Elmondta Nagy Márton, hogy mennyibe került a reptér, és hogy mi lesz a légitársaságok különadójával
Üzlet

Elmondta Nagy Márton, hogy mennyibe került a reptér, és hogy mi lesz a légitársaságok különadójával

Portfolio
Közös sajtótájékoztatót tartott a Budapest Airport új tulajdonosaiként a Vinci Airports, és a kormány nevében Nagy Márton, amelyen beszéltek a vételárról, a felvásárlás finanszírozásáról, a fejlesztési tervekről, hogy mi lesz a légitársaságok különadójával, és hogy ki a felelős a mostanság megszaporodó késésekért.

Nagy Márton elmondta, hogy 2024. június 6-án írták alá a szerződést, a tranzakció lezárult, 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a repülőtér, egy tapasztalt társbefektetővel.

A vételár 3,1 milliárd euró, emögött volt 1,44 milliárd euró hitel, ami meghosszabbításra került.

A finanszírozáshoz a magyar állam részéről a Corvinus 1/3-ad 1/3-ad arányban költségvetési forrást, Exim hitelt, és a nem stratégiai érdekeltségek értékesítéséből beszedett pénzt használt. A magyar állam 80 százalékos részesedését 2,48 milliárd eurót fizetett, a tulajdonrész arányosan került meghatározásra. A tranzakcióban a magyar állam piaci befektetőként járt el, tanácsadók segítségével, piaci tranzakció történt – nyilatkozta Nagy Márton. A kialkudott vételár megfelel a piaci sztenderdeknek – mondta a nemzetgazdasági miniszter, hozzátéve, hogy az EBITDA 16,5-szörösén vásárolta meg a repülőteret.

A magyar állam nem üzemelteti a repteret, azt a szakértőkre bízza, pénzügyi és stratégiai befektetőként van jelen, de fejlesztési irányokat szab az üzleti tervben. A Vinci üzemeltet, mert ők értenek ehhez, a magyar állam ehhez nem ért, a társbefektető 14 országban több mint 70 repülőteret üzemeltet.

A repülőtér jövőképével kapcsolatban Nagy Márton elmondta, hogy 2030-ra közel 20 millióra, 2040-re pedig 25 millióra tervezik az utasforgalmat, ez a cél, de ez egy konzervatív becslés. A repülőtér az ország kapuja, hozzájárul a magyar turizmushoz, ami a gazdaságot növeli, a turizmus mellett a cargo forgalom növelésében is nagy a potenciál.

A reptér fejlesztése szükséges ehhez, megépül majd a hármas terminál, kiszolgálók létesítése, új kereskedelmi egységek létrehozása várható. A repülőtéren kívüli infrastruktúra is fontos, a kormány feladata, hogy az ide vezető infrastruktúrát fejlessze, amibe beletartozik a gyorsforgalmi út, a vasút, és akár hotel, parkolók, vagy ehhez kapcsolódó fejlesztések. Az utasforgalom szépen emelkedik, ehhez több terminál szükséges, de ehhez ki kell vinni, el kell hozni az embereket, amiben az államnak kell lépnie. Az ehhez szükséges finanszírozási források tervezése már elkezdődött.

Nicolas Notebaert a Vinci elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a nyár erős, a budapesti reptér forgalma meghaladja a 2019-es szintet. Hozzátette, hogy a Vinci hosszú távon gondolkodik, a 2080-ig tartó koncessziót ki akarják tölteni. Beruháznak kapacitásnövelésbe, és energiahatékonyságba is.

Először a 2-es terminált bővítik, majd 2032-re megépülhet a 3-as terminál.

Az 1-es terminál hosszú távon nem jó megoldás az épület minősége miatt - mondta a cégvezető.

Nagy Márton kérdésre válaszolva, a tegnapi különadós bejelentésekre reagálva elmondta, hogy a légitársaságokat terhelő adókat kivezetik, 2025. január 1-től eltűnik.

A közelmúltban megszaporodó járatkésések kapcsán a gazdaságfejlesztési miniszter elmondta, hogy a légtér tumultusa a magas légtérben történő átutazások miatt van. Alacsony a Magyarországon a légtérhasználati díj, ezért sokan választják, miközben a háború és a turizmus pedig olyan mértékű légtérhasználatot generált, ami meglepetés volt. Ez légiforgalmi irányítási kérdés, nem a reptéré. A Hungarocontrol bővítése nem egyik napról a másikra megy. Komoly lépések lesznek, a Hungarocontrol át fog kerülni augusztus 1-gyel, jelentős változásokat kell eszközölni, a légtérhasználatot nem kell ennyire olcsón adni – mondta el Nagy Márton.

Arra, hogy a Budapest Airportban megjelenhet-e egy harmadik tulajdonos, Nagy Márton elmondta, hogy folynak tárgyalások a katari állami befektetési alappal, és a Vincivel együtt döntenek majd erről. Ha be is száll a katari alap, a részesedése 10 százalék alatt lehet.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

SPB Blog

Mi befolyásolja az olaj árát?

A kőolaj a világ egyik legfontosabb árucikke. Az árát sok paraméter befolyásolja és talán evidens lenne a kereslet-kínálat kapcsolatával kezdenünk, mégis jóval izgalmasabb tényező az olaj

Holdblog

Gombnyomásra működünk, mint a gépek

Emlékeinket, akár egy gép funkcióit, gyakorlatilag gombnyomásra elő lehet hívni. És nemcsak mi: külön szakma, külön tudomány, hogyan kell mások gombjait céltudatosan nyomogatni. De kik,... T

KonyhaKontrolling

Álom a megfizethető lakhatás

A naiv emberek körében terjeng a megfizethető lakhatás álma, amivel ráadásul szavazatokat is lehet vásárolni. Bár a politika mindig is teljesíthetetlen ígéretek játszótere volt, fontos, hogy

SPB Blog

Szívünk csücske, AUSZTRÁLIA

Az érzelmes címadás oka, hogy a rengeteg üzleti beszélgetés alatt, amihez szerencsém volt, igen gyakran kiderült: kígyók ide, pókok oda, szinte mindenki vágyik a távoli földrészre. A többs

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Egyetlen lépéssel magára haragította Oroszország a világ egyik legerősebb katonai hatalmát: fontos szövetségest nyerhet Ukrajna
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
bzmot bz motorvonat kecskemét máv vasút állomás saját