Magyarok millióinak a lakásügyébe nyúlt bele a kormány, össznépi megmozdulás jöhet heteken belül
Üzlet

Magyarok millióinak a lakásügyébe nyúlt bele a kormány, össznépi megmozdulás jöhet heteken belül

Az év legnagyobb biztosítási kampánya közeledik, hiszen március 1-jétől április 2-áig bárki felmondhatja meglévő lakásbiztosítását, hogy egy jobbra cserélje. Több biztosítót is megkerestünk, amelyek nem kívánták megosztani várakozásaikat, a Groupama Biztosító és a Netrisk viszont sajtótájékoztatót is tartott a témában, és a Magyar Nemzeti Bank is válaszolt kérdéseinkre. A Groupama 100 ezer, a Netrisk 500 ezer szerződésváltásra számít a kampányban, a jegybank pedig a piaci koncentráció csökkenésén fogja lemérni az akció sikerét. A közelgő lakásbiztosítási kampánnyal kiemelten foglalkozunk a Portfolio február 27-ei Biztosítás 2024 konferenciáján is a téma szakértőivel, érdemes regisztrálni.
Két hét múlva lesz a Portfolio Biztosítás 2024 konferenciája, érdemes eljönni.

Groupama: nagyot fejlődhet a lakásbiztosítási piac a kampánnyal

Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője a társaság keddi sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a márciusi felmondási időszak tavalyi bevezetésével három célja lehetett a jogalkotónak:

  • hogy élénkítse a versenyt a lakásbiztosítási piacon, hiszen a piac több mint 80%-a négy biztosítóra, sorrendben az Alfára, a Generalira, a Groupamára és az Allianzra koncentrálódik,
  • egy koncentrált időszakban hívja fel az ügyfelek figyelmét az alulbiztosítottság csökkentésének a fontosságára (vagyis hogy a biztosítási összeg nem fedezi a helyreállítás költségeit),
  • tovább növelje a lakásbiztosítási piac jelenleg 72%-on álló penetrációját (a lakóingatlanok ekkora arányban rendelkeznek lakásbiztosítással).

Az ügyfélérték növelésének a szempontja néhány évvel ezelőtt már az MNB minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás (MFO) minősítésének a bevezetésében is kiemelt szerepet játszott.

1000 fős online reprezentatív felmérést készített a témában a Groupama Biztosító, ebből kiderült, hogy valóban létezik egy széles réteg, amely nem szentel kellő figyelmet a lakásbiztosításának:

  • a válaszadók 22%-a több mint tíz éve, 15%-a hat-tíz éve, 22%-a négy-öt éve kötötte lakásbiztosítását, és csak 32% három éven belül,
  • a lakásbiztosításukra a válaszadók mindössze 43%-a néz rá legalább évente, további 19%-a 2-3 évente,
  • utoljára a válaszadók 46%-a aktualizálta csak valamikor az elmúlt egy évben a lakásbiztosítását, és 19% két-három éve,
  • 24% válaszolta azt, hogy nincs megfelelő értkén biztosítva az otthona, 28% pedig nem tudta megmondani.

A szerződések 65%-a több mint 3 éve kötődött, 30% öt évnél ritkábban néz rá a biztosításra, és csak 48% gondolja azt, hogy otthona megfelelő értékre van biztosítva.

Az is kiderült a felmérésből, hogy a biztosítási díjjal csak 52% elégedett, az egy éven belüli felülvizsgálatok pedig 25-30%-kal ugranak meg azoknál, akik valamilyen kárt szenvedtek. A károk közel egyharmadánál az ügyfelek nem kaptak kifizetést vagy azért, mert kiderült, hogy a lakásbiztosítás nem nyújt fedezetet az adott kárra, vagy azért, mert az ügyfél nem volt tisztában azzal, hogy kiterjed a fedezet a kárára.

Szobonya László elmondta: több mint félmillió lakásbiztosítási szerződéssel a piac harmadik legnagyobb szereplőjének számít a Groupama. Hat éve személyre szabható, nem tömegtermékükkel aktívak a piacon, videós kárrendezési szolgáltatással és dedikált kármenedzserrel rendelkeznek. Budai József, a Groupama partnerének számító, az OTP Bank Bankbiztosítási Főosztályvezetője azt mondta, a lakásbiztosítás két ponton kötődik a bankhoz: egyrészt a lakáshiteleken keresztül, másrészt egyre jellemzőbb, hogy ettől függetlenül is betérnek lakásbiztosításért a bankhoz. Az utóbbi időben minden ötödik ügyfél az MNB által minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítást választja. Budai József a felmérést ismertetve elmondta:

A válaszadóknak még csak a 27%-a hallott január elején a kampányidőszakról, ehhez képest a teljes válaszadói kör 14%-a mondta azt, hogy biztosan, 27%-a pedig hogy valószínűleg megfontolná a váltást.

Hogy mi ösztönözné a váltást, arra vonatkozóan a legtöbben 1. az alacsonyabb biztosítási díjat, 2. a jelenleginél többféle biztosítási eseményre nyújtott fedezetet és 3. a kedvezményes, akciós feltételeket jelölték meg. 41% már 5000 forint alatti megtakarítás kedvéért is váltana, 65% pedig igényli a szakértői segítséget a szerződéskötéskor.

Kérdésre válaszolva Szobonya László elmondta: a Groupama várakozásai szerint a kampányban 100 ezer lakásbiztosítási szerződésváltásra kerülhet sor. Budai József szerint azt várják a kampánytól, hogy erősödik az ügyfél-tanácsadó kapcsolat, tudatosabbak és edukáltabbak lesznek az ügyfelek, emelkednek a fedezeti összegek, személyre szabottabbá válnak a biztosítások, és végső soron elégedettebbek lesznek az ügyfelek.

A kampány egyébként március 1-től 31-éig tart hivatalosan, de mivel március 31-e húsvétvasárnapra esik, ezért még a rákövetkező munkanapon, április 2-án is felmondhatók lesznek a jogszabály szerint a lakásbiztosítási szerződések, és a meglévő szerződés a felmondás után 30 nappal szűnik meg.

Netrisk: félmillióan válthatnak szerződést, negyedmillióan biztosítót

A jelenleg 72%-on álló lakásbiztosítási penetráció 1-2 százalékponttal emelkedhet a kampány hatására a Netrisk szerint, de a kampányt elsősorban nem ez, hanem az alulbiztosítottság kezelésének és a verseny élénkítésének a szándéka hívta életre. A magyar lakosság ingatlanvagyonának az összértéke meghaladja a 100 ezer milliárd forintot, a lakásbiztosítások alapján a lakások átlagos négyzetméterára 600 ezer forintra jön ki, miközben ennél nagyon sok ingatlan jóval többet ér – hívta fel a figyelmet az online összehasonlítást nyújtó alkuszcég sajtótájékoztatóján Besnyő Máton, a Netrisk ügyvezető igazgatója. Szerinte

az alulbiztosított ingatlanok aránya 87%, a szerződések 7 éves átlagéletkora azt jelzi, hogy elavultak a szerződések, és alacsonynak számít a 34%-os kárhányad is.

A lakásbiztosítási piac díjbevétele tavaly mintegy 190 milliárd forint lehetett, a kampány nélkül a biztosítók mintegy 20%-kal növelnék az átlagdíjakat. 58 ezer forint volt tavaly a piacon az átlagdíj, miközben a Netrisknél ez 33 ezer forint volt, a januárban megkötött lakásbiztosítások átlagdíja pedig alig haladta meg a 35 ezer forintot. Érdekes kérdés, hogy a kisebb szereplők bírni fogják-e tőkével (a válasz az, hogy valószínűleg igen, a viszontbiztosításoknak köszönhetően), és az is, hogy a kárhányad miként fog alakulni (a nagy biztosítók összesen három kárfelmérő céggel dolgoznak).

A kisebb biztosítóknál már látszik, hogy a tortából az eddiginél nagyobb szeretnének kihasítani, ennek érdekében új kollégák felvételén is dolgoznak

- mondta Besnyő Márton. Szerinte a jutalékok 20%-ban történt tavalyi korlátozása a bankok és a kisebb méretű offline alkuszok számára volt a legfájadalmasabb, a verseny élénkülésének a nyertesei hosszú távon is az online közvetítők lehetnek.

A kampány hatása már most látszik: tavaly 600 ezer lakásbiztosítási kalkuláció történt a Netrisknél, a piac egészében 400-450 ezer váltás történt, a Google-keresések száma viszont már megháromszorozódott idén év elején a tavalyi év azonos időszakához képest. A Netrisk tudomása szerint mind a 3,3 millió ügyfelet értesítették már a biztosítók papíralapú levélben még a február 15-ei értesítési határidő előtt a márciusi felmondási lehetőségről.

A kampányban érvényes lakásbiztosítási díjakat még nem ismerjük, ezeket a biztosítók ráérnek március 1-jére meghirdetni,

mindenesetre a jelenlegi díjakhoz képest könnyen elképzelhető egy 10%-os további díjcsökkenés, ezt mutatják a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (MFO) már megismert díjai. Jelentős díjkülönbségek vannak a biztosítók ajánlatai között, ez a szórás biztosan csökkenhet a kampány hatására, és akár több tíz százalékos megtakarítást érhetnek el az ügyfelek.

A Netrisk várakozásai szerint 500 ezer szerződéskötést hozhat a kampány, ezek 50%-a új biztosítót választhat, árverseny lesz a biztosítók között, és közel 10%-kal csökkenhetnek a díjak. Azzal számolnak, hogy évi 20 ezer forint megtakarítást is el tudnak érni az ügyfelek számára, a piaci koncentráció jelentősen csökkenhet, és a szolgáltatások tartalma számottevően bővülhet.

Besnyő Márton a Portfolio közelgő Biztosítás 2024 konferenciájának lakásbiztosítási panelbeszélgetésében is részt vesz majd, és előadást is tart.

Besnyő Márton
Netrisk.hu, ügyvezető igazgató
Besnyő Márton a hazai piacvezető online biztosításközvetítő platform, a Netrisk Magyarország ügyvezető igazgatója. Pénzügyi karrierjét 2010-ben a Budapest Bank termékfejlesztési osztályán kezdte, ahol
Tovább
Besnyő Márton a hazai piacvezető online biztosításközvetítő platform, a Netrisk Magyarország ügyvezető igazgatója. Pénzügyi karrierjét 2010-ben a Budapest Bank termékfejlesztési osztályán kezdte, ahol Tovább

Mit mond az MNB? A verseny élénkülésére számít a jegybank

A jogalkotó a verseny élénkítését célozta a jogszabálycsomaggal, amelyet az MNB is üdvözölt. A jegybank anyagaiban, közleményeiben is rendszeresen jelezte, hogy elégtelennek tartja a lakásbiztosítási piaci verseny intenzitását.

A kampány sikerét ennek megfelelően a verseny élénkülésével érdemes mérni, melynek a piaci koncentráció a mérőszáma

– válaszolta megkeresésünkre a jegybank. Mint írták, kapcsolódó jelenségként pozitívan értékelhető a szaksajtó és a közvélemény érdeklődésének növekedése – az érdeklődés középpontjába került a lakásbiztosítás és a biztosítás is, mint témakör. Üdvözlendő a koncentrált sajtófigyelem és a piac felrázása. Ez önmagában is alkalmas a pénzügyi tudatosság növelésére. A lakásbiztosítási piacon hagyományosan nem túl aktívak az ügyfelek, ezért a korábbi kgfb-kampányhoz hasonló intenzitás nem várható. A konkrét tanulságokat érdemes a kampány eredménye függvényében levonni – írták.

Ami az alulbiztosítottságot illeti, az indexálások és felülvizsgálatok során egyébként is alkalmazott eljárások az alulbiztosítottság ellen hatnak a felügyelet szerint. Másodlagos hatása a kampánynak, hogy az intézmények érdekeltek is szerződéseik felülvizsgálatában, így ez is az alulbiztosítottság ellen hat. Az MNB mindenekelőtt az ügyfelek szempontjából vár nyereséget a szolgáltatási szintek növekedésével. A pénzügyi tudatosság növekedésével a lakásbiztosítási lefedettség megnövekedhet, lakásbiztosítással eddig nem rendelkezők is megjelenhetnek.

A jegybanknál nem tartják reálisnak, hogy a kampány egyszerű díjversenyként funkcionáljon, ahogy az korábbi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányok során történt. A kgfb-termék ugyanis a piacon egyedülálló, szabályozottsága és sztenderdizáltsága maximális, így a kgfb termékek legkézenfekvőbb összehasonlítási lehetősége a díj oldaláról mutatkozik meg. Ezzel szemben a lakásbiztosítás összetettebb termék, széleskörű szolgáltatási elemekkel, teljesen egyedi biztosítási összegekkel. Tehát

az MNB egyszerre várja a verseny erősödését a díjak és a szolgáltatások oldaláról is.

Azokat az intézményeket tartja esélyesnek a felügyelet a kampányban való sikeres szereplésre, amelyek marketingjükben, értékesítésükben a fogyasztók nagyobb részét tudják megszólítani, versenyképes, fogyasztóbarát termékek ajánlásával.  A kis biztosítók növelhetik a portfóliójukat, míg a nagyobb intézmények jól kiépített infrastruktúrájuk révén megtarthatják ügyfeleiket és a szerződéseik értéktartásával is nyerhetnek. Általánosságban a biztosítási szektor és a biztosítók ismertsége is növekszik a kampánnyal. Az alkuszok aktivitásuk növelésével nyerhetnek, mivel a lakásbiztosítás bizalomépítő termék. Az online alkuszoknak új piac nyílik.

Két hét múlva lesz a Portfolio Biztosítás 2024 konferenciája, érdemes eljönni.

Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

Mikor érdemes HR tanácsadóhoz fordulni?

Napjainkban az üzleti eredményesség egyik legfontosabb támogatója a stratégiához közvetlenül hozzájáruló, gyors változásokra képes, emberközpontú HR menedzsment. Biztosítja a szervezet n

KonyhaKontrolling

Sabbatical - ne így ne dolgozz!

Korábban ígértem, hogy beszámoljak a sabbaticalról, ezért most megteszem. Sajnos a bejegyzés írásának napján már 3 hónapja dolgozom, de igyekszem hűen visszaadni a részleteket. Pihenés Az e

Holdblog

Miért kellett a Mol-nak az UTE?!

HOLD After Hours. Horváth Ágnessel, a Mol vezető közgazdászával vitatkoztunk olajról, UTE-ról, Molról, meg Ryan Goslingról.  Jó szórakozást! 00:45    Miért kellett a Mol-nak a

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Olyan történt a gáz árával, amire az orosz-ukrán háború kitörése óta nem volt példa
Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Retail Day 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Agrárium 2024
2024. március 19.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!