A Mol közlése szerint a Janaf kizárólag egy évre szóló szerződést kínált, kivételesen magas árazással, amelynek eredményeként a hazai olajcég a jelenlegi méltányos piaci árak többszörösét fizeti.
A MOLnak nem volt más választása, mint a megállapodás aláírása, mivel az Adria-vezeték fontos szerepet játszik a közép-kelet-európai régió ellátásbiztonságában
- írták. Az nem derült ki a közleményből, hogy ez a kivételesen magas árazás a tranzitdíjnál mit jelent, de Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató április végén azt mondta, hogy az akkori állapot szerint a Janaf négyszer olyan magas árat kínál, mint a referenciaként megnevezett vezetéken alkalmazott díj.
Az Oroszországgal szembeni uniós szankciók értelmében a Mol pozsonyi finomítójában nem orosz kőolajból kell gyártani dízelt, benzint és minden további terméket ahhoz, hogy a vállalat ki tudja elégíteni a cseh, az osztrák és a lengyel piac magas keresletét. Az egyetlen rendelkezésre álló ellátási útvonal, ahonnan a finomító nem orosz kőolajhoz tud jutni, a horvátországi Omisaljból indul, és az Adria-vezeték Janaf tulajdonában lévő szakaszán keresztül halad.
A Mol úgy véli, hogy a jelenlegi megállapodás nem teremt tartós és versenyképes helyzetet a Szlovákiába irányuló nyersolajellátás biztonságához az Adria-vezetéken keresztül. Ez aggályokat vet fel az egész közép-kelet-európai régió ellátásbiztonságával kapcsolatban
- áll az olajcég közleményében.
A megállapodás értelmében
A JANAF 2,9 MILLIÓ TONNA OLAJAT SZÁLLÍT, ÉS 79 385 KÖBMÉTER OLAJAT FOG TÁROLNI A KRK SZIGETEN TALÁLHATÓ OMISALJ TERMINÁLON, VALAMINT 70 000 KÖBMÉTER NYERSOLAJAT A SISAK TERMINÁLON.
Címlapkép: Portfolio