business and finance konferencia
Üzlet

Se pincér, se autóipari dolgozó, se IT-szakértő nincs elég Magyarországon

Portfolio
A turizmus és az autóipar is jelentős kihívásokkal küzd Magyarországon, az IT- és a telekommunikációs szektor azonban nem panaszkodhat, és az építőipari cégek számára is bőven akadnak most is kitörési lehetőségek – derült ki a mai Business and Fincane Summit délelőtti vállalatvezetői panelbeszélgetésében, amely részben az aktuális üzleti-pénzügyi kihívásokról, részben a vállalati pénzügyi vezetők felértékelődő szerepéről szólt.

Milyenek az üzleti kilátások?

Basa Richárd (Oriana): sok szempontból nagyon gyorsan alkalmazkodtak a koronavírus-járványhoz, az eredményesség szempontjából még javult is a teljesítményük az elmúlt másfél évben, hiszen az IT-szektor jól teljesített a járványban. A legnagyobb kihívások között említete az IT-szakemberek hiányát.

Csordás Imre (Accent Hotel Management): 2019-et is felülírták az idei és a tavalyi nyári számok a hotelláncnál, a járvány megérkezése azonban a bevételek minimalizálást hozta, és a költségeket jelentősen csökkenteniük kellett.  A legnagyobb kérdés az volt, miként kezelik a HR-oldalon a járvány miatti hektikusságot. Most arra számít, nem lesznek érdemi lezárások, és kevésbé érintheti a járvány a hotelpiacot idén. Nincs szakács, nincs portás, nincs pincér, nincs takarító – tette hozzá. Budapest számára, ahogy Bécs számára is, még hosszú idő eltelhet, mire elérhető közelségben lesznek a 2019-es számok, jelenleg úgy tűnik, jövő húsvét környékén jöhet ez el.

Nádasi Róbert (Masterplast) elmondta: kilenc országban vannak jelen, amiket nagyon eltérően érintett a válság, ugyanakkor az építőipar nem állt meg, sokan akartak home office-ban is felújítani. Az akvizíció jelentősen hozzájárulnak a cég teljesítményéhez, összessségében 2020 a Masterplast eddigi legsikeresebb éve lett, az idei pedig még jobb lehet, köszönhetően többek között sikeres egészségipari belépésüknek.

Rékasi Tibor (Magyar Telekom) szerint a telekommunikációs szektor nem az, ahonnan illik a járvány miatt panaszkodni, ugyanakkor a turizmus kiesése miatt jelentős bevétel-kiesést kellett elkönyvelniük, pl. a roaming területén. A digitalizáció mintegy 5 évet gyorsult, kihívásként jelentkezik azonban a bérnyomás a költségoldalon, és nagyon észnél kellett lenniük, hogy a költségeket megfogják, mindenesetre jól sikerült. A járvány összességében felrázta a Magyar Telekomot, és az eredmények alapján nincs mire panaszkodniuk.

Szincsák Attila (Denso) az autóiparról szólva elmondta, továbbra is vannak kihívásaik, az elmúlt másfél év több nehézséget hozott nekik mélységében és gyorsaságában, mint az elmúlt tíz év. Japán cég képviselőjeként látták, mi zajlik Kínában, de a termelés leállításának gyorsasága így is meglepetés volt számunkra. A visszaépítés is nagyon nehéz volt, hiszen soronént, félműszakonként kellett újraindulni, augusztusban viszont már arra ébredtek, hogy a pandémia előtti mennyiség sokszorosára van kereslet. A munkaerőhiánnyal is küzdenek eközben: kevesen vannak, akik három műszakban, az iparban szeretnének dolgozni. Felhívta a figyelmet: ó a járvány miatt a világ számos régiójában (főleg Ázsiában) alkatrész-ellátási problémák vannak.

Hogy változott a CFO szerepe?

Rékasi Tibor (Magyar Telekom) szerint rendkívül fontos a CFO szerepe, amely csak felértékelődött az elmúlt másfél évben. Rengeteg forgatókönyv-elemzés készült a pénzügyi területen, ami segítette a tőzsdei cég gyors reagálását.

Csordás Imre (Accent Hotel Management) szerint is nagyon felértékelődött a pénzügyi vezető, irdatlan munkát kellett a különböző szállodák bevételi és cash flow kilátásainak napi és heti szintű elemzésére fordítani, és például az állami támogatások igénybevételével kapcsolatos gyors reagálás is nagy erőbedobást igényelt.

Nádasi Róbert (Masterplast) többek között az összesen 25 milliárd forintos kötvénykibocsátást emelte ki, ami a további akvizíciókat is segíti, és erősíti a bankoktól való függetlenségüket.

Miből, mibe és mennyit ruháznak be?

Basa Richárd (Oriana): állami forrást még nem vettek igénybe, a K+F-hez szükséges összeget saját forrásból igyekeznek előteremteni. Felgyorsult az üzletfejlesztés, és lerövidült az üzleti döntésekhez szükséges reakcióidő.

Szincsák Attila (Denso) szerint többféle nyomás van az autóiparon: egyrészt nagy a nyomás, hogy ruházzanak be a hagyományos tevékenységbe, ugyanakkor a zöld technológiákba is, és a kettő egyszere nagy kihívást jelent. A piaci bizonytalanság miatt nagyon nehezen jutnak hozzá a beruházásokhoz szükséges forráshoz az anyacégtől.

Rékasi Tibor (Magyar Telekom): az ő cégük az egyik legnagyobb beruházó Magyarországon, kulcsfontosságú, beruházásaik egyre intenzívebbek a digitalizáció és az 5G területén, utóbbiban egyre nagyobb lefedettséget tudnak biztosítani. Kkv-ügyfeleik nagyon gyors igényekkel léptek fel a pandémia kezdetén, ami szintén beruházást igényelt. Fenntartották, sőt növelik beruházásaik szintjét.

Címlapkép: Stiller Ákos.

amerikaitozsdeshutterstock
bull
gázvezeték északi áramlat 2
kreml kremlin oroszország moszkva vlagyimir putyin
műhold
natanz atomlétesítmény irán
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021.09.30
Energy Investment Forum 2021 - A MEKH szakmai támogatásával
2021.10.13
Banking Technology 2021
2021.10.19
Budapest Economic Forum 2021
2021.10.05
Követeléskezelési trendek 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Ingynes szeminárium
Te jó ég, mindjárt összedől az egész piac?!
Ingyenes szeminárium
Hova tedd a megtakarításod 2021-ben?
amerikaitozsdeshutterstock