A bírósági dokumentumok szerint az egyezség lefedi azokat a vádakat, amelyek szerint a Twitter 2013 májusa és 2019 szeptembere között megtévesztően jelenítette meg a felhasználói adatok kezelésének biztonsági és magánéletre vonatkozó irányelveit a felhasználói előtt. A megállapodás értelmében a Twitternek a törvényi megfelelőségi gyakorlatain is javítani kell.
A vállalat 150 millió dollárt fizet az Igazságügyi Minisztérium és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) által bejelentett egyezség részeként. A pénzbeli egyezségen túl a megállapodás értelmében a Twitternek javítania kell megfelelési gyakorlatán.
"Miközben a Twitter azt állította a felhasználóknak, hogy a fiókjaik biztonsága érdekében gyűjti a telefonszámaikat és e-mail címeiket, a Twitter elmulasztotta nyilvánosságra hozni, hogy a felhasználók elérhetőségi adatait arra is felhasználta, hogy segítse a hirdetőket abban, hogy elérjék a kívánt célközönséget" - áll a panaszban.
A Twitter egy ingyenes szolgáltatás, amely elsősorban reklámokból szerez pénzt. A milliárdos Elon Musk, aki 44 milliárd dollárért szándékozik megvásárolni a szolgáltatást, bírálta a hirdetések által vezérelt üzleti modellt, és ígéretet tett arra, hogy diverzifikálja a bevételi forrásokat.
"Ha a Twitter itt nem volt őszinte, akkor mi az, ami még nem igaz? Ez nagyon aggasztó hír" - írta Musk szerdán késő este egy tweetben a közösségi médiavállalat hirdetési gyakorlatára és a bírságra kommentálva.
Az amerikai hatóságok szerint a Twitter a 2019-ben elért 3,4 milliárd dolláros bevételéből mintegy 3 milliárd dollár származott hirdetésekből.
A vállalat 2021-ben 5 milliárd dolláros bevételt ért el. A hónap elején benyújtott beadványában közölte, hogy 150 millió dollárt tett félre, miután "elvben" megegyezett az FTC-vel a büntetésről.
A panasz azt is állítja, hogy a Twitter hamisan állította, hogy betartotta az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti, illetve a Svájc és az Egyesült Államok közötti adatvédelmi megegyezés ("pajzs") keretrendszerében foglaltakat, amelyek megtiltják a vállalatoknak, hogy az adatokat olyan módon használják fel, amelyre a fogyasztók nem adtak engedélyt.
A Facebooknak már voltak hasonló ügyei 2018-ban, amikor a kétfaktoros hitelesítéshez megadott telefonszámokat a Twitterhez hasonlóan a célzott hirdetések hatékonyságának növelésére használták fel. Emiatt 2019-ben 5 milliárd dollár kifizetésében állapodott meg a közösségi média óriás az FTC-vel.
(Reuters)
Címlapkép forrása: Getty Images