dizel auto tiltas
Üzlet

Hadüzenet a dízel autóknak: mihamarabb el kellene tüntetni őket egy friss tanulmány szerint

Portfolio
Egy új tanulmány megerősítette, hogy az elektromos hajtás a legjobb választás a dízelüzemű járművek helyettesítésére. A váltás csökkentené a légszennyezést okozó károsanyag-kibocsátást, amivel az EU országai évente több mint 9 milliárd eurónyi egészségügyi kiadást spórolnak meg.

A légszennyezés világszerte a közegészségügyi problémákat okozó egyik fő környezeti tényező. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint a légszennyezés évente hétmillió korai halálozást okoz, és további több millió egészséges életév elvesztését eredményezi. A közúti közlekedés a levegőszennyezés egyik fő forrása.

Az Európai Közegészségügyi Szövetség (EPHA) számára készített korábbi tanulmányban már kiszámították a közúti közlekedés okozta légszennyezés teljes költségét az EU 28 tagállamában. A szintén az EPHA megbízásából készült új tanulmány azt vizsgálja, hogy a dízelüzemű járművek más technológiákkal történő kiváltása esetén melyik megoldás csökkentheti leginkább a káros nitrogén-oxidok (NOx) és a mikroszkopikus méretű részecskék, az úgy nevezett szálló por (PM) mennyiségét.

A nulla kibocsátású járművek pénzt takarítanak meg és életeket mentenek

A közúti közlekedés a levegőszennyezés egyik fő forrása; hatással van egészségünkre, környezetünkre és vállalkozásainkra. Az öregebb járművekkel rendelkező országok nagyobb károsanyag-kibocsátással és így nagyobb egészségügyi költségekkel szembesülnek. Csak 2019-ben az EU27 országaiban a finom szálló por (PM2.5) 307 ezer korai halálesetet, az NO2 szennyezés 40,4, a mérgező ózon (O3) pedig 16,8 emberi életet követelt. A belsőégésű motorok e három szennyező anyag fő forrásai. Csak összehasonlításképpen: a 2020-ban hasonló számú ember (394 801) vesztette életét Covid-19-ben az EU-ban.

Zorana Jovanovic Andersen, a Koppenhágai Egyetem környezeti epidemiológiai professzora szerint a dízel-kibocsátásból származó légszennyezés komoly terhelést jelent az egészségünkre. Krónikus szív- és érrendszeri, valamint légúti betegségeket, tüdőrákot okoz, valamint gyermekeink tüdő- és kognitív egészségi állapotának romlását eredményezi.

A nulla károsanyag-kibocsátású járművek pénzt takarítanak meg és életeket mentenek, javítják az európaiak egészségét

- jelentett ki. Egyben hozzátette, a legegészségesebb és legolcsóbb választás a dízel azonnali leselejtezése, az elektromos hajtás, valamint a tömegközlekedés, a gyaloglás és a kerékpározás népszerűsítése.

A CE Delft által készített tanulmány becslése szerint 2030-ban az EU 27 országában a légszennyező károsanyag-kibocsátásból eredő költségek már csak 14 milliárd eurót tesznek majd ki, szemben a 2016-os 63,8 milliárd euróval.

Ez azt jelenti, hogy a dízelüzemanyag-felhasználás csökkentésére vagy módosítására irányuló meglévő irányelvek csökkenteni fogják a dízelkibocsátás pénzügyi hatását, de nem fogják azt megszüntetni (lásd táblázat). E költségek több mint 90%-át az egészségügyi költségek teszik ki!

A költségcsökkentés a dízelüzemanyag-felhasználás alternatív üzemanyagokkal és hajtásmódokkal történő helyettesítésével lehetséges. A dízelüzemű járművek nulla kibocsátású (teljesen elektromos) járművekkel helyettesítése a légszennyezés okozta költségeket 2030-ra több mint 70 százalékkal, 10,1 milliárd euróra csökkentené.

A dízelüzemű járművek sűrített vagy cseppfolyósított földgázzal (CNG vagy LNG), plug-in hibrid vagy új dízelüzemű (Euro 6 és Euro VI) járművekkel történő helyettesítése a légszennyezésből eredő költségeket körülbelül 30-45%-kal csökkenti a kiindulási szinthez képest. A dízel- és benzinpótlók (hidrogénezett növényi olaj és etanol) használata ilyen költségcsökkentést nem eredményez.

Ami a légszennyezőanyag-kibocsátásra gyakorolt hatásokat illeti, a dízelüzemű járművek nulla kibocsátású (teljesen elektromos) járművekre történő cseréje messze a leghatékonyabb forgatókönyv a NOx és a szálló por kibocsátás csökkentésére.

Ez nagyjából kétszer olyan hatékony, mint a dízelüzemű járművek plug-in hibrid járművekkel, új (EURO 6/VI) dízelüzemű járművekkel és CNG/LNG járművekkel történő helyettesítése. Ez a következtetés akkor is érvényes, ha beleszámoljuk a forrástól a tankig* szakasz kibocsátását, azaz az üzemanyagok/energiahordozók előállításához kapcsolódó légszennyezést is.

A friss tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy a hidrogénezett növényi olaj (HVO), mind az etanol (E85) használata a dízelüzemanyag helyettesítésére egészségügyi szempontból csak korlátozott előnyökkel jár. (Pl. a HVO esetében ez azért van így, mert a jelenlegi járműparkban is használható, és a kipufogógáz-kibocsátás gyakorlatilag ugyanaz, akár hagyományos dízelt, akár HVO-t használnak fel.)

2030-ra a dízel felel majd a közúti járművek károsanyag-kibocsátásából származó költségek körülbelül háromnegyedéért

– mondja Anco Hoen, a jelentés szerzője, a CE Delft független kutatója. Hozzátette, az összes figyelembe vett alternatíva közül semmi sem csökkenti annyira a káros szennyezést vagy a károsanyag-kibocsátást, mint a dízel járművek elektromosra váltása – és ez akkor is igaz, ha figyelembe vesszük az áramtermelésből származó légszennyezést is.

Összehasonlításképpen, a meglévő tervek változatlansága azt jelentené, hogy a szennyezésből (NOx, PM, CO2 és zaj) adódó összetett kár – a közegészségügyre, a biológiai sokféleségre, az épületekre és a mezőgazdaságra gyakorolt együttes kár – évente 45 milliárd eurós plusz költséget jelentenének az EU-27 országai számára.

Ha a költségekkel kapcsolatos számításokba a további külső hatásokat, például a zajszennyezést, a torlódásokat és a közlekedésbiztonságot is bevonjuk, akkor nagyobb lehetőség nyílik e költségek csökkentésére is a dízelüzemanyag alternatív üzemanyagokkal és hajtásláncokkal történő kiváltása esetén.

A költségek további csökkentése nem technikai jellegű politikai beavatkozásokkal lehetséges, például az aktív mobilitás (gyaloglás és kerékpározás) ösztönzésével, ami kevesebb motorizált mozgást eredményez, és nagy valószínűséggel nagyobb mértékben csökkenti a közúti közlekedés külső költségeit, ha ez kevesebb közlekedési balesetet és kevesebb torlódást eredményez.

A 2035-ös céldátum túl megengedő, gyorsabban kellene lépni

Az Európai Parlament 2022. június 8-án megszavazta az új dízel- és benzinüzemű közúti járművek értékesítésének 2035-ig történő leállítását – a napokban bemutatott tanulmány azonban azt bizonyítja, hogy gyorsabban kell haladni, és fel kell gyorsítani az elektromos járművekre történő átállást.

Az EURO 6 kibocsátási szabványok bevezetése, és a régebbi járművek fokozatos cseréje miatt a jelentés becslései szerint a következő évtizedben csökkenni fognak a károsanyag-kibocsátások, így az egészségügyi költségek is. Azonban a szennyezés veszélyes szintje továbbra is megmarad, és az EPHA úgy véli, hogy az EU-nak és a tagállamoknak proaktívabb megközelítést kellene alkalmazniuk.

A most megjelent tanulmány négy javaslatot is megfogalmaz:

  1. Nem lehet több késedelem a közelgő EURO 7 kibocsátási szabványok teljesítésében, amiket az elektromos járművekre történő átállás felgyorsítására kell használni
  2. Be kell fejezni az alternatív üzemanyagokba történő beruházásokat, és el kell köteleződni a zéró károsanyag-kibocsátású elektromos járművek iránt
  3. Az EU levegőminőségi előírásait teljeskörűen és jogilag kötelező érvényűen össze kell hangolni a WHO 2021. évi globális levegőminőségi iránymutatásaival legkésőbb 2030-ig
  4. Népszerűsíteni kell a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést – és ha autóval kell utazni, elektromos járművet kell használni

Az EPHA főigazgatója, Dr. Milka Sokolović szerint:

a levegőszennyezés az első számú környezet-egészségügyi kockázati tényező, és minden dízelmotoros utazás ezt növeli.

Kiemelte, a jelenlegi intézkedések nem mennek elég messzire vagy nem elég gyorsan, ezáltal rosszabb egészségi állapottal és magasabb költségekkel sújtva az európaiakat. Egy egészségesebb és boldogabb Európa érdekében elektromosan kell közlekednünk, és népszerűsíteni kell a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést. Tegyük mihamarabb Európát az első dízelmentes kontinenssé!”

A tanulmány további hangsúlyt ad a dízelről elektromosra történő átállás felgyorsítására irányuló felhívásnak, valamint a hosszabb átállási idő okozta költségeknek.

Címlapkép forrása: Getty Images

Caj beszed Tajvan
iskola gyerekek
GettyImages-1357214869
Patai Mihály
Mol Dunai Finomító Dufi kőolajvezeték barátság-vezeték friendship
Díjmentes online előadás
Hogyan működik a tőzsde, mik az alapok, hogy válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát?
Díjmentes online előadás
Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni?
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Model Validation Quantitative Analyst

Model Validation Quantitative Analyst
2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
2022. szeptember 7.
Private Health Forum 2022
2022. szeptember 15.
Property Investment Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
befektetés tőzsde chart getty stock