Közzétette első negyedéves számait az AutoWallis, a korábban megjelent sales reportból már tudni lehetett, hogy négy rekordév után újabb erős értékesítési számokkal indította az évet a cég, miután 2023 első negyedévében 86,2, százalékkal 13 800 darabra növelte az értékesített gépjárművek számát a tavalyi év azonos időszakával összehasonlítva. Eközben az EU-s piacokon és a csoport releváns piacain átlagosan regisztrált új személyautók száma 17,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Az értékesítés tekintetében a legnagyobb növekedést a Nagykereskedelmi üzletág érte el, ahol az eladások száma 113,1 százalékkal 11 223 darabra nőtt. Ebben a nagy szerepet volt a Renault Hungaria tavalyi negyedik negyedévben (a portugál Salvador Caetano közösen) való felvásárlásának, de organikusan is 45 százalékkal nőttek az eladások, főleg a SsangYong és az Opel bővülésének köszönhetően. A Kiskereskedelmi üzletág az első negyedévben 2 091 darab új (+26%) és 486 darab használt (+0,2%) gépjárművet értékesített. A növekedés részben a szlovén Avto Aktivnak volt köszönhető, mely tavaly április óta a Csoport tagja, de enélkül is 12,5 százalékos volt a szegmens értékesítésének bővülése.
Az értékesítés bővülésével párhuzamosan a cég árbevétele is jelentősen nőtt a bázishoz képest, a forgalom 74 százalékkal 100,5 milliárd forintra ugrott az első negyedévben.
Az eredményekben a tranzakciós hatások mellett az organikus növekedés is jelentős szerepet játszott, utóbbi fő hajtóereje a Nagykereskedelmi üzletághoz tartozó SsangYong és Opel értékesítés jelentős növekedése, valamint a Kiskereskedelmi üzletág (volumen és árhatás együttesen) több mint 16,5 milliárd forintos bővülése volt. A Nagykereskedelmi Üzletág árbevétele 71, míg a Kiskereskedelmié 80 százalékkal bővült. A két üzletág árbevételhez való hozzájárulása hozzávetőlegesen 62-38 százalék a Nagykereskedelmi üzletág javára.
A Nagykereskedelmi üzletág tevékenysége, a Renault Magyaroroszág 50 százalékos tulajdoni hányadának felvásárlásával, bővült a magyarországi Renault és Dacia importőri tevékenységgel. Azonban abból kifolyólag, hogy portugál Salvador Caetano vállalattal közösen valósította meg a Csoport a tranzakciót, így az ehhez kapcsolódó árbevétel nem jelenik meg a Csoport és az üzletág bevételében.
A Csoport bevételeinek egyébként már közel 56 százaléka külföldről származik, ami jelentős bevételszerkezeti javulás az előző év azonos időszaki állapotához képest.

A költségeken belül az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) az árbevétellel megegyező mértékben, 74 százalékkal 86 milliárd forintra emelkedett, melynek eredményeképpen az AutoWallis fedezettermelése a bázis időszaki értéken, 14,9 százalékon maradt. Az igénybe vett szolgáltatások értéke 50 százalékkal bővült, elsősorban a megnövekedett értékesítési mennyiségekhez (Opel, SsangYong) kapcsolódó magasabb volumenű és növekvő költségű logisztikai tevékenység miatt. A személyi jellegű ráfordítások 62 százalékos emelkedését elsősorban a szervezetfejlesztéshez kapcsolódó létszámnövekedés és a munkaerőpiaci változások követésére végrehajtott béremelések, valamint az akvizíciók miatti bővülés okozta (a Csoport átlagos létszáma 201 fővel 912 főre nőtt).
Az AutoWallis erős első negyedéves számai mögött a korábban tervezettnél is gyorsabban megvalósuló növekedési stratégia áll, mely az eredményesség, nyereségesség tekintetében is kezdvező számokat mutat:
A működési eredmény (EBIT) a növekvő árbevétel (ár és volumen hatás együtt) és magas szinten maradó fedezettermelés hatására 10,8 százalékkal 4,7 milliárd forintra nőtt az időszakban.
A pénzügyi bevételek és ráfordítások az első negyedévben 269 millió forint nyereséget mutatott, mely több mint 225 millió forint javulást jelent. A fentiek eredményeként
az AutoWallis EBITDA-ja az első negyedévben 81 százalékkal 5,6 milliárd forintra nőtt.
Az EBITDA növekedéséhez mindkét üzletág jelentősen mértékben hozzájárult:
- A Nagykereskedelmi üzletágban az EBITDA 90,2 százalékkal 3,8 milliárd forintra nőtt, amelyet elsősorban az új gépkocsi értékesítés, azon belül a SsangYong értékesítés volumennövekedése, az autóárak folyamatos emelkedése és az átlagon felüli megtartott marzsok együttesen okozták.
- A Kiskereskedelemi üzletág EBITDA-ja 63,3 százalékkal 1,8 millió forintra emelkedett, jellemzően az első negyedévre még jellemző átlagon felüli magas fedezetek, növekedő értékesítési darabszámok és hatékony költséggazdálkodási lépések miatt.
Mindezzel együtt az EBITDA marzs 5,4-ről 5,6 százalékra emelkedett: a Nagykereskedelmi üzletág marzsa 5,4-ről 6 százalékra bővült, miközben a Kiskereskedelemé 5,4-ről 4,9 százalékra csökkent. Ez utóbbi csökkenés az újra megjelenő készletek miatt az iparágban elkezdődött árrés-normalizáció hatását mutatja és vetíti előre.

Az adózás előtti eredmény a tavalyi 2,3 milliárd forinthoz képest közel másfélszeresére, 146 százalékkal 5,7 milliárd forintra ugrott. Ebből 111 százalék organikus hatásból ered, míg a fennmaradó 35 százalék tranzakciós hatásból. Az adózás előtti eredmény marzs a tavalyi 4 százalékról 5 százalékra nőtt.
Végül pedig, ami a nettó eredményt illeti, a társaság által 50 százalékos részesedéssel felvásárolt Renault Hungária 691 millió forintos nyereségével együtt két és félszeresére, 5 milliárd forintra ugrott. Az AutoWallis teljes átfogó eredménye 4,7 milliárd forint (+127%) volt, így az egy részvényre jutó nyereség (EPS) 3 hónap alatt elérte a 11,5 forintot (2022-ben az egész éves érték 19,27 forint volt).

Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója az erős évkezdés kapcsán elmondta, hogy a kiemelkedő első negyedéves számok és sikeresen zárt tranzakciók bizakodásra adnak okot, a csoport akár újabb rekordévet zárhat 2023-ban, azonban az infláció, a megemelkedett finanszírozási költségek, a gazdasági visszaesés lehetősége óvatosságra intik az iparág szereplőit. Hozzátette, hogy mindezek tovább katalizálhatják a már elindult konszolidációs folyamatot, amit a stabil tőkeháttérrel és finanszírozással rendelkező AutoWallis ki is kíván használni növekedési stratégiájának megvalósítása során.
Az AutoWallis árfolyama a jelentést követően ma 2,6 százalékkal került feljebb.

Címlapkép: Portfolio