Őrült számok: letarolják a világot az elektromos autók
Üzlet

Őrült számok: letarolják a világot az elektromos autók

Portfolio
Világszerte átlépte a 17 milliót az elektromos autók értékesítése 2024-ben, ami több mint 25%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A lendület azonban korántsem volt egyenletes: míg Kína minden korábbinál erősebb évet zárt, és az elektromos járművek piaca robbanásszerűen bővült a feltörekvő országokban is, addig Európa több nagy piacán megtorpant a növekedés a támogatások visszavágása miatt. A világ legfontosabb piacait és trendjeit az IEA friss jelentése alapján elemezzük.
A globális autóipar legfontosabb kihívásairól és a szektor részvénypiaci kilátásairól is szó lesz a következő Signature befektetői klubunkon.

25 százalékkal nőttek az eladások globálisan

Az elektromosautó-eladások 2024-ben meghaladták 17 millió darabot világszerte, ami több mint 25%-os növekedést jelent. Kína megőrizte vezető helyét a főbb piacok között, az értékesítés meghaladta a 11 milliót. A globális eladásokat némileg mérsékelte az európai növekedés stagnálása, mivel a támogatásokat több jelentős piacon fokozatosan megszüntették vagy csökkentették, és mivel az autókra vonatkozó uniós CO2-célkitűzések 2023 és 2024 között változatlanok maradtak. Az Egyesült Államokban tovább nőtt az elektromos autók értékesítése, bár a növekedés az előző évinek körülbelül a negyedét tette ki. A három fő piacon kívül rekordméretű, közel 40%-os növekedéssel 1,3 milllió darabra emelkedett az eladások száma, és ezzel megközelítette az Egyesült Államok 1,6 milliós értékesítési számát.

A jelentésben az elektromos jármű kifejezés mind az akkumulátoros elektromos, mind a plug-in hibrid elektromos járművekre vonatkozik, de nem foglalja magában az üzemanyagcellás elektromos járműveket.

Képernyőkép 2025-05-23 084410
Elektromosautó-eladások alakulása globálisan. Forrás: IEA

Az elektromos autók értékesítésének gyors növekedése az elmúlt 5 évben jelentős hatással volt a globális autóparkra: a 2024-es év végére az elektromosautó-flotta megközelítette az 58 millió darabot, ami a teljes személygépkocsi-flotta mintegy 4%-a, és több mint háromszorosa a 2021-es elektromos flottának.

A globális elektromosautó-állomány 2024-ben több mint 1 millió hordó/nap olajfogyasztást váltott ki.

Természetesen az elektromos autók állománya nem egyenletesen oszlik el a világon - Kínában például ma már körülbelül minden tizedik forgalomban lévő autó elektromos, míg Európában ez az arány közelebb áll a húszból egyhez.

A legfontosabb piacok

Kína

Az elektromosautó-eladások Kínában 2024-ben csaknem 40%-kal nőttek az előző évhez képest, így tovább emelkedett Kína piaci részesedése a globális eladásokból. 2021-ben Kína a globális elektromosautó-eladások felét adta;

ez az arány 2024-re csaknem kétharmadra nőtt.

Havi szinten az elektromos autók eladásai 2024 júliusa óta megelőzték a hagyományos autók eladásait az országban, így az elektromos autók penetrációja az eladásokban megközelítette tavaly az 50%-ot. Kínában 2024 a negyedik egymást követő év, amikor az elektromos autók aránya a teljes értékesítésben éves szinten mintegy 10 százalékponttal nőtt.

A kínai növekedés nem kis részben azt tükrözi, hogy az országban az akkumulátoros elektromos autók ára egyre versenyképesebb a hagyományos autókkal szemben. Emellett a kínai elektromosautó-piac számára kedvezően hatott a 2024 áprilisában bevezetett csererendszer, amely egy szélesebb körű gazdaságélénkítő csomag része, és az elektromos autók vásárlására nagyobb pénzügyi támogatást nyújt. Az ösztönzőt 2024-ben mintegy 6,6 millió fogyasztó igényelte, akiknek 60%-a elektromos autót vásárolt.

Így az országban eladott több mint 11 millió új elektromos autó több mint egyharmada részesült ebben az ösztönzőben.

Kínában az elmúlt években a plug-in hibrid elektromos autók értékesítése gyorsabban nőtt, mint az akkumulátoros elektromos autóké. A plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) eladásainak aránya - a kiterjesztett hatótávolságú elektromos járművek (EREV-k) kivételével - a 2020-as 15%-ról 2024-re közel 30%-ra emelkedett a teljes kínai elektromosautó-értékesítésben. Eközben az EREV-k aránya 2020 óta több mint négyszeresére nőtt, és 2024-ben meghaladja a 10%-ot. A PHEV-értékesítés felgyorsulása Kínában azt eredményezte, hogy az akkumulátoros elektromos autók aránya a 2020-as 80%-ról 2024-re 60% alá esett, bár abszolút értékben az akkumulátoros elektromos autók eladásai ugyanebben az időszakban hétszeresére nőttek, ami azt mutatja, hogy továbbra is vonzóak az új vásárlók számára.

Európa

Az európai piacon eladott új autók közül 2024-ben körülbelül minden ötödik elektromos autó volt, ez arányaiban nem jelent változást az egy évvel korábbi szinthez a képest. Az elektromos autók aránya az értékesítésben 2024-ben a 27 uniós tagállam közül 14-ben nőtt, míg a többi tagállamban - köztük több nagyobb piacon, például Németországban és Franciaországban - stagnált vagy csökkent,

főként a támogatások fokozatos megszüntetése vagy csökkentése miatt.

Németországban a támogatások 2023 végén szűntek meg, míg Franciaországban az évek során fokozatosan csökkentették a támogatásokat. Franciaország 2024 elején korlátozta a magasabb jövedelmű autóvásárlók számára elérhető környezetvédelmi bónusz összegét, és csökkentette a támogatásra jogosult járművek számát.

A támogatások mellett az Európai Unió CO2-szabványainak szakpolitikai kialakítása is hátráltathatta az elektromos autók piacának további növekedését 2024-ben. Mivel az új célkitűzések 5 évente lépnek hatályba, az autógyártók nem voltak ösztönözve arra, hogy 2024-ben (a 2025-ben szigorodó célkitűzésekre számítva) tovább növeljék az elektromosautó-értékesítésüket. Ez ellentétben áll az olyan piacokkal, mint például az Egyesült Királyság, ahol az évente emelkedő célok a gyártókat minden évben az elektromos autózás felé terelik. 2025 márciusában az Európai Bizottság közzétette az európai autóiparra vonatkozó ipari akcitótervét, amelyben a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó CO2-kibocsátási teljesítménynormák módosítását javasolta, további rugalmasságot biztosítva számukra a teljesítményük 3 éves átlagolásával.

  • Az Egyesült Királyságban - Európa második legnagyobb autópiacán - az elektromos autók részaránya az értékesítésben a 2023-as 24%-ról közel 30%-ra nőtt. A 2024-es év volt az első az úgynevezett Vehicle Emissions Trading Scheme keretében, amely előírta, hogy az összes új forgalomba helyezés 22%-ának BEV vagy üzemanyagcellás elektromos járműnek (FCEV) kell lennie.
  • Norvégiában már szinte az összes újonnan értékesített autó elektromos, az akkumulátoros elektromosok aránya 88%, míg a plug-in hibridek arány alig 3% volt tavaly. A növekvő elektromosautó-állomány eredményeként Norvégia közúti olajfogyasztása 2024-ben 12%-kal csökkent 2021-hez képest. 2025 áprilisától a hagyományos belső égésű motoros autókra és a PHEV-kre kivetett adóemelés várhatóan tovább növeli az akkumulátoros elektromos autók arányát a norvég kormány 2025-re kitűzött, 100%-ban kibocsátásmentes autóeladási céljának elérése felé.
  • Dániában az elektromos autók aránya az eladásokban 10 százalékponttal 56%-ra nőtt, közel 100 000 eladott elektromos autóval.

USA

Az Egyesült Államokban az elektromos autók értékesítése 2024-re 1,6 millió darabra nőtt, arányuk a teljes értékesítésen belül pedig több mint 10%-ra emelkedett. Az elektromos autók értékesítésének növekedése azonban 2024-ben jelentősen lelassult, a 2023-as 40%-hoz képest mindössze 10%-kal nőtt. Viszont az elektromos autók még így is felfelé húzták a teljes piacot, hiszen a hagyományos autók értékesítése stagnált.

2024-ben összesen 24 új elektromosautó-modell került piacra az Egyesült Államokban, ami 2023-hoz képest 15%-kal növelte a modellkínálatot. Bár 2020 óta a Tesla Model Y és a Model 3 a két legkelendőbb modell az Egyesült Államokban, az azóta piacra lépett 110 új modell a Tesla piaci részesedését a 2020-as 60%-ról 2024-re 38%-ra csökkentette.

Ráadásul 2024 volt az első olyan év, amikor a Tesla eladásai csökkentek az Egyesült Államokban, míg más gyártók eladásai összességében 20%-kal nőttek.

Az eladásokat segítette, hogy az amerikai Clean Vehicle Tax Credit 2024 elején történt módosítása lehetővé tette, hogy a vásárlók azonnali kedvezményt kapjanak (új elektromos autó esetén akár 7 500 dollárt, használt elektromos autó esetén pedig 4 000 dollárt). A kedvezményre azonban nem minden elektromos autó volt jogosult: 2024-ben az összesen 110 elektromos modellből (a különböző felszereltségi szinteket nem számítva) körülbelül 20 volt jogosult a kedvezményre - ezek tették ki az amerikai elektromos autóeladások több mint felét. A szövetségi adójóváíráson kívül 2024-ben 27 állam további ösztönzőket, kedvezményeket és mentességeket kínált az elektromos autók elterjedését elősegítendő.

Képernyőkép 2025-05-21 105058
Elektromos autók eladásainak és penetrációjának alakulása az USA-ban, Kínában és Európában. Forrás: IEA

Feltörekvő piacok

Ázsia, Latin-Amerika és Afrika feltörekvő és fejlődő gazdaságaiban az elektromos autók eladásai 2024-ben több mint 60%-kal nőttek az előző évhez képest, és arányuk az eladásokban közel megduplázódott, 2,5%-ról 4%-ra nőtt. A növekedést a politikai ösztönzők és a kínai autógyártók viszonylag megfizethető árú elektromos autóinak növekvő jelenléte segítette.

Ázsia feltörekvő és fejlődő gazdaságaiban (Kína kivételével) nagymértékben nőtt az elektromos autók értékesítése, 2024-ben megközelítette a 400 000-et, ami több mint 40%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. Thaiföld maradt a legnagyobb elektromosautó-piac Délkelet-Ázsiában, annak ellenére, hogy az elektromosautó-eladások 10%-kal csökkentek. A régión belül Indonézia és Vietnám szintén kiemelkedett, megháromszorozva, illetve közel megduplázva értékesítési számaikat, és olyan országokhoz hasonló EV-értékesítési penetrációt elérve, mint Spanyolország vagy Kanada.

Latin-Amerikában számos országban megduplázódott az értékesítési volumen és a penetrációs arány, és az elektromos autók 2024-re elérték a 4%-os piaci részesedést. Brazília a régió többi országa fölé tornyosul, közel 125 000 elektromos autót adtak el az országban, ami több mint kétszerese a 2023-as számoknak, miközben a pentráció megduplázódott, 6,5%-ot elérve. Costa Rica, Uruguay és Kolumbia szintén magas, 15%, 13% és 7,5% körüli pentrációt ért el. Ezek nagyrészt a kormányzati ösztönzőknek, például adókedvezményeknek, csökkentett regisztrációs díjaknak, az elektromos autókra vonatkozó közlekedési korlátozások enyhítésének és a viszonylag magas fosszilis üzemanyagáraknak voltak köszönhetőek.

Afrikában az elektromos autók értékesítése több mint kétszeresére nőtt, és 2024-re megközelíti a 11 000-et. A penetráció továbbra is alacsony, 1% alatti, bár több országban, például Marokkóban és Egyiptomban növekedés volt tapasztalható.

Elektromosautó-eladások alakulása egyes országokban. Forrás: IEA

Az elmúlt években számos új elektromosautó-márka született a feltörekvő piacokon, mint például a VinFast Vietnamban, a Togg Törökországban és a Tito Argentínában. A 2024-es év másik figyelemre méltó tendenciája, hogy számos kínai gyártó jelentett be beruházásokat olyan országokban, mint Brazília, Thaiföld, Indonézia és Malajzia.

  • Brazíliában több mint kétszeresére nőtt az elektromos autók eladása 2024-ben, és az új elektromos autók több mint 85%-a Kínából érkezett. A növekedés egyik kulcstényezője az volt, hogy az elektromos autók mentesültek a 35%-os importvámok alól, bár ezt a mentességet 2024-ben fokozatosan elkezdték megszüntetni, és 2026 közepén teljesen kivezetik. Addigra viszont a BYD és a GWM elkezdik a brazil piacra szabott modellek gyártását Brazíliában.
  • Thaiföldön a kínai import kulcsszerepet játszik a villamosításban, az elektromos autók értékesítésének 85%-át a kínai import teszi ki. Brazíliához hasonlóan azonban ez az arány várhatóan csökkenni fog az EV 3.5 programban bevezetett változások miatt, amelynek értelmében 2025 végén újra bevezetik az elektromos autókra kivetett importadót, és fokozatosan megszüntetik az importált autókra vonatkozó, legfeljebb 100 000 thai baht összegű jelenlegi támogatásokat.
  • Indonéziában az elektromos autók értékesítése 2024-ben megháromszorozódott, miközben a hagyományos autók piaca 20%-kal zsugorodott, ami több mint 7%-os penetrációt eredményezett az elektromos autóknál. A kormány az elektromos autókra vonatkozó hozzáadottérték-adókulcs 2023-as 11%-ról 1%-ra történő csökkentésével támogatta az eladásokat. Ami azonban potenciálisan még nagyobb hatással lehetett a piacra, hogy a kormány 2024 elejétől eltekintett a helyi elektromosautó-gyártásba beruházó autógyártók elektromos autóira kivetett importadóktól.
  • Malajziában az elektromos autók értékesítése 2024-ben több mint kétszeresére nőtt, és a penetráció is megduplázódott, elérve 4%-ot. E siker nagy része annak köszönhető, hogy az importált elektromos autók 2025 végéig mentesülnek az importadó és a jövedéki adó alól. Az adómentesség megszűnése előtt a kínai Geely autógyártó a Proton (malajziai autógyártó vállalat) vállalattal közösen 2025 végéig megkezdi a gyártást.
Elektromosautó-eladások alakulása egyes országokban származási hely szerint. Forrás: IEA

Kilátások

Az elektromos autók értékesítése 2025 első negyedévében 35%-kal nőtt 2024 azonos időszakához képest.

Képernyőkép 2025-05-21 153027
Elektromosautó-eladások alakulása negyedéves szinten. Forrás: IEA

2025 első negyedévében világszerte több mint 4 millió elektromos autót adtak el, ami 35%-os növekedést jelent 2024 azonos időszakához képest. A globális eladások 60%-a Kínában történt, ahol havi átlagban 875 ezer darabot adtak el, és a penetráció februárra és márciusra 50% fölé emelkedett. Európában 900 ezer elektromos autót értékesítettek, ebből 625 ezret az EU-ban, ahol minden negyedik eladott autó elektromos volt. Az Egyesült Államokban 360 ezer darab fogyott, a penetráció 10% körül maradt. A feltörekvő piacokon is dinamikus volt a növekedés: Brazíliában 40%-kal, Indiában 45%-kal, Vietnamban pedig közel négyszeresére nőttek az eladások.

A teljes 2025-ös évben az elektromosautó-eladások várhatóan 25%-kal nőnek világszerte, ami hasonló a 2024-es növekedési ütemhez.

Ennek eredményeként több mint 20 millió elektromos autó találhat gazdára idén. Bár az értékesítési volumeneket befolyásolhatják a gazdasági és politikai bizonytalanságok, 2025-ben várhatóan minden négy eladott autóból legalább egy elektromos lesz.

  • Kína várhatóan több mint 14 millió elektromos autót fog értékesíteni az egész év során - többet, mint amennyit 2023-ban világszerte eladtak. Mind az elektromos, mind a hagyományos autók értékesítését támogatja a régebbi járművekre vonatkozó csererendszer kiterjesztése. Az elektromos autók penetrációja az eladásokban 2025-ben várhatóan eléri a 60%-ot.
  • Európában az EV-eladások elérhetik 4 millió darabot. Ezzel összhangban az elektromos autók aránya a teljes eladásokban 25% körülire nőhet. A növekedést az Egyesült Királyság szabályozási rendszere is elősegíti, amely szerint az eladások 28%-át idén akkumulátoros elektromos autóknak kell kitenniük. 2025 márciusában az Európai Bizottság enyhítette a CO2-kibocsátási célokat, lehetővé téve az autógyártóknak, hogy 2025–2027 között átlag alapján teljesítsék a kibocsátáscsökkentést. Az új szabályozás várhatóan élénkíti az elektromos autók eladásait, de kevésbé ösztönzi a gyártókat az olcsóbb modellek piacra dobására.
  • Az Egyesült Államokban felülvizsgálják az elektromos autókat előnyben részesítő piaci beavatkozásokat. Azóta olyan törvényjavaslatot terjesztettek elő, amely a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében is megszüntetné az adókedvezményt. Ha elfogadják, ez a javaslat azt eredményezheti, hogy az elektromos autó vásárlását fontolgató fogyasztók még az adókedvezmény megszüntetése előtt vásárolnak. Az Egyesült Államokban az elektromos autók értékesítésére gyakorolt fékező hatás csak akkor várható, ha az adójóváírás megszűnik, de ennek időbeli ütemezése bizonytalan. Emellett a vámok az autóeladások csökkenését eredményezhetik. A teljes évre vonatkozóan az Egyesült Államokban az elektromos autók eladásai 2025-ben várhatóan közel 10%-kal nőnek, a teljes értékesítésen belüli részarányuk enyhe növekedése mellett.
  • A világ többi részén az elektromos autók értékesítése várhatóan több mint 30%-kal, mintegy 1,8 millióra nő. Ez azt jelentené, hogy az elektromos autók 2025-ben a három fő EV-piacon kívül az összes autóeladás 6%-át teszik ki, szemben a 2024-es 5%-kal.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Összkép

10 éves az Összkép Magazin

Rengeteg cikk, sok alapos elemzés, és jó pár szép és erős gondolat a 10 év eredménye. Talán valami többet is létrehoztunk: egy szellemi és lelki megközelítést, ami segít jobban megérteni

Kiszámoló

Furcsa csalások az MHB-nél

Furcsa banki csalásos esetekről számolt be a 24.hu ma. Ebben a cikkben arról irnak, hogy nem szokásos banki csalások történnek az MHB banknál, olyanokat lopnak meg mobilapplikáción keresztül, a

KonyhaKontrolling

Görgető FIRE

Azok, akik már elérték a FIRE-t (vagy legalábbis az FI részét) sokszor gondolkoznak el azon, hogy mennyit költhetnek el az út közben érkező esetleges jövedelmükből. Aki nem tudná: a FIRE a p

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Közeleg az újabb pusztító háború? – Kiadta a figyelmeztetést a hírszerzés
Portfolio Hitelezés 2025
2025. május 22.
Kelet - magyarországi Gazdasági Fórum 2025
2025. június 4.
Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet