A jövő hónapban az Európai Unió elindítja úttörőnek minősülő, szén-dioxid-határadójának első szakaszát. Ez megköveteli majd az importőröktől, hogy nyilvánosságra hozzák az Európában értékesített termékek, például acél és cement CO2-kibocsátását. Ha nem tesznek eleget ennek a követelménynek, pénzbüntetést kaphatnak a nyakukba.
Az új rendszer elsődleges célja, hogy megóvja az uniós iparágakat a magasabb szennyezési szintekkel rendelkező külföldi versenytársak támasztotta, sokszor igazságtalan versennyel szemben. A tervek szerint 2026-ra az EU-ba irányuló importra olyan CO2-díjat vetnek ki, amely megegyezik az európai vállalatok által jelenleg, az európai szén-dioxid-piacon fizetett díjjal.
Az előrejelzések szerint az új CO2-adó elsősorban olyan országokat érint majd leginkább, mint Törökország, Ukrajna, Kína és Oroszország, a nagy exportvolumenük miatt (igaz, az EU és Oroszország közötti kereskedelem az ukrajnai konfliktust követően jelentősen visszaesett).
Októbertől, a CO2-adó kísérleti szakaszában az acél-, cement-, alumínium-, villamosenergia-, műtrágya- és hidrogénipari termékeket az EU-ba importáló vállalatoknak be kell jelenteniük ezek előállításával kapcsolatos kibocsátási számokat.
A jelentéstételt elmulasztó vállalatokra tonnánként akár 50 eurós CO2-bírság is kiszabható.
2026-tól kezdve az EU-ba importált árukra CO2-díjat kell majd fizetni, azonban az olyan országokból érkező behozatalra azonban, amelyek CO2-ára megegyezik az uniós CO2-árral, nem vonatkozik ez a határvám.
Brüsszel azt reméli, hogy ez a határadó Európa piaci erejét kihasználva arra ösztönözheti a külföldi vállalatokat, hogy a CO2-díj megfizetésének elkerülése érdekében csökkentsék a kibocsátást.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Getty Images