GettyImages-1453144
Üzlet

Üres konténerekért marakodnak a cégek, egekben a költségek, logisztikai problémák világszerte

Portfolio
A koronavírus-járvány egyenetlen lecsengése és a gazdasági kereslet visszapattanása világszerte logisztikai nehézségeket idézett elő, ami főleg a Kínából kifelé irányuló kereskedelmet érinti. Nincs ugyanis elég üres konténer, ami miatt többszörösére emelkedtek a szállítási költségek. A problémák pedig még akár hónapokig is eltarthatnak.

A konténerek hiánya elsősorban a Kínából kifelé irányuló termékeket érinti, de más országokban is fennakadásokat okoz, és különösen az e-kereskedelemben érdekelt cégeket hozta nehéz helyzetbe.

Az Ikea szingapúri egységei például már globális krízisről beszéltek egy januári Facebook posztban:

A logisztikai szolgáltatások iránt világszerte megnövekedett igények miatt hiány alakult ki a konténerek piacán, a kikötők zsúfoltak, a kapacitások korlátozottak, és egyes piacokon lezárások vannak érvényben.

A bútorgyártó becslései szerint a Szingapúrban értékesített termékeinek mintegy 10 százalékát érintik a csúszások.

Decemberben az Ázsiából Észak-Európába tartó útvonalon az árak 264 százalékkal voltak magasabbak év/év alapon, míg az Ázsiából az Egyesült Államok nyugati partjára irányuló szakaszon 145 százalékkal.

Tavaly márciushoz képest pedig a Kínából Európába és az Egyesült Államokba tartó áruk szállítási költségei 300 százalékkal emelkedtek.

Sőt, még az Egyesült Államokból Kínába menő áruforgalom költségei is megugrottak. Ennek oka a Redwood Logistics vezetője, Mark Yeager szerint az, hogy:

a kínaiak annyira agresszívan kapkodnak az üres konténerek után, hogy még exportra is nehéz egyet szerezni.

Ehhez még hozzátette, hogy 4 konténerből 3 üresen megy Kínába emiatt az Egyesült Államokból. Hasonló nehézségekről számoltak be az európaiak is, köztük hazánk, Ausztria vagy Németország.

A nehézségek elsősorban annak köszönhetőek, hogy alapvetően Kínából jóval több árucikket exportálnak, mint Európából vagy az Egyesült Államokból. Másrészt pedig a koronavírus-járvány lecsengése is egyenetlen, ami azzal járt, hogy számos konténer olyan országokban vesztegel, ahol éppen nincs rájuk szükség.

Mark Yeager szerint:

Nagyjából 180 millió konténer van világszerte, de nem a megfelelő helyen.

Ráadásul nehezíti a mostani helyzetet, hogy az új konténerek gyártását sokan visszamondták a tavalyi év első felében éppen a járvány miatt. Egy másik probléma, hogy a légi úton történő szállítás mennyisége erősen korlátozott a lezárások miatt, mivel sok esetben az utasszállító repülők extra kapacitását használták korábban. A légi forgalom azonban szintén akadozik, így az alternatívák is korlátozottak.

Már elkezdődött az új konténerek rendelése és építése, ez azonban még hónapokat vehet igénybe, vagyis egyhamar nem oldódnak meg a világszerte tapasztalható logisztikai kihívások. Sőt, még a konténerek építése is nehézségekbe ütközhet az acél vagy faanyagok korlátozott kínálata miatt.

(CNBC)

Címlapkép: David McNew/Getty Images

tizezer forint bankjegy
építkezés családi ház
gazdaság kilábalás ipar fellendülés
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021-04-14
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2021
2021-05-12
Építőipar 2021
2021-05-13
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

protokoll és rendezvényszervezési szakértő

protokoll és rendezvényszervezési szakértő

Vezető felügyelő

Vezető felügyelő
Online előadás
Tedd meg az első lépéseket a tőzsdei befektetéset terén-fogjuk a kezed!
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
space