Mol dunai finomító
Üzlet

Kiszivárgott: tovább szigorodik a hatósági áras tankolás péntektől a Mol-kutakon

Portfolio
Péntek reggeltől már csak 50 litert lehet tankolni a magyar forgalmi rendszámú gépjárművekbe 480 forintos hatósági áron a Mol-kutakon, azaz az egy hónapja bevezezett 100 literes korlát a felére eshet – értesült az ugytudjuk.hu

Sőt, a lap szerint ha valaki az autóba és kannába is tankol, akkor mindkét tankolást már a piaci áron kell kiszámlázni a kasszánál, ami a benzin esetén 779 forint, a gázolajnál pedig 833 forint lesz.

Ma egy üzemanyagpiaci szakértő is újra arra figyelmeztetett, hogy ellátási problémák lehetnek a következő hetekben Magyarországon, azaz nem mindig lehet majd minden üzemanyagot kapni a felpörgő nyári üzemanyag-fogyasztás miatt.

Miért történik mindez és mi várható?

Emlékezetes, a kormány a múlt héten hosszabbította meg az üzemanyagárstop mellett az élelmiszerárstop és a kamatstop időbeli hatályát is. Elemzésünkben már rámutattunk, hogy az árstopok hosszabb távon való fennmaradása egyre erősebb torzítást, néhány gazdasági szereplőnek veszteséget, valamint ellátási kockázatot jelent. Az árrendszer mechanizmusának kiiktatása számos ponton jár költséggel: elmarad az alkalmazkodás (magasabb, piaci ár mellett az emberek kevesebbet használnák az autójukat), többletkeresletet generál és zsugorodik a kínálat, hiszen ilyen árakon nem éri meg (annyit, mint korábban) értékesíteni.

Korábban Hernádi Zsolt, a Mol elnöke is arra figyelmeztetett, hogy a 480 forintos hatósági ár kiszorítja az importot, és felborítja a kereslet-kínálati egyensúlyt, középtávon azok sem fognak 480 forintért terméket behozni, akiknek hálózatuk van itthon, még akkor sem, ha van megfelelő mennyiségű üzemanyaguk. A nyomott árnak kiszorító hatása van, ami miatt előbb-utóbb hiány keletkezik, vagyis a hatósági ár ellátásbiztonsági kockázatot is jelenthet.

Az olajtársaság mostani lépése arra utal, hogy a nyári nagyobb forgalom miatti magasabb üzemanyag-kereslet okozta egyre nehezebb helyzetet igyekszik kezelni.

Azt sem tartjuk kizártnak, hogy további lépések jönnek ahogyan a helyzet még tovább súlyosbodik. Mivel a kínálatot csak korlátozottan lehet növelni (a fentebb bemutatott okok miatt az importőrök elkerülik az alacsony hatósági nagykeráras Magyarországot), ezért nem elképzelhetetlen számunkra, hogy a későbbiekben, ha a helyzet úgy kívánja, a keresletet tovább szabályozó lépések jönnek (ne felejtsük el: a külföldi autósok hatósági árból való kitiltása is ezt a célt szolgálta). De érdemes azt is megemlíteni, hogy múlt héten Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is már arról beszélt, hogy nem lehet kizárni Magyarországon sem az üzemanyaghiányt. Akkor azt is mondta, hogy "a magyar állam hozzányúlhat az üzemanyag stratégiai tartalékaihoz is, amivel akár fél-egy évet is átvészelhet az ország". Ezzel átmeneti időre lehet növelni a piaci kínálatot.

Címlapkép forrása: Portfolio

Liszicsanszk
Orosz útlevél
Puskák
Karikó Katalin
Maszk eldobva
2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
2022. szeptember 7.
Private Health Forum 2022
2022. szeptember 15.
Property Investment Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
Díjmentes online előadás
Érdemes most beszállni?
Könyvajánló
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
medve bear