Drámai változás az európai autópiacon: látványos hanyatlásban a benzines autók
Üzlet

Drámai változás az európai autópiacon: látványos hanyatlásban a benzines autók

Portfolio
Visszaesett az EU autópiaca 2025 első felében, miután több nagyobb piacon, köztük Németországban, és a Franciaországban is csökkentek az eladások. Közben folytatódik az eltolódás a hajtásláncok tekintetében: a villamosított hajtásláncok – különösen a hibridek – előretörés töretlen, míg a benzin- és dízelautók piaca folyamatosan zsugorodik. A gyártók vegyes eredményeket mutatnak többnyire európai nagyvállalatok voltak képesek növekedni a hazai piacukon az első félévben, miközben az év legnagyobb vesztes továbbra is az Elon Musk politikai ténykedését megszenvedő Tesla.

Zsugorodik az EU autópiaca

Az EU autópiacán az év első felében összességében 1,9%-kal estek vissza az eladások az előző év azonos időszakához képest, miközben a hajtásláncok közötti erőviszonyokban érdekes változások figyelhetők meg. A villamosított meghajtások látványosan törnek előre, miközben a hagyományos benzin- és dízelmotoros autók egyre inkább háttérbe szorulnak.

A féléves számokat lefelé húzzák a júniusi adatok, amelyek különösen borús képet festenek: 7,3%-os visszaesést regisztráltak az EU-ban a hónapban, ami jól tükrözi az autógyártókra nehezedő globális gazdasági nyomást, különösen a vámháború tekintetében.

Az elmúlt évekkel összevetve továbbra is az látszik, hogy gyakorlatilag második éve stagnál az EU autópiaca, és továbbra is jelentősen kevesebb autót vesz fel a piac, mint a pandémiával terhelt 2020-as év előtt.

Ezzel együtt az elektromos hajtású járművek térnyerése viszont tovább folytatódik – igaz, az átállás tempója még mindig nem elégséges a klímacélok teljesítéséhez. A tisztán elektromos, akkumulátoros járművek (BEV) piaci részesedése 2025 első felében elérte a 15,6%-ot, ami jelentős javulás a 2024-es 12,5%-os szintről. Ugyanakkor még mindig messze van attól, amit a zöld átmenet megkövetelne. A fél év során összesen 869 271 darab BEV-t regisztráltak az EU-ban, ami 22 százalékos növekedésnek felel meg éves alapon. Júniusban lassabb, 7,8 százalékos növekedés volt tapasztalható.

A négy legnagyobb uniós piac közül három (amelyek együtt a piac közel 60%-át adják) növekedést ért el. Németországban 35,1%-kal, Belgiumban 19,5%-kal, Hollandia pedig 6,1%-kal nőttek az eladások. Ezzel szemben Franciaországban 6,4%-os csökkenés volt tapasztalható.

A BEV-piac idén már valamivel jobban néz ki, mint tavaly, amikor az eladások visszaestek éves szinten. Mindenesetre az is látszik, hogy a tavalyi megtorpanás után a növekedés üteme lassabbnak tűnik a korábbi évekhez képest.

A valódi sláger azonban a hibrid-elektromos hajtás: ezek a modellek 1,94 millió példányban keltek el az év első felében, és immár a piac 34,8%-át uralják. A növekedést főként a négy legnagyobb tagállam – Franciaország (+34,1%), Spanyolország (+32,8%), Olaszország (+10%) és Németország (+9,9%) – hajtotta.

A plug-in hibridek is új lendületet kaptak: 469 410 regisztrációval 8,4%-os részesedésre tettek szert, szemben az egy évvel korábbi 6,9%-kal. A növekedés különösen erős volt Németországban (+55,1%), Spanyolországban (+82,5%) és Olaszországban (+56,3%). Június hónapban ez a kategória 41,6%-os éves növekedést produkált, sorozatban negyedik hónapja mutatva erőteljes felfutást.

Ezzel szemben a hagyományos hajtásláncok látványos visszaesést szenvedtek el. A benzinmotoros autók eladásai 21,2%-kal csökkentek, piaci részesedésük 28,4%-ra esett a korábbi 35,4%-ról. A legnagyobb zuhanást Franciaország produkálta (-33,7%), de Németország (-27,8%), Olaszország (-17,2%) és Spanyolország (-13,4%) is komoly visszaesést mutatott.

A dízelek helyzete még drámaibb: az év első felében 28,1%-kal csökkent az eladásuk, piaci részesedésük pedig 9,4%-ra zsugorodott. Júniusban a visszaesés még gyorsabb volt: 34,1%-kal kevesebb dízelautó került forgalomba, mint egy évvel korábban.

A 2025 első felében tapasztalt adatok egyértelműen jelzik, hogy az EU-s autópiac fokozatosan, de egyre határozottabban távolodik a fosszilis tüzelőanyagoktól. Bár az elektromos meghajtások térnyerése még nem elég gyors, az irány világos: a jövő a hibrid és elektromos modelleké, a benzin- és dízelautók lassan történelmi relikviává válnak. A kérdés már csak az, hogy a gyártók és a vásárlók is elég gyorsan tudnak-e alkalmazkodni ahhoz, amit az éghajlatváltozás és a szabályozói nyomás diktál.

A magyar piac

A magyar piac az év első felében az EU-s piacon tapasztalt visszaeséssel szemben növekedni tudott. Összesen 66 098 darab autót talált gazdára, ami 4,3%-os növekedésnek felel meg a tavalyi év azonos időszakához képest.

Itthon is megfigyelhető az elektromos hajtás felé való elmozdulás, az akkumulátoros elektoromos autók értékesítése 12,2%-kal, a hibrid elektromosoké 18%-kal nőtt, viszont a plug-in hibridek értékesítése 2%-kal csökkent. A benzinesek értékesítése 18,1%-ot esett, a dízeleseké pedig 5,5%-kal bővült az év első felében.

A hibrideket veszik itthon elsősorban, az év első felében minden második eladott autó hibrid elektromos volt Magyarországon, miközben az akkumulátoros elektromos autók penetrációja a maga 7,9 százalékos értékével lényegében fele akkora, mint amit EU-s szinten látunk.

Képernyőkép 2025-07-24 115150

Gyártók

A gyártók teljesítménye erősen szórt képet mutat. Miközben a Volkswagen Csoport továbbra is stabilan őrzi vezető pozícióját, a Stellantis látványos visszaesést szenvedett el, és a piac szerkezete fokozatosan átalakul a villamosított hajtásláncok előretörésével.

A Volkswagen Csoport a január-júniusi időszakban 1,52 millió új autót regisztrált az EU-ban, ami 27,3%-os piaci részesedést, és 2,3%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Míg a konszern névadó márkája stabil növekedést mutat, az Audi értékesítése 2,4%-kal, a Porsce eladásai pedig 19,2%-kal estek vissza.

Ezzel szemben a Stellantis-csoport jelentős, 11,1%-os visszaesést szenvedett el: az eladott 911 ezer jármű 16,4%-os piaci részesedést jelent, ami elmarad a tavalyi 18%-os szinttől. A Citroen (-13%), az Opel (-16,1%), és a Fiat (-23,1%) gyengélkedése húzta lefelé a csoport eredményeit.

A Renault-csoport látványosan erősödött: 648 ezer autót adott el az év első felében, ami 5%-os növekedést jelent. Ezen belül a Renault márka 7,7%-kal bővült, míg a Dacia továbbra is 1,1%-os pluszban zárta a félévet. Az Alpine ugyan csupán pár ezer darabot adott el, de 91%-os növekedése figyelemre méltó.

Bár a Toyota-csoport híres arról, hogy a teljesen elektromos hajtás helyett inkább a jelenleg rendkívül népszerű hibrideket priorizálja, a gyártó eladásai mégis 7,2%-kal visszaestek az EU-ban. 466 ezer járművel 8,4%-os piaci részesedést ért el.

A prémium szegmensben is érzékelhetőek az eltérések: a BMW-csoport összességében 5,3%-kal bővült, Mini márkája különösen jól szerepelt (+19,2%). A Mercedes-Benz-csoport ezzel szemben 1,9%-os visszaesést szenvedett el, miközben a Smart márka szabadesésbe került, eladásai több mint kétharmaddal csökkentek.

Az első félévet, az Elon Muskkal szembeni fogyasztói ellenszenv miatt leginkább a Tesla szenvedte meg: az amerikai gyártó 38 865 eladott járművével

43,7%-os visszaesést produkált az előző év azonos időszakához képest.

Címlapkép forrása: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images

Holdblog

New York, te kommunista...

Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New

Díjmentes előadás

A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?

Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet