Györekes átalakulás zajlik az európai autópiacon, szép lassan kisöprik a hagyományos autókat
Üzlet

Györekes átalakulás zajlik az európai autópiacon, szép lassan kisöprik a hagyományos autókat

Portfolio
Az európai autópiac fokozatos átalakuláson megy keresztül: miközben az eladások lényegében stagnáltak az első három negyedévben, szeptemberben látványos, 10 százalékos ugrás jelezte a modellfrissítések hatását. A trend nem a tisztán elektromos autók áttöréséről szól, hanem a hajtásláncok közti erőviszonyok átrendeződéséről – kapkodják a mild hibrideket, lendületbe kerültek a plug-in hibridek, a benzinesek és dízelesek pedig egyre inkább háttérbe szorulnak. Ezt a trendet használják ki az európai piacra érkező kínai márkák is, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból.

Erős lett a szeptember

Az idei év első kilenc hónapjában 0,9%-kal nőtt az újautó-értékesítés az Európai Unióban.

Eközben viszont a szeptember önmagában kifejezetten erős, 10%-os ugrást hozott.

Az ACEA legfrissebb havi statisztikái szerint az őszi modellfrissítések és bevezetések állnak a kétszámjegyű havi növekedés mögött. Az országokat tekintve a nagy piacok közül Németország (+27 ezer darab) és a Spanyolország (+12 ezer darab) járult hozzá messze a legnagyobb mértékben az összesített, mintegy 81 ezer darabos volumennövekedéshez.

Átalakulóban a piac

Az EU autópiacán a nagy sztori nem a villanyautó-forradalom, hanem a hajtásláncok közötti erőviszonyok megváltozása: a hibridek továbbra is a legnépszerűbbek, a teljesen elektromos autók piaci részesedése stabilan 15% felett van, a klasszikus benzin- és dízelmodellek pedig látványosan szorulnak vissza. A hibridek első helye és a PHEV-ek előretörése arra utal, hogy a fogyasztók széles köre még átmeneti technológiákkal lép be az elektrifikációba.

A BEV-ek elfogadottsága nő, a tempót viszont a modellciklusok és az ösztönzők hullámzása határozza meg.

Január–szeptemberben 1,30 millió tisztán elektromos autó került forgalomba az EU-ban, ami 16,1%-os részesedésnek felel meg. A BEV-arány ugyan jelentősen meghaladja a tavaly ilyenkori 13,1%-ot, de az átállás jelenlegi fázisához mérten az ACEA szerint ez még mindig nem elég gyors. A hibridek (HEV) 2,79 millió eladással és 34,7%-os részesedéssel toronymagasan vezetik a listát, míg a plug-in hibridek (PHEV) 9%-ra kapaszkodtak 722,9 ezer darabbal. A benzines és dízel modellek együttes aránya 37%-ra csökkent a tavalyi 46,8%-ról; külön is nézve a benzin 27,7%-ra, a dízel 9,3%-ra esett vissza.

A szeptember havi dinamika még látványosabb: a BEV-ek 20%-kal, a hibridek 15,9%-kal, a PHEV-ek pedig zsinórban a hetedik hónapja száguldva 65,4%-kal nőttek éves alapon; ezzel szemben a benzin-, (-7,8%) és a dízelszegmens (-14,3%) is csökkent.

Magyarország

A hazai szeptember kifejezetten élénk volt: a teljes piacon 14,4%-kal 10 381 darabra nőttek az eladások. A tisztán elektromos regisztrációk 905 darabbal 16,6%-os növekedést hoztak, a PHEV-ek 667 egységgel több mint tripláztak (+204,6%), a hibridek 5 105 darabbal 28,7%-os növekedést értek el. A hagyományos hajtások viszont itthon is szorulnak vissza, a benzinesek (2 533; -8,7%) és a dízelesek (1 068; -18,6%) eladása is csökkent.

Év/év alapon, január–szeptemberben a magyar piac 7,7%-kal 95 946 darabig jutott.

A BEV szegmens 22,9%-kal 8 025 darabra, a PHEV 8,0%-kal 4 642 darabra, a HEV pedig 20,5% 48 579 darabra nőtt. A benzinesek közben 14,7%-kal 22 947 darabra estek vissza, a dízelesek viszont kismértékben, 3,3%-kal nőni tudtak 11 223 darabra. A kép összességében ugyanazt a regionális trendet tükrözi: az elektrifikált hajtások szívják el a keresletet a benzinesektől, miközben a dízel részesedése már alacsony bázison mozog. Idén a dízelesek apró felkúszása inkább bázishatás és flottaciklus-sajátosság, mintsem trendforduló.

acea4

Bár Magyarországon is látványosan szorulnak vissza a klasszikus kizárólag robbanómotoros hajtások, de azért az elektromos hajtásláncok részesedése tekintetében továbbra is jelentős lemaradásban vagyunk az EU-s átlaghoz képest.

Gyártói rangsor

Az EU-ban január–szeptemberben a Volkswagen-csoport 27,5%-os részesedéssel (2,21 millió autó) vezet, a Stellantis 15,8%-on áll (1,28 millió autó), a Renault-csoport 11,4%-ra erősödött (915 ezer autó). A Toyota-csoport 7,4%-on, a Hyundai-csoport 7,6%-on, a prémiumok közül a BMW-csoport 7,0%-on, a Mercedes-Benz 5,1%-on áll. A tisztán elektromos fókuszú márkák közül az EU-statisztikában a Tesla 1,4%-os, erősen csökkenő részesedést mutat, míg a BYD 1,0%-ra (80,8 ezer autó) emelkedett, nagyon magas növekedési ütemmel.

Látványos előretörést mutatnak a kínai autógyártók Európában, a BYD értékesítése idén közel 250 százalékkal nőtt, de a szintén kínai SAIC Motor eladásai is alaposan megugrottak. Az év nagy vesztese a Tesla mellett a Stellentis, amely ugyan arányát tekintve csak 7,2 százalékos csökkenést mutat, azonban a cég piaci súlyából kifolyólag a legnagyobb piacvesztést (-1,4%-pontos piaci részesedés) szenvedte el.

A VW-csoport dominanciája és a Stellantis gyengébb YTD-trendje mellett a Renault-csoport relatíve jól tejesít, és a prémiumgyártók is kiegyensúlyozott számokat hoznak. A BYD és az SAIC európai növekedése a következő években a helyi gyártók árazási és termékstratégiára is nyomást helyezhet.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Ez is érdekelhet