Portfolio signature

Küszöbön a mesterséges intelligenciák összecsapása, egymás torkának ugrik a két ősellenség

Új frontvonalakat nyithat a mesterséges intelligencia  a Google és a Microsoft évtizedes háborújában. A szikrát a ChatGPT tavaly novemberi megjelenése jelentette, amelyet nem sokkal később a Microsoft beköltöztetett keresőjébe, a Bingbe. A fenyegetést látva a Google is bejelentette saját fejlesztését, a Bardot, amely elsőre okozott ugyan némi csalódást, de méltó ellenfele lehet a Bingnek. A Google már két évtizede fejleszt mesterséges intelligencia alapú alkalmazásokat, így nem lesz könnyű ellenfél, még akkor sem, ha a Microsoft a milliók által használt szoftvereit turbózza fel chatbotokkal. Bárki is nyeri azonban a küzdelmet, nagyon sok olyan problémát kell megoldania, amit a mesterséges intelligencia teremtett. És nem kizárt, hogy nevető harmadikként még az Apple is beszállhat a versenybe.
Aki kimarad, lemarad! Hogyan szerezz versenyelőnyt a mesterséges intelligencia használatával? Erről is szó lesz a Portfolio május 3-ai Digital Transformation konferenciáján!

Régi háború izzik fel újra

A Microsoft a 90-es évek végére megnyerte az akkor legnépszerűbb böngészőt fejlesztő Netscape ellen az úgynevezett "böngészők háborúját" (browser wars), és ha csak egy rövid időre is, az Internet Explorer egyeduralkodóvá tudott válni a mezőnyben. A cég azonban nem ülhetett sokáig a babérjain, hiszen feltűnt a színen a Google, amely integrálni tudta nagy sikerű keresőmotorját böngészőjébe, a Chrome-ba. Egy 2022 novemberi felmérés alapján a Google Chrome a világ vezető internetböngészője, amely 65,84 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, vagyis tízből több mint hat ember ezt használja az internetezéshez.

A Google térnyerését látva a Microsoft egy új keresőmotorral, a Binggel próbálta lenyomni riválisát, ám az a találatok relevanciáját tekintve messze elmaradt az akkor már egyeduralkodóvá vált keresőtől. A Statista szerint 2022 decemberében a Bing a globális keresőpiac közel 9 százalékát tudhatta magáénak, míg a piacvezető Google részesedése 84,08 százalék körül volt. Egy, a Google anyavállalatának, az Alphabetnek dolgozó ügyvéd szerint messze a „Google” a leggyakrabban keresett kifejezés a Bingen. Az állításra ugyan nincs bizonyíték, de jól szimbolizálja a Google dominanciáját a keresőmotorok piacán.

Az ellentét tehát régre nyúlik vissza, de a két techóriás között 2012-ben robbant ki az igazi háború. Ezt a lejárató kampányokkal és bírósági perekkel terhelt időszakot a sajtó Scroogled érának nevezte el. A két cég egymás torkának ugrott, és különböző önkényes szabályozásokkal próbálták hátráltatni egymás eszközeinek, illetve alkalmazásainak a használhatóságát. A Google egy alkalommal letiltotta a Microsoft telefonokról a YouTube alkalmazást, a Microsoft pedig a Chromebook sikerét próbálta megfúrni. A két fél végül 2015-ben kötött fegyverszünetet, amely 2021-ben már felbomlani látszott, és most úgy tűnik, a mesterséges intelligencia frontján fog kiújulni a párharc.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés