zuckerberg
Üzlet

Nagy változás jön hamarosan a Facebooknál, már a metaverzumra készül a közösségi óriás

Portfolio
Felemásra sikerültek a Facebook harmadik negyedéves számai és a kilátásokkal kapcsolatban is nagy a bizonytalanság a menedzsment szerint, ennek ellenére a részvények árfolyama emelkedett az eredmények publikálását követően, amiben szerepe lehetett annak, hogy újabb, masszív saját részvény vásárlásokat jelentett be a vállalat. Hozzá kell tenni, hogy a gyorsjelentés eltörpülhet a befektetők szemében az elmúlt hetekben kibontakozni látszó botrány közepette, amiket az exdolgozók szivárogtatásai indítottak el.

Emelkedett a Facebook árfolyama a hétfőn, az amerikai zárás utáni kereskedésben azt követően, hogy közzétette harmadik negyedéves gyorsjelentését az amerikai közösségi óriás, bár elképzelhető, hogy a negyedéves számok helyett inkább az exdolgozók, például Frances Haugen által kiszivárogtatott belsős dokumentumokon és információkon van mostanában a befektetők fókusza.

A negyedéves számok felemásra sikerültek, bár profitszinten felülteljesítette az elemzői várakozásokat a Facebook, a bevétel elmaradt a konszenzustól és a negyedik negyedévre is az elemzői várakozásoknál alacsonyabb bevételi számokat vár a menedzsment.

2021. harmadik negyedévének számai (millió USD)
  3Q 20 3Q 21 várt 3Q 21 tény változás (év/év) tény/várt
hirdetési bevételek 21221 29021 28276 33,2% -2,6%
nettó árbevétel 21470 29568 29010 35,1% -1,9%
bruttó fedezeti szint 81,0% 80,3% 80,1% -0,9% -0,2%
működési eredmény 8040 11072 10423 29,6% -5,9%
nettó eredmény 6933 9193 9194 32,6% 0,0%
EPS (USD) 2,40 3,19 3,22 34,2% 0,9%
Forrás: Refinitiv, Portfolio          

A július-szeptemberi negyedév főbb számai:

  • 29 milliárd dolláros bevételt ért el a Facebook, ami 35 százalékos növekedésnek felel meg, a Refinitiv konszenzusa szerint ennél valamivel magasabb, 29,5 milliárd dolláros bevételt vártak a piacok
  • a hirdetési bevételek 33 százalékkal nőttek, a hirdetéseken kívül gyakorlatilag nincs is más bevételi forrása a cégnek, az egyéb bevételek mindössze 3 százalékot tesznek ki
  • a felhasználószám tovább emelkedett, a naponta aktív felhasználók száma 6 százalékkal nőtt év/év alapon, 1,93 milliárdra, a havonta aktív felhasználók száma szintén 6 százalékkal emelkedett, 2,91 milliárdra
  • a foglalkoztatottak száma dinamikusan emelkedik, szeptember végén már több mint 68 ezer embert alkalmazott a Facebook, 20 százalékkal többet, mint egy évvel ezelőtt
  • a működési költségek a bevételnél nagyobb mértékben nőttek, így a működési eredményszint kismértékben, 1 százalékponttal romlott a bázisidőszakhoz képest, 36 százalékra
  • a működési eredmény szintjén 10,4 milliárd dolláros nyereséget könyvelt el a Facebook, ami erőteljes, 30 százalékos növekedés, de elmaradt az elemzői várakozásoktól, a piacok ugyanis 11 milliárd dollárt meghaladó profitra számítottak
  • az adófizetési kötelezettség jelentősen megnőtt a harmadik negyedévben, de ez inkább annak tudható be, hogy a bázisidőszakban volt kivételesen alacsony az adófizetési kötelezettség, egyszeri alkalommal, ami akkor az egy részvényre jutó eredményt 0,31 dollárral segítette felfelé
  • a magasabb adófizetési kötelezettség következtében a Facebook nettó eredménye a bevételnél jóval kisebb mértékben, 17 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, egy részvényre jutó eredménye pedig 19 százalékkal nőtt, az eltérés a saját részvény vásárlásoknak tudható be
  • a Facebook EPS-e 3,22 dollárra rúgott a 2021 július-szeptemberi időszakban, ami felülteljesítette a várakozásokat, az elemzői konszenzus ugyanis 3,19 dollár volt.
fbhavontaaktiv
Forrás: Facebook

A negyedév számain kívül említést érdemel még a Facebook masszív saját részvény vásárlási programja, a Facebook közel 14,4 milliárd dollár értékben vásárolt vissza saját részvényeket a harmadik negyedévben.

A korábbi saját részvény vásárlási programból kevesebb mint 8 milliárd dollár maradt hátra, így ezt további 50 milliárd dollárral megtoldotta most a vállalat.

A menedzsment-kommentár viszont nem a legoptimistább, a negyedik negyedévre 31,5-34 milliárd dollár közötti bevételt vár a vezetőség, miközben az elemzői konszenzus 34,8 milliárd dollár. A kilátásokkal kapcsolatban bizonytalanságot emleget a vállalat gyorsjelentésében az Apple iOS operációs rendszerének változásai miatt, illetve a koronavírus-járvány makrogazdasági hatásai kapcsán. Az Apple által idén bevezetett új adatkezelési opciók ugyanis negatív hatással lehetnek a közösségi oldalak hirdetési üzletágára, a Snap például a múlt heti gyorsjelentésében az iOS számlájára írta a gyenge teljesítményét, aminek hatására közel 30 százalékot esett a részvények árfolyama. A Facebook pénzügyi igazgatója szerint is az iOS változásai jelentették a legjelentősebb negatív hatást a negyedévben. A koronavírus-járvány visszaszorulása következtében pedig a vállalat internetes kereskedelmi üzletágában is lassulást tapasztalt – mondta el Sheryl Sandberg, hozzátéve, hogy nem nő az üzletág olyan mértékben, mint a járvány csúcsán.

A működési költségek 70-71 milliárd dollár között lehetnek a korábbi 70-73 milliárd dolláros prognózis helyett, a tőkeberuházások pedig 19 milliárd dollárra rúghatnak, a korábban megcélzott sáv 19-21 milliárd dollár volt. Adatközpontokra, szerverekre, hálózatra és irodákra költ a Facebook.

A negyedik negyedévtől nagy változás jön, ugyanis új szegmens struktúrában közli majd a Facebook az eredményeit: az „Appok” divízió tartalmazza majd a Facebook, a Messenger, a WhatsApp és a többi szolgáltatás számait, míg a „Reality Labs” a virtuális és kiterjesztett valósággal kapcsolatos fogyasztói hardvereket, szoftvereket, szolgáltatásokat.

Ez már a vállalat hosszú távú jövőjét alapozhatja meg, a Facebook ugyanis jelentős transzformációt célzott meg a mostani, online hirdetés alapú üzleti modellről. A cél egy „mateverzum” megteremtése, ahol 3D-s környezetben valósulhatnak meg emberi interakciók. A várakozások szerint kezdetben még csak a pénzt viszi majd a cégtől a jelentős beruházási költségek miatt, 2021-ben a VR-szegmens 10 milliárd dollárral vetheti vissza a cégszintű működési eredményt.

A zárás utáni kereskedésben közel 2 százalékot emelkedett a Facebook árfolyama, ezzel idén 24 százalékos pluszban áll a papír, amivel kismértékben felülteljesítő az amerikai tőzsdén, a Nasdaq és az S&P 500 ugyanis eközben 20-21 százalékot emelkedett.

facebookkkaaa

Címlapkép: Shutterstock

capitolium usa
tálib fegyveresek

Holdblog Fejlődő országok

Az amerikai részvénypiac meneteléséről naponta értesülhet az olvasó, ha máshogy nem is, de egyedi részvénysztorik...

2021. december 9.
Agrárszektor Konferencia 2021
2021. december 2.
Waberer's - Első kézből a jövő stratégiája
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Back-office munkatárs

Back-office munkatárs
Ingyenes online előadás
Könnyebb, mint gondolnád.
Online előadás
Hosszú távú befektetési módszerek, portfólióépítés.
bullbear