Szaúd-Arábia azokkal a jogokkal csábítja a Teslát, amelyekkel a környező országokban rendelkezik az elektromos járművekhez szükséges fémek és ásványi nyersanyagok megvásárlásához. A szaúdiak júniusban megkörnyékezték a kongói kormányt annak érdekében, hogy eszközöket vásároljanak az afrikai országban – a világ kobaltkitermelésének 70 százaléka származik Kongóból.
Szaúd-Arábia azt is fontolgatja, hogy beszálljon a Trafigura nyersanyag-kereskedelmi óriáscég kobalt- és rézprojektjeinek finanszírozásába, amelyek végső soron hozzájárulhatnak a Tesla ellátásához. A Trafigura szóvivője szerint a vállalat a növekvő költségek és a tartósan alacsony kobaltárak miatt újraértékeli a kongói Mutoshi rézbányára vonatkozó lehetőségeket.
Nem a Tesla lenne az első elektromosautó-gyártó Szaúd-Arábiában. Az ország szuverén vagyonalapja a Tesla-rivális Lucid egyik nagybefektetője; a cég várhatóan ebben a hónapban kezdi meg gyártani az autókat első külföldi üzemében a Vörös-tenger partján.
Nagy a verseny a Tesla új gyáráért: mai hír, hogy Recep Tayyip Erdoǧan török elnök felkérte Elon Muskot, hogy a cég Törökországban építsen gyárat. Emellett Musk a tervek szerint Kaliforniában találkozik Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnökkel; vélhetően ott is téma a lesz a Tesla nemzetközi terjeszkedése.
Musk májusi bejelentése szerint a Tesla 2023 végéig dönthet az új gyár helyszínéről. A jelenleg hat gyárat működtető – a hetediket Mexikóban építő – Tesla 2030-ra évi 20 millió járművet tervez értékesíteni. Ez igen jelentős bővülést jelent a 2022-ben eladott 1,3 millió járműhöz képest.
A híreket követően a Tesla árfolyama a nyitás előtti kereskedésben még emelkedett, mostanra azonban lefordult, és jelenleg 2,3 százalékos mínuszban van. Idén ezzel együtt is több mint 120 százalékot emelkedett a jegyzés.

Címlapkép forrása: Getty Images