Csökkenő bevételektől és nyereségtől szenved a Nike, az augusztus végén lezárt negyedév főbb számai:
- 11,59 milliárd dolláros árbevételt ért el a Nike, ami 10 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest
- Ez kissé elmaradt az elemzői várakozásoktól, a konszenzus ugyanis 11,65 milliárd dollár volt
- A bruttó fedezeti szint valamelyest javult, 1,2 százalékponttal erősödött az egy évvel korábbi szintről, 45,4 százalékra, ez felülmúlta a piaci várakozásokat, ami 44,4 százalék volt
- A nettó eredmény szintjén 1,05 milliárd dolláros nyereségről számolt be a Nike, ami 28 százalékos visszaesés év/év alapon
- Az egy részvényre jutó eredmény a bázisidőszaki 94 centről 70 centre csökkent, viszont az elemzői konszenzust így is felülteljesítette (52 cent volt)
- A folyó negyedévben folytatódhat a bevételek csökkenése, 8-10 százalék közötti visszaesést jósol a Nike vezetősége, ami gyengébb bevételi számot jelez előre, mint az elemzői várakozás, ami 7 százalékos esést prognosztizált
- A bruttó fedezeti szint 1,5 százalékponttal csökkenhet a szeptember elején kezdődött negyedévben a menedzsment szerint.
A lezárt negyedév eredményei felemásan alakultak a várakozásokhoz képest, a befektetők mégis csalódottsággal fogadták a gyorsjelentést, miután a társaság visszavonta a 2025-ös pénzügyi évére megfogalmazott várakozásait.
A társaság még júniusban, miután közzétette előző pénzügyi évének eredményeit, lefelé módosította prognózisait: míg korábban bevételnövekedést várt, ez már nem volt tartható, és egyszámjegyű csökkenést jósolt. De a pénzügyi év első hónapjainak értékesítési adatai alapján ezt is visszavonta a vállalat, „a bevételi várakozások mérséklődtek, tekintettel a Nike Digital forgalmi trendjeire, a kiskereskedelmi eladási trendekre az egész piacon és a tavaszi rendelésállományra” – tette hozzá a társaság pénzügyi igazgatója, aki legkorábban a pénzügyi év második felére, vagyis jövőre vár javulást.
A Nike elhalasztotta a novemberre tervezett befektetői napját is, miután épp keresi új vezérigazgatóját. John Donahoe vezérigazgató múlt hónapban jelentette be, hogy októbertől távozik a cég éléről.
A lejtmenetért a Nike stratégiáját hibáztatják elemzők, miután arra összpontosított, hogy a saját weboldalain és üzletein keresztül közvetlenül értékesítsen a fogyasztóknak, nem pedig nagykereskedőkön keresztül. Az irány a Covid idején kifizetődött, növelni tudta értékesítéseit, a járvány elmúltával azonban a fogyasztók visszatértek az üzletekbe, a Nike pedig piaci részesedést veszített. A legutóbbi negyedévben a Nike Direkt eladásai 13 százalékkal zuhantak, az online értékesítések pedig 15 százalékkal estek, és a 2025-ös évben is kétszámjegyű visszaesésre számít a menedzsment. Eközben pedig, ahogy a közvetlen értékesítésre fókuszált, az innováció is elmaradt a cégnél. Az iparági környezet sem segít, az Egyesült Államokban például stagnál a cipőpiac, a fogyasztói kiadások lassulnak az olyan ciklikus termékekre, mint a ruhák és cipők, és Kínában is szenved a gyenge értékesítésektől a Nike, ami a cég harmadik legnagyobb piaca - írja a CNBC.
A gyorsjelentést csalódottsággal fogadták a befektetők, a zárás utáni kereskedésben közel 6 százalékot esett a részvények árfolyama, idén közel 20 százalékos mínuszban áll ezzel együtt a papír.
Címlapkép forrása: Shutterstock