A tanulmány, amely a „Real or Fake Text?” címet kapta, egy internetes oktatójáték segítségével gyűjtött adatokat használja.
Kimutattuk, hogy az emberek ki tudják magukat képezni arra, hogy felismerjék a gép által generált szövegeket
– állítja a kutatás vezetője, Chris Callison-Burch. A kutató szerint az emberek bizonyos feltételezésekből indulnak ki azzal kapcsolatban, hogy milyen hibákat követhet el egy gép, de ezek nem feltétlenül helyesek. Idővel, ha elég példát gyűjtünk össze, képesek lehetünk beazonosítani a jellegzetes hibákat. Ezek általában relevanciahibák, érvelési és logikai hibák, amelyeket megtanulhatunk kiszűrni.
A kísérlet azért figyelemreméltó, mert egy pontosabb rekonstrukcióját adja annak, ahogy az emberek a mesterséges intelligenciát szöveggenerálásra használják. A standard módszerek szerint a résztvevőknek igennel vagy nemmel kell jelezniük, hogy szerintük az adott szöveget gép állította-e elő. Ebben a feladatban a helyes és helytelen válaszokat pontozzák. Ehhez képest az új módszer lényege, hogy először emberi szöveget mutatnak az alanyoknak, majd a szöveg egyre több mesterséges intelligencia által generált módosítást kap. A résztvevőknek jelölniük kell, hol kezdődik az átmenet, és be kell azonosítaniuk azokat a jellemzőket, amelyek alapján felismerték a gépi szöveget. Ez élethűbbé teszi a gyakorlatot, hiszen a mesterséges intelligencia által generált szövegek is emberi utasítással kezdődnek.
A tanulmány egyik társszerzője, aki a Google kutatója is egyben, közreműködött például a Wordcraft, egy mesterséges intelligenciával működő szövegíróeszköz kifejlesztésében, amelyet kreatív írókkal közösen fejlesztettek ki. Egyik író vagy kutató sem találta úgy, hogy az AI meggyőzően helyettesítené a szépirodalmi szerzőket, de jelentős értéket találtak abban, hogy képes támogatni a kreatív folyamatot.
Címlapkép forrása: Getty Images