
Az elmúlt húsz évben a magyar nemzetgazdaság egyik meghatározó pillérévé váltak az üzleti szolgáltató központok (BSC – Business Service Center) és megosztott szolgáltató központok (SSC – Shared Services Center). A szektor több mint 110 ezer embert foglalkoztat, és a mesterséges intelligencia (AI) még nagyobb lendületet adhat a fejlődésének.
A statisztikák szerint már ma is, a magyarországi szolgáltató központok több mint fele alkalmaz mesterséges intelligenciát: a segítségével leveszik a rutinfeladatok terhét a munkatársakról, az így a felszabaduló időt a dolgozók például arra használják, hogy szorosabbá fűzzék kapcsolatukat ügyfeleikkel. Ez az átalakulás egy olyan új IT-modellhez vezet, ahol a gépek gyorsasága és hatékonysága, valamint az emberi jelenlét együttesen még nagyobb értéket teremt
Hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia az ügyfélszolgálatokat?
A BSC-k és SSC-k jellemzően pénzügyi, számviteli és informatikai területeken támogatják ügyfeleiket. A szektor egészét nézve a teljes munkaidős dolgozók 53%-a ügyfélszolgálati, 51%-a IT-feladatokat lát el. A szolgáltató központok működésében kulcsszerepet játszanak a service desk (ügyfélszolgálati) csapatok, amelyek elengedhetetlenek a globális vállalatok folyamatos működésének biztosításához.
A mesterséges intelligencia – köztük a generatív AI – látványos fejlődése világszerte alakítja át az, ahogyan az ügyfélszolgálatok működnek. Magyarországon a BSC-k 57%-ának van kidolgozott AI-stratégiája, és 46%-uk már be is vezetett mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia nem az ügyfélszolgálati munkatársak kiváltására szolgál, hanem éppen megerősíti szerepüket a termelékenységet növelő hatásával, amely időt szabadít fel és amely így lehetőséget teremt az emberi interakciók erősítésre. Emiatt jelentősen felértékelődik a munka során az ügyintézők tapasztalata és érzelmi intelligenciája.
A Magyarországon több mint 700 fős IT-szolgáltató központot működtető Unisys kutatása szerint a mesterséges intelligencia nemcsak a cégek, hanem az alkalmazottak számára is kézzelfogható előnyöket kínál, elsősorban ezen a négy területen:
- Rutinfeladatok automatizálása. AI-alapú chatbotok hatékonyan kezelik az olyan visszatérő feladatokat, mint a jelszó-visszaállítás, fiókhozzáférés vagy egyszerűbb hibák elhárítása –emberi beavatkozás nélkül. Az ügyfélszolgálati munkatársak így a bonyolultabb, empátiát és problémamegoldó képességet igénylő helyzetekre koncentrálhatnak.
- Az emberi kapcsolat előtérbe helyezése. A jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyfelek elfogadják, ha az alapvető feladatok kapcsán botokkal kommunikálnak, ugyanakkor az emberi ügyintézőkkel beszélnek szívesebben összetettebb vagy érzelmileg megterhelőbb helyzetekben. Az AI-nak köszönhetően az ügyfélszolgálati munkatársaknak több idejük marad a bizalomépítésre és érzelmi intelligenciájukra támaszkodva az ügyfelek meghallgatására.
- Az ügyintézők támogatása. A mesterséges intelligencia nemcsak az ügyfélélményt formálja át, hanem magukat az ügyintézőket is segíti: automatikusan felkínálja a releváns tartalmakat és javaslatokat, amelyek segítik az ügyfélszolgálat hatékonyságát. Mivel kevesebb idő megy el keresgélésre és csökken a várakozási idő, az ügyintézők eredményesebben tudnak megoldani problémákat – az ügykezelési idő akár 8–10%-kal is javulhat.
- Tudásbázis fejlesztése. Az AI elemzi a korábbi ügyfélbeszélgetéseket, így könnyen felismeri, hol hiányzik információ vagy mit lehet javítani. Ennek köszönhetően a rendszer folyamatosan fejlődik a visszajelzések alapján.
Megtérülés csak tudatos AI-stratégiával érhető el: képezni, tanítani kell a dolgozókat
Ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia valóban értéket teremtsen a szektorban, a szolgáltató központoknak nemcsak a technológiába kell beruházniuk, hanem a munkatársak képzésébe is, hogy a mesterséges intelligenciát a mindennapi feladataik során hatékonyan és tartósan használják.
A legeredményesebb szervezetek a technológiát emberközpontú megközelítéssel ötvözik, elkötelezett AI-vezetők irányításával. A közhiedelemmel ellentétben az AI-stratégiával rendelkező vállalatoknál dolgozók gyakran elégedettebbek a munkájukkal és karrierkilátásaikkal, és AI-stratégia nélkül nehéz lesz kezelni a szakemberhiányt is. Azok a cégek, amelyek fejlesztik munkatársaik tudását és jól átlátható szabályokat alakítanak ki, hosszú távon előnybe kerülnek – technológiai és emberi téren is.
A jövő: ügyfélbizalom mesterséges intelligenciával
A következő években az AI-alapú adatfeldolgozás tovább forradalmasítja az ügyfélszolgálatokat. Az előrejelzésekre is képes mesterséges intelligencia előre fel fogja ismerni az ügyfélproblémákat, és személyre szabott megoldásokat ajánlani a korábbi interakciók alapján. Mindez újragondolást igényel a szolgáltatási szintek (SLA-k) és a teljesítménymutatók (KPI-k) terén is –a siker kulcsa az AI és az emberi együttműködés együttes mérésében rejlik majd.
Összességében tehát mesterséges intelligencia nem helyettesíti az emberi kapcsolódást – épp ellenkezőleg: segít abban, hogy az ügyintézők hatékonyabban, személyre szabottabban és emberközpontúbban végezhessék munkájukat. Ehhez tudatos tervezésre van szükség, de ha ez megtörténik, akkor folytatódhat a magyar SSC- és BSC-szektor sikertörténete.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Van, akinek hatalmas bukta a pápaválasztás: kész vagyonok égtek el
Prevost nem volt kifejezetten esélyes, nagyon kevesen fogadtak rá.
Árrésstop: lépett az egyik üzletlánc, mennyiségi korlátozás jön
Várhatóan többen is követik majd a példájukat.
Olyan véleményt mondott a tűzszüneti javaslatról Oroszország erős embere, amit senki nem fog megköszönni
Obszcén, diszkriminatív és elutasító.
Megszólalt a Kreml Trump ajánlatáról: „ezt nagyon át kell gondolnunk”
Szerintük megváltozott a helyzet.
Akcióba lendül Trump: 22 pontos béketervet készítenek Putyinnak
Úgy néz ki, mégsem zárult le a béketeremtés.
Súlyos sztori bukott ki: használhatatlan az amerikaiak legendás THAAD rendszere?
Ez komoly hibának tűnik.
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Február 11-én vásároltam a mostani csomagom első adagját, szerintem három hónapig még sosem tartottam a MARA-t, mindig sikerült viszonylag gyorsan 20-30%-kal kiszállni belőle. Most éppen +8,6%
Balásy Zsolt: Leérvelni a populistát
Tegyük fel, hogy egy amerikai cég importál egy láda juharszirupot Kanadából, amiből boldog amerikai nagymamák, szép nagy unokák és Merry Christmas lesz. Trump narratívájában juharszirup,...
T
Midász király érintése
Folytatva a szombati sorozatot, most egy nyolcéves cikket teszek ki. Gyakran látni anyagilag jómódú vállalkozókat, akit éjt nappallá téve nagy odaszánással nagyon sikeresek lettek, ahogy vannak
A mester és a vállalkozó dilemmája
Feszült a viszony a világot jobbá tevő újítások két főszereplője, a tehetséggel érvényesülő mester és az emberi viszonyok alakításával sikert elérő vállalkozó között. Miért van ez
Az osztalék portfólióm - 2025. április
Kicsit megkésve, de itt vannak az áprilisi adatok. VáltozásokNem adtam és vettem semmit.Osztalékok: MO, T.Osztalékhozam (12 havi előretekintő): 5,47%.A portfóliómCompany NameSymbolCurrencyA
Cégeladás bizalmi vagyonkezelésből - Mire figyeljen eladó és vevő?
A bizalmi vagyonkezelési (BVK) struktúrák az elmúlt években egyre hangsúlyosabb szereplőivé váltak a vagyontervezésnek - nemcsak családi célú, hanem adózási, befektetési és üzleti tranzak
Egy lágyéksérv politikai-gazdasági anatómiája
Zentai Péter, Zentuccio magáncélból térképezte fel egy orvosi beavatkozás külföldi lehetőségeit, ha már itthon két évet kellene várnia a műtétre. - A sérvét meg kell...
The post Egy lág
A legnagyobb hazugságok a pénzügyi szektorban
A pénzügyi szektor teli van hazugságokkal, ferdítésekkel, féligazságokkal. Ennek oka legfőképpen az érdekellentét az eladók és a vevők közt. Azonban erősen hozzájárul az is, hogy a szemé


- Kihúzzák a szőnyeget a magyar szankciós vétók alól
- Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
- Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP
- Bejelentették Brüsszelben: megkerülik Magyarországot, teljesen leválik az orosz olajról és gázról az EU!
- Európa visszavág Trumpnak – nagy bejelentést tett Ursula von der Leyen és Emmanuel Macron
Ingatlanpiaci elemző
Pannonhalmi főapát: komoly egyetértés lehetett a bíborosok között
Nagyon gyorsan döntött a konklávé.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Bod Péter Ákos: mik a GDP-csökkenés tanulságai?
Mi áll a GDP-csökkenés mögött?
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.