FONTOS Így fut neki Magyarország a nagy lakáshitel-robbanásnak
Amikor a sci-fi valósággá válik: közelebb vannak a repülő autók, mint gondolnánk
Üzlet

Amikor a sci-fi valósággá válik: közelebb vannak a repülő autók, mint gondolnánk

Portfolio
Néhány évvel ezelőtt még a mesterséges intelligenciára is úgy gondoltunk, mint a jövő technológiája, amely csak hosszú évek múltán fog testet ölteni, erre most már a mindennapok része az AI. Hasonlóan futurisztikus koncepció a repülő autó, amely a sci-fi műfaj visszatérő eleme évtizedek óta. Azonban nem is vagyunk olyan messze ettől a jövőtől, mint gondolnánk, sőt, a repülő autók már itt vannak, hiszen több tucat vállalat fejleszti őket világszerte.

Repülő autók

Függőlegesen fel- és leszállni képes elektromos járműveket (eVTOL), vagy hétköznapi elnevezéssel repülő autókat, légi taxikat az Egyesült Államokban, Európában és Ázsiában is fejlesztenek cégek. A piacban rejlő potenciált mutatja, hogy a JP Morgan előrejelzése szerint a eVTOL-piac 2040-re elérheti az 1000 milliárd dolláros nagyságrendet. Ebből természetesen a már most is aktív szereplők minél nagyobb szeletet akarnak kihasítani, melyek közül a CNBC megvizsgált néhányat, és azt, hogy milyen termékkel igyekeznek a piacra.

Bár több száz, különböző technológiákat alkalmazó modell van a tervezőasztalokon, a legelterjedtebbek között alapvetően 4 fő típust különböztetünk meg. Az azonban mindegyikben közös, hogy képesek függőlegesen fel- és leszállni, valamint ahogy az eVTOL elnevezésből is következik, elektromos hajtásúak.

  • Az első az úgynevezett "multikopter", amely működési elvét tekintve hasonlóan működik, mint egy drón, vagyis légcsavarok segítségével repül. Fel-, illetve leszállás, és a lebegés az erősségük, viszont szárnyak hiányában alkalmatlanok nagyobb távolságok megtételére. A hatékony vertikális irányú mozgási képességeik miatt városi területeken lehetnek hasznosak.
  • A "lift & cruise" koncepció valahol a hagyományos repülőgép, és a multikopter között van, hiszen általános repülőgép-technológiát, például szárnyakat használva lehetővé teszi a nagyobb távolságok megtételét, és ezt ötvözi a multikopter bizonyos funkcióival. Ahhoz azonban, hogy a két technológia együtt tudjon működni, a légcsavarnak kevesebb és rövidebb lapátra van szüksége, ami nagyon zajossá teszi.
  • Aztán ott van a "tiltrotor" - egy olyan konstrukció, amely egy vagy több rotorral rendelkezik, amelyek a szárnyra vannak szerelve, és ezeknek a megbillentésével lehet irányítani a járművet. Ilyen technológiát használnak a Bell-Boeing V-22 Osprey katonai repülőgépeken.
  • Végül pedig vannak a "csatornázott vektoros tolóerővel rendelkező" modellek, amelyekben nincs légcsavar. Ezek több, külön-külön vezérelt elektromos ventilátorral hajtják felfelé a járművet. Ez a modell csendesebb és nagyobb távolságokat is hatékonyan képes megtenni, de meglehetősen energiaigényes.

Most, hogy látjuk a főbb technológiákat, joggal merülhet fel a kérdés, hogy nem csak újragondolt helikopterekről van-e szó. Maguk a cégek igyekeznek megkülönböztetni magukat a helikopterektől, egyrészt a fel- és leszálláshoz használt technológiákkal, másrészt az elektromossággal, harmadrészt pedig az árral. Helikoptert használni nem egy olcsó műfaj, hát még venni egyet. A fejlesztő cégek viszont olyan víziót képzelnek maguk elé, amelyben ezek a járművek a mindennapi élet és a közlekedés szerves részévé válnak, akár a városokban, akár a városok között. Mindezt pedig megfizethető áron akarják megvalósítani.

Hogy állunk most?

Európában az egyik ígéretes cég a München melletti székhellyel rendelkező Lilium. A Lilium jelenleg tesztrepüléseket végez az eVTOL járművével Dél-Spanyolországban. A gép a fent említett csatornázott vektoros tolóerő technológiával működik, és ennek megfelelően inkább a hosszabb regionális járatok lebonyolítására lőnek vele, semmint a városi közlekedésre. Ahogy fent is említettük, a jövő sokszor a vártnál gyorsabban jön felénk, a Lilium esetében sincs ez másképp, hiszen 2026-ra tűzték ki célul a jármű üzembe helyezését.

A Lilium gépe testreszabható belső térrel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a design és az ülések száma az ügyfél igényei szerint változtatható. A cég már most is fogad megrendeléseket a prémium piacról: egy gép 9 millió dollárba fog kerülni, a flották általi üzemeltetésre szánt változat 7 millió dollár lesz. A Liliumnak számos befektetője van, köztük a Tencent nevű kínai tech vállalat.

Az alábbi videó egy tesztrepülés látható a Lilium Jettel, a felszállás a 2. perctől indul.

Ha már futurisztika, az Alef Aeronautics tényleg egy olyan járművet fejleszt, amely akár a jövőből is érkezhetne. Ez az eVTOL kimeríti a repülő autó fogalmát, hiszen teoretikusan egyszerre képest közúton közlekedni és repülni.

Az autó alváza üreges, és számos légcsavart rejt, ezeknek köszönhető, hogy a működését bemutató videón a jármű függőlegesen felszáll, és képes az oldalán repülni. Az Alef Aeronautics nagy ambíciókkal vág neki a gyártásnak 2025-ben.

Ha minden jól megy, ha van elég pénzünk, ha a jogszabályok nem romlanak, akkor azt tervezzük, hogy 2025 végére megkezdjük az első példány gyártását

- mondta Jim Dukhovny, az Alef Aeronautics társalapítója és vezérigazgatója.

A vállalat legnevesebb támogatója Tim Draper kockázati tőkebefektető, aki a Tesla, a SpaceX és a Theranos korai befektetője volt. Az ügyfelek már most 150 dollár előleget fizethetnek a Model A néven futó autó előrendeléséhez, amelynek ára 300 000 dollár.

A kínai EHang olyan utasszállító drónt készít, amelyet arra terveztek, hogy a városok körül repüljön több, karokra telepített propeller segítségével. Az EHang számos tanúsítványt kapott a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóságtól. A legutóbbi egy úgynevezett gyártási tanúsítvány, amely felhatalmazza az EHangot, hogy megkezdje eVTOL repülőgépének tömeggyártását.

Az EHang zászlóshajónak számító terméke, az EH26-S ajánlott kiskereskedelmi ára 410 000 dollár.

Vannak azért még kérdések

Míg az eVTOL-okat jelenleg speciális helyszíneken tesztelik, számos gyártó olyan jövőről beszél, amikor már kereskedelmi használatban lesznek, és egyesek már azt vizionálják, hogy ezek a járművek a városokon belül is működhetnek. Mások azt vizsgálják, hogyan lehetne ezeket az elektromos repülőgépeket városok közötti utazásra használni, esetleg más utazási módok, például autók és vonatok kiegészítéseként vagy helyettesítőjeként.

Ehhez azonban megfelelő infrastruktúrára is szükség lesz, beleértve az úgynevezett "vertiportok", vagyis egyfajta mini repülőtérrel kombinált helikopterleszállóhelyek kialakítását, ahol ezek a járművek fel- és leszállnak. Valószínűleg a tehetősebb magánszemélyek megengedhetik majd maguknak a saját elektromos repülőgépek megvételét és fenntartását, de a szélesebb fogyasztói réteg számára feltehetően a légitársaságok jelenlegi működéséhez hasonlóan egy üzemeltető által fenntartott flott fogja őket elérhetővé tenni.

Viszont az eVTOL-ok bevezetése számos kihívással jár, melyek közül a szabályozások betartása és a biztonság garantálása kiemelten fontos. Az eVTOL-ok körüli szabályok megalkotásáért világszerte a légiközlekedési szabályozó hatóságok felelősek, azonban az európai, amerikai, és az ázsiai szabályozók különböző szabályokat és tanúsítványokat vezettek be, amelyeket az eVTOL-gyártóknak és -üzemeltetőknek be kell tartaniuk és teljesíteniük kell, mielőtt ezeket a repülőgépeket kereskedelmi forgalomba hozhatják. A tanúsítványok olyan területeket érintenek, mint a repülőgép-biztonság és a pilótaengedélyek.

De talán ezeknél is nagyobb kihívást jelent a közvélemény általi elfogadás és az adoptáció. Ha éppen a potenciális felhasználóknak vannak biztonsági aggályai, vagy ha ezeknek az eszközöknek a használata túlságosan költséges, az komoly korlátokat szabhat a piac fejlődésének.

Címlapkép forrása: Bill Pugliano/Getty Images

HitelesAndrás

Egy sikeres Bankmonitor szakmai napja

HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Egy sikeres Bankmonitor szakmai napja 2011-ben kezdtem dolgozni egy Takarékszövetkezetben… az azóta eltelt 13 év alatt eszméletlen sokat tanultam, n

RSM Blog

SAP a HR és bérszámfejtés területén

Az SAP rendszer a pénzügy, a beszerzés, és az ügyfélkapcsolatok kezelése mellett a humánerőforrás (HR) és a bérszámfejtés területén is központosított keretet biztosít a vállalatok szám

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Magyar üzletlánc saját márkás terméke is felkerült a szégyenlistára
Díjmentes előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni? Melyek lehetnek a kiválasztás szempontjai? Bemutatjuk melyik platformunk a legoptimálisabb külföldi részvények vásárlásához.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Tiktok shutterstock