Előfizetői tartalom

Küszöbön a mesterséges intelligenciák összecsapása, egymás torkának ugrik a két ősellenség

Új frontvonalakat nyithat a mesterséges intelligencia  a Google és a Microsoft évtizedes háborújában. A szikrát a ChatGPT tavaly novemberi megjelenése jelentette, amelyet nem sokkal később a Microsoft beköltöztetett keresőjébe, a Bingbe. A fenyegetést látva a Google is bejelentette saját fejlesztését, a Bardot, amely elsőre okozott ugyan némi csalódást, de méltó ellenfele lehet a Bingnek. A Google már két évtizede fejleszt mesterséges intelligencia alapú alkalmazásokat, így nem lesz könnyű ellenfél, még akkor sem, ha a Microsoft a milliók által használt szoftvereit turbózza fel chatbotokkal. Bárki is nyeri azonban a küzdelmet, nagyon sok olyan problémát kell megoldania, amit a mesterséges intelligencia teremtett. És nem kizárt, hogy nevető harmadikként még az Apple is beszállhat a versenybe.

Aki kimarad, lemarad! Hogyan szerezz versenyelőnyt a mesterséges intelligencia használatával? Erről is szó lesz a Portfolio május 3-ai Digital Transformation konferenciáján!

Régi háború izzik fel újra

A Microsoft a 90-es évek végére megnyerte az akkor legnépszerűbb böngészőt fejlesztő Netscape ellen az úgynevezett "böngészők háborúját" (browser wars), és ha csak egy rövid időre is, az Internet Explorer egyeduralkodóvá tudott válni a mezőnyben. A cég azonban nem ülhetett sokáig a babérjain, hiszen feltűnt a színen a Google, amely integrálni tudta nagy sikerű keresőmotorját böngészőjébe, a Chrome-ba. Egy 2022 novemberi felmérés alapján a Google Chrome a világ vezető internetböngészője, amely 65,84 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, vagyis tízből több mint hat ember ezt használja az internetezéshez.

A Google térnyerését látva a Microsoft egy új keresőmotorral, a Binggel próbálta lenyomni riválisát, ám az a találatok relevanciáját tekintve messze elmaradt az akkor már egyeduralkodóvá vált keresőtől. A Statista szerint 2022 decemberében a Bing a globális keresőpiac közel 9 százalékát tudhatta magáénak, míg a piacvezető Google részesedése 84,08 százalék körül volt. Egy, a Google anyavállalatának, az Alphabetnek dolgozó ügyvéd szerint messze a „Google” a leggyakrabban keresett kifejezés a Bingen. Az állításra ugyan nincs bizonyíték, de jól szimbolizálja a Google dominanciáját a keresőmotorok piacán.

Az ellentét tehát régre nyúlik vissza, de a két techóriás között 2012-ben robbant ki az igazi háború. Ezt a lejárató kampányokkal és bírósági perekkel terhelt időszakot a sajtó Scroogled érának nevezte el. A két cég egymás torkának ugrott, és különböző önkényes szabályozásokkal próbálták hátráltatni egymás eszközeinek, illetve alkalmazásainak a használhatóságát. A Google egy alkalommal letiltotta a Microsoft telefonokról a YouTube alkalmazást, a Microsoft pedig a Chromebook sikerét próbálta megfúrni. A két fél végül 2015-ben kötött fegyverszünetet, amely 2021-ben már felbomlani látszott, és most úgy tűnik, a mesterséges intelligencia frontján fog kiújulni a párharc.

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés