
Kínai előretörés
Megérkeztek az ACEA legfrissebb autóipari statisztikái, amelyek már tartalmazzák a júliusi értékesítési adatokat is. A jelentés több érdekességet is tartalmaz, beleértve, hogy a Magyarországon is aktívan terjeszkedő, illetve gyártóüzemet létesítő BYD számai most először kerültek be a statisztikákba. A kínai gyártó elmúlt két évben történt európai terjeszkedése látványos, a friss adatok szerint a január-júliusi időszakban
több mint 250 százalékos növekedést produkált az EU autópiacán a tavalyi év azonos időszakához képest.
Ráadásul épp egy másik kínai gyártó, a SAIC Motor eladásai mutatják a második legnagyobb növekedést, tehát egyértelműen látszik a kínai márkák térnyerése Európában.
Van is kiktől piacot szerezniük az újérkezőknek, hiszen több nagy márka szenved idén az EU autópiacán, a volumenben második legnagyobbnak számító Stellantis értékesítése például közel 10 százalékot esett idén, de a nagyok közül a Toyota és a Hyundai sem szerepel jól.
A sor legvégén a Tesla áll, miután a cég alaposan megszenvedte, hogy Elon Musk politikai tevékenysége a fogyasztók ellenérzését váltotta ki, de a vállalat öregedő termékpalettája sem segít pörgetni az eladásokat. Valószínűleg ez is éppen kapóra jött a BYD-nek, amely szépen elkezdte betölteni a Tesla mögött hagyott űrt. Érdekesség, hogy amíg a Tesla júliusban 6 600 autót adott el (-40%) az EU-ban, addig a BYD jóval több, összesen 9 698 új regisztrációt jegyzett (+225%) múlt hónapban.

Bár relatíve új az európai piacon, 58 434 eladott autóval a BYD értékesítése meghaladja a Jaguar Land Rover, a Mitsubishi, és a Honda eladásait.
A SAIC is szépen növekszik, a kínai gyártó már a Nissant közelíti volumenben. A BYD és a SAIC együttesen több mint 182 ezer autót adott el az EU-ban év eleje óta, ami 2,8 százalékos piaci részesedésnek felel meg.

A BYD ezzel 0,9 százalékos piaci részesedésre tett szert az EU autópiacán, ami 0,6 százalékpontos növekedésnek felel meg a tavalyi év azonos időszakához képest.

A piaci részesedés növelése tekintetében is erős számokat hoztak a kínai cégek, a SAIC 0,5, a BYD pedig 0,6 százalékponttal növelte piaci részesedését idén a tavalyi év azonos időszakához képest. Eközben a nagyok közül a Stellantis piacvesztése a legszembetűnőbb, de a Tesla visszaesése is látványos.

Eddig csoportszintű számokról volt szó, de a márkák szintjén is láthatók érdekes tendenciák. A relatíve jól teljesítő Volkswagen csoport (+3,8%) márkái közül például a Seat (-20,5%,) és a Porsce (-15,1%) igencsak gyengén szerepel idén, miközben a Skoda (+10,5%) és a Cupra (+37%) felfelé húzza a csoportszintű eladásokat.
A Stellantis márkáinál is vannak problémák, a fent bemutatott visszaesést a cég szinte összes volumenmárkája súlyosbítja: 11,3 százalékot esett a Citroen, 12,6 százalékot a Opel/Vauxhall, és 21 százalékot a Fiat értékesítése idén. A csoport legnagyobb tömegmárkája, a Peugeot ehhez képest jól tartja magát, bár mindössze stagnálnak (+0,2%) a márka eladásai.
Stagnál a piac
A teljes piacot tekintve júliusban ugyan 7,4 százalékkal nőttek az eladások az EU-ban, de az év első hét hónapjában így is 0,7 százalékos visszaesést lehet látni. A nagy piacok közül Németországban 2,5 százalékkal, Olaszországban 3,7 százalékkal, Franciaországban pedig 7,9 százalékkal csökkentek az eladások idén.

Nagy növekedést hozott az elektromos hajtásláncoknál a múlt hónap, a teljesen elektromos (BEV) autók eladása 39,1 százalékkal, míg a plug-in hibrideké 56,9 százalékkal nőtt júliusban. A héthavi adatokban is az említett két kategória szerepel a legjobban, de a hagyományos belső égésű motoros autók eladásának visszaesése visszafogja a teljes piac növekedését.

A hajtásláncok piaci részesedését tekintve,
- 2025-ben továbbra is a hibrid elektromos (HEV) autók teszik ki is a piac legnagyobb szeletét, 34,7 százalékos részesedéssel,
- amelyet a benzinesek követnek 28,2 százalékkal,
- majd jönnek a BEV-k 15,6 százalékkal,
- a dízelesek 9,5 százalékkal,
- végül pedig a PHEV-k 8,6 százalékkal.
Ugyan a BEV-k részaránya továbbra is jelentősen elmarad a zöld átállás szempontjából optimálisan vélt szinttől, az elektromos hajtások felé való elmozdulást alátámasztja, hogy
a benzines és dízeles autók együttes részaránya 37,7 százalékra csökkent az első hét hónapban a tavalyi év azonos időszakában mért 47,9 százalékhoz képest.
Néhány ország jóval előrébb jár az elektrifikációban, Dániában például az idén eladott összes autó 64,3 százaléka volt teljesen elektromos, de Svédországban, Hollandiában, Finnországban, és Belgiumban is elmondható, hogy durván minden harmadik eladott autó BEV. Ehhez képest a közép-kelet európai régió országaiban, például Horvátországban, Szlovákiában, vagy Romániában jóval alacsonyabb a penetráció.

Magyarország
Magyarországon az újautó-piac júliusban hozta a szokásos kis szezonális visszaesését, ezt leszámítva a forgalomba helyezések száma az utóbbi hónapokban kifejezetten stabilan alakul. (Éves alapon ez egyébként igen impresszív, 27 százalékos növekedést jelent a bázishatás miatt, mert tavaly a nyár közepe és vége kevés autóregisztrációt hozott.) A szezonálisan igazított adataink szerint havonta közel 11 ezer új autót regisztrálnak Magyarországon, ez a 2022-23-as mélypontnál már érdemben több, de a Covid előtti csúcstól elmarad. Az adatok értelmezésénél érdemes figyelembe venni, hogy bizonytalanságot jelent az exportcélú értékesítések ismeretlen volumene.

Az első hét hónapban összesített adataiban is növekedés látszik, a 76 910 darabos összértékesítés 7 százalékos bővülést jelent. Ez alapján tehát a magyar piac az EU-s átlag felett bővül, bár ez igaz a régiós piacok közül a lengyel (+4,8%), cseh (+5%), szlovén (+6,3%), horvát (+6,7%), és az osztrák (+9%) piacra is.

A vevők elsősorban a hibrideket favorizálják Magyarországon, idén minden második eladott új autó HEV volt itthon, amelyet a benzinesek követtek 24,1 százalékkal. A BEV-k részesedése továbbra is jelentősen elmarad az EU-s átlagtól, mindössze 8,1 százalék.

Címlapkép forrása: John Keeble/Getty Images
Drágulhatnak az iPhone-ok: ennyibe kerülhet majd az új széria
Hamarosan érkeznek az új modellek.
Folytatódik a leépítés: a Nike újabb munkavállalóktól válik meg
Egyelőre nem világos, pontosan hány munkahely szűnik meg.
Új hírek érkeztek az ukránok által támadott kulcsfontosságú orosz olajterminálról
Folyamatban vannak a munkálatok.
Fegyverkeznek a lengyelek, nagyobb lesz a költségvetési hiány
Prioritást élvez a katonai biztonság az ország számára.
Futóverseny miatt változik a közlekedés Budapesten: itt kell lezárásokra készülni
A közösségi közlekedést is érinteni fogják.
Orosz repülőgép miatt riasztották a NATO egységeit: felszálltak a szupermodern F-35-ösök
Kémtevékenységet sejtenek a háttérben.
Megérkezett a friss időjárás-előrejelzés: kiadták a figyelmeztetést, ekkor csaphat le a frontrendszer Magyarországra
Erre kell készülni a következő napokban.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Hétfőn indul az Otthon Start! Élőben jövünk a legfrissebb információkkal
Szeptember 1-jén hivatalosan is elrajtol az Otthon Start program. Ezzel párhuzamosan a bankok is elindítják saját ajánlataikat - de pontosan hol és hogyan lehet igényelni, mik lesznek a konkrét fe
Megnyílt a föld alatti aranybánya: geotermia kamatmentes forrással
Képzeld el, hogy van egy technológia, amely egyszerre csökkenti a költségeidet, zöldíti a működésedet és még állami forrás is jár mellé - kamatmentesen, két évtizedre.

Jelentősen hűtik a klímát az erdőtüzek
A Washingtoni Egyetem kutatóinak idén megjelent tanulmánya szerint a boreális erdőtüzek robbanásszerű növekedése nyomán jelentősen hűl a klíma.
Megroppan-e az amerikai-indiai szövetség a vámháború súlya alatt?
Az Egyesült Államok és India kapcsolata 2025 augusztusában látványos fordulatot vett. Washington döntése, amely magas vámot vezetett be az indiai export jelentős részére, nem pusztán gazdasá
Ha érdekelnek a befektetések és a gazdaság helyzete, hallgasd meg élő beszélgetésünket!
Mi várhat a világgazdaságra a geopolitikai konfliktusok korában, és mindebben milyen jövőkép rajzolódik ki Magyarország számára? Mi lesz a hatalmas költségvetési hiánnyal, a törékeny fori

Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.


Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.