A kínai lezárások visszavetették a gyártást
Az elmúlt hónapokban érkező hírek alapján számítani lehetett rá, hogy a Tesla kihívásokkal teli negyedévet tudhat maga mögött, főleg a kínai Covid-lezárások miatt, amelyek jelentősen érintették a sanghaji gyárat. Ez a teória az előzetesen közzétett gyártási és értékesítési számok alapján be is igazolódott, hiszen kiderült, hogy a Tesla mindössze 258 580 autót gyártott le, ami ugyan 25 százalékkal meghaladja a tavalyi második negyedévet, de az elmúlt két negyedévhez képest jelentős visszaesés.

Ezzel párhuzamosan az értékesítés 254 695-öt ért el a negyedévben, vagyis tavalyi év azonos időszakához képest 26,5 százalékkal nőtt, a korábbi negyedévekben látott csúcsokról azonban visszaesett. Ezen belül 258 580 Model 3/Y talált gazdára, míg 16 411 Model S/X kelt el.

Mindeközben az inflációs nyomás meglátszott a vállalat eredményein, az autóipari bruttó marzs 27,9 százalékon alakult (ami továbbra is az egyik legmagasabb az iparágban), de jól látszik az előző negyedévekhez képesti csökkenés.

A második negyedévben a cég rekord termelési rátát ért el az egész vállalatnál, azonban a gyárleállásokhoz, a globális ellátási lánchoz, a munkaerőhiányhoz, logisztikai- és egyéb problémákhoz kapcsolódó kihívások miatt a gyárak nem tudtak folyamatosan a teljes kapacitással működni.
- Bár a sanghaji gyár a második negyedév nagy részében teljesen, majd részben leállt, a negyedévet rekord havi termelési szinttel zárta.
- A fremonti gyár rekordszámú járművet gyártott a második negyedévben. Emellett texasi gyárban a cég már képes régi és az új akkumulátorcsomagokkal felszerelt járműveket is gyártani, vagyis rugalmasabbá vált az üzem.
- A második negyedév vége felé a gyártási sebesség erőteljes javulásának köszönhetően németországi gyár egyetlen hét alatt több mint 1000 Model Y járművet gyártott 2170-es cellával, emellett pozitív bruttó marzsot tudott elérni a gyár, ami szintén nagy szó. A cég arra számít, hogy a termelési ráta az év hátralévő részében tovább javul.
Bejött az áremelés
Miután az autóértékesítés a fő driver a cég pénzügyi eredményei mögött, így nem meglepő, hogy az az árbevétel 41,6 százalékot ugrott a tavalyi év azonos időszakához képest, így 16,9 milliárd dollárt ért el. Hogy miért nőtt jóval nagyobb mértékben az árbevétel, mint az értékesítés, azt főleg a cég által eszközölt áremelések magyarázzák, ugyanis Ázsiában és Észak-Amerikában is felemelte autóinak árát.
Az elemzők egyébként 17,1 milliárd dolláros bevételt vártak, vagyis minimálisan ugyan, de elmaradt a cég tényleges bevétele a várttól.

Miután már jó néhány negyedéve úgy szállít profitot a Tesla, hogy nincs különösebben szüksége a CO2 kreditekből származó bevételre, ezért ezeknek a fontossága az elmúlt negyedévekben háttérbe szorult. Megemlíteni viszont mindenképp kell, hiszen egyrészt az árbevételen belül sem elhanyagolható tétel, másrészt tudjuk azt is, hogy ez lényegében tisztán profit a cég számára, semmi extra költséggel nem jár.
A CO2 kreditekből származó bevétel 2,9 százalékkal csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest, így ért el 344 millió dollárt.

Üzemi eredmény soron a Tesla 2,5 milliárd dollárt ért el, ami 88 százalékkal magasabb a korábbi év hasonló időszakának eredményéhez képest, így ennek köszönhetően az üzemi marzs 14,6 százalékon alakult, ami 358 bázisponttal magasabb év/év alapon.
- A profitabilitást pozitívan befolyásolta, hogy nőtt a járművek átlagos eladási ára, bővült az értékesítés, emelkedett a profit más üzleti szegmensekben, és alacsonyabb volt most a részvényalapú javadalmazási programra fordított kiadás.
- A negatív oldalon hatott ezzel szemben, hogy emelkedtek költségek, beleértve a nyersanyagokat, az árupiaci termékeket, és a logisztikai költségeket, valamint az expedite költséget. Mindemellett az egy autóra jutó fix költség is nőtt Sanghajban a lezárások miatt, valamint a devizahatás és a bitcoin-tranzakció miatti értékvesztés is negatívan befolyásolta a profitot.
A Tesla adózott eredménye a negyedévben, 2,6 milliárd dollárt ért el, ami 62 százalékkal magasabb, mint a korábbi év azonos időszakában,

Miután profitsoron is verte az elemzői várakozásokat a Tesla, így nem meglepő, hogy az egy részvényre jutó eredmény is pozitív meglepetést okozott, hiszen a tavalyi 1,45 dollárhoz képest 57 százalékkal 2,3 dollárra ugrott az EPS, míg a Wall Street 1,8 dolláros egy részvényre jutó eredményt prognosztizált.

Kilátások
A Tesla gyorsjelentéseiben mindig a legizgalmasabb rész, hogy milyen előrejelzést ad a cég, illetve Elon Musk a befektetői konferencián.
- A vállalat tervezi, hogy a lehető leggyorsabban növeli gyártási kapacitását. Többéves távlatban továbbra is a korábban meghatározott 50 százalékos átlagos éves növekedést prognosztizálja a járműszállításokban. Ez azt jelenti, hogy 2022-ben legalább 1,4 millió autót kellene eladnia a Teslának. A cég pénzügyi igazgatója azt mondta, hogy bár az idei évre ez a cél nehezebbé vált, továbbra sem lehetetlen teljesíteni.
- A növekedés mértéke függ a berendezések kapacitásától, a működési hatékonyságától, valamint az ellátási lánc kapacitásaitól és stabilitásától.
- A cég elég likviditással rendelkezik a termék roadmap, a hosszú távú kapacitásbővítési tervek és az egyéb kiadások finanszírozásához.
- Miközben a Tesla folytatja a gyártási és működési költségek csökkentését célzó innovációk végrehajtását, idővel arra számít, hogy a hardverrel kapcsolatos nyereség mellett a szoftverrel kapcsolatos nyereség növekedése is párhuzamosan gyorsulni fog.
- Az austini és berlini gyártás felfutásának ütemét számos új termék sikeres bevezetése, termék- és gyártási technológiák új helyszíneken történő bevezetése, az ellátási lánccal kapcsolatos folyamatos kihívások fogják befolyásolni. A cég emellett halad a Cybertruck piacra dobása felé, amelyet az Y-modell gyártásának felfutását követően Austinban tervez majd gyártani.
Elon Musk szavai és a bitcoin-eladás
A gyorsjelentést követő befektetői konferencián Elon Musk elmondta, hogy az infláció enyhülésére számít 2022 végére, valamint a nyersanyagárak stabilizálódására.
Hozzátette, hogy a Teslának nincs keresleti problémája, csak gyártási problémája. Ezzel reagált arra felvetésre, hogy a globális gazdasági nehézségek miatt esetleg csökkenhet a Tesla járművei iránti fogyasztói érdeklődés, miután a cég járműveinek ára olyan szintre emelkedett, amit Musk saját szavaival "kínosnak" nevezett. Egy long-range Tesla Y egyébként most 65 990 dollárt kóstál, 30 százalékkal többet, mint 2021 elején.
A gyárakkal kapcsolatban Musk elmondta, hogy az év végi cél, hogy német és texasi gyár heti 5000 autót gyártson le év végéig - ahogy fent láttuk, a berlini gyár most heti 1000 darabnál jár. Korábban egyébként Musk a két új gyárat gigantikus pénzégetőnek nevezte.
A Tesla közölte, hogy bitcoin-készletének mintegy 75 százalékát fiat valutára váltotta, ami 936 millió dollárnyi készpénzzel egészítette ki a mérlegét. Musk szerint az eladásra a likviditás növelése érdekében került sor, miután a Tesla bizonytalan volt abban, hogy meddig tart a kínai lezárás. Kiderült az is, hogy a dogecoin készletét azonban nem adta el a cég.
Ezt nem úgy kell felfogni, mint valamiféle ítéletet a bitcoin felett
- mondta Musk, hozzátéve, hogy a Tesla nyitott arra, hogy a jövőben növelje kriptopénz-állományát.
Musk tavaly májusban azt mondta, hogy a Tesla nem fogja eladni a bitcoinját.
Emelkedik az árfolyam
Bár a gyorsjelentés megjelenését követő percekben a Tesla árfolyama nagyot ugrott, nem sokkal később az emelkedés nagy részét visszaadta, és most 1,5 százalékos pluszban várja a nyitást. A jegyzés idén 29,7 százalékos mínuszban van.

Címlapkép: Dimitrios Kambouris/Getty Images for The Met Museum/Vogue