tesla
Üzlet

Úgy veszik a Tesla autóit, mint a cukrot - Senkit nem zavar, hogy egyre drágábbak

Portfolio
Komoly kihívások elé állította az autóipar szereplőit az elmúlt időszak: elszálltak a nyersanyagárak, továbbra is problémák vannak az ellátási láncokkal, és ugyan vannak a chiphiány enyhülésére utaló jelek, ennek megszűnése egyelőre még nem érkezett el. Sok más autógyártó mellett a Tesla is ezekkel a problémákkal szembesült, ráadásul a kínai Covid-helyzet miatt kénytelen volt bezárni a sanghaji gyárat egy időre, ami meg is látszott a negyedéves számokon. Nem nézte tétlenül a cég a költséginflációs nyomás erősödését, az autók árainak felemelésével válaszolt rá, amely meg is hozta az eredményét, hiszen az elemzői várakozásokat meghaladó profitot sikerült leszállítania a második negyedévben. Elon Musk a jelentés után elmondta, hogy a kereslettel nincs baj az általa "kínosan magasra árazottnak" nevezett autók iránt, sokkal inkább az a probléma, hogy nem tudnak eleget gyártani.

A kínai lezárások visszavetették a gyártást

Az elmúlt hónapokban érkező hírek alapján számítani lehetett rá, hogy a Tesla kihívásokkal teli negyedévet tudhat maga mögött, főleg a kínai Covid-lezárások miatt, amelyek jelentősen érintették a sanghaji gyárat. Ez a teória az előzetesen közzétett gyártási és értékesítési számok alapján be is igazolódott, hiszen kiderült, hogy a Tesla mindössze 258 580 autót gyártott le, ami ugyan 25 százalékkal meghaladja a tavalyi második negyedévet, de az elmúlt két negyedévhez képest jelentős visszaesés.

Ezzel párhuzamosan az értékesítés 254 695-öt ért el a negyedévben, vagyis tavalyi év azonos időszakához képest 26,5 százalékkal nőtt, a korábbi negyedévekben látott csúcsokról azonban visszaesett. Ezen belül 258 580 Model 3/Y talált gazdára, míg 16 411 Model S/X kelt el.

Mindeközben az inflációs nyomás meglátszott a vállalat eredményein, az autóipari bruttó marzs 27,9 százalékon alakult (ami továbbra is az egyik legmagasabb az iparágban), de jól látszik az előző negyedévekhez képesti csökkenés.

grossmargin

A második negyedévben a cég rekord termelési rátát ért el az egész vállalatnál, azonban a gyárleállásokhoz, a globális ellátási lánchoz, a munkaerőhiányhoz, logisztikai- és egyéb problémákhoz kapcsolódó kihívások miatt a gyárak nem tudtak folyamatosan a teljes kapacitással működni.

  • Bár a sanghaji gyár a második negyedév nagy részében teljesen, majd részben leállt, a negyedévet rekord havi termelési szinttel zárta.
  • A fremonti gyár rekordszámú járművet gyártott a második negyedévben. Emellett texasi gyárban a cég már képes régi és az új akkumulátorcsomagokkal felszerelt járműveket is gyártani, vagyis rugalmasabbá vált az üzem.
  • A második negyedév vége felé a gyártási sebesség erőteljes javulásának köszönhetően németországi gyár egyetlen hét alatt több mint 1000 Model Y járművet gyártott 2170-es cellával, emellett pozitív bruttó marzsot tudott elérni a gyár, ami szintén nagy szó. A cég arra számít, hogy a termelési ráta az év hátralévő részében tovább javul.

Bejött az áremelés

Miután az autóértékesítés a fő driver a cég pénzügyi eredményei mögött, így nem meglepő, hogy az az árbevétel 41,6 százalékot ugrott a tavalyi év azonos időszakához képest, így 16,9 milliárd dollárt ért el. Hogy miért nőtt jóval nagyobb mértékben az árbevétel, mint az értékesítés, azt főleg a cég által eszközölt áremelések magyarázzák, ugyanis Ázsiában és Észak-Amerikában is felemelte autóinak árát.

Az elemzők egyébként 17,1 milliárd dolláros bevételt vártak, vagyis minimálisan ugyan, de elmaradt a cég tényleges bevétele a várttól.

Miután már jó néhány negyedéve úgy szállít profitot a Tesla, hogy nincs különösebben szüksége a CO2 kreditekből származó bevételre, ezért ezeknek a fontossága az elmúlt negyedévekben háttérbe szorult. Megemlíteni viszont mindenképp kell, hiszen egyrészt az árbevételen belül sem elhanyagolható tétel, másrészt tudjuk azt is, hogy ez lényegében tisztán profit a cég számára, semmi extra költséggel nem jár.

A CO2 kreditekből származó bevétel 2,9 százalékkal csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest, így ért el 344 millió dollárt.

teslaárbco207

Üzemi eredmény soron a Tesla 2,5 milliárd dollárt ért el, ami 88 százalékkal magasabb a korábbi év hasonló időszakának eredményéhez képest, így ennek köszönhetően az üzemi marzs 14,6 százalékon alakult, ami 358 bázisponttal magasabb év/év alapon.

  • A profitabilitást pozitívan befolyásolta, hogy nőtt a járművek átlagos eladási ára, bővült az értékesítés, emelkedett a profit más üzleti szegmensekben, és alacsonyabb volt most a részvényalapú javadalmazási programra fordított kiadás.
  • A negatív oldalon hatott ezzel szemben, hogy emelkedtek költségek, beleértve a nyersanyagokat, az árupiaci termékeket, és a logisztikai költségeket, valamint az expedite költséget. Mindemellett az egy autóra jutó fix költség is nőtt Sanghajban a lezárások miatt, valamint a devizahatás és a bitcoin-tranzakció miatti értékvesztés is negatívan befolyásolta a profitot.

A Tesla adózott eredménye a negyedévben, 2,6 milliárd dollárt ért el, ami 62 százalékkal magasabb, mint a korábbi év azonos időszakában,

teslaprofit07

Miután profitsoron is verte az elemzői várakozásokat a Tesla, így nem meglepő, hogy az egy részvényre jutó eredmény is pozitív meglepetést okozott, hiszen a tavalyi 1,45 dollárhoz képest 57 százalékkal 2,3 dollárra ugrott az EPS, míg a Wall Street 1,8 dolláros egy részvényre jutó eredményt prognosztizált.

teslaéEPS207

Kilátások

A Tesla gyorsjelentéseiben mindig a legizgalmasabb rész, hogy milyen előrejelzést ad a cég, illetve Elon Musk a befektetői konferencián.

  • A vállalat tervezi, hogy a lehető leggyorsabban növeli gyártási kapacitását. Többéves távlatban továbbra is a korábban meghatározott 50 százalékos átlagos éves növekedést prognosztizálja a járműszállításokban. Ez azt jelenti, hogy 2022-ben legalább 1,4 millió autót kellene eladnia a Teslának. A cég pénzügyi igazgatója azt mondta, hogy bár az idei évre ez a cél nehezebbé vált, továbbra sem lehetetlen teljesíteni.
  • A növekedés mértéke függ a berendezések kapacitásától, a működési hatékonyságától, valamint az ellátási lánc kapacitásaitól és stabilitásától.
  • A cég elég likviditással rendelkezik a termék roadmap, a hosszú távú kapacitásbővítési tervek és az egyéb kiadások finanszírozásához.
  • Miközben a Tesla folytatja a gyártási és működési költségek csökkentését célzó innovációk végrehajtását, idővel arra számít, hogy a hardverrel kapcsolatos nyereség mellett a szoftverrel kapcsolatos nyereség növekedése is párhuzamosan gyorsulni fog.
  • Az austini és berlini gyártás felfutásának ütemét számos új termék sikeres bevezetése, termék- és gyártási technológiák új helyszíneken történő bevezetése, az ellátási lánccal kapcsolatos folyamatos kihívások fogják befolyásolni. A cég emellett halad a Cybertruck piacra dobása felé, amelyet az Y-modell gyártásának felfutását követően Austinban tervez majd gyártani.

Elon Musk szavai és a bitcoin-eladás

A gyorsjelentést követő befektetői konferencián Elon Musk elmondta, hogy az infláció enyhülésére számít 2022 végére, valamint a nyersanyagárak stabilizálódására.

Hozzátette, hogy a Teslának nincs keresleti problémája, csak gyártási problémája. Ezzel reagált arra felvetésre, hogy a globális gazdasági nehézségek miatt esetleg csökkenhet a Tesla járművei iránti fogyasztói érdeklődés, miután a cég járműveinek ára olyan szintre emelkedett, amit Musk saját szavaival "kínosnak" nevezett. Egy long-range Tesla Y egyébként most 65 990 dollárt kóstál, 30 százalékkal többet, mint 2021 elején.

A gyárakkal kapcsolatban Musk elmondta, hogy az év végi cél, hogy német és texasi gyár heti 5000 autót gyártson le év végéig - ahogy fent láttuk, a berlini gyár most heti 1000 darabnál jár. Korábban egyébként Musk a két új gyárat gigantikus pénzégetőnek nevezte.

A Tesla közölte, hogy bitcoin-készletének mintegy 75 százalékát fiat valutára váltotta, ami 936 millió dollárnyi készpénzzel egészítette ki a mérlegét. Musk szerint az eladásra a likviditás növelése érdekében került sor, miután a Tesla bizonytalan volt abban, hogy meddig tart a kínai lezárás. Kiderült az is, hogy a dogecoin készletét azonban nem adta el a cég.

Ezt nem úgy kell felfogni, mint valamiféle ítéletet a bitcoin felett

- mondta Musk, hozzátéve, hogy a Tesla nyitott arra, hogy a jövőben növelje kriptopénz-állományát.

Musk tavaly májusban azt mondta, hogy a Tesla nem fogja eladni a bitcoinját.

Emelkedik az árfolyam

Bár a gyorsjelentés megjelenését követő percekben a Tesla árfolyama nagyot ugrott, nem sokkal később az emelkedés nagy részét visszaadta, és most 1,5 százalékos pluszban várja a nyitást. A jegyzés idén 29,7 százalékos mínuszban van.

tesla0721

Címlapkép: Dimitrios Kambouris/Getty Images for The Met Museum/Vogue

tőzsde részvény
Mol Dunai Finomító Dufi benzinkút kőolajfinomító
cser-palkovics andras
zaporizzsjai-atomeromu-ukrajna

Holdblog A pénz valódi értéke

(Archívumunkból 2019)   Értékalapú befektetőként törekednünk kell arra, hogy olcsó eszközöket tartsunk a portfóliónkban....

Díjmentes online előadás
Hogyan működik a tőzsde, mik az alapok, hogy válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát?
Díjmentes online előadás
Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni?
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Model Validation Quantitative Analyst

Model Validation Quantitative Analyst
2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
2022. szeptember 7.
Private Health Forum 2022
2022. szeptember 15.
Property Investment Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
tőzsde részvény