facebook_markzuckerberg
Üzlet

Egyre bővül a lista: a legnagyobbak is csatlakoznak a lázadáshoz a Facebook ellen

Portfolio
Az elmúlt napokban sorra jelentették be globális nagyvállalatok, hogy felfüggesztik hirdetéseiket az online közösségi oldalakon, arra ösztönözve őket, hogy lépjenek fel agresszívabban a gyűlöletbeszéd és a hamis információk terjedése ellen. Ennek a kampánynak a legnagyobb elszenvedője a Facebook lehet, a világ legnagyobb közösségi oldala és egyben az online hirdetési piac egyik legnagyobb szereplője.

Több nagyvállalat bejelentette a héten, hogy felfüggeszti hirdetéseit a közösségi oldalakon, ezzel lépve fel a gyűlöletbeszéd és a hamis információk terjedése ellen. A #StopHateForProfit kampányhoz a Verizon csütörtökön csatlakozott, pénteken az Unilever, a Coca-Cola és a Honda jelentette be, hogy leálltja a hirdetéseket, szombaton pedig az italgyártó óriás, a Johnnie Walker és a Guinness gyártója, a Diageo közölte, hogy szünetelteti a hirdetéseket a közösségi oldalakon júliustól. Eddig több mint 100 hirdető csatlakozott a júliusra meghirdetett bojkotthoz, a fentiek mellett például a Patagonia, a Lending Club, és a The North Face is.

A hirdetésekből él a Facebook

A bojkott különösen a világ legnagyobb közösségi oldalának, a Facebooknak lehet fájdalmas, a platformnak mintegy 8 millió hirdetője van világszerte és szinte csak hirdetésekből vannak bevételei.

A Facebook az online hirdetési piac második legnagyobb szereplője a Google után az Egyesült Államokban az Emarketer adatai szerint. A Google amerikai hirdetési bevételei 41,8 milliárd dollárra rúgtak 2019-ben, a Facebook közel 30 milliárd dollárt gyűjtött be tavaly online hirdetésekből az Egyesült Államokban, globálisan pedig közel 70 milliárd dolláros bevétele volt.

A koronavírus-járvány és azzal összefüggésben a vállalatok költségtakarékossági intézkedései miatt az idei évre lassulást vártak az elemzők, még a nagy bojkott előtt 4,9 százalékos növekedést jósoltak a Facebooknál a hirdetési bevételekben 2020-ra (miközben a Google-nél csökkenésre számítottak).

fbhirdetesibevetelek
millió dollár, forrás: Facebook

Mit akarnak a hirdetők?

A Facebook a kampányra egy 1600 szavas nyilatkozatban reagált a hirdetőinek, ami a CNBC birtokába jutott. A vállalat üzleti megoldások üzletágának alelnöke, Carolyn Everson közölte, hogy a bojkott általánosságban nem a megfelelő módja annak, hogy közösen előrelépést érjenek el. Hozzátéve, hogy a Facebook a saját feltételeinek megfelelően tervez cselekedni.

Remélem tisztában vagytok vele, hogy nem változtatunk a politikánkon bevételi nyomás hatására. Az üzletpolitikánkat az elveink alapján határozzuk meg, nem az üzleti érdekek szerint

– tette hozzá.

Mark Zuckerberg pénteken tartott beszédében változtatásokat ígért, de nem említette meg, hogy ezek a bojkotthoz kapcsolódnának.

A hirdetők azt követelik, hogy szigorúbb politikát vezessen be a Facebook a gyűlöletbeszéd és a félrevezető információk ellen. Például külön moderációs eszköztárat adjon azon felhasználók kezébe, akiket vallásuk vagy faji hovatartozásuk miatt támadnak, a hirdetőknek pedig teremtsék meg a lehetőséget annak ellenőrzésére, hogy milyen gyakran jelentek meg hirdetéseik olyan tartalom közelében, amit később a Facebook moderátorai eltávolítottak hamis információk vagy gyűlöletbeszéd miatt és térítsék vissza ezen hirdetések árát. 

Árfolyamhatás

A nagyhirdetők egy havi költésének elmaradása érezhető hatással lehet a Facebook bevételeire, erre reagáltak a befektetők is. A Facebook árfolyama több mint 8 százalékot esett pénteken annak hatására, hogy sorozatban jelentette be a vállalatok a hirdetési pénzek megvonását. De még így is 5 százalékos pluszban van idén a részvény.

Mit gondolnak az elemzők?

A Bank of America pénteki elemzésében kiemelte, hogy csak a Verizon lépésének nem lenne szignifikáns hatása a Facebook számaira, hiszen több millió hirdetője van a közösségi oldalnak. De ha a „nagy influenszerek” követik, akkor rövid távon „hógolyó-hatást” válthat ki és sorra függesztik fel a hirdetéseket a nagyvállalatok. Ez úgy tűnik, hogy be is következett, hiszen a Verizon lépését olyan nagy cégek követték, mint a Coca-Cola.

A Bernstein elemzője szerint ez más most, mint a 2018-as #deletefacebook-kampány, amit a Cambidge Analytica-botrány váltott ki. (Amikor több tízmillió Facebook-felhasználó személyes adatait használta fel a Cambridge Analytica politikai célra, a felhasználók engedélye nélkül). Akkor hírességek tömegével törölték a Facebook-profiljukat és szólítottak fel mindenkit arra, hogy kövessék a példájukat. A Bernstein elemzője hozzátette, hogy most nagyon transzparens, hogy ki vesz részt és ki nem vesz részt a bojkottban.

Egyes elemzők szerint a bojkott kiterjedhet a Facebookon és a Twitteren túl más platformokra is, és lehet, hogy a Google sem ússza meg. Sőt, az is elképzelhető, hogy túlnyúlik majd a júliuson a bojkott, ha a Facebook addig nem változtat, hiszen nehéz elképzelni, hogy ebben az esetben csak úgy visszakapcsolná mindenki a hirdetéseket augusztusban.

Ezen nyerhetnek a riválisok, hiszen a hirdetők az eddig a Facebookon elköltött hirdetési dollárjaikat az Amazonhoz, a Pinteresthez, vagy akár a Snapchathez csatornázhatják. Viszont sok olyan potenciális hirdető van, akik le fognak csapni a kereslet megcsappanása miatt olcsóbbá váló Facebook--hirdetések által kínált lehetőségre, így ez ellensúlyozhatja a kampányban résztvevők kieső bevételeit.

(CNBC)

Címlapkép: Drew Angerer/Getty Images

Tőzsde
ausztralia melbourne koronavirus kuzdelem200708
calabria olaszország getty stock
szentkiralyialexandra
fiatalok étterem_getty stock
fitch
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
2020. szeptember 10.
Lakás Konferencia 2020
Tőzsde