Portfolio signature

Nem sikerült jól az év a Zwacknak

Portfolio
Hiába a növekvő bevételek, üzemi és adózott eredmény terén is két számjegyű visszaesésről számolt be a Zwack a március 31-én zárult üzleti évre vonatkozóan. A befektetők nagyobb figyelmet szentelnek most az osztaléknak: a vállalat csökkentette az osztalékot az előző évhez képest, ugyanis a tavalyi 1700 forint után idén 1400 forint osztalék kifizetését javasolja a júniusra időzített közgyűlésnek.

A március 31-én zárult negyedév volt a Zwack pénzügyi évének negyedik negyedéve:

  • Az időszak során a bruttó árbevétel 11,1 százalékkal emelkedett, a nettó értékesítés pedig 9,6 százalékkal volt magasabb az előző év azonos időszakához viszonyítva.
zwack nettoarbev
  • Az anyagköltségek 3,2 százalékkal csökkentek, míg a személy jellegű ráfordítások 10,4 százalékkal nőttek a bázisértékhez képest.
  • Pozitívum, hogy az értékesítési volumen az időszak során 9 százalékkal nőtt, ezt a cég azzal magyarázza, hogy ebben az üzleti évben a teljes húsvéti szezon márciusra esett.
A Zwack negyedéves számai (millió HUF)
  2023. január-március 2024. január-március változás
Bruttó értékesítés 4813 5349 11,1%
Jövedéki adó 1705 1944 14,0%
Népegészségügyi termékadó 0 0 0,0%
Nettó árbevétel 3108 3405 9,6%
Anyagköltségek 1329 1287 -3,2%
Bruttó fedezet 1779 2118 19,1%
Bruttó fedezeti szint 57,2% 62,2% 5,0pp
Személyi jellegű költségek 966 1066 10,4%
Értékcsökkenés 126 148 17,5%
Egyéb működési költségek  1223 1265 3,4%
Üzemi eredmény -513 -329 --
Adózás előtti eredmény -395 -267 --
Adózott eredmény -389 -301 --
Forrás: Zwack, Portfolio      

Ami az éves számokat illeti:

  • Az időszak során a társaság bruttó árbevétele 4,5 százalékkal emelkedett az előző üzleti év árbevételéhez képest. A nettó értékesítés 22,5 millió forint volt, ami 6 százalékkal magasabb a bázis időszakinál.
  • A belföldi termékértékesítés nettó árbevétele 7,3 százalékkal nőtt év/év alapon. A saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 8,6 százalékkal volt magasabb az előző üzleti évhez képest. Ezen belül a prémium termékek árbevétele 8,2, míg a minőségi termékeké 9,7 százalékkal emelkedett. A prémium márkán belül egyedül az Unicum márka ért el átlagon felüli növekedést, bár a negyedik negyedévben már a Fütyülős értékesítése is számottevően nőtt. A minőségi termékek kategóriájában pedig valamennyi nagyobb volumenű márka forgalma emelkedett.
  • A forgalmazott termékek nettó árbevétele 3,9 százalékkal emelkedett az előző üzleti évhez képest, ezen belül a Diaego portfolió árbevétele 3,1 az egyéb forgalmazott termékeke pedig 9,8 százalékkal nőtt. Utóbbi kategóriában leginkább az Evian és a pezsgőt árbevétele emelkedett.
  • A magas infláció miatt jelentős volt a fogyasztásvisszaesés: ugyan az árbevétel 7 százalékkal nőtt, de eközben a volumen 1 százalékkal csökkent.
  • Az év egészét tekintve a visszaesés nagyobb részt továbbra is a nagykereskedelmi csatornában jelentkezik. A kiskereskedelmi csatorna kicsivel haladta meg a bázis szintet. Ebben jelentős szerepe van annak, hogy 2023 második félévétől a kiskereskedelem egyre agresszívebb árháborút folytatott a fogyasztók megnyeréséért vívott küzdelemben, mely több erős márkánk forgalmát pozitívan befolyásolta.
  • Az exportra értékesített termékek árbevétele 6,1 százalékkal emelkedett: a nagyobb export piacok közül ugyan Olaszországban 4 százalékkal nőtt a forgalom, de Németországban 17, Szlovákiában pedig 12 százalékos visszaesés volt tapasztalható év/év alapon. A Duty free-ben értékesített termékek árbevétele pedig éves szinten 11 százalékkal nőtt.
  • A szolgáltatások árbevétele pedig 11 százalékkal nőtt év/év alapon.
  • Ami a költségeket illeti, az anyagjellegű ráfordítások 5,1, a személyi jellegű ráfordítások pedig 12,5 százalékkal emelkedtek. A bruttó fedezeti szint pedig 0,3 százalékkal lett magasabb az előző évinél.
  • Az üzemi eredmény és az adózott eredmény is két számjegyű visszaesésről számolt be a vállalat a március 31-én vásárolt üzleti évre vonatkozóan.
A Zwack éves számai (millió HUF)
  2022/2023 2023/2024 változás
Bruttó értékesítés 35364 36938 4,5%
Jövedéki adó 12517 14442 15,4%
Népegészségügyi termékadó 1632 0 -100,0%
Nettó árbevétel 21215 22496 6,0%
Anyagköltségek 8511 8949 5,1%
Bruttó fedezet 12704 13547 6,6%
Bruttó fedezeti szint 59,9% 60,2% 0,3pp
Személyi jellegű költségek 3685 4146 12,5%
Értékcsökkenés 600 629 4,8%
Egyéb működési költségek  4651 5407 16,3%
Üzemi eredmény 3868 3466 -10,4%
Adózás előtti eredmény 4160 3636 -12,6%
Adózott eredmény 3448 2906 -15,7%
Forrás: Zwack, Portfolio      

Ami az osztalékot illeti, osztalékpapírként a Zwack befektetői számára az éves jelentést követően az egyik legfontosabb információ, hogy mennyi osztalékot fizet a cég. A közgyűlési meghívóból kiderül, hogy az igazgatóság a 2023. április 1-től 2024. március 31-ig tartó üzleti évre összesen 2,89 milliárd forint, azaz részvényenként 1400 forint osztalék megállapítását és kifizetését javasolja, ami 300 forinttal alacsonyabb a tavalyi 1700 forintos osztaléknál.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés