FONTOS Megjelentek az új otthonfelújítási program végleges feltételei, friss meglepetések a listán
Kisvállalkozásból sikeres cég: 10 példát mutatunk
Üzlet

Kisvállalkozásból sikeres cég: 10 példát mutatunk

Portfolio Longform: Magyar sikercégek

Portfolio
Kisvállalkozásokból is lehet sikeres céget építeni Magyarországon. Sok olyan vállalat van, amely egy műhelyből, egy garázsból, vagy egy kisüzemből indult, de mára már tőkeerős, piacán meghatározó, akár nemzetközi szinten is sikereket elérő céggé vált: nevezhetjük őket akár példaképeknek is.

Közöttük bőven találunk olyanokat, amelyek nem feltétlenül vannak a gazdasági sajtó fókuszában, nem szólnak róluk a hírek minden nap, mégis kiemelkedő teljesítményt nyújtanak nap, mint nap.

10 ilyen vállalkozást mutatunk:

A DIEGO Kft. jövőre 4 új boltot nyit Magyarországon, ezzel terveik szerint lefedik a teljes hazai piacot.

A Kovács Autóház Kft. 3 évtized alatt 8 milliárdos árbevételt ért el.

A Varga Pincészet kisvállalkozásból indult, ma 14 millió palack bort adnak el évente.

A Hubertus Agráripari Bt. csúcsminőségű marhahúst állít elő a Balaton déli partján.

Az Envirosense Hungary Kft. tevékenységi köre az erdőfelméréstől a városmodellezésig terjed.

A HELL ENERGY 20 százalékkal növeli árbevételét 2020-ban.

A Florin Zrt. 40 éve gyárt fertőtlenítőszert Szegeden: most 6 hét alatt húztak fel egy új csarnokot.

A PBT Hungary Kft. az a magyar márka, ami 30 éve indult, ma pedig már világhírű sportolókat öltöztet.

A JULIUS-K9 Szigetszentmiklóson gyártja a világ egyik legnépszerűbb kutyás felszerelését.

A Ferzol Kft. vezetője kisiparosként indult, ma robotokkal és 600 alkalmazottal dolgozik.

A cégvezetők, alapítók első kézből osztják meg tapasztalataikat olvasóinkkal: elmondják, milyen nehézségeket kellet leküzdeniük az induláskor, és milyen problémákkal, feladatokkal találták szembe magukat az elmúlt évek során.

Természetesen a 2020-as év történéseit sem kerüljük meg, hiszen valószínűleg kevés olyan vállalkozás van, amelyiknek ne jelentett volna kihívást a globális pandémia és az abból fakadó gazdasági, piaci fejlemények.

Az általunk megkérdezett cégek is különböző válaszokat adtak a kialakult helyzetre: volt, aki megerősítette európai gyártási kapacitásait, volt, aki webshopot fejlesztett, és olyannal is találkoztunk, akinek hat hét alatt kellett felhúznia egy új gyártócsarnokot a megnövekedett kereslet miatt.  

Ez itt a Portfolio Longform, ahol bemutatjuk, hogy lesz kisvállalkozásból a piacot meghatározó cég. A tartalom támogatója a Budapest Bank.

Fotók: Stiller Ákos; Ács András; Istenes Gergely; Envirosense Hungary Kft.

Videók: Ács András; Istenes Gergely

 
diego varga balázs

A Balkánon és a digitális térben is terjeszkedést tervez a magyar lakberendezési áruházlánc

A DIEGO jövőre 4 új boltot nyit Magyarországon, ezzel terveik szerint lefedik a teljes hazai piacot.

A lakberendezési piac azon kevesek közé tartozik, amelyet nem érintett kedvezőtlenül a járványhelyzet: folyamatosan nő a forgalom és az érdeklődés is a termékek iránt, sőt, a home office még növelte is a felújítások igényét. Nem véletlen, hogy komoly terjeszkedési tervei vannak a legnagyobb magyar lakberendezési áruházláncnak: a DIEGO jövőre befejezi a magyarországi expanziót, Románia és Szlovákia után pedig a Balkánon és Közép Európában is terjeszkednének.

A DIEGO Kft. 1992-ben kiskereskedelmi tevékenységgel és kiállítási szőnyegek értékesítésével indult, majd rövid időn belül vidéki kiskereskedők folyamatos kiszolgálásával bővítette tevékenységi körét. Nagykereskedelmi szolgáltatásai teremtették meg az 1995-ben elindult franchise-alapokon működő bolthálózat alapjait. Saját és franchise rendszerben működő üzlethálózatuk lényege, hogy a vevők az egész országban megtalálják a teljes és azonos árszintű termékskálát (vagy készleten, vagy rendelésre) és az azonos bolti szolgáltatásokat.A cég fő profilja kezdetben a kész szőnyeg, a padlószőnyeg, a vinyl padló, valamint a laminált padló volt. 2005-ben vezették be a függöny termékcsoportot, öt évvel később a termékpaletta kibővült a tapétaválasztékkal is. A lakberendezési áruházlánc jelenleg már 160 márkaboltban értékesíti termékeit, ebből Magyarországon 104 áruház (3 saját áruház Dabason, Budaörsön és Kecskeméten) , Romániában 35, míg Szlovákiában 21 franchise áruház üzemel. Idén megújult a jelenlegi webáruház, és 8 új bolttal bővült a hálózat.

A lakberendezési piac azon kevesek közé tartozik, amelyet nem érintett kedvezőtlenül a járványhelyzet: egy kisebb áprilisi megtorpanás után folyamatosan nő a forgalom és az érdeklődés is a termékek iránt - mondta el a Portfolio-nak Varga Balázs, a cég ügyvezetője. Sőt, a home office még növelte is a felújítások igényét, ezért a választék növelése mellett idén kiemelt figyelmet fordítanak a marketingre és kommunikációra is.

A cégvezető úgy látja, a bejelentett kormányzati lépések a piacra is jelentős hatással lesznek, legyen szó a csökkentett áfáról, a kibővített CSOK-ról vagy a napokban bejelentett lakásfelújítási támogatásokról.

„A piacon ma azt látjuk, hogy az igények a jó ár-érték arányú termékek felé tolódnak, azaz a vásárló hajlandó több pénzt áldozni a minőségre, a különlegesre, vagy a hosszabb garanciára. Emellett természetesen a hagyományos termékpaletta is folyamatos megújításon megy keresztül. Mivel a járvány előre láthatólag még hónapokig velünk marad, fel kell készülni a megváltozott igényekre is, azaz egyszerre kell megfelelni az áruházi vásárlásnak, és az online megrendeléseknek” – tette hozzá Varga Balázs.

A DIEGO menedzsmentje folyamatosan keresi az újdonságokat, a cél, hogy még a vevői igény kialakulása előtt generálják azt. Hetente, vezetői szinten egyeztetnek a fejlesztésekről, új termékekről, sokszor tapasztalják, hogy az általuk bevezetett újdonságokat, szolgáltatásokat gyorsan a konkurencia is „magáévá teszi”. Stabil munkahelynek számítanak, a fluktuáció szinte elenyésző: vannak családok is, ahol férj, feleség vagy akár apa és fia is náluk dolgozik.

A gyors döntéshozatal a stratégia része

Varga kiemelte, a vállalat stratégiai céljait több évre előre meghatározzák, de a gyors és egyszerű döntéshozatali rendszer lehetőséget akár azonnali lépésekre, ha időközben változtatni kell valamin. Méretünk alapján a hazai piac egyik meghatározó szereplőjének számítanak (2020. évi tervezett nettó forgalmuk 23,5 milliárd forint, 260 saját alkalmazottjuk van), de magukat jobban szeretik a KKV-k és a multik közé elhelyezni, mindkettő előnyeivel.

A cég ugyanakkor erős likviditással rendelkezik, az ügyvezető szerint mindig ügyeltek arra, hogy pontosan, naprakészen fizessenek beszállítóiknak. Mivel termékeik döntő hányada import, és sok esetben rendkívül gyors azok forgási sebessége, ezért folyamatosan kezelniük kell az árfolyam hektikus mozgását, hogy ne legyenek annak jelentősen kitettek.

Hozzátette: támogatják a franchise partnereiket is, vásárlási hitelkeretet biztosítva számukra, ezzel is segítve a megfelelő bolti készletek tartását – ezért is fontos maguk mögött tudni egy stabil pénzintézetet. Banki partnerük a Budapest Bank, amelynek heti szinten adnak megbízásokat nagy összegű devizavásárlásra, hogy időben és megfelelő árfolyamon teljesíteni tudják fizetési kötelezettségeiket. Beruházásaikat saját tőkéből és az ehhez kapcsolódó bankhitelből finanszírozzák: a tervek minimum 3-5 évre előre készülnek, mert például egy új raktár felépítése és beüzemelése 1-1,5 évet vesz igénybe.

Magyarországon a meglévő 104 bolt mellé jövőre még 3-4 nyitást terveznek, ezzel lezárva a hazai expanziót.

Ezzel párhuzamosan jelentős erőforrásokat fordítanak egy teljesen új webáruház létrehozására – a jócskán megváltozott vásárlói igények ezt már mindenképp megkövetelik. Két másik kulcspiacukon, Romániában és Szlovákiában szeretnék jelentősen növelni elérhetőségüket, boltjaik számát. Az ügyvezető úgy látja, továbbra is egyértelműen van jövő a franchise-alapú terjeszkedésben, regionális szinten szeretnék a meglévő szinergiákat és lehetőségeket kihasználni mind Romániában, mind Szlovákiában.

Románián keresztül akár tovább lehet lépni Moldova vagy a Balkán felé, míg Szlovákia ugródeszka lehet Csehország vagy Lengyelország irányába: úgy számolnak, hogy a dabasi raktártól kiindulva 600-700 kilométeres körben lehet rentábilis a nagy tömegű és súlyú áruk szállítása.

A lakberendezési piac jelentős hulladékot termel, például a csomagolóanyagok szempontjából. Ugyanakkor a DIEGO-nál figyelnek arra, hogy ökológiai lábnyomuk minél kisebb legyen: összegyűjtik és leadják a göngyölegeket, legyen szó papír, fa vagy műanyag anyagokról – ehhez saját tömörítőgépeket használnak. Raktáraik tetejére napelemeket telepítettek – ez már most az energiafelhasználásuk 10-15%-át adja. A fuvarszervezés során pedig kiemelten figyelnek, hogy csak teljesen telepakolt autók hagyják el raktárakat és azok a leggyorsabban, a legrövidebb úton érjék el céljukat.

 
Toyota Kovács

3 évtized alatt 8 milliárdos árbevétel: mi a monori sikercég titka?

A Kovács Autóház a családi vállalkozások mintapéldája.

A rendszerváltás után néhány évvel indult Kovács Autóház a családi vállalkozások mintapéldájának is nevezhető. Az alapító házaspár a monori autókereskedést 28 év alatt közel 8 milliárdos árbevételű vállalkozássá építették fel, az üzletből ma már a gyerekek is intenzíven kiveszik a részüket. Az alapító, Kovács Péter azt vallja, ha valaki vállalkozást indít, törekednie kell arra, hogy piacán a legjobbak közé tartozzon. A legjobb vállalkozások pedig mindig kitűnnek valamivel.

A Kovács Autóház Kft. 1992-ben, családi vállalkozásként indult, a monori Toyota márkakereskedés üzemeltetésére. A tulajdonos/ügyvezetők, Kovács Péter és neje, Mária a monori szalon mellé 2013-ban cégvásárlással átvették és jövedelmezővé tették az addig meglehetősen gyenge mutatókat produkáló szegedi szalont is. A két fő tulajdonos tudatosan és fokozatosan vonta be gyermekeit a vállalkozásba, a lányuk pénzügyi területen, a fiuk a kereskedelem vezetésében szerzett már eddig is tapasztalatot. Kovács Ákos márkaigazgató is a tágabban vett családból érkezett a céghez, 28 éve a kereskedelem és szerviz üzletágat erősíti.

A cég jelenleg Toyota személygépkocsik és kishaszonjárművek, valamint hibrid üzemeltetésű Lexus személygépkocsik önálló márkaképviselete és szervize. Éves árbevételük közel 7.8 milliárd forint, cégméret tekintetében a Toyota márkaképviseletek közül az élmezőnyben foglalnak helyet.

Toyota márkakereskedés

Mint azt Kovács Péter a Portfolio-nak elmondta, elsősorban nem a nagy flottákból, hanem egyedi értékesítésből származik értékesítési bevételük döntő része. Az egyre nagyobb jelentőségű szervizelési megrendeléseket elsősorban a visszatérő ügyfelek generálják. A cégvezető szerint a monori kereskedés és szerviz teljesítménye, a stabil növekedés megfelelő bázist adott a szervezet további fejlesztésére és cégvásárlásra. A csődközeli állapotban lévő szegedi Toyota szalon megvásárlása mérföldkő volt a cég életében. A vásárlást követően a szalon átalakítása, új személyzet toborzása és a kereskedelmi szervezet kialakítása, a monori kereskedéssel való összehangolása komoly feladat volt, amit sikeresen teljesítettek, és 3 év alatt megháromszorozták az árbevételüket.

Idén tavasszal megpróbáltak gyorsan igazodni a kialakult helyzethez. Elindították online szolgáltatásaikat is, mint például az online autószalont, a virtuális szalonlátogatást, és természetesen az online értékesítést.

Kovács Péter azt vallja, ha valaki vállalkozást indít, törekednie kell arra, hogy piacán a legjobbak közé tartozzon. A legjobb vállalkozások pedig mindig kitűnnek valamivel. A menedzsment ugyanakkor mindig arra törekszik, hogy a kollégákkal közösen megfelelő továbbképzéseken fejlődjön, képezze magát, és folyamatosan képben legyen az új technológiákkal.Céljaik elérését két fő területre bontják: az autóértékesítés és a gépjárműjavítás. Ezek a területek havi terveket kapnak. Természetesen a Toyota anyacégétől is érkezik iránymutatás a mindennapokra: az egyik ilyen a folyamatos törekvés a tökéletességre (KAIZEN), és az ügyfelek maximális kiszolgálása (OMOTENASHI).

Nagyon fontos üzleti szempont a cégvezetés számára a likviditás megőrzése, még akkor is, ha a forgalomnövekedés miatt egyre több munkavállalót kell alkalmazniuk, vagy ha új ingatlanberuházást terveznek. „Pénzügyi partner nélkül, a működésünk nem lenne fenntartható, a gépjármű értékesítéshez a szükséges fedezetet a pénzügyi partnerünk biztosítja. Az új beruházásunk támogatásában is jelentős segítséget kaptunk, amely 2021-ben fejeződik be” – mondta a cégvezető.

 
Varga_Pincészet

Kisvállalkozásból indultak, ma 14 millió palack bort adnak el évente

Az idei év tapasztalatairól is kérdeztük a Varga Pincészet vezetőit.

Csak belföldön 14 millió palack bort ad el évente a Varga Pincészet, Magyarország legnagyobb családi tulajdonú borászata. A pincészet két borrégióban – a Balatonfelvidéken és Egerben – is működik, tulajdonosai pedig azt vallják, a borászatban is fontos a több lábon állás. Az idei év tapasztalatai után különösen.

Az alapító, Varga Péter szerint az elmúlt 20 évben a magyar borászat szakmailag és technológiailag alapjaiban megújult, a borok minősége nyugat-európai színvonalúvá vált. Ezzel párhuzamosan pedig a fogyasztók igénye is sokat fejlődött, illetve változott: amikor az ezredfordulón vált újra trendivé borozni, de annak ellenére, hogy vannak új fogyasztási trendek, - például a kézműves sör, a koktél - a bor nem veszít a népszerűségéből.

A közel 30 éves borászati vállalat alapítója úgy látja, a hosszútávú gondolkodás a családi vállalkozásoknak egyébként is a sajátja. Nem a pénz az első számú motiváció, hanem az érték és a minőség. A pincészetben több generáció dolgozik együtt, ez erősíti a stabilitást: „Nem csak mi tervezünk hosszútávra, hanem a dolgozóink is” – teszi hozzá.

A borászatban is fontos a több lábon állás, így gyakorlatilag minden csatornán értékesítenek: a vendéglátásban, az élelmiszerboltokban, saját boltokban és webshopon is.

„A járvánnyal nem nyertünk nem vesztettünk. Enyhe növekedést elértünk, de összességében éves szinten nincs változás a bevételekben. A termelés nem állt le, a palackozóban két csapatra bontva váltották egymást dolgozóink, felkészültünk minden eshetőségre a vírus megjelenése kapcsán. Az irodai dolgozóink áttértek az otthoni munkavégzésre, de mivel a home office fogalma nálunk nem újdonság, nem tapasztaltunk fennakadást. Annak örültünk, hogy a visszajelzések szerint úgy tűnt, az emberek nálunk szívesebben dolgoznak a pincészetben, mint otthon” – mondja a cégvezető.

Egy dologra viszont a covid hívta fel a figyelmüket: a jövőben a webshopok létjogosultsága egyre erősebb lesz, ezért most a pincészeten jobban fókuszálnak erre a területre.

 
marhacsorda

Így készül a csúcsminőségű marhahús a Balaton déli partján

A Hubertus Agráripari Bt. a termőföldtől az asztalig” koncepcióban működik.

A Hubertus Agráripari Bt. eredetileg növénytermesztéssel foglalkozott, ezt a tevékenységet egészítették ki állattenyésztéssel. Ma a „termőföldtől az asztalig” koncepcióban működnek a Balaton délnyugati régiójában.

A cégcsoport összesen 9 ezer hektár területtel gazdálkodik, melynek harmadán folytat szántóföldi növénytermesztést, 2 ezer hektár területet használ legelőként, és nagyjából ugyanekkora területű erdő tartozik még a hasznosított területeik közé. Árunövény-termesztésre alkalmas ásványi földjeiken főként szemes kukoricát, búzát, valamint ipari olajnövényeket, repcét és napraforgót termesztenek.

Erre épült rá az állattenyésztés: nem csak tenyésztik, 2015-től fel is dolgozzák a szarvasmarhákat. Így egy magasabb termelési értéket tudtak előállítani, ezzel magasabb árbevételt és eredményt is tudott realizálni a cég – mondta a Portfolio-nak Kemény Gábor ügyvezető igazgató.

Oliver Hahnenkamm cégvezető hozzátette: a fogyasztók tudják, hogy csúcsminőségű marhahússal találkozhatnak, ha a cég termékeit fogyasztják. A Hubertus a környék egyik meghatározó munkaadója. A menedzsment számára kiemelt jelentőségű, hogy a hazai marhahús fogyasztók asztalára csúcsminőségű angus hús kerüljön.

 
 
envirosense

Erdőfelméréstől a városmodellezésig: debreceni céget hívnak a feltérképezéshez

A magasból mérik fel, és adathalmazzá alakítják a környezetet.

A hagyományos terepi felmérésnek megvannak a korlátai, de a modern technológia alkalmazásával ezeket le lehet küzdeni. Legalábbis ezt bizonyítja az Envirosense Hungary Kft. története, amely egyetemi kutatásokból nőtte ki magát úgy, hogy nemcsak a címben említett célok feltérképezéséhez veszik igénybe a szolgáltatásukat, de már a kkv szektorban is használni tudják az alkalmazásaikat, amelyek jelentős hatékonyságnövelést ígérnek.

A Debreceni Egyetemről indult spin-off cégnél olyan termékek és szolgáltatások fejlesztésével foglalkoznak, amelyek térképi adatokra – vagyis téradatokra – épülnek, és előállításuk hagyományos terepi mérési technológiákkal nem, vagy csak nagy erőforrás-befektetéssel lehetséges, ugyanakkor részletesebbek és pontosabbak, mint az interneten elérhető ingyenes térképi tartalmak. Jó példa erre a nyersanyag-kutatás; Kolumbiában ország méretű területet térképeztek fel a kutatók számára, vagy említhetnénk a beépített területek burkolatainak típusmeghatározását is, amelyből Magyarországon és Hollandiában is jelentős méretű területeket mértek fel. A téradatok az életünk minden részén jelen vannak, hiszen a földrajzi valóságban élünk, közlekedünk, termelünk, ezért szinte végtelen a lehetséges alkalmazások száma.

A cégnél összesítik és fejlesztik azokat a „téradat-gyártási” technológiai ismereteket, amelyek jelenleg a világon a legfejlettebbnek számítanak, és K+F műhelyként saját alkalmazásokat fejlesztenek számos ágazatban.

„A légi LiDAR felmérési szolgáltatásunk például egy aktív távérzékelési technológia, amelynek előnye, hogy nagy területről gyorsan, nagy pontosságú adatgyűjtésre képes a föld felszínéről, illetve képes olyan területeken is mérni, ahol a földi geodéziai méréseket csak nagy erőforrásigénnyel lehetne megvalósítani” – mondta a Portfolio-nak Tomor Tamás a cég egyik tulajdonosa. Véleménye szerint ezek az újítások jelentősen megváltoztatják a téradatokban rejlő gazdasági érték realizálását a felhasználók számára, így egyrészt jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, másrészt sokat javíthatnak hatékonyságukon.

Az Envirosense debreceni irodája Fotó: Stiller Ákos/Portfolio

A téradatok beépülése a döntési folyamatokba nagy mértékben javítja a döntések hatásfokát, csökkenti az erőforrás-pocséklást, de új gazdasági lehetőségeket is előhoz. Az adatok előállítása fajlagosan alacsony költségen történik, így olcsón kerülhet előállításra olyan információ, amely a fizikai valóságot akár 97-98%-os pontossággal modellezi. Gyakorlati felhasználása sokoldalú, alkalmas lehet a teljesség igénye nélkül

  • mezőgazdasági kárelemzésekhez
  • ügyfélelemzésekhez
  • térbeli folyamatok nonstop monitorozásához
  • erdőgazdálkodáshoz
  • árvízi helyzet modellezéséhez
  • beépített területeken különböző modellek számításához
  • telekom hálózatok tervezéséhez
  • út- vasúthálózat tervezéséhez
  • magas feszültségű vezetékek, távvezeték hálózat tervezéséhez
  • földalatti vezetékek tervezéséhez
  • pénzügyi folyamatok naturális hátterének elemzéséhez stb.

Tipikus big data alkalmazás például a műholdas mezőgazdasági monitoring, amely Magyarország teljes területére elérhető, és olyan szolgáltatásokat tartalmaz, mint növényfejlődés-megfigyelés, kárriasztás, hozam, vagy kártétel-meghatározás, utóbbi szolgáltatás legnagyobb hazai vásárlója a biztosítási szektor egyik legnagyobb hazai szereplője.

Másik szolgáltatásuk a légi lézerszkennerrel készülő nagy pontosságú 3D terepmodellek, épület- és városmodellek készítése, amelyek a geometriai alapját adják többek között a telekommunikációs hálózatok, a felszíni vonalas létesítmények (út, vasút), valamint vízügyi beruházások terveinek. A cég dolgozott együtt Debrecen, Budapest, Érd, Kecskemét, Szigetszentmiklós önkormányzatával is, de adatszolgáltatásukkal hozzájárultak a BMW debreceni beruházásának előkészítéséhez is. A városokról készült részletes légi térképi adatbázisokat egy új szolgáltatáson keresztül elérhetővé teszik a vállalkozások, a közszféra és a nagyközönség számára is.

kisrepülő nyíregyháza

A légi LiDAR felmérési szolgáltatás egy aktív távérzékelési technológia, amely nagy területről gyorsan, nagy pontosságú adatgyűjtésre képes a föld felszínéről. Fotó: Stiller Ákos/Portfolio

Egyre gyakoribbak a KKV szektorból érkező megkeresések is, az „egyszerű”, nagy felbontású légi ortofotók felhasználásától a bonyolultabb feldolgozást igénylő térbeli elemzésekig (ingatlan-értékelés mérhető téradatok alapján, telephely-felmérés stb.). A változatos összetételű csapat képes az igények alapján kifejleszteni egyedi téradat-megoldásokat is.

Jelenlegi egyik legérdekesebb K+F projektünk a parlagfű térképi azonosítását célozza. Az egyik legelterjedtebb allergén elleni védekezés a növény térbeli azonosításával kezdődik, amihez automata üzemben működő mérési technológiai alkalmazásokat fejlesztünk

– mondta Tomor.

Nem csak Magyarországon aktívak, Franciaországban például a TGV gyorsvasút nyomvonalának térképezését végezték fa- és cserjefajok azonosítása céljából, amiből a terület „benőttségét” vizsgálták, de megfordultak Izraelben (talajszerkezet vizsgálat közlekedési útvonalakhoz), az Egyesült Állomokban (a 2010-es olajkatasztrófa hatásainak térképezése a Mexikói-öbölben) és Finnországban is (jégfelszínek szennyezésvizsgálata, atomerőművek környezetének vizsgálata, vegyi anyagok előfordulásának azonosítása, katonai alkalmazások).

„A mi szakmánkban erős a technológiai nyomás, ezért számunkra fontos, hogy a legfejlettebb technológiákat alkalmazzuk. Nem egyszer előfordult, hogy hamarabb kezdtük használni az adott szenzort, mint ahogy  a gyártó piacra dobta. Ez egy kölcsönösen előnyös helyzet, mert a gyártó közvetlen visszajelzést kap egy gyakorlati felhasználótól, mi pedig piaci előnyhöz jutunk” – mondta a cég egyik tulajdonosa. Az elmúlt két évben 450 millió forintot fordítottak a cégnél technológiai beruházásokra, amelyek között saját fejlesztésű műszerrendszer is szerepel.

DSC_2663

Ugyanakkor korlátai is vannak a legmodernebb technológiákkal előállított adathalmazok alkalmazásának: még a magasan képzett mérnökök sem mindig tudnak mit kezdeni a formabontóan részletes adatokkal. „Tipikus probléma, hogy a piacon lévő tervező szoftverek is limitált méretű adatokkal képesek dolgozni, ezért egyedi megoldásokat kell kidolgoznunk a részletes térképi adataink felhasználására”  – mutat rá Tomor. 

A csapat fejlődésében irányelv, hogy tehetséges fiatalokat választanak munkatársnak, egyetemi kötődésük miatt erre meg is van a lehetőségük. „A céghez szinte kizárólag gyakornokként került minden jelenlegi munkatársunk, akik „belenőttek” a feladatkörükbe, nem egy esetben testre szabva a saját munkakörüket is” – tette hozzá a cégvezető. A csapat jelenleg közel 50 főből áll, jellemzően agrár, informatika, műszaki és természettudományos szakmai összetételben.

Envirosense

Mivel a cég tevékenysége több szempontból is meglehetősen hektikus, gazdaságilag ezt a sajátosságát kezelni kell tudni. Például egy térképezési munka elvégzése hónapokig eltarthat, addig pedig finanszírozni kell a cég működését, a beruházásokat, de a projekt megvalósításának költségeit is.

„A beruházásokban nem kizárólag a közvetlen pénzügyi megtérülést vesszük alapul. Számunkra fontos az is, hogy egy beruházással milyen potenciális piacokra kerülhetünk be, ami jelentheti akár egyedi képesség kiépülését is. Ehhez a stabil és támogató banki háttér elengedhetetlen. Nemcsak a hitelezési képességre gondolok, hanem a közös gondolkodásra is, ami segít „irányban tartani” az elképzeléseket. A Budapest Bank pedig ilyen partner, szorosan együttműködünk, értik működésünket, és ennek megfelelően ajánlják számunkra a legmegfelelőbb megoldásokat” – mondta Tomor.

 
 
 
hell gyár aluminium

20 százalékkal növeli árbevételét a HELL 2020-ban

Jövőre újabb fejlesztések várhatóak a cégcsoportnál.

2006-ban családi vállalkozásként indult a mostanra 5 kontinensen, több mint 50 országot lefedő export piaccal rendelkező HELL ENERGY, amely Magyarországon kívül többek között Bosznia-Hercegovinában, Bulgáriában, Cipruson, Görögországban, Horvátországban, Észak-Macedóniában, Romániában és Szlovákiában is piacvezető. A céget nem érintette kedvezőtlenül a járványhelyzet sem: előre láthatóan legalább 20 százalékkal tudják növelni árbevételüket az előző évhez képest, és jövőre újabb fejlesztések várhatóak a cégcsoportnál.

Kis családi vállalkozásként indult 14 évvel ezelőtt a HELL ENERGY, amely mostanra 5 kontinensen, több mint 50 országot lefedő export piaccal rendelkezik, amelyek közül 10 országban már piacvezető a HELL energiaital márka. Ahhoz, hogy a vállalat rövid idő alatt jelentős sikereket ért el, jól átgondolt stratégiára, alapos tervezésre, folyamatos fejlesztésre volt szükség.„Már az induláskor megvolt a vízió, hogy hol látjuk a márkát 5, 10, 20 év múlva, és ennek a jól meghatározott stratégiának a mentén haladunk lépésről-lépésre” – mondta a Portfolio-nak Csereklye Barnabás, a HELL ENERGY Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

A vállalkozás növekedésével párhuzamosan fejleszti szervezetét, mára profi menedzsment segíti a tulajdonosok által kijelölt célok teljesítését. A cég számára kiemelten fontos a stabilitás, mihamarabb függetleníteni szerették volna magukat a beszállítóktól és külső hatásoktól, ezért 2010-ben az energiaitalok bértöltését saját gyártásba hozták, 2017-ben a saját dobozgyártást valósítottak meg a Quality Pack üzemmel, Magyarország első alumínium italdobozgyárával, idén pedig a németországi tejeskávé bérgyártást tudták leváltani legújabb beruházásunkkal, az ENERGY COFFEE töltőüzemmel.

A beruházások során arra is figyeltek, hogy megteremtsék a kapacitásnövelés lehetőségét. Ez a fajta előrelátás kapóra is jön most, ugyanis

a dobozgyárban várhatóan jövőre indul a második gyártósor építése, mert a növekedő forgalom szükségessé teszi a bővítést.

„Stabilitásunk a kétszámjegyű növekedés alapja, minden évben ez a célkitűzésünk, még Covid idején is. Az idei év számunkra is sok kihívást hozott, de büszkék vagyunk rá, hogy célkitűzéseinket így is elértük, fontos beruházásaink a járvány ellenére is időre teljesültek, év végére pedig több, mint 20 százalékos bevételnövekedést realizálunk az előző évhez képest.” – mondta Csereklye Barnabás.

Kiemelt fontosságú a környezetvédelem

A Borsod megyei Szikszón működő gyárkomplexum több mint ezer embernek ad munkát. A cég számára kiemelten fontos a környezetvédelem, ezért is köteleződtek el az alumínium, mint csomagolóanyag mellett: könnyen és költséghatékonyan, és ami a legfontosabb: minőségvesztés nélkül és végtelenszer hasznosítható újra.

 Galéria11 kép20 százalékkal növeli árbevételét a HELL 2020-ban

„A fogyasztók ma már tudatosan választják a környezetbarát csomagolóanyagban elérhető termékeket, azonban nem mindegyik alapanyag alkalmas a maradéktalan, gyors és költséghatékony újrahasznosításra. A PET palackok esetében súlyos probléma, hogy az újrahasznosítás során maximum egyszer lesz belőle újra PET palack, ráadásul a műanyag palackok nagy része sajnos továbbra is az óceánokban, vizeinkben, erdőkben végzi” – mondta az ügyvezető igazgató, hozzátéve,

a cég 2020-ra 5 százalék alá szorította portfóliójában a PET palackok arányát, a cél pedig, hogy 2025-re ez az arány 1 százalék alá csökkenjen.

Nyáron stratégiai partnerséget kötöttek német alumínium beszállítójukkal, a Hydro-val, így termékeikben a világszinten is kimagasló, minimum 75 százalék újrahasznosított tartalommal rendelkező CIRCAL75-t használják fel, a szektorban elsőként. A Hydro CIRCAL75 alumínium termékek így méltán nevezhetőek a legzöldebb italcsomagolásnak a világon.

A finanszírozás terén is hosszú távon gondolkodnak

A cégvezető elmondta, nem csak a fejlesztések vagy a környezettudatosság terén, de a finanszírozás szempontjából is fontos a cégnél a hosszú távú gondolkodás és a stabilitás.

„Folyamatosan nyitott szemmel járunk, keressük az új lehetőségeket, viszont kifejezetten hiszünk a vertikális integrációban, megfelelő gazdaságossági méret felett skálázható a hatékonyság. Minden esetben cégcsoport szinten, teljes körű üzleti terv készül, figyelembe véve számos aspektust: piaci környezetet, helyi sajátosságokat, üzleti modellre kiható fő vezérelemeket, beruházási igényeket, finanszírozási eszközöket” – mondta az ügyvezető, hozzátéve, beruházásoknál a cash-flow termelékenység és a megtérülési idő a legfontosabb szempontok – utóbbinál, nagyobb méretű beruházások esetében, ez maximum 10 év, kisebb méretű beruházásoknál maximum 5 évre törekednek.

A vállalat törekszik arra, hogy a pénzügyi partnerekkel, például a Budapest Bankkal, akár napi szintű kapcsolatban álljanak. Több oka is vannak ennek, köztük az, hogy a szoros kapcsolattartásnak köszönhetően a HELL is értesül azokról a termékekről, konstrukciókról, - legyen az számlavezetés, vagy finanszírozási megoldás - amelyek újdonságot jelentenek, vagy megkönnyíthetik mindennapi bankolásukat. Ahogy Csereklye fogalmaz, fontos a Budapest Banknál tapasztalható proaktivitás és az együtt gondolkodás, mert így tudják megtalálni a megfelelő megoldást a cég igényeire.

 
 
kézfertőtlenítő gyártás florin

40 éve gyártanak fertőtlenítőszert Szegeden: most 6 hét alatt húztak fel egy új csarnokot

Videó: mutatjuk, hogy készül a magyar kézfertőtlenítő.

A magyar tulajdonban lévő Florin Zrt. évtizedek óta a fertőtlenítő- és tisztítószerek, valamint kozmetikai termékek egyik meghatározó gyártója a hazai piacon. A szegedi cégnél 40 éve készült először fertőtlenítőszer, gyártási teljesítmény szempontjából pedig a 2020-as év minden rekordot megdöntött. 

A Florin fertőtlenítő- és higiéniai szerek mellett férfi és női kozmetikumokat, haj- és lábápolási termékeket, valamint háztartási tisztítószereket is gyárt, saját márkanevek alatt: náluk készülnek olyan ismert magyar termékek, mint a WU2, az Ultra, vagy a Komfort.

Barta Attila, a Florin Zrt. tulajdonos-cégvezetője szerint a járvány megmutatta, hogy Magyarországon még nincsenek meg azok a kapacitások, amelyekkel belföldi gyártásból egyik napról a másikra gond nélkül meg lehetne oldani ilyen rendkívüli helyzetben az egészségügyi intézmények, közszolgáltatók, cégek és a lakosság együttes ellátását fertőtlenítőszerekből.

A hirtelen megnövekedett igényekre reagálva, mindössze 6 hét alatt épített fel egy 2 ezer négyzetméteres új gyártócsarnokot a Florin Zrt. idén tavasszal. A cég így rendkívül nagy mennyiségben tud fertőtlenítőszereket gyártani. Az új gépeket pedig úgy vásárolják, hogy bármikor átállíthatóak legyenek fertőtlenítőszerek gyártására is. Az új gyártócsarnok augusztus végére megszerezte valamennyi szükséges hatósági engedélyt, így elindulhatott benne az üzemszerű termelés.

A veszélyhelyzetet követően a cég vissza tudott állni a megszokott termelési rendre, így június közepe óta a fertőtlenítőszerek mellett a háztartás-vegyipari és kozmetikai termékeiből is minden megrendelői igényt ki tud elégíteni.

A tavaszi beruházás finanszírozási szempontból is kihívás volt: a Budapest Bank régóta a Florin banki partnere, ebben a speciális helyzetben a cég és a pénzintézet hatékony együttműködése tette lehetővé a készletek növelését.

 
PBT fencing

30 éve indult, ma már világhírű sportolókat öltöztet a magyar márka

A PBT a magyar sportsikerekkel együtt növekszik.

Nem túlzás kijelenteni, hogy a nemzetközi vívósport egyik legismertebb márkáját egy 30 éves magyar cég jelenti. A PBT-t 1991-ben alapította a komoly vívómúlttal rendelkező Kovács Imre és felesége, a tudatos tervezésnek és a hatékony generációváltásnak köszönhetően ma pedig már gyermekeik vezetik az üzletet. A cég a világ több tucat országában van jelen, élsportolókat szponzorál, sikereiben pedig a magyar vívók ismertségének is nagy szerepe van. 

Kevesen tudják, hogy van egy olyan magyar márka, ami a rendszerváltáskor, egy kis betéti társaságként indulva lett nemzetközi szinten is meghatározó szereplője, ruházati-és eszközszállítója egy sportágnak. A PBT Hungary (ma már Kft.) megalakulása óta vívófelszerelés gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, a legfontosabb kluboknak és versenyeknek szállít, és több nemzetközileg elismert hazai és külföldi vívót szponzorál, köztük olimpiai, világ és Európa bajnokokat.

A céget 1991-ben alapította Kovács Imre és felesége, Zsófia, két üzlettársukkal Párbaj Sportszerkereskdelmi Bt. néven. Kovács Imre 20 éves vívómúltja rengeteget segített a cég felépítésében, technikai igazgatóként a cég életében mai napig aktívan részt vesz, felesége a kezdetektől fogva ügyvezetői szerepet töltött be. 1997-ben a Bt. Kft-vé alakult, legutóbb a tulajdonosi szerkezet 2014 évben változott: a cég kivásárolta a kisebbségi tulajdonos tulajdonrészét. 2014-ben további változás történt, Kovácsné Rózsa Zsófia tulajdoni részesedést ajándékozott gyermekeinek és férjének: ez egyfajta előkészítése volt annak, hogy két évvel később - ügyvezető jogáról lemondva - Zsófia gyermekeinek adta át az irányítást.

2018-tól a gyermekek, Orsi és Bence többségi tulajdonosok a cégben. A szülők persze a mai napig a háttérben folyamatosan segítik a cégvezetés új generációját: „Édesapánk nem az a típus, aki szeretne kiszállni a cégből, és nyugdíjas éveiben valami teljesen mást csinálni. Neki ez a cég az élete, mondhatni harmadik gyereke”. A cég megalakulása óta vívófelszerelés gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, például ruhákkal, fejvédekkel, vívócipőkkel, fegyverekkel, alkatrészekkel.

Egyaránt gyártanak felszerelést kezdő és hobbi szintű sportolóknak, illetve profi versenyzőknek. A felszereléseknek mindkét szinten szigorú előírásoknak kell megfelelniük. Nemcsak a hazai piacot szolgálják ki, forgalmuk nagyobb része külföldi értékesítésből származik.

2004-ben adódott először lehetőség a közvetlen megjelenésre nemzetközi világversenyen. Azóta számtalan kadet, junior és felnőtt világbajnokságot, Grand Prix-t és világkupát rendeztek saját pástjaikkal, találatjelzőkkel, informatikai eszközökkel és technikusaik közreműködésével. Ezek közül is kiemelkedett a 2013-ban és 2019-ben Budapesten megrendezett felnőtt vívó világbajnokság. Természetesen a versenyeken standdal is megjelennek, ahol a márkát széles körben tudják értékesíteni. Ezeken az eseményeken a közvetlen, személyes kapcsolat a külföldi vívókkal, edzőkkel, sportvezetőkkel pótolhatatlan lehetőséget nyújt.

Több országban is PBT márkanév alatt működő, kizárólagos képviseleten keresztül értékesítenek (például Kanadában, Spanyolországban, Belgiumban, Horvátországban, Csehországban, sőt, Egyiptomban, Indiában, Koreában, vagy Szingapúrban is). Több országban van nem kizárólagos képviseletük, összesen jelenleg mintegy 43 államban van jelen a márka. Sok olyan külföldi márkaképviseletük van, akikkel már húsz éve kapcsolatban állnak.

Belföldön klubok, szövetségek és magánszemélyek a cég a megrendelői, a PBT Hungary Kft. sok éve a Magyar Vívószövetség kiemelt szponzora és partnere. Több nemzetközileg elismert hazai és külföldi vívót szponzorálnak, köztük olimpiai-, világ- és Európa-bajnokokat, például Szilágyi Áront, Szatmári Andrást, Siklósi Gergelyt, Ana Maria Branzat, Olga Kharlant, Daniele Garozzot.

A NEMZETKÖZI VÍVÓFELSZERELÉS-PIAC MEGLEHETŐSEN KONZERVATÍV (KEVÉSSÉ IGÉNYLI AZ ÚJ FEJLESZTÉSEKET), ÉS A KONKURENCIÁT TEKINTVE IS SZŰKNEK MONDHATÓ.

Mindössze 6-7 nagy szereplő van a nemzetközi piacon és több kisebb cég, akik főként a saját régiójukban tevékenykednek. Néhány éve a kínai sportszergyártók itt is megjelentek, azonban profi szintig csak ritkán tudnak eljutni, hiszen az élsportban a minőség, a megbízhatóság mindennél fontosabb.

A magyar vívósikerek is közrejátszottak

„A piac, amit kiszolgálunk, nagyon sajátos és mi ezekhez a sajátosságokhoz igazodva próbáltuk mindig is felépíteni cégünket. A mi sikerünk titka a rengeteg munka, az elhivatottság, a vásárlók igényeinek maximális figyelembevétele és nem utolsó sorban a minőségi termékek gyártása. Kulcstermékeink nagy része a mai napig Magyarországon készül. És persze nemzetközi sikereinkhez, a márkánk építéséhez nagyban hozzájárult a magyar vívás színvonala, eredményei és elismertsége is” – mondták a Portfolio-nak Kovács Orsolya és Kovács Bence ügyvezetők.

Az idei év a PBT piacán is komoly nehézségeket hozott, elsősorban az elmaradt versenyek miatt. A cégvezető szerint az idei év legfontosabb tapasztalata, hogy a világ nagyon gyorsan meg tud változni az egyik pillanatról a másikra és stabil háttér, a megfelelő tartalékok és a megbízható munkaerő mindennél fontosabb egy ilyen helyzetben. A stratégia idén a hónapról hónapra tervezésről, a kis lépésekben haladásról szólt. Az alapítástól kezdve fontos, hogy a cég megmaradjon vevőcentrikusnak, teljesüljön az ügyfelek maximális kiszolgálása – persze ez a növekedéssel néha nehezen összeegyeztethető.

Most például a folyamatmenedzsment újragondolása zajlik: egy kevésbé centralizált irányítás létrehozása a cél.

Pénzügyi szempontból hangsúlyos cél a tartalékképzés és a tudatos befektetések. A beruházásokat sokszor hitelek segítségével valósítják meg, de volt arra is példa, hogy a meglévő pénzeszközöket fektették jól forgó, nagyobb profitú áruba. Mint azt a cégvezető kiemelte, banki partnerüktől elsősorban befektetési tanácsadást és kedvező hitelkonstrukciókat várnak el.

Bár a fluktuáció alacsony, a megfelelő új munkaerő megtalálása jelenti az egyik legnagyobb kihívást a PBT életében. Elengedhetetlen ugyanis a legtöbb munkavállaló számára, hogy megismerjék a teljes felszerelés-palettát és megértsék a felszerelések működését, kiszolgálják az egyéni igényeket, vagy megválaszolják a kezdő sportolók kérdéseit.

 
Julius K9

Szigetszentmiklóson gyártják a világ egyik legnépszerűbb kutyás felszerelését

A JULIUS-K9 igazi világmárkának számít.

Az egyik legismertebb magyar világmárkát Szigetszentmiklóson érdemes keresnünk. A JULIUS-K9 1997-es indulása óta folyamatosan növekszik, és professzionális felszereléseik már világszerte a kutyatartók egyik kedvencének számítanak. 

Sebő Gyula, a cég egyik alapítója – aki maga is több száz szabadalommal rendelkezik - a Portfolio-nak elmondta: a céljuk, hogy a világon minden jelentős kutyás termékeket forgalmazó boltban, webshopban jelen legyenek termékeikkel.

A cég signature terméke a kutyahám: a vezérigazgató szerint ez olyan eszköz, ami a legjobban kifejezi ember és kutya kapcsolatát.

A menedzsment egyik alapelve szerint a szövetgyártás és hevederkészítés, valamint a fém- és műanyagfeldolgozás kézben tartásával megvalósítható, hogy a JULIUS-K9 a kutya számára egy életre szóló terméket tudjon kínálni. A cég bevételének jelentős része az Európai Unió nyugati országaiból, az Egyesült Államokból származik, de a kínai piacon is jelen vannak saját vállalattal és kereskedelmi képviselettel.

A cégvezető szerint az idei év bebizonyította, hogy mekkora lehetőséget is rejt az, hogy a termékek Európában, Magyarországon készülnek. Ugyanakkor a tavaszi helyzet megmutatta, hogy beszállítói -és alapanyag-oldalról lehetnek sérülékeny pontok a cég gyártási folyamataiban. A koronavírus okozta gazdasági és társadalmi világleállás után a vállalat megrendelései tovább nőttek, a JULIUS-K9 azonnal reagált a világpiaci fejleményekre: új termékcsoportokat is létrehoztak, és részben átálltak a maszkok és védőfelszerelések gyártására.

 
Ferzol robot gyár

Kisiparosként indultak, ma robotokkal és 600 alkalmazottal dolgoznak

Videó: 1975-től tart a Ferzol Kft. sikertörténete.

1975-ben indult az a kisipari vállalkozás, amiből kinőtt a mai Ferzol Kft. A Tápiószőlősön és Szolnokon működő családi vállalkozás meghatározó szereplője a fémlemez-megmunkálásnak, ma már közel 600 alkalmazott, és több robot is segíti munkájukat. 

A Ferzol Kft. 1990 óta működik, de a családi vállalkozás történelme egészen 1975-ig nyúlik vissza. Az elmúlt 30 évben egyszemélyes vállalkozásból meghatározó piaci szereplővé nőtt, amely ma már közel 600 főt foglalkoztat. Fő tevékenységüket a vékony-és finomlemezek megmunkálása és a szerszámgyártás jelenti.

Bíró Zoltán tulajdonos, ügyvezető a Portfolio-nak elmondta: a menedzsment szemlélete, hogy alapértéknek tekintik a vevőközpontúságot, a magas minőséget, és a legkorszerűbb technológia alkalmazását, valamint a partnereiknek és kollégáiknak nyújtott hosszú távú stabilitást.

Globálisan számos helyre beszállítanak, a mezőgazdaságtól a bankszektoron át az informatikában, az egészségiparban is megtalálhatóak a termékeik, de ők készítik például az automata pénztárgépek fémvázát, vagy a csomagküldő szolgálatok átvevőpontjainak szekrényeit is.

A Ferzol szlogenje "Csúcstechnológia a lemezmegmunkálásban", ami jól érzékelteti az új technológia jelenlétét és a további fejlesztés irányát. Az elmúlt években különböző területeken több robotizált automata megmunkáló gépet is munkába állítottak, és az alkalmazotti létszám is folyamatosan növekszik.

Támogatott tartalom

A Portfolio Longform megjelenését a Budapest Bank támogatta.