Portfolio signature

Rivian: így lesz tőzsdei üstökösből a befektetők rémálma

Portfolio
Amilyen ütemben termelte ki az elmúlt években a sztárokat a tőzsde az elektromosautó-gyártó szektorból, akkora lendülettel küldte őket a piac új mélypontok felé. Ezeknek a jellemzően magas növekedési potenciállal rendelkező, életciklusuk elején járó vállalatoknak az árfolyama csúnyán megszenvedte az elmúlt 6 hónapot, amely alatt a tőkepiaci hangulat alapjaiban változott meg. Érdekes szereplő a szektorban a Rivian, amelynél nem csak az általános piaci hangulatromlás, hanem több cégspecifikus hír is állt az esés mögött, így értékének közel 90 százalékát elvesztette a cég a bevezetés után nem sokkal elért történelmi csúcsához képest. Ez nem csak a kisbefektetőknek okozott fejfájást, de a cég legnagyobb vállalati befektetőinél, az Amazonnál és a Fordnál is jelentősen meglátszott az eredménysorokon, ráadásul a Ford a héten egy vaskos csomag részvényt is ráborított a piacra, ami tovább fokozta az esést. Bár tartós fordulat továbbra sem látszik az árfolyamnál, a cég tegnap esti gyorsjelentésében azért felvillantott egy kisebb reménysugarat a befektetők számára.

Magasról lehet nagyot esni

Az elmúlt években számos elektromosautó-gyártó került a tőzsdére, már-már egyenesen mánia alakult ki a szektorban, melynek zászlóshajójának továbbra is a Tesla számít. Ezek közül az egyik ígéretes szereplő a több nagyvállalat által támogatott Rivian, amely a tavalyi év végén került a tőzsdére, azóta viszont a cég tőkepiaci története közel sem nevezhető sikersztorinak.

Egy ponton, nem sokkal a bevezetés után a részvény árfolyama elérte 179,4 dollárt, ekkor értékesebb volt, mint a General Motors vagy a Ford – pedig akkoriban még bevétele sem volt a cégnek, nemhogy profitja. Innentől kezdve egy erős csökkenő trendbe rendeződött be az árfolyam, amely jelenleg 20 dollár környékén jár, vagyis a történelmi csúcshoz képest az értékének a 90 százalékát elvesztette (szerdai zárás alapján).

Ez egyben azt is jelentette, hogy az egykor 153 milliárd dollárt érő cég piaci kapitalizációja egészen 18,6 milliárd dollárig zuhant.

Miről szól még a cikk?

  • Az autóipar problémái elérték a Riviant.
  • Az Amazon és a Ford is veszteséges lett az első negyedévben - főleg a Rivian miatt.
  • Ahogy lejárt a lockup periódus, a Ford ráborított egy vaskos csomagot a piacra a részvényeiből.
  • Az első negyedéves jelentésben viszont voltak biztató jelek, komoly beruházásokra készül a cég.

Kedves Olvasónk!

Támogasd te is a minőségi gazdasági tartalomgyártást!

Ez az elemzés a Portfolio Signature cikkei közé tartozik. A cikk folytatódik, de csak egyedi előfizetéssel olvasható.

A Signature tartalmakhoz való hozzáférés díja havi előfizetéssel 2 490 forint. Az éves előfizetés díja 29 845 forint. Ezzel közvetlenül támogathatod a legmagasabb színvonalú gazdasági, üzleti újságírást.

Signature előfizetés

Általános Szerződési Feltételek   |   Gyakran felmerülő kérdések