Elveszi vagy támogatja a munkát az AI a magyarországi multiknál?
Üzlet

Elveszi vagy támogatja a munkát az AI a magyarországi multiknál?

A mesterséges intelligencia nem váltja ki az SSC-szektorban dolgozók munkáját – épp ellenkezőleg, segíti és hatékonyabbá teszi azt. A magyar üzleti szolgáltató központokban már most is számos AI-megoldás működik, és a világ egyik vezető IT szolgáltatója, a Unisys kutatása szerint ezek nemcsak egyszerűsítik a folyamatokat, de az eddigieknél is nagyobb teret adnak az emberi kapcsolódásnak, empátiának és szaktudásnak is.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.
AI-boom, fintech innovációk, digitális transzformáció - Merre tart a bankszektor digitális fejlődése? Erről lesz szó május 27-én a Portfolio Financial IT konferenciáján! Regisztráció és részletek itt!

Az elmúlt húsz évben a magyar nemzetgazdaság egyik meghatározó pillérévé váltak az üzleti szolgáltató központok (BSC – Business Service Center) és megosztott szolgáltató központok (SSC – Shared Services Center). A szektor több mint 110 ezer embert foglalkoztat, és a mesterséges intelligencia (AI) még nagyobb lendületet adhat a fejlődésének.

A statisztikák szerint már ma is, a magyarországi szolgáltató központok több mint fele alkalmaz mesterséges intelligenciát: a segítségével leveszik a rutinfeladatok terhét a munkatársakról, az így a felszabaduló időt a dolgozók például arra használják, hogy szorosabbá fűzzék kapcsolatukat ügyfeleikkel. Ez az átalakulás egy olyan új IT-modellhez vezet, ahol a gépek gyorsasága és hatékonysága, valamint az emberi jelenlét együttesen még nagyobb értéket teremt

Hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia az ügyfélszolgálatokat?

A BSC-k és SSC-k jellemzően pénzügyi, számviteli és informatikai területeken támogatják ügyfeleiket. A szektor egészét nézve a teljes munkaidős dolgozók 53%-a ügyfélszolgálati, 51%-a IT-feladatokat lát el. A szolgáltató központok működésében kulcsszerepet játszanak a service desk (ügyfélszolgálati) csapatok, amelyek elengedhetetlenek a globális vállalatok folyamatos működésének biztosításához.

A mesterséges intelligencia – köztük a generatív AI – látványos fejlődése világszerte alakítja át az, ahogyan az ügyfélszolgálatok működnek. Magyarországon a BSC-k 57%-ának van kidolgozott AI-stratégiája, és 46%-uk már be is vezetett mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia nem az ügyfélszolgálati munkatársak kiváltására szolgál, hanem éppen megerősíti szerepüket a termelékenységet növelő hatásával, amely időt szabadít fel és amely így lehetőséget teremt az emberi interakciók erősítésre. Emiatt jelentősen felértékelődik a munka során az ügyintézők tapasztalata és érzelmi intelligenciája.

A Magyarországon több mint 700 fős IT-szolgáltató központot működtető Unisys kutatása szerint a mesterséges intelligencia nemcsak a cégek, hanem az alkalmazottak számára is kézzelfogható előnyöket kínál, elsősorban ezen a négy területen:

  1. Rutinfeladatok automatizálása. AI-alapú chatbotok hatékonyan kezelik az olyan visszatérő feladatokat, mint a jelszó-visszaállítás, fiókhozzáférés vagy egyszerűbb hibák elhárítása –emberi beavatkozás nélkül. Az ügyfélszolgálati munkatársak így a bonyolultabb, empátiát és problémamegoldó képességet igénylő helyzetekre koncentrálhatnak.
  2. Az emberi kapcsolat előtérbe helyezése. A jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyfelek elfogadják, ha az alapvető feladatok kapcsán botokkal kommunikálnak, ugyanakkor az emberi ügyintézőkkel beszélnek szívesebben összetettebb vagy érzelmileg megterhelőbb helyzetekben. Az AI-nak köszönhetően az ügyfélszolgálati munkatársaknak több idejük marad a bizalomépítésre és érzelmi intelligenciájukra támaszkodva az ügyfelek meghallgatására.
  3. Az ügyintézők támogatása. A mesterséges intelligencia nemcsak az ügyfélélményt formálja át, hanem magukat az ügyintézőket is segíti: automatikusan felkínálja a releváns tartalmakat és javaslatokat, amelyek segítik az ügyfélszolgálat hatékonyságát. Mivel kevesebb idő megy el keresgélésre és csökken a várakozási idő, az ügyintézők eredményesebben tudnak megoldani problémákat – az ügykezelési idő akár 8–10%-kal is javulhat.
  4. Tudásbázis fejlesztése. Az AI elemzi a korábbi ügyfélbeszélgetéseket, így könnyen felismeri, hol hiányzik információ vagy mit lehet javítani. Ennek köszönhetően a rendszer folyamatosan fejlődik a visszajelzések alapján.

Megtérülés csak tudatos AI-stratégiával érhető el: képezni, tanítani kell a dolgozókat

Ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia valóban értéket teremtsen a szektorban, a szolgáltató központoknak nemcsak a technológiába kell beruházniuk, hanem a munkatársak képzésébe is, hogy a mesterséges intelligenciát a mindennapi feladataik során hatékonyan és tartósan használják.

A legeredményesebb szervezetek a technológiát emberközpontú megközelítéssel ötvözik, elkötelezett AI-vezetők irányításával. A közhiedelemmel ellentétben az AI-stratégiával rendelkező vállalatoknál dolgozók gyakran elégedettebbek a munkájukkal és karrierkilátásaikkal, és AI-stratégia nélkül nehéz lesz kezelni a szakemberhiányt is. Azok a cégek, amelyek fejlesztik munkatársaik tudását és jól átlátható szabályokat alakítanak ki, hosszú távon előnybe kerülnek – technológiai és emberi téren is.

A jövő: ügyfélbizalom mesterséges intelligenciával

A következő években az AI-alapú adatfeldolgozás tovább forradalmasítja az ügyfélszolgálatokat. Az előrejelzésekre is képes mesterséges intelligencia előre fel fogja ismerni az ügyfélproblémákat, és személyre szabott megoldásokat ajánlani a korábbi interakciók alapján. Mindez újragondolást igényel a szolgáltatási szintek (SLA-k) és a teljesítménymutatók (KPI-k) terén is –a siker kulcsa az AI és az emberi együttműködés együttes mérésében rejlik majd.

Összességében tehát mesterséges intelligencia nem helyettesíti az emberi kapcsolódást – épp ellenkezőleg: segít abban, hogy az ügyintézők hatékonyabban, személyre szabottabban és emberközpontúbban végezhessék munkájukat. Ehhez tudatos tervezésre van szükség, de ha ez megtörténik, akkor folytatódhat a magyar SSC- és BSC-szektor sikertörténete.

AI-boom, fintech innovációk, digitális transzformáció - Merre tart a bankszektor digitális fejlődése? Erről lesz szó május 27-én a Portfolio Financial IT konferenciáján! Regisztráció és részletek itt!

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Balásy Zsolt: Leérvelni a populistát

Tegyük fel, hogy egy amerikai cég importál egy láda juharszirupot Kanadából, amiből boldog amerikai nagymamák, szép nagy unokák és Merry Christmas lesz. Trump narratívájában juharszirup,... T

Kiszámoló

Midász király érintése

Folytatva a szombati sorozatot, most egy nyolcéves cikket teszek ki. Gyakran látni anyagilag jómódú vállalkozókat, akit éjt nappallá téve nagy odaszánással nagyon sikeresek lettek, ahogy vannak

Összkép

A mester és a vállalkozó dilemmája

Feszült a viszony a világot jobbá tevő újítások két főszereplője, a tehetséggel érvényesülő mester és az emberi viszonyok alakításával sikert elérő vállalkozó között. Miért van ez

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kihúzzák a szőnyeget a magyar szankciós vétók alól

Ingatlanpiaci elemző

Ingatlanpiaci elemző
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Ez is érdekelhet