Indul az MNB Lakásbiztosítás-indexe
Kandrács Csaba alelnök a sajtótájékoztatón elmondta: támogató felügyeletként kívánnak részt venni a biztosítási szektor folyamataiban. A lanyha versenyt és magas piaci koncentrációt mutató lakásbiztosítási szegmenst már évek óta figyelemmel követik, és kiemelt céllá vált az ügyfélérték növelése. E részpiac fejlesztését szolgálta katalizátorként a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (MFO) 2020-as jegybanki bevezetése, ezt segíti a márciusi lakásbiztosítási kampány meghirdetése is,
a legújabb lépést pedig a Lakásbiztosítás-index bevezetése jelenti, amely a díjak alakulásának nyomonkövetésén keresztül további növelheti a fogyasztók pénzügyi tudatosságát.
Nagy Koppány igazgató ismertette: számos kiegészítő adatot tartalmaz az index a már évek óta működő kgfb-indexhez hasonlóan. 2022 negyedik negyedévével indul az index, a legutóbbi adatok szerint pedig 56 ezer forint az átlagdíj a piacon. A budapesti és a vidéki átlagdíjak között nem volt jelentős eltérés, mindkettő nagyjából 18%-kal emelkedett tavaly. Az átlagos biztosított négyzetméterár Budapesten 559 ezer, vidéken 410 ezer forint volt.
Az MFO-termékek 9,5%-kal olcsóbbak voltak (51 ezer forint), viszont a károkra 19%-kal többet fizettek ki, ezek alapján több mint 30%-kal magasabb ügyfélértéket képviseltek a nem MFO-termékekhez képest. A rögzített biztosítási összeg melletti átlagdíj az MFO esetében már mint 20%-kal kedvezőbb az ügyfelek számára. A kampány különösen alkalmas arra, hogy a még védelmet nem élvező lakásokat is bevonják, és látszik az is, hogy a piaci szereplők elkezdtek az MFO-hoz hasonló terméket kínálni saját termékeik között is.
A lakásbiztosítási kampány számai
Rendelkezésre állnak az április 2-áig tartó felmondási időszak eddigi számai, ezek alapján nem a kampányszkeptikusoknak lett igazuk – fogalmazott Kandrács Csaba. Ismertette:
- 100 ezer új szerződést kötöttek az ügyfelek a kampány első felében, további 61 ezren pedig átdolgozták meglévő szerződésüket egy olcsóbbra és/vagy magasabb minőségűre,
- a mostani várakozás alapján ez az összesen 160 ezres szám 230 ezer fölé emelkedhet a kampány végére.
Kifejezetten élénk a verseny, a kihívók aktívak, de az MNB tovább szeretné fejleszteni a kampányt, hiszen minden év márciusában lesz ilyen.
Nagy Koppány igazgató a kampány március 17-ei adatiról az alábbi táblázatban szereplőket ismertette. Azt is elmondta, hogy az MFO aránya az új szerzésekben 22%-ra emelkedett a kampányban, ami duplázódást jelent. Kérdésre válaszolva elmondta: a kampányban kialakuló díjakról egyelőre nincsenek adataik, ezeket a későbbi kiértékelés során fogják elemezni.
A lakásbiztosítási kampány számai március 17-éig | |
Darabszám | |
Teljes aktivitás | 160 939 |
Bruttó értékesítés | 99 788 |
Törlés | - 63 664 |
Nettó egyenleg | 36 124 |
Átdolgozás | 61 151 |
Forrás: MNB, Portfolio |
A kampány során az MNB innovatív eszközöket vetett be, ilyen a
- heti kétszeri adatszolgáltatás,
- online kalkulációk mérése,
- próbavásárlások,
- gyors visszajelzések, levélküldések a piaci szereplőknek.
A legnagyobb online alkusz tapasztalatai
A lakásbiztosítási kampány első hetéhez képest a másodikban 27 százalékkal nőtt a szerződéskötések száma a Netrisknél, ez éves szinten közel tizenegyszeres növekedést jelent az egy évvel korábbi, “kampány nélküli” héthez képest – adta hírül közleményében a társaság. Adataik szerint a lakásbiztosítási szerződést kötők több mint 80 százaléka új ügyfél, azaz sikerül új, lakásbiztosítási szempontból eddig kevésbé tudatos háztartásokat megmozgatni. Ráfért a hazai biztosítási piacra a kampány, amit az is jelez, hogy közel húsz éves, 2006-ban kötött lakásbiztosítást is újítottak meg márciusban a portálon.
A kampány második hetében megkötött lakásbiztosítások esetében az átlagdíj 34 ezer forintot tett ki, ez megegyezik az első hétre vonatkozó átlaggal - mondta Besnyő Márton, az alkuszcég ügyvezető igazgatója. Ez átlagosan közel 25 ezer forint spórolást jelent az MNB statisztikáiban szereplő átlaghoz képest.
A legnagyobb növekedést a Netrisknél a biztosítók között a KÖBE, a K&H és a Groupama könyvelhette el.
Felértékelődött az online csatornák szerepe is, a megkötött szerződések 72 százaléka teljesen online, ügyintézői segítség nélkül történik. Az új lakásbiztosítások 35 százalékát adják az alkuszcégnél az MFO-konstrukciók, míg egy évvel korábban mindössze 11 százalékos volt a részesedésük.
Címlapkép forrása: Shutterstock