american_airlines_légitársaság_repülés
Üzlet

Története legsúlyosabb válságát éli át a légiipar - Kibírják a második hullámot?

Portfolio
Nem vitás, hogy a légiközlekedés az egyik legsúlyosabban érintett szektor a koronavírus-járványban. Nagyon bizonytalanok a kilátások, különösen az erőteljesen lesújtó második hullámot látva és miután a szektor már az elmúlt években sem az erős profit-és készpénztermelő-képességéről volt híres, így jó néhány légitársaságnál a túlélés függ attól, hogy meddig húzódik el a járvány és mikor áll helyre a légiközlekedés.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Az általános várakozás az, hogy évekig nem tér vissza a válság előtti szintekre a globális utasforgalom és hatalmas veszteségeket könyvelhetnek el idén a légitársaságok. Megpróbálta számszerűsíteni az ENSZ repülésügyi szervezete a koronavírus-járvány várható hatásait a globális légiközlekedésre.

A számításaik szerint:

  • A kapacitások mintegy fele eltűnhet a piacról, a teljes 2020-as évet tekintve a légitársaságok által kínált ülőhelyek globálisan 49-51 százalékkal csökkenhetnek az előző évhez képest.
  • Az utasforgalom 2788-2931 millióval zuhanhat idén.
  • Az utasoktól származó bevételek tekintetében 375-395 milliárd dolláros kiesést hozhat a járvány idén.
  • 2021 első negyedévére „már csak” 26-45 százalék közötti kapacitáscsökkenés várható év/év alapon.
  • A szezonálisan egyébként is gyenge időszakban 393-635 millió utast veszíthetnek a járvány miatt.
  • Ez 57-90 milliárd dolláros bevételkiesést okozhat a január-márciusi időszakban a becslések szerint.

Természetesen a visszaesés mértéke nem csak attól függ, hogy meddig tart a járvány és hogy mennyire lesz súlyos, de attól is, hogy milyen szigorú korlátozások lesznek és hogy mennyire rogyik meg a légiközlekedésbe vetett fogyasztói bizalom és hogy alakulnak a gazdasági mutatók.

Elsősorban a nemzetközi légiközlekedés szenvedi meg a járványt az egyes országokban bevezetett beutazási korlátozások és karanténkötelezettség következtében. A belföldi járatoknál kisebb mértékű kapacitáscsökkentésre és utaskiesésre számítanak a szakértők. Miközben a nemzetközi járatoknál 62-66 százalékos, addig a belföldi járatoknál „csak” 40-41 százalékos kapacitáscsökkentés várható. Utasforgalomban hasonló mértékű visszaesést várnak a két szegmensben, nagyjából 1400 millió fő körüli lehet a csökkenés. Viszont ami a bevételeket illeti, a nemzetközi utazás jóval nagyobb, csaknem kétszer akkora lehet a bevételkiesés, mint a belföldi járatoknál (249-262 milliárd dollár, szemben a beföldi utazásra prognosztizált 126-133 milliárd dollárral).

Ennek fényében az, hogy melyik régió légitársaságait mennyire érinti súlyosan a járvány, függ attól is, hogy mekkora a nemzetközi és a belföldi járatok bevételei.

nemzetkoziutaskszama
Forrás: ICAO

Augusztusig globálisan 256 milliárd dollárnyi bevételtől estek el a légitársaságok globálisan, a legnagyobb bevételkiesést az Ázsia-Csendes-Óceáni térség légitársaságai szenvedték el, náluk 86 milliárd dolláros a mínusz a tanulmány szerint.

veszteseg_regionkent
Forrás: ICAO

Európa 67 milliárd dolláros, Észak-Amerika pedig 61 milliárd dolláros bevételkiesést szenvedett el.

hazainemzetkoziarany
Forrás: ICAO

Példa nélküli volt a repülés történetében az a mértékű forgalomzuhanás, amit a koronavírus-járvány váltott ki. Az elmúlt évtizedekben számos sokk érte a szektort, mint a 2008-as pénzügyi válság, a SARS-járvány 2003-ban, vagy a 9/11-i terrortámadások, de ilyen mértékű visszaesésre, amit most tapasztalunk, még nem volt példa.

forgalom_valsagok
Forrás: ICAO

A kereslet visszaesésével pedig drasztikus kapacitáscsökkentésekre kényszerültek a légitársaságok, nem egy nagy légitársaság gépei hetekig álltak.

kapacitas_esforgalom
Forrás: ICAO

De nem csak a légitársaságok szenvednek a járványtól, a légiforgalom visszaesése következtében a repterek is mintegy 60 százalékos zuhanással számolhatnak az utasforgalom tekintetében, amivel közel 105 milliárd dollárnyi bevételtől eshetnek el.

A globális áruforgalomban 13-32 százalékos visszaesést jósol a WTO, míg a globális GDP 4,9 és 5,2 százalék közötti ütemben eshet 2019-hez képest, ami jóval nagyobb visszaesés, mint ami a 2008-2009-es pénzügyi válság idején sújtotta a világot.

12havigordulo
Forrás: ICAO

Ami a jövőt illeti, nagyon sok a bizonytalanság, hogy milyen alakú lesz a felpattanás a légiközlekedésben (V,W,U, esetleg L alakú), az többek között függ attól,

  • hogy meddig tart és mennyire súlyos lesz a járvány,
  • hogy a globális recesszió mennyire lesz mély,
  • hogy meddig tartanak a lezárások és az utazási korlátozások,
  • hogy milyen gyorsan áll helyre a fogyasztói bizalom,
  • hogy lesz-e strukturális változás az iparágban, vagy a fogyasztók viselkedésében,
  • és hogy a légiközlekedési szektor pénzügyileg meddig bírja a válságot?

Címlapkép: Getty Images

koronaviruscoronavirus
Szégyenpadra kerülhet Olaszország, példátlan büntetés lehet a vége
vihar brüsszelben
ausztria koronavírus maszk
Katari befektetők vásárolják fel a Kopaszi-gátat
trump
brexit brit autogyartas katasztrofa
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
luckin1