

  • A Tesla Model 3 43 990 eurótól kezdődik Németországban;
  • A Mercedes EQC 71 590 eurótól kapható;
  • Az Audi E-Tron alapfelszereltséggel 69 900 eurótól indul.

Az élénkítő lépéssel elsősorban az olcsóbb elektromos járművek gyártók járnak jól, mint a

  • Kia e-Nero, ami 34 290 eurótól indul; 
  • A Volkswagen új ID3 modellje, amit nyáron dobnak piacra, 29 990 eurós áron;
  • Valamint a Peugeot e208 GT, amely 36 600 euróba kerül.

A Daimler árfolyama esett ma a legnagyobb mértékben, a befektetők azt árazzák, hogy a szektoron belül a legkevésbé a prémium autókat gyártó cég profitálhat majd az állami támogatásokból.

Németországban egyébként a gépjárműadó megreformálását tervezik 2021 januárjától, ekkortól a kilométerenként 95 grammnál több szén-dioxidot kibocsátó járműveket lépcsőzetes adóval sújtják. Tavaly az új autók szén-dioxid-kibocsátása átlagosan 150,9 gramm volt kilométerenként Németországban.

Címlapkép: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images

koronavirus
Disney
Németország
Elon Musk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Nehéz részvényt választani? Kereskedj akkor a legnagyobb tőzsdeindexekkel!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
2020. szeptember 10.
Lakás Konferencia 2020
Disney