
Zsugorodik az EU autópiaca
Az EU autópiacán az év első felében összességében 1,9%-kal estek vissza az eladások az előző év azonos időszakához képest, miközben a hajtásláncok közötti erőviszonyokban érdekes változások figyelhetők meg. A villamosított meghajtások látványosan törnek előre, miközben a hagyományos benzin- és dízelmotoros autók egyre inkább háttérbe szorulnak.
A féléves számokat lefelé húzzák a júniusi adatok, amelyek különösen borús képet festenek: 7,3%-os visszaesést regisztráltak az EU-ban a hónapban, ami jól tükrözi az autógyártókra nehezedő globális gazdasági nyomást, különösen a vámháború tekintetében.

Az elmúlt évekkel összevetve továbbra is az látszik, hogy gyakorlatilag második éve stagnál az EU autópiaca, és továbbra is jelentősen kevesebb autót vesz fel a piac, mint a pandémiával terhelt 2020-as év előtt.

Ezzel együtt az elektromos hajtású járművek térnyerése viszont tovább folytatódik – igaz, az átállás tempója még mindig nem elégséges a klímacélok teljesítéséhez. A tisztán elektromos, akkumulátoros járművek (BEV) piaci részesedése 2025 első felében elérte a 15,6%-ot, ami jelentős javulás a 2024-es 12,5%-os szintről. Ugyanakkor még mindig messze van attól, amit a zöld átmenet megkövetelne. A fél év során összesen 869 271 darab BEV-t regisztráltak az EU-ban, ami 22 százalékos növekedésnek felel meg éves alapon. Júniusban lassabb, 7,8 százalékos növekedés volt tapasztalható.
A négy legnagyobb uniós piac közül három (amelyek együtt a piac közel 60%-át adják) növekedést ért el. Németországban 35,1%-kal, Belgiumban 19,5%-kal, Hollandia pedig 6,1%-kal nőttek az eladások. Ezzel szemben Franciaországban 6,4%-os csökkenés volt tapasztalható.

A BEV-piac idén már valamivel jobban néz ki, mint tavaly, amikor az eladások visszaestek éves szinten. Mindenesetre az is látszik, hogy a tavalyi megtorpanás után a növekedés üteme lassabbnak tűnik a korábbi évekhez képest.

A valódi sláger azonban a hibrid-elektromos hajtás: ezek a modellek 1,94 millió példányban keltek el az év első felében, és immár a piac 34,8%-át uralják. A növekedést főként a négy legnagyobb tagállam – Franciaország (+34,1%), Spanyolország (+32,8%), Olaszország (+10%) és Németország (+9,9%) – hajtotta.
A plug-in hibridek is új lendületet kaptak: 469 410 regisztrációval 8,4%-os részesedésre tettek szert, szemben az egy évvel korábbi 6,9%-kal. A növekedés különösen erős volt Németországban (+55,1%), Spanyolországban (+82,5%) és Olaszországban (+56,3%). Június hónapban ez a kategória 41,6%-os éves növekedést produkált, sorozatban negyedik hónapja mutatva erőteljes felfutást.

Ezzel szemben a hagyományos hajtásláncok látványos visszaesést szenvedtek el. A benzinmotoros autók eladásai 21,2%-kal csökkentek, piaci részesedésük 28,4%-ra esett a korábbi 35,4%-ról. A legnagyobb zuhanást Franciaország produkálta (-33,7%), de Németország (-27,8%), Olaszország (-17,2%) és Spanyolország (-13,4%) is komoly visszaesést mutatott.
A dízelek helyzete még drámaibb: az év első felében 28,1%-kal csökkent az eladásuk, piaci részesedésük pedig 9,4%-ra zsugorodott. Júniusban a visszaesés még gyorsabb volt: 34,1%-kal kevesebb dízelautó került forgalomba, mint egy évvel korábban.

A 2025 első felében tapasztalt adatok egyértelműen jelzik, hogy az EU-s autópiac fokozatosan, de egyre határozottabban távolodik a fosszilis tüzelőanyagoktól. Bár az elektromos meghajtások térnyerése még nem elég gyors, az irány világos: a jövő a hibrid és elektromos modelleké, a benzin- és dízelautók lassan történelmi relikviává válnak. A kérdés már csak az, hogy a gyártók és a vásárlók is elég gyorsan tudnak-e alkalmazkodni ahhoz, amit az éghajlatváltozás és a szabályozói nyomás diktál.
A magyar piac
A magyar piac az év első felében az EU-s piacon tapasztalt visszaeséssel szemben növekedni tudott. Összesen 66 098 darab autót talált gazdára, ami 4,3%-os növekedésnek felel meg a tavalyi év azonos időszakához képest.
Itthon is megfigyelhető az elektromos hajtás felé való elmozdulás, az akkumulátoros elektoromos autók értékesítése 12,2%-kal, a hibrid elektromosoké 18%-kal nőtt, viszont a plug-in hibridek értékesítése 2%-kal csökkent. A benzinesek értékesítése 18,1%-ot esett, a dízeleseké pedig 5,5%-kal bővült az év első felében.

A hibrideket veszik itthon elsősorban, az év első felében minden második eladott autó hibrid elektromos volt Magyarországon, miközben az akkumulátoros elektromos autók penetrációja a maga 7,9 százalékos értékével lényegében fele akkora, mint amit EU-s szinten látunk.

Gyártók
A gyártók teljesítménye erősen szórt képet mutat. Miközben a Volkswagen Csoport továbbra is stabilan őrzi vezető pozícióját, a Stellantis látványos visszaesést szenvedett el, és a piac szerkezete fokozatosan átalakul a villamosított hajtásláncok előretörésével.
A Volkswagen Csoport a január-júniusi időszakban 1,52 millió új autót regisztrált az EU-ban, ami 27,3%-os piaci részesedést, és 2,3%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Míg a konszern névadó márkája stabil növekedést mutat, az Audi értékesítése 2,4%-kal, a Porsce eladásai pedig 19,2%-kal estek vissza.
Ezzel szemben a Stellantis-csoport jelentős, 11,1%-os visszaesést szenvedett el: az eladott 911 ezer jármű 16,4%-os piaci részesedést jelent, ami elmarad a tavalyi 18%-os szinttől. A Citroen (-13%), az Opel (-16,1%), és a Fiat (-23,1%) gyengélkedése húzta lefelé a csoport eredményeit.
A Renault-csoport látványosan erősödött: 648 ezer autót adott el az év első felében, ami 5%-os növekedést jelent. Ezen belül a Renault márka 7,7%-kal bővült, míg a Dacia továbbra is 1,1%-os pluszban zárta a félévet. Az Alpine ugyan csupán pár ezer darabot adott el, de 91%-os növekedése figyelemre méltó.
Bár a Toyota-csoport híres arról, hogy a teljesen elektromos hajtás helyett inkább a jelenleg rendkívül népszerű hibrideket priorizálja, a gyártó eladásai mégis 7,2%-kal visszaestek az EU-ban. 466 ezer járművel 8,4%-os piaci részesedést ért el.
A prémium szegmensben is érzékelhetőek az eltérések: a BMW-csoport összességében 5,3%-kal bővült, Mini márkája különösen jól szerepelt (+19,2%). A Mercedes-Benz-csoport ezzel szemben 1,9%-os visszaesést szenvedett el, miközben a Smart márka szabadesésbe került, eladásai több mint kétharmaddal csökkentek.
Az első félévet, az Elon Muskkal szembeni fogyasztói ellenszenv miatt leginkább a Tesla szenvedte meg: az amerikai gyártó 38 865 eladott járművével
43,7%-os visszaesést produkált az előző év azonos időszakához képest.

Címlapkép forrása: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images
Ami még az állampapírnál is jobb befektetés - díjmentes, interaktív, online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Egyre közelebb kerülhet egy Zelenszkij-Putyin találkozó
Újabb fontos lépés a háború lezárása felé.
Olyat lépett Oroszország, amire három éve nem volt példa
Az orosz monetáris politika keze van a dologban.
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.
Oroszország és Kína a self made milliárdosok bölcsője
A nagyjából 3000 dollármilliárdos kétharmada self made, maga szerezte a vagyonát. Az örökölt és self made milliárdosok aránya tud mesélni az adott ország történelmi, kulturális,... The pos
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.
Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet Az Otthon Start Program 2025 szeptemberben induló, új állami lakástámogatási

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Tényleg túl hosszú az élelmiszer útja? Kiderült, ki mennyit kaszál a magyarok pénzén
Lehetne spórolni a rövidebb az élelmiszerlánccal?
Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?
Összetett okok húzódnak meg az autópiaci kereslet megtorpanása mögött.
